Full version: Rena pippin i helgen
Gossen Ruda
Det har blivit mycket fågeltittande i helgen. Först låg en storlom ute i sjön.

[attachment=20458:080629_02_storlom.jpg]

Det har legat ett par därute i två veckor men nu var det bara en. Dom kan väl inte ha ägg så här sent på året? En gång hörde jag antydan till Kraa-oh eller hur man nu skall beskriva deras läte.

Sen hade jag att skäggdoppingspar som fiskade och matade ungarna alldeles nedanför huset.

[attachment=20459:080629_1...gdopping.jpg]

Observara ungen som rider på föräldern till höger. Tyvärr blev det oro i familjen direkt efter när dårarna i vattenskidklubben kom förbi bara 50 meter ut. En som körde och en gök som hängde i snöret och hoppade med sitt bräde. Borde nästan vara skottpengar på såna. Varför måste dom köra alldeles vid stranden och vräka upp enorma svallvågor när sjön är över en halvkm bred?

Åter till fåglarna. För några år sen hade jag ett ladusvalpar som visade intresse för mitt hus. Jag spikade upp en bräda på en av takbjälkarna ut mot sjön och den accepterades snabbt. Tyvärr byggde dom ett slarvigt bo som senare ramlade ner med ett par ungar men en unge blev flygfärdig. Nu är brädan bebodd igen.

[attachment=20463:080630_4_svalbo.jpg]

Det här boet ser mycket stabilare ut så det skall nog gå bra. Honan ligger redan i boet. Boet som dom måste byggt på bara ett par dagar för det var klart i fredags men inte ens påbörjat i söndags. Av någon anledning var det bråk med ett sädesärlepar som tydligen också ville bo där men svalorna vann. Jag får kanske spika upp fler byggbrädor. Medans honan ligger i boet håller hanen på med flyguppvisningar över huset eller så sitter han på taket eller i TV-antennen och kvittrar.

[attachment=20456:080628_12_svala.jpg]

[attachment=20457:080628_13_svala.jpg]

Uppe i skogen är det också liv. Här är en rotvälta sen Gudrun drog fram. Ursäkta kortkvaliten men det är djup skugga där.

[attachment=20460:080630_1_rotvälta.jpg]

Jag har markerat med en pil ett intressant ställe. In närmare titt avslöjar en massa mossa.

[attachment=20461:080630_2_bo.jpg]

Jo, visst är det ett litet bo. En förstoring avslöjar också fru Gärdsmyg som håller koll på fotografen utanför.

[attachment=20462:080630_2_gärdsmyg.jpg]
KURT
Storlommen kan väl ofta fiska i en annan sjö än den de har bo vid?
Gossen Ruda
CITAT (KURT @ 01-07-2008, 06:52) *
Storlommen kan väl ofta fiska i en annan sjö än den de har bo vid?

Vet inte hur det är med storlommen men smålommen gör alltid så. Dom häckar vid små fisklösa gölar och sen flyger föräldrarna en i taget till större sjöar och fiskar mat åt ungen. Smålom som gjort så har jag haft dom senaste åren men i år har jag bara sett och hört den ett par gånger. Storlommarna har mest legat och paddlat omkring så jag tror inte dom har haft någon unge nånstans.
Lars-Olof Arvids
Vilka trevliga bilder! wub.gif Det är roligt att ha fågelliv omkring sig.

Jodå, storlommar kan mycket väl ligga på ägg nu. Enligt boken "Kunskapen om fåglar" av Tage Wahlberg lägger storlommen ägg den 20/5-11/6. Därefter ruvas äggen i 25-30 dygn innan ungarna kläcks.

Olle
Anki V
Det är härligt med ett rikt fågelliv! Även jag hade fint besök i helgen.

Den här höll sig hela dagen ute på gården och smaskade i sig maskrosfrön så det stod härliga till.
[attachment=20479:domherre__Large_.jpg]
Det var knappt jag vågade mig ut för att inte störa.

Jag har tagit bilden genom köksfönstret så kvalitén är inte den bästa.

/Anki
Myosotis
Jättefina bilder! Så söt gärdsmygen är! wub.gif
ängsvädd
Vad intressant att se ett gärdsmygbo biggrin.gif Så svårt att upptäcka, fint hantverk biggrin.gif
Krolliljan
Fina bilder.
Gärdsmygen är en av mina favoriter. wub.gif Så kul att se ett bo.
.
Platinum
Jag har inget foto men fick besök för ett par veckor sedan av ett par ornitologer som fått rapport om att det skulle finnas en viss fågel i närheten av oss. Och visst gjorde det det, de fångade in och ringmärkte en busksångare i mitt hallonsnår.
amaira
Vilka fantastiska bilder, Ruda!!! Och en intressant histora, eller flera historier kanske, om flera olika fåglar.

"Byggbrädor" - har jag aldrig hört talas om, vilken bra idé, enkel att ta efter. Något speciellt att tänka på? (förutom katterna som stryker runt och under vartenda fågelbo) Hur högt sätter du dem? Någon särskild form på brädan?
Gossen Ruda
CITAT (amaira @ 05-07-2008, 07:43) *
Vilka fantastiska bilder, Ruda!!! Och en intressant histora, eller flera historier kanske, om flera olika fåglar.

"Byggbrädor" - har jag aldrig hört talas om, vilken bra idé, enkel att ta efter. Något speciellt att tänka på? (förutom katterna som stryker runt och under vartenda fågelbo) Hur högt sätter du dem? Någon särskild form på brädan?

Tack till dej och andra som kommenterat. Byggbrädan är bara en brädbit jag spikat upp under takbjälken så att det blev en plattform för svalorna att bygga på. Storlek kanske 1 dm i fyrkant. Jag märkte förra gången att dom ville bygga där man det fanns inget dom kunde bygga boet på. Ladusvalorna måste ha ett underlag, hussvalorna kletar fast boet utanpå huset. Det ser öppet ut men till höger utanför bilden finns vindskivorna som döljer för insyn, boet kan bara ses underifrån. Dessutom vetter det ut mot sjön så det är fri inflygningsväg.

I helgen var storlommarna två igen.
pejori
Jättefina foton gossen tummenupp.gif
Här är det tornseglarna som fått spader. Man känner sig som en deltagare i en skräckfilm emellanåt. whistling.gif
dom flyger i massor, tätt tätt inpå väggarna, där dom nästan klättrar och skriker. confused.gif
Även på rutorna "klättrar" dom, och missade att jag hade fönstret på vid gavel så dom gjorde en looping över sängen och ut igen. giggle.gif
Men dom kommer inte, förrän det nästan är mörkt...Undrar om dom jagar flygfä g.gif g.gif
Platinum
Var på utflykt till ett fiskeläge idag och såg en massa fåglar, måsar närmare bestämt.

Gossen Ruda
Fortsätter berättelsen. "Mina" svalor ligger fortfarande på ägg misstänker jag men en annan svalfamilj kom på besök ett par gånger i helgen. Det var ett väldigt liv på alla parter men jag tror inte det förekom några bortjagningsförsök, svalor är väl mer eller mindre kolonibyggare. Här sitter den andra familjens ungar på min fallfärdiga brygga och väntar på matning.

[attachment=21215:080712_svalungar.jpg]
KURT
De borde ju inte ha något revir att försvara. Förutom lämpliga boplatser, verkar närheten till byggmaterial (lera) ofta vara en begränsande faktor.
Gossen Ruda
Vi är hungriga

[attachment=21924:080727_9_svalungar.jpg]

"Mina" svalungar är nu mellan 1 och 2 veckor gamla och det börjar höras små pipanden från boet när ungarna skriker efter mat. Föräldrarna flyger i skytteltrafik men att fylla dom här gapen är nog svårt. Begriper fö inte hur dom hinner stanna. Dom kommer i full fart mot huset och svänger upp mot boet samtidigt som dom på något sätt lyckas stanna. Än har jag inte hört någon smäll i taket så luftbromsarna tycks fungera.

Idag såg jag fö en skarv i sjön. Ser dom varje år på eftersommaren och hösten men dom häckar inte här. Än.
vildvittra
åh vilken härlig bild!!!!:) fågelungar är så söta med sina stora gula gap smile.gif
inte heler riktigt förstått hur svalor bromsar i luften, tänk fantastiskt fint naturen är ordnad
/Nina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon