Ser att du bor i Sthlm, då kan du ha alla Austin jag har i mitt album, kika där. En Austinros som blir högre med vackra färger är Leander, doftar starkt, blir ca 2 x 1.5 m och det är en zon 4 ros, där har du en bra frysmarginal, har flera färger och blommar om.

Leander
Austinrosorna vill ha sol, bästa jorden, gödsel varje vår, vattna vid torka, dom är lika kräsna som alla rabattrosor är. Du kan ha en massa sorter i din zon, dom flesta doftar starkt.

Alchymist, ( ingen Austin )den är på gränsen hos mig, en klen zon 4 ros som blommade första ggn i år, vilka vackra färger, ska bli ca 2 m och det tror jag min blev i år, men den blommar 1 ggn och på gamla grenar, fryser rosen ner hårt, inga blommor. Har den insnurrad i vinterväv, men det behövs inte i Sthlm.

Leverkusen ( ingen Austin ) ska vara en tuff zon 5 ros, men den är jag lite besviken på, den står i bästa jorden i grönsakslandet men är knappt 2 m efter flera år, jag väntar ännu på det där jätteskuttet. Annars ljuvliga färger gult, vitt. Ska kunna bli ca 3 m hög.
Redigerat av Kajsa: 03-07-2008, 21:44