Det har blivit mycket fågeltittande i helgen. Först låg en storlom ute i sjön.
080629_02_storlom.jpg ( 19.67k )
Antal nedladdningar: 43Det har legat ett par därute i två veckor men nu var det bara en. Dom kan väl inte ha ägg så här sent på året? En gång hörde jag antydan till Kraa-oh eller hur man nu skall beskriva deras läte.
Sen hade jag att skäggdoppingspar som fiskade och matade ungarna alldeles nedanför huset.
080629_11_skäggdopping.jpg ( 46.51k )
Antal nedladdningar: 32Observara ungen som rider på föräldern till höger. Tyvärr blev det oro i familjen direkt efter när dårarna i vattenskidklubben kom förbi bara 50 meter ut. En som körde och en gök som hängde i snöret och hoppade med sitt bräde. Borde nästan vara skottpengar på såna. Varför måste dom köra alldeles vid stranden och vräka upp enorma svallvågor när sjön är över en halvkm bred?
Åter till fåglarna. För några år sen hade jag ett ladusvalpar som visade intresse för mitt hus. Jag spikade upp en bräda på en av takbjälkarna ut mot sjön och den accepterades snabbt. Tyvärr byggde dom ett slarvigt bo som senare ramlade ner med ett par ungar men en unge blev flygfärdig. Nu är brädan bebodd igen.
080630_4_svalbo.jpg ( 44.87k )
Antal nedladdningar: 28Det här boet ser mycket stabilare ut så det skall nog gå bra. Honan ligger redan i boet. Boet som dom måste byggt på bara ett par dagar för det var klart i fredags men inte ens påbörjat i söndags. Av någon anledning var det bråk med ett sädesärlepar som tydligen också ville bo där men svalorna vann. Jag får kanske spika upp fler byggbrädor. Medans honan ligger i boet håller hanen på med flyguppvisningar över huset eller så sitter han på taket eller i TV-antennen och kvittrar.
080628_12_svala.jpg ( 14.45k )
Antal nedladdningar: 27
080628_13_svala.jpg ( 18.14k )
Antal nedladdningar: 27Uppe i skogen är det också liv. Här är en rotvälta sen Gudrun drog fram. Ursäkta kortkvaliten men det är djup skugga där.
080630_1_rotvälta.jpg ( 82.41k )
Antal nedladdningar: 37Jag har markerat med en pil ett intressant ställe. In närmare titt avslöjar en massa mossa.
080630_2_bo.jpg ( 66.1k )
Antal nedladdningar: 37Jo, visst är det ett litet bo. En förstoring avslöjar också fru Gärdsmyg som håller koll på fotografen utanför.
080630_2_gärdsmyg.jpg ( 40.02k )
Antal nedladdningar: 36