emmapemma
Jag ska till Paris nästa vecka, jag ska bl.a. kolla in Versailles, men i övrigt tänkte vi vara inne i Paris. Finns det någon botanisk trädgård eller rosenträdgård som är värd att besöka i juli? Finns det någon eller några spännande handelsträdgårdar som jag bör se?

MVH Emma
emmapemma
Ingen?

Nåja, jag frågar på hotellet, och om det blir något napp (och det är en bra trädgård) återkommer jag själv med en rekommendation till nästa Parisresenär)

Platinum
Jag har ju aldrig varit i Paris så jag är väl inte den bästa att tipsa. Men kanske detta kan vara nått att besöka http://www.aviewoncities.com/paris/jardindesplantes.htm
Österläge
Har tyvärr inte varit i Paris efter att jag fick mitt trädgårdsintresse, så har ingen koll heller... men jag letade lite på nätet o hittade sidan www.jardins.paris.fr, kolla där!! Om du inte kan franska, kolla här: http://www.paris.fr/portail/english/Portal.lut?page_id=8210

Lycka till o trevlig resa!
emmapemma
Tack för svaren! Har iofs sett dessa sidor och trädgårdar förut. Jag tror att det blir ett besök i den botaniska trädgården i alla fall, den ligger inte alltför långt ifrån hotellet, om jag sett rätt.

Det är ju lite lustigt, hade man skickat en fråga om England/London, då tror jag att många här på sidan hade förstahandsuppgifter på trädgårdar, både utställnings och kommersiella. Men Paris och Frankrike kanske inte har deta genuint djupa intresse för trädgård som britter? Det är väl kanske inte en kamp att odla lavendel och rosor i Frankrike tongue.gif

Jag hoppas att jag dyker förbi någon handelsträdgård, så att jag kan få med mig en souvernir som passar min trädgård (gärna en liten drake eller en garden gnome, vad det nu kan heta på franska).

/Emma
Ingrid Zon3
Paris är ju en "riktig" stad, gott om vackra parker men inte så mycket trädgårdar om du förstår hur jag menar. Jag har aldrig varit där på högsommaren, så jag vågar inte säga vad som är bra just nu. Däremot har Jardin de Luxembourg alltid varit vacker andra årstider. Men det finns ju hur många parker som helst...

Ett mer udda tips är väl att ta en rundtur på en av de stora begravningsplatserna, Père-Lachaise t.ex.

Lavendelfälten hittar du nog mest längre söderut.
strepp
Hej
Var i Paris för nästan en månad sedan.Vi gick till Botaniska trädgården La Jardin men jag som är intresserad av inomhusväxter blev snopen för det stora växthuset var stängt tom dec för renovering.Vi fann längst floden en gata med flera olika plantaffärer blandat med Zoo affärer,Kom inte ihåg namnet men det kan du säkert få fram om du frågar.De på hotellet var kanontrevliga och mycket kundvänliga de hjälpte oss med karta och förklaring hur vi skulle gå.Vi besökte även en Park/Botanisk trädgård i utkanten av Paris ,där fanns det växthus och vi gick där en halv dag,kanontrevligt..Jag beställde till hotellet ett paket med växter,Frågade också om plantskolor m,m innan jag åkte men det var svårt att få svar..mvh strepp
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon