| |
|
  |
EMU, Ja eller Nej |
|
|
|
|
06-09-2003, 21:44
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
"Själv blev jag råd att köpa aktier för ett år sedan, men avstod o är glad för det." Många pensionärer hade inte lika bra tur som du.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
|
|
|
07-09-2003, 05:16
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
CITAT (Hannele @ 06-09-2003, 21:56) Svenska banktjänsteman får också göra vad de vill med våra pengar. Ingen får sparken eller blir av med sina höga fallskärmar, även om kunderna förlorat alla sina besparingar... :( Du menar väl ändå inte att du kan jämföra Svenska Banktjänstemän med de 6 i ECB I ECB handlar det om SVERIGES finanspolitik och ifråga om Svenska banker handlar det om våra Personliga finanserOch vi får själv välja vilken bank vi vill anlita
|
|
|
|
|
|
|
|
07-09-2003, 10:39
|

Medlem

|
Citat: Vi har svårt att se vad det är som stärker demokratin när de som ska styra penningpolitiken, det vill säga ECB:s sex bankdirektörer, väljs på åtta år och kan bara avsättas av sig själva. Vi får dessutom vänta i trettio år innan protokollen från direktörernas möten är offentliga, i Sverige är protokollen offentliga efter två veckor. Ledamöterna i ECB är därutöver förbjudna att ta emot instruktioner av folkvalda och de folkvalda från medlemsländernas regeringar är förbjudna att söka påverka ledamöterna. Det vill säga mindre makt till vanligt folk.Källa: Kristianstadsbladet Felix matte, hur många banktjänstemän har duvalt - eller gett sparken till??
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-09-2003, 11:52
|
Medlem

|
CITAT (Hannele @ 07-09-2003, 11:39) Felix matte, hur många banktjänstemän har duvalt - eller gett sparken till??  Den jag valt är duktig, hon sköter sig bra och därför behöver jag inte avskeda henne. MEN.... Gör hon inte det så byter jag antingen tjänsteman eller bank. Nu handlar ju inte EMU valet om vår privatekonomi utan Hela Sveriges Penningpolitik . Valet handlar om att föra ut beslutanderätten till sex herrar i Bryssel. I nuläget har vi Sveriges Riksbank som sköter finanserna. Det är det valet handlar om. Bytet till Euro är en bieffekt av maktöverföringen. Var och en röstar efter sin tro och övertygelse men man bör veta VAD man röstar om
|
|
|
|
|
|
|
|
07-09-2003, 15:06
|

Medlem

|
I nuläget har vi Sveriges Riksbank som sköter finanserna. Det är det valet handlar om. Hur påverker du Sveriges Riksbank?
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-09-2003, 16:39
|
Medlem

|
CITAT (Hannele @ 07-09-2003, 16:06) Hur påverker du Sveriges Riksbank?  2§ Riksbanken är enligt 9 kap. 12 § regeringsformen rikets centralbank och en myndighet under riksdagen och får, enligt 1 kap. 1 § riksbankslagen, endast bedriva eller ta del i sådan verksamhet som enligt lag ankommer på Riksbanken. Enligt 1 kap. 2 § riksbankslagen skall målet för Riksbankens verksamhet vara att upprätthålla ett fast penningvärde. Riksbanken skall också främja ett säkert och effektivt betalningsväsende. 3§ Enligt 9 kap. 12 § regeringsformen har Riksbanken elva fullmäktige som väljs av riksdagen.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-09-2003, 17:41
|

Medlem

|
Frågan var inte, hur man styr Sveriges Riksbank, utan jag undrade hur påverkar du Sveriges Riksbank?
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-09-2003, 17:49
|

Medlem
Antal inlägg: 2 137
Medlem nr: 432

|
CITAT (Mariann @ 06-09-2003, 13:05) Varför inte flytta Sverige till en egen planet? Då kan vi verkligen testa vår tes att ensam är stark . För varför vara tillsammans? Varför hjälpa andra? Varför samarbeta på ALLA plan? Vi kan i vanlig ordning stå utanför o titta på o tro att gud va vi är bra, vi är till och med BÄST! Jag får känslan att ni ja-sägare EU-anpassat även de s.k. Jante-lagarna, så de nu lyder typ: Sverige skall icke tro, att det är något. Sverige skall icke tro att det är bättre än andra länder. Sverige skall icke tro att det är klokare än andra länder. Sverige skall icke tro att det kan lära andra länder något. Sverige skall icke tro att det duger något till.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-09-2003, 17:50
|
Medlem

|
Genom vår Folkvalda Riksdag Dessutom så kan Riksbankschefen avsättas av Riksdagen. Den möjligheten finns inte i ECB Detta var inte avsett bli en följetong. För mer info, Läs på www.riksbanken.se
Var och en röstar efter sin tro och övertygelse
|
|
|
|
|
|
|
|
07-09-2003, 18:21
|
Medlem
Antal inlägg: 505
Medlem nr: 1 111

|
Eftersom jag har dubbla medborgarskap (både finskt och svenskt) må det vara mig förlåtet att jag blandar mig i debatten. För tydlighetens skull: jag bor i Finland och lever redan med euron och tänker därför inte rösta i folkomröstningen. Men om jag skulle göra det skulle jag rösta ja. Inte för att jag är särskilt euro-entusiastisk (jag röstade dessutom emot EU-medlemskapet i Finlands folkomröstning), utan för att Sveriges (och Finlands) handlingsfrihet och möjligheter att själva styra ekonomin genom en egen valuta är en schimär i och med medlemskapet. Så enkelt är det, enligt min uppfattning. Vi ingår redan i en större helhet och är tvungna att leva med det. Trots att jag röstade mot EU-medlemskapet är jag ändå nöjd över att man i Finland har gått med i EU på allvar och försöker få något ut av eländet - i motsats till Sverige...
För egen del har jag inte märkt någon större skillnad av valutabytet (bortsett att jag från att jag först nu börjat kunna använda euron utan att räkna om summorna till den gamla valutan, det är svårt att lära en gammal hund sitta - men det går). Med det menar jag att jag varken har märkt några egentliga fördelar (bortsett från att jag slipper växla valuta när jag åker till andra euroländer, och euron duger bra också i så fjärran länder som Filippinerna) eller några egentliga nackdelar - än så länge. De som t.ex. pekar på Finlands fortsättningsvis höga arbetslöshet som ett varnande exempel hugger i sten. Att arbetslösheten hållits hög i Finland beror dels på en kraftig omstrukturering i arbetslivet och dels på att de senaste tre regeringarna i Finland inte tagit till lika kraftiga åtgärder som Sverige för att få bukt med arbetslösheten. Man kunde faktiskt säga att politikerna i Finland skiter i arbetslösheten, hur konstigt det än låter.
Hoppas bara att alla hetsporrar - för och emot euron - i Sverige kunde lugna ner sig lite och inse att det nu inte handlar om ja eller nej till EU en gång till. Det handlar om Sverige verkligen vill kunna påverka ens någonting i EU, som det nu är tror jag faktiskt att Finland har mer att säga till om än Sverige. Och det tror jag att tål att tänkas på lite. Förstås kan jag ha fel...
Micke
--------------------
Får man bara ändan ur vagnen, behöver man inte ta sig i kragen.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-09-2003, 18:41
|

Medlem

|
CITAT (Micke @ 07-09-2003, 19:21) ....Det handlar om Sverige verkligen vill kunna påverka ens någonting i EU, som det nu är tror jag faktiskt att Finland har mer att säga till om än Sverige. Och det tror jag att tål att tänkas på lite. Förstås kan jag ha fel...
Micke CITAT - Det hävdas ofta att hela EU-systemet lider av ett demokratiskt underskott. Detta förbättras inte om vi ersätter vårt lands självständiga Riksbank med sju oavsättliga direktörer i den Europeiska centralbanken - ett maktcentra som inte står under demokratiskt kontroll. Sagt av Thorbjörn Fälldin i Göteborgs-Posten idag.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-09-2003, 20:36
|

Medlem
Antal inlägg: 157
Medlem nr: 1 493

|
Låt inte dom fem gubbarna i Europeiska Centralbanken bestämma över Sveriges ekonomi. Svenska folket bör få bestämma hur vi ska sköta skattkistan. Därför: Rösta Nej!
|
|
|
|
|
|
|
|
07-09-2003, 21:05
|

Medlem
Antal inlägg: 1 130
Medlem nr: 382

|
Jag tycker inte det är lätt att veta vad som är klokast att rösta - ja eller nej till EMU. Efter att vi nu har ingått i EU i ett antal år så har man tyvärr konstaterat många brister med EU som institution, det kostar också mycket pengar att ingå i EU. Ändå måste man nog inse att eftersom Sverige är med i EU (svenska folket röstade faktiskt ja till EU i demokratins namn) så bör vi fullfölja det som påbörjats. EMU är ju liksom en naturlig del av EU. Men jag är ändå väldigt tveksam som det är läge att gå med nu, när så många EMU-länder uppvisar stora ekonomiska problem och inte kan hålla sin del av konvergenskraven. Sen tror jag att vi norrlänningar, ofta glesbygdsbor, dessutom finner avståndet bli ännu större mellan beslutsfattarna och medborgarna. Många är de norrlänningar som brukar säga (kanske lite på skämt också) att Norrland borde bilda en egen stat! Sen är det ju allmänt känt att det är norrlänningarna som flyttat mest i detta land, främst i samband med "flyttlasspolitiken". Vi vill inte flytta söderut en gång till, vilket blir resultatet om penningpolitiken (höja och sänka räntan som stimulans i ekonomin) flyttas till Bryssel, utrymmet för egna beslut minskar så att finanspolitiken kräver sitt och därmed arbetslösheten ökar som den gjort i EMU-länderna! Alla får givetvis tycka som de vill, men alla bör åtminstone utnyttja sin rätt att rösta i denna så viktiga fråga! Med hälsning från Ann-Louise i Umeå
--------------------
Ann-Louise zon 5
"Fyll inte livet med år utan åren med liv"
|
|
|
|
|
|
|
|
07-09-2003, 21:16
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
CITAT (lolo @ 07-09-2003, 22:05) Ändå måste man nog inse att eftersom Sverige är med i EU (svenska folket röstade faktiskt ja till EU i demokratins namn) så bör vi fullfölja det som påbörjats. EMU är ju liksom en naturlig del av EU. vi röstade ja... ja en minimal majoritet röstade ja. Jag har kallat majoritetsval för minoritetsförtryck för det anser jag att det är! Det är ska vara ett oåterkalleligt beslut. Då tycker jag att man borde kräva mera än 50.01% ja-röster av de deltagande dessutom bara!!! Riksdagsvalen sker ju var 4:de år så där har vi ju 4 ånger-år på oss, men EMU?? Ingen ångertid där inte.
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-09-2003, 22:19
|

Medlem

|
CITAT (lolo @ 07-09-2003, 22:05) Ändå måste man nog inse att eftersom Sverige är med i EU (svenska folket röstade faktiskt ja till EU i demokratins namn) så bör vi fullfölja det som påbörjats. EMU är ju liksom en naturlig del av EU. Om det var "demokrati" när praktiskt taget hela etablissemanget kappades om att smälla i svenska folket att det inte fanns något annat alternativ, samt att ja-sidan förfogade över minst 20 gånger så stora ekonomiska resurser, plus kom med falska löften och utfästelser - ja, då ger då jag inte mycket för den. Men vi har nu vår demokratiska chans och rättighet att säga NEJ till att fråntagas ännu mer makt. Det är viktigt i alla sammanhang i livet att faktiskt VÅGA säga nej. ...Även om ja-sägarna på alla upptänkliga och försåtliga sätt försöker locka och skrämma en att menlöst säga "ja".
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2003, 01:11
|

Medlem
Antal inlägg: 1 119
Medlem nr: 1 447

|
Jag kan bara hålla med Ralf om att 50,01% röstövervikt inte är att betrakta som ett demokratiskt val när det gäller grundlagsändrande beslut. Visst är våra folkomröstningar bara rådgivande, men i denna mycket samhällsomvälvande fråga borde folkets röster ha fått spela större roll. Jag tror att jag läst någonstans att en demokrati kännetecknas av att det krävs just kvalificerad majoritet i omröstningar som ändrar vår grundlag, vilket ju inte alls tillämpas i dessa viktiga frågor. Vi skulle inte vara de enda länderna som väljer att bevara åtminstone delvis ekonomisk särart och någon självbestämmanderätt, inte går vi under för det. Man kan samarbeta även utan att vara med i EMU, vi stod ju utanför EU länge, inte sjönk vi likt en sten bara därför? Skrämselpropagandan är ful! Att frågan återigen formulerats som att de som säger nej är bakåtsträvande och negativa är synd, man kan ju lika gärna säga att man säger ja till fortsatt (någorlunda) ekonomiskt självbestämmande och ja till fortsatt samarbete men med fortsatt insyn och nationell ekonomisk kontroll. Vi nej-sägare är inte mer negativa än någon annan  , så det så! Vi är positiva till vårt ekonomiska självbestämmande, för lite av den varan har vi faktiskt kvar! Än så länge!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2003, 06:44
|

Medlem
Antal inlägg: 733
Medlem nr: 64

|
Det finns inga regler för hur ett medlemskap i EU ska upphöra om ett medlemsland vill avsluta sitt medlemskap. I EG- och EU-fördragen sägs i stället att "Detta fördrag har ingåtts på obegränsad tid". Medlemsländerna är självständiga stater och har som sådana rätt att själva bestämma om de vill fullfölja ingångna avtal. Att det inte finns några bestämmelser eller formuleringar om utträde i fördragen som reglerar förhållandet mellan EU och medlemsländerna ändrar inte på det. ECB-rådet består av centralbankscheferna i de länder som deltar i valutaunionen samt direktionens sex ledamöter. För närvarande har det alltså 18 ledamöter. Centralbankscheferna i länder med undantag från valutaunionen deltar inte i ECB-rådet, inte ens som observatörer. Direktionen består av ECB:s ordförande och vice ordförande och ytterligare fyra ledamöter. Direktionen är ECB:s verkställande organ och ansvarar för ECB:s löpande verksamhet genom att genomföra ECB-rådets beslut. Ledamöterna utses genom överenskommelse mellan euroländernas stats- eller regeringschefer. De ska enligt EG-fördragets artikel 112 utses "bland personer vars auktoritet och yrkeserfarenhet inom den finansiella sektorn är allmänt erkända". Direktionsledamöterna måste vara medborgare i något euroland. Mandatperioden är åtta år och förordnandet kan inte förlängas. Om en ledamot av direktionen inte längre anses uppfylla vad som krävs för att utföra sin uppgift eller om ledamoten gjort sig skyldig till allvarlig försummelse kan EG-domstolen avsätta ledamoten på begäran av ECB-rådet eller direktionen. Ledamöterna i den första direktionen tillsattes enligt artikel 50 i ECB-stadgan på olika långa mandatperioder (4–8 år). Tanken är att direktionen ska bytas ut successivt. De nya direktionsledamöter som tillsätts sitter fulla mandatperioder, alltså 8 år. Detta kan man läsa på Riksdagens Eu information. ALLTSÅ VÄLJER vi även till ECB. Vi väljer ju regering o statminister, eller? De sitter heller inte i evighet, max 8 år. Det blir alltså ingen större skillnad. Lars sitter bara lite längre bort. Men världen krymper ju Detta med utträde är bara en parantes för alla rädda som tror ALLT måste vara för evigt. VI LEVER I EN FÖRÄNDERLIG VÄRLD! Nästa gång vi byter valuta blir det en världsvaluta, fast vi dönickar lever ju inte då!
--------------------
Hälsningar Mariann, zon 3-4
En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor -St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2003, 07:17
|

Medlem

|
Vill bara tillägga att i Sveriges Riksbank så väljs direktionen av riksdagen på 6 år! ECBs nationella Riksbankschefer sitter i 5 år! Allt enligt riksdagens EU info.
--------------------
En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor -St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2003, 07:32
|

Medlem

|
CITAT (Posse @ 07-09-2003, 18:49) CITAT (Mariann @ 06-09-2003, 13:05) Varför inte flytta Sverige till en egen planet? Då kan vi verkligen testa vår tes att ensam är stark . För varför vara tillsammans? Varför hjälpa andra? Varför samarbeta på ALLA plan? Vi kan i vanlig ordning stå utanför o titta på o tro att gud va vi är bra, vi är till och med BÄST! Jag får känslan att ni ja-sägare EU-anpassat även de s.k. Jante-lagarna, så de nu lyder typ: Sverige skall icke tro, att det är något. Sverige skall icke tro att det är bättre än andra länder. Sverige skall icke tro att det är klokare än andra länder. Sverige skall icke tro att det kan lära andra länder något. Sverige skall icke tro att det duger något till.
Balans Posse, balans är viktigt. Solidaritet och jämlikhet. Den nationella stoltheten är inte bra, man måste också se sina brister i vitögat. Självklart kan vi bidra (lära) med mkt det är ju därför som vi ska vara med. Det är mer pgav jantelagen som vi ska vara med förexten. Många av de mindre länderna som vill med lider ju under den.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
08-09-2003, 07:44
|

Medlem
Antal inlägg: 814
Medlem nr: 700

|
Många ekonomer säger att Persson skönmålar övergångssiffrorna. Hans 3-4miljarder är rena önsketänkande. Närmare sanningen är en summa mellan 27-30 miljarder. Bara övergångskostnaderna skulle ju äta upp en stor del av vinsten för att säkra växelkursen. Har ni glömt hur det var för tio år sedan? Då hade vi en bunden krona till den europeiska valutan. !992 försökte Riksbanken försvara kronans värde så räntan steg till 500% Detta kan inte hända med en flytande valuta.
Vi skall ju titta på Finland sägs det. Ja låt oss titta då: I juni var arbetslösheten bland finlänska kvinnor 9%, bland män 10% och bland ungdomar 22% Det sägs att arbetslösheten i Finland är den som är normal inom euroområdet. I Sverige är 4%kvinnor, 5% män och11% ungdomar arbetslösa.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|