buffy
Jag har en 11 år gammal rosa mundi som blommar överdådigt varje år, inklusive de två-tre senaste, då den tyvärr har varit svårt drabbad av rosenstrit. Den första säsongen jag upptäckte angriparna sprayade jag med gift, men problemet kom ju tillbaka nästa år. Stritarna övervintrar ju tydligen i nya skott, men om man klipper bort alla nya skott nu i höst får den väl inga blommor nästa sommar? De senaste 4-5 åren har den slagit rätt rikligt med rotskott. (De flesta av de "nya" plantorna som jag tagit vara på (klipper/gräver bort de flesta) får randiga blommor men några har reverterat(?) till enfärgade karminröda.) Om jag klipper ner hela moderbusken i år, befarar jag att den skulle slå rent hysteriskt många rotskott. Är det någon här som har ngt förslag på annan åtgärd? Och/eller som vet varför den efter 6-7 år började slå rotskott och om man kan göra ngt för att åtminstone inte främja rotskottsslagningen? Det har ända från början varje år kommit några långa vildrosskott inuti busken och jag tänkte förut att de kom från grundstammen, för jag trodde inte den var rotäkta och nu är jag förvirrad =/
Kajsa
Har också haft ett elände med rosenstritar i en del rosbuskar men jag blir så arg så jag klipper ner dom hårt, man kan aldrig spruta bort alla stritarna under bladen, dom flyger eller hoppar runt så det sprider sig säkert. Ja, man får ta det att vara utan blommor ett år på en ggn blommande rosor, rosorna hämtar in det mycket snabbt vad jag sett. Det står i LÅG att Gallica rosor skjuter talrikt med rotskott, det ser jag inte fram emot med tiden, kan bli trångt. Vildrosskotten i mitten har dom blommat, då ser du ju om det är en ympros eller den äkta, ymprosorna brukar tokväxa och ta över hela busken när dom väl kommit upp. Att blommorna kan bli enfärgade har jag sett på mina två Rosa mundi, det är nog inte så ovanligt, det ser man på andra randiga rosor med.
Jag har inte sett att rosorna får en massa rotskott av att dom klipps ner hårt, men jag har ingen så gammal ros ännu så jag vet inte hur din reagerar ?
Kajsa
Lägger in en bild på Damascena rosen Leda, den var full av stritar - 06 och jag klippte ner den hårt och i år blommar rosen och är lika stor som förut

buffy
Tack för svar! När är det bäst att klippa ner den?
Rotskotten blir ju fina buskar de med om man låter dem leva, men det finns en gräns för hur många rosa mundibuskar man själv har plats för + anhöriga + bekanta vill ha. Rotskotten har väldigt långa, djupa rötter och är därför rätt besvärliga att gräva upp, men de är långt ifrån det värsta ogräset i trädgården =)
Kajsa
Klipp ner rosen nästa vår! Jag har inte kommit dit än att rosorna får en massa rotskott, jo några rosor har börjat sticka iväg med enstaka skott som jag drar upp, men jag bävar när allt börjar blanda sig.

Du får dela med dig Rosa mundi skott här på Odla/rosor säkert många som vill ha, släng ut en fråga, porto får var och en betala, härdig till zon 6 och lagom hög.
Stiffe
Stritar ids jag inte med att bry mig om. Lite prickiga blad på några buskar, det är trivialt, (i synnerhet i jämförelse med allt jobb för att försöka mota bort dem).

Jo, Gallicarosor verkar pigga på rotskott. smile.gif Det har ingen betydelse att de är okulerade, (under förutsättning att okuleringsstället ligger en bit under jord förstås). Gissningsvis slår de fler rotskott ju djupare de är planterade. Enligt professionella källor sätter alla okulerade buskar egna rötter från den bit av stammen som ligger under jord. (Vissa mer än andra). De blir i princip som rotäkta med tiden, och ju längre tid ju fler rotskott kan man anta. Om man inte vill ha rotskotten, och inte heller gräva upp dem, så finns det tre alternativ:
1) Gräv upp rosen, ta en stor cementring och lägg på plats, och plantera tillbaka rosen i ringen. (En stor plastbalja utan botten funkar också).
2) Lägg markduk i en ring om ca 4m runt rosen (diameter).
3) Anlägg gräsmatta runtomkring, (också minst 4m runtom). Gräsklipparen håller rotskotten på plats.
/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon