Hej! Har läst här på forumet ett bra tag nu men nu är det dags för mitt första inlägg då jag börjar få lite smått panik.
Nu när mina plantor äntligen börjat ta sig så är det nån som äter upp bladen på stackarna. Flera av squashplantorna och rädisorna är så gott som uppätna redan, och jag befarar att min mangold och sallad som är på väg upp kommer att gå samma öde till mötes.
Jag har kollat på och under bladen, i jorden och runtikring flera gånger om morgonen, dagen och kvällen men inte sett det minsta tecken på något skadedjur. Upptäckte även för ett par dagar sedan att häcken strax intill landet har gott om hål i bladen och den är cirka 2 meter hög, vilket borde utesluta sniglar antar jag?
Mina bänkodlingar på andra sidan tomten verkar dock inte så intressanta för inkräktarna. Vet inte om det beror på att det är lite starkare växter (diverse örtväxter, ruccula, senap etc.) eller om de helt enkelt inte tar sig så långt.
Den enda tid på dygnet som jag inte haft chans att kolla efter insekter är på natten så jag förmodar att det rör sig om nattaktiva kreatur.
Jag måste ju veta vad det är för skadedjur för att veta hur jag ska få bukt med dem, eller om det ens går.
Finns det någon som har tips på hur jag kan ta reda på vad det är förnågra? Kan jag gillra fällor av något slag? Kan jag förebygga angreppen på något vis?
Vore ytterst tacksam för svar!
squash.jpg ( 135.88k )
Antal nedladdningar: 55
rädisa.jpg ( 56k )
Antal nedladdningar: 45
häck.jpg ( 63.46k )
Antal nedladdningar: 58