|
Jag har en 11 år gammal rosa mundi som blommar överdådigt varje år, inklusive de två-tre senaste, då den tyvärr har varit svårt drabbad av rosenstrit. Den första säsongen jag upptäckte angriparna sprayade jag med gift, men problemet kom ju tillbaka nästa år. Stritarna övervintrar ju tydligen i nya skott, men om man klipper bort alla nya skott nu i höst får den väl inga blommor nästa sommar? De senaste 4-5 åren har den slagit rätt rikligt med rotskott. (De flesta av de "nya" plantorna som jag tagit vara på (klipper/gräver bort de flesta) får randiga blommor men några har reverterat(?) till enfärgade karminröda.) Om jag klipper ner hela moderbusken i år, befarar jag att den skulle slå rent hysteriskt många rotskott. Är det någon här som har ngt förslag på annan åtgärd? Och/eller som vet varför den efter 6-7 år började slå rotskott och om man kan göra ngt för att åtminstone inte främja rotskottsslagningen? Det har ända från början varje år kommit några långa vildrosskott inuti busken och jag tänkte förut att de kom från grundstammen, för jag trodde inte den var rotäkta och nu är jag förvirrad =/
|