Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Parisresa nästa vecka, Har någon tips på trädgårdar?
          emmapemma
          Inlägg 30-06-2008, 09:00
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 443
          Medlem nr: 6 354

Jag ska till Paris nästa vecka, jag ska bl.a. kolla in Versailles, men i övrigt tänkte vi vara inne i Paris. Finns det någon botanisk trädgård eller rosenträdgård som är värd att besöka i juli? Finns det någon eller några spännande handelsträdgårdar som jag bör se?

MVH Emma

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 6)
          emmapemma
          Inlägg 04-07-2008, 07:10
          Länk hit: #2

Medlem

Ingen?

Nåja, jag frågar på hotellet, och om det blir något napp (och det är en bra trädgård) återkommer jag själv med en rekommendation till nästa Parisresenär)

Citera
          Platinum
          Inlägg 04-07-2008, 07:57
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

Jag har ju aldrig varit i Paris så jag är väl inte den bästa att tipsa. Men kanske detta kan vara nått att besöka http://www.aviewoncities.com/paris/jardindesplantes.htm

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          Österläge
          Inlägg 04-07-2008, 12:45
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 073
          Medlem nr: 8 205

Har tyvärr inte varit i Paris efter att jag fick mitt trädgårdsintresse, så har ingen koll heller... men jag letade lite på nätet o hittade sidan www.jardins.paris.fr, kolla där!! Om du inte kan franska, kolla här: http://www.paris.fr/portail/english/Portal.lut?page_id=8210

Lycka till o trevlig resa!

--------------------
          Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.

Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com

Citera
          emmapemma
          Inlägg 04-07-2008, 14:43
          Länk hit: #5

Medlem

Tack för svaren! Har iofs sett dessa sidor och trädgårdar förut. Jag tror att det blir ett besök i den botaniska trädgården i alla fall, den ligger inte alltför långt ifrån hotellet, om jag sett rätt.

Det är ju lite lustigt, hade man skickat en fråga om England/London, då tror jag att många här på sidan hade förstahandsuppgifter på trädgårdar, både utställnings och kommersiella. Men Paris och Frankrike kanske inte har deta genuint djupa intresse för trädgård som britter? Det är väl kanske inte en kamp att odla lavendel och rosor i Frankrike tongue.gif

Jag hoppas att jag dyker förbi någon handelsträdgård, så att jag kan få med mig en souvernir som passar min trädgård (gärna en liten drake eller en garden gnome, vad det nu kan heta på franska).

/Emma

Citera
          Ingrid Zon3
          Inlägg 04-07-2008, 20:50
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem nr: 5 153

Paris är ju en "riktig" stad, gott om vackra parker men inte så mycket trädgårdar om du förstår hur jag menar. Jag har aldrig varit där på högsommaren, så jag vågar inte säga vad som är bra just nu. Däremot har Jardin de Luxembourg alltid varit vacker andra årstider. Men det finns ju hur många parker som helst...

Ett mer udda tips är väl att ta en rundtur på en av de stora begravningsplatserna, Père-Lachaise t.ex.

Lavendelfälten hittar du nog mest längre söderut.

--------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.

Citera
          strepp
          Inlägg 04-07-2008, 23:01
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 316
          Medlem nr: 8 902

Hej
          Var i Paris för nästan en månad sedan.Vi gick till Botaniska trädgården La Jardin men jag som är intresserad av inomhusväxter blev snopen för det stora växthuset var stängt tom dec för renovering.Vi fann längst floden en gata med flera olika plantaffärer blandat med Zoo affärer,Kom inte ihåg namnet men det kan du säkert få fram om du frågar.De på hotellet var kanontrevliga och mycket kundvänliga de hjälpte oss med karta och förklaring hur vi skulle gå.Vi besökte även en Park/Botanisk trädgård i utkanten av Paris ,där fanns det växthus och vi gick där en halv dag,kanontrevligt..Jag beställde till hotellet ett paket med växter,Frågade också om plantskolor m,m innan jag åkte men det var svårt att få svar..mvh strepp

--------------------
          Strepp önskar dig en bra dag.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-07-2025, 12:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon