sjusorterskaka
25-06-2008, 16:00
Hej! Har läst här på forumet ett bra tag nu men nu är det dags för mitt första inlägg då jag börjar få lite smått panik.
Nu när mina plantor äntligen börjat ta sig så är det nån som äter upp bladen på stackarna. Flera av squashplantorna och rädisorna är så gott som uppätna redan, och jag befarar att min mangold och sallad som är på väg upp kommer att gå samma öde till mötes.
Jag har kollat på och under bladen, i jorden och runtikring flera gånger om morgonen, dagen och kvällen men inte sett det minsta tecken på något skadedjur. Upptäckte även för ett par dagar sedan att häcken strax intill landet har gott om hål i bladen och den är cirka 2 meter hög, vilket borde utesluta sniglar antar jag?
Mina bänkodlingar på andra sidan tomten verkar dock inte så intressanta för inkräktarna. Vet inte om det beror på att det är lite starkare växter (diverse örtväxter, ruccula, senap etc.) eller om de helt enkelt inte tar sig så långt.
Den enda tid på dygnet som jag inte haft chans att kolla efter insekter är på natten så jag förmodar att det rör sig om nattaktiva kreatur.
Jag måste ju veta vad det är för skadedjur för att veta hur jag ska få bukt med dem, eller om det ens går.
Finns det någon som har tips på hur jag kan ta reda på vad det är förnågra? Kan jag gillra fällor av något slag? Kan jag förebygga angreppen på något vis?
Vore ytterst tacksam för svar!
[attachment=20237:squash.jpg]
[attachment=20238:rädisa.jpg]
[attachment=20239:häck.jpg]
Åsa, mälardalen zon 2
25-06-2008, 16:06
Squashen ser ut som mina plantor gjorde innan de satte fart att växa ifrån skadedjuren: De skyldiga som jag tog på bar gärning under natten var pyttesmå åkersniglar och vinbergssnäckorna.
Den sista bilden ser ut som stinkfly (bärfis) skador, de sticker och suger i bladen och sedan när bladen växer bildas hål pga skadan djuret gjort då den stuckit och sugit. Växten brukar klara sog utmärkt ändå men de blir ju lite estetiskt skadade.
Sussie F-Flower
25-06-2008, 16:38
Välkommen hit!
Måste få inflika något i ditt inlägg sjusorterskaka, som inte har med frågan att göra...
Du kallar dig för
sjusorterskaka, Du har fått 1
7 000 i medlemsnummer och du har gjort ditt inlägg kl. 1
7.00. Har du tänkt på det...
Kan vara "ett tecken"... kanske...
Borde vara dags för dig idag att spela/tippa på något... typ 7-7 på Dagens Dubbel tex.
Isåfall: Lycka till!
Squashen kan jag ingenting om...
sjusorterskaka
25-06-2008, 16:38
Tack för svaret Åsa!
Jag har funderat på om angreppen i landet och i häcken är gjort av två olika arter eftersom de inte ser riktigt likadana ut. Och med tanke på ditt svar så verkar det ju ligga till på det viset.
Häcken är ju vaktmästarens område så då kan jag fokusera på mina egna grödor istället

Gjorde du något för att få bort sniglarna eller försvann de av sigsjälva?
Det estetiska är ju visserligen viktigt, men huvudsaken är att plantorna överlever och ger frukt.
Jag antar att det är snigeljakt som gäller inatt då. Synd att jag gick upp så tidigt i morse
Sniglar brukar inte försvinna av sig själv, äter de på natten så får man passa på dem på natten.
Man kan också försvåra för sniglarna genom att krafsa i jorden, åkersniglarna brukar vara aktiva på dagen också. Krafsa i skrymslen, och gör det ordentligt. Vänd på stenar och blad, du lär hitta dom.
Åsa, mälardalen zon 2
25-06-2008, 23:04
Jag mosade sniglar + lade ut lite grönblå snigelpellets runt de plantorna som verkade godast.
sjusorterskaka
26-06-2008, 00:03
Jo visst var det sniglar. Har samlat in 32 små rackare nu. Vet inte om det är bruna åkersniglar eller spansk skogssnigel, gissar på det förstnämda.
Äter fåglarna åkersniglar? Ser ogärna att de dör utan "nytta".
Återigen tack Åsa för att du motiverade mig till att stanna uppe och gå på jakt. Ska ta en runda till nu innan jag går och lägger mig.
Hoppas att jag kan få ner antalet på dem. Med min nuvarande ekonomi är jag mer eller mindre beroende av att mina grönsaker överlever.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.