| |
|
  |
EMU, Ja eller Nej |
|
|
|
|
10-09-2003, 11:44
|

Medlem
Antal inlägg: 2 137
Medlem nr: 432

|
CITAT (Mariann @ 10-09-2003, 11:30) Det är klart att Nej anhängarna tycker du ska rösta Nej. Stanna hemma istället . Det är fullkomligt självklart att ja-sägarna hoppas att folk helst ska "stanna hemma".... om de nu inte vill rösta ja. Det förekommer också mängder med manipulativa debattinlägg som påstår att folkomröstningen skulle vara "onödig", att Sverige redan skulle åtagit sig att skrota den egna valutan. Inläggen syftar ju naturligtvis till att nej-sägarna ska inbillas tro att slaget redan är förlorat och "stanna hemma". "Den som tiger - den samtycker", finns det visst ett talesätt som lyder, och tyvärr är det just så med denna folkomröstning. Ja-sägarna vill att Sverige - för alltid - ska binda upp sig i en ekonomisk och monetär union. De vill genomdriva ett beslut som innebär en oåterkallelig och drastisk försämring av möjligheterna för Sverige att föra en självständig politik. Den som anser att Sverige ska ha en egen valuta och ska styras av de egna medborgarna måste aktivt säga NEJ till systemskiftet. Annars medverkar personen till att ja-sidan riskerar få övervikt och att Sverige "slukas"!
|
|
|
|
|
|
|
|
10-09-2003, 12:17
|

Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126

|
Blankrösterna kommer att räknas men naturligtvis inte som en röst på JA-sidan. Folkomröstnngen kommer att bli rådgivande men riksdagspartierna kommer att följa utgången. Hur litet valdeltagandet än blir.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
10-09-2003, 13:24
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Läs på riksdagens sida om att den här rådgivande folkomröstningen ändå blir beslutande.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
|
|
|
10-09-2003, 14:25
|

Medlem
Antal inlägg: 814
Medlem nr: 700

|
När jag läst en del av inläggen här, får jag en känsla av att manipulerarna har lyckats. Jag citerar: "Om ingen tror att vi blir manipulerade, vill jag ge några exempel. För några år sedan uppdagade Wilson Bryan Key att annonsörer lade ut miljontals dollar på att manipulera undermedvetandet och indoktrinera mottagaren. Han avslöjade att man med en filmprojektor och med höghastighetsslutare, som var femte sekund visade valda budskap på en 3000-dels sekund. Budskapen förnimmes med ögat på normalt sätt, men registreras av vårt undermedvetna och filtreras sedan genom vårt undermedvetna till vårt dagsmedvetna, som tankar, önskningar eller åsikter, som vi är övertygade och tvärsäkra på att det är våra egna. För några år sedan använde dom en sådan bild med en Cocacola-flaska på filmen strax före paus. Bilden var naturligtvis osynlig för åskådarna, men den registrerades av det undermedvetna, och Cocacolaförsäljningen rakade i höjden."
För några år sedan tog det hus i helsike, när ett foto av Francois Mitterand blixtsnabbt flimrade förbi i inledningen till TV-nyheterna. Detta hände mitt under Mitterands presidentvalskampanj. Efteråt bedyrade TV-bolaget sitt misstag, men frågan är bara, var det ett misstag? I så fall, vilket sorts misstag? Om manipulerare kan få oss att köpa mera Coca Cola, varför skulle dom inte kunna få oss att rösta i en viss riktning. Tekniken är tillgänglig, och vad är det som hindrar vissa att använda denna metod för masspåverkan? Läste nånstans att "i dag finns det utrustning som kan kopplas till TV- eller radiosändare och sända budskap som låser sig på samma våglängd som utsändningen, såsom en bärvåg (vad nu bärvåg är för något). Dessa når oss sedan genom TV-mottagaren utan att ens personalen på TV-stationen vet att det sker."
Jag har länge funderat på varför det mer och mer är en aldrig sinande ström av skräp i media. Titta bara på TV-utbuden. Såpor, idrott, mat, såpor, idrott, mat till förbannelse. Jag kan inte fria mig från tanken att jämföra med det gamla Rom och gladiatorspelen. Kejsaren gick ut med orden "Ge folket vad folket vill ha, bröd och skådespel". På så sätt kunde dom manipulera människorna till att bara roas och underhållas, och inte längre bry sig om vad som skedde i maktens boningar. Är det inte det som händer just i dag? För att folk inte ska tänka själv, granska eller ifrågasätta, distraheras vi med matporr, lekar, spel, såpor, idrott, nöjen och åter nöjen. Till slut är vi så proppfulla och avtrubbade så vi totalt värjer oss från självständigt tänkande, och är lättpåverkbara och lätta att manipulera så att vi tänker som makten vill vi ska tänka.
Nu har vi intutats i att om vi kommer med i EMU, så är det bra för export och för valutan. Höjer vi exporten ökar vi arbetstillfällen, och en fast valuta ger trygghet. Men tryggheten med den fasta valutan såg vi ju när Georg Soros satte allting i gungning. Då var det inte mycket värt med den fasta valutan. Sen var det exporten. Hur vet vi att vi får exportera mer än vad vi gör i dag? Om vi händelsevis skulle exportera mer, vad har vi för säkerhet för att det blir mera arbetstillfällen? Vad säger att det inte i stället blir ännu hårdare krav på de arbetande? Aldrig någonsin har företagen gått med sådana jättevinster som dom senaste åren, men har det resulterat i bättre arbetsförhållanden? Jag tror att om företagen får ännu mera makt, kommer dom att säga upp ytterligare folk och klämma ännu hårdare åt dom kvarvarande i stället för att det skulle bli flera arbetstillfällen. Det ser vi ju redan nu.
Jag ifrågasätter ständigt hur det kan komma sig att ett land som Sverige som hade en social välfärd som var bland de främsta i världen, kunde hamna så långt ner i skiten som det har gjort dom senaste 15 åren. Jag tror att detta har varit en medveten politik, att när vi alla så småningom är upptagna i Europas förenta nationer och vi har gjort oss fullständigt beroende och det inte finns någon återvändo, då kommer dom att visa sitt rätta jag, och jag är rädd att vi inte kommer att tycka om det vi får se, men då är det redan för sent. Tror att det vi är inne i nu, är en förberedelse för vad som komma skall. Inte ens Hitler satte igång med judeförföljelserna det första han gjorde. Allting kom så sakta smygande. Folk vaggades in i löften om arbete och välstånd, och inte ens när vi såg vart det brakade hän, så ville man tro på det som var uppenbart. Det var alldeles för hemskt att ta till sig. Jag tror att vi är på väg in i något liknande.
|
|
|
|
|
|
|
|
10-09-2003, 15:11
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
"Jag ifrågasätter ständigt hur det kan komma sig att ett land som Sverige som hade en social välfärd som var bland de främsta i världen, kunde hamna så långt ner i skiten som det har gjort dom senaste 15 åren." Kanske dags att byta regering
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
|
|
|
10-09-2003, 15:35
|

Medlem
Antal inlägg: 2 137
Medlem nr: 432

|
CITAT (Adri-Anne @ 10-09-2003, 15:25) När jag läst en del av inläggen här, får jag en känsla av att manipulerarna har lyckats. Jag citerar: "Om ingen tror att vi blir manipulerade, vill jag ge några exempel. För några år sedan uppdagade Wilson Bryan Key att annonsörer lade ut miljontals dollar på att manipulera undermedvetandet och indoktrinera mottagaren. Han avslöjade att man med en filmprojektor och med höghastighetsslutare, som var femte sekund visade valda budskap på en 3000-dels sekund. Budskapen förnimmes med ögat på normalt sätt, men registreras av vårt undermedvetna och filtreras sedan genom vårt undermedvetna till vårt dagsmedvetna, som tankar, önskningar eller åsikter, som vi är övertygade och tvärsäkra på att det är våra egna. För några år sedan använde dom en sådan bild med en Cocacola-flaska på filmen strax före paus. Bilden var naturligtvis osynlig för åskådarna, men den registrerades av det undermedvetna, och Cocacolaförsäljningen rakade i höjden."
För några år sedan tog det hus i helsike, när ett foto av Francois Mitterand blixtsnabbt flimrade förbi i inledningen till TV-nyheterna. Detta hände mitt under Mitterands presidentvalskampanj. Efteråt bedyrade TV-bolaget sitt misstag, men frågan är bara, var det ett misstag? I så fall, vilket sorts misstag? Om manipulerare kan få oss att köpa mera Coca Cola, varför skulle dom inte kunna få oss att rösta i en viss riktning. Tekniken är tillgänglig, och vad är det som hindrar vissa att använda denna metod för masspåverkan? Läste nånstans att "i dag finns det utrustning som kan kopplas till TV- eller radiosändare och sända budskap som låser sig på samma våglängd som utsändningen, såsom en bärvåg (vad nu bärvåg är för något). Dessa når oss sedan genom TV-mottagaren utan att ens personalen på TV-stationen vet att det sker."
Jag har länge funderat på varför det mer och mer är en aldrig sinande ström av skräp i media. Titta bara på TV-utbuden. Såpor, idrott, mat, såpor, idrott, mat till förbannelse. Jag kan inte fria mig från tanken att jämföra med det gamla Rom och gladiatorspelen. Kejsaren gick ut med orden "Ge folket vad folket vill ha, bröd och skådespel". På så sätt kunde dom manipulera människorna till att bara roas och underhållas, och inte längre bry sig om vad som skedde i maktens boningar. Är det inte det som händer just i dag? För att folk inte ska tänka själv, granska eller ifrågasätta, distraheras vi med matporr, lekar, spel, såpor, idrott, nöjen och åter nöjen. Till slut är vi så proppfulla och avtrubbade så vi totalt värjer oss från självständigt tänkande, och är lättpåverkbara och lätta att manipulera så att vi tänker som makten vill vi ska tänka.
Nu har vi intutats i att om vi kommer med i EMU, så är det bra för export och för valutan. Höjer vi exporten ökar vi arbetstillfällen, och en fast valuta ger trygghet. Men tryggheten med den fasta valutan såg vi ju när Georg Soros satte allting i gungning. Då var det inte mycket värt med den fasta valutan. Sen var det exporten. Hur vet vi att vi får exportera mer än vad vi gör i dag? Om vi händelsevis skulle exportera mer, vad har vi för säkerhet för att det blir mera arbetstillfällen? Vad säger att det inte i stället blir ännu hårdare krav på de arbetande? Aldrig någonsin har företagen gått med sådana jättevinster som dom senaste åren, men har det resulterat i bättre arbetsförhållanden? Jag tror att om företagen får ännu mera makt, kommer dom att säga upp ytterligare folk och klämma ännu hårdare åt dom kvarvarande i stället för att det skulle bli flera arbetstillfällen. Det ser vi ju redan nu.
Jag ifrågasätter ständigt hur det kan komma sig att ett land som Sverige som hade en social välfärd som var bland de främsta i världen, kunde hamna så långt ner i skiten som det har gjort dom senaste 15 åren. Jag tror att detta har varit en medveten politik, att när vi så småningom alla är upptagna i Europas förenta nationer och vi har gjort oss fullständigt beroende och det inte finns någon återvändo, då kommer dom att visa sitt rätta jag, och jag är rädd att vi inte kommer att tycka om det vi får se, men då är det redan för sent. Och det vi är inne i nu, är en förberedelse för vad som komma skall. Inte ens Hitler satte igång med judeförföljelserna det första han gjorde. Allting kom så sakta smygande. Folk vaggades in i löften om arbete och välstånd, och inte ens när vi såg vart det brakade hän, så ville man tro på det som var uppenbart. Det var alldeles för hemskt att ta till sig. Jag tror att vi är på väg in i något liknande. Först måste jag återigen instämma i vad Adri-Anne skriver! Eftersom makten över världens stora massmediabolag är koncenterad på oerhört få ägare har sådana som Bilderberggruppen rent kusligt stora möjligheter att indoktrinera massorna. Och de verkar har lyckats med skrämmande många även i Sverige. Och medan det nu ryktas om att radions "insändarprogram" Klarspråk är på väg att mer eller mindre läggas ner (det har ju redan tidigare nedskurits) ägnar radio- och TV-kanalerna timmar, timmar och åter timmar åt flabbkomedier, matlagning, elitidrott och rena nonsensprogram.
|
|
|
|
|
|
|
|
10-09-2003, 16:03
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
|
|
|
|
|
|
|
|
10-09-2003, 16:16
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
... och vad har det där med vår EMU-debatt att göra Kurt?
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
|
|
|
10-09-2003, 16:22
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
Fult försök Kurt! Verkligen lågvatten!
|
|
|
|
|
|
|
|
10-09-2003, 19:09
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
Är väl omöjligt att avgöra om detta har något med EMU att göra eller ej. Men givetvis fruktansvärt tragiskt.
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
|
|
|
10-09-2003, 20:52
|
Medlem
Antal inlägg: 1 439
Medlem nr: 19

|
Tack Adri-Anne! Du är en mycket klok människa - jag kunde inte skrivit det bättre själv!  /Gunvor Ps: Med det vill jag inte mena att jag skulle vara en klok människa, bara att jag beundrar din förmåga att uttrycka i skrift vad jag tycker är klokt! Ds
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|