Fru fet
Nu i semestertider skall man väl kanske inte plantera några nya rosor, men man vet ju aldrig när man springer på den rätta, så jag frågar ändå.

Jag skall byta ut ett par lus-kaprifoler mot klätterrrosor vid vår uppfart. Rött plank bakom. Läget är soligt och rätt torrt men det är mycket lera i jorden så det verkar funka bra - satte en Constance Spry för två år sedan och den är nog en 2 - 2 1/2 m nu. Den blommar överdådigt men underbart är kort och särskilt i soliga lägen, nu är det nästan slut på blomprakten för i år. Söker därför något som blommar senare, dvs under juli. Funderar på något åt det gula hållet eftersom jag bara har rosa och röda rosor hittills. De enda andra klätterrosor jag har förutom C.S. är Flammentanz och Hurdal så jag är novis i klätterrosbranchen.

Mitt enda krav är egentligen att den skall vara relativt lättskött och lätt att beskära (minns med fasa hur min jättestora Flammentanz såg ut första gången jag gått över den med sekatören crying.gif )

Tacksam för hjälp,

jenny
Kajsa
Jag har Maigold på ena sidan av Constance Spry, det är en pimpinell i en mustig färg

Den är 2 .5 m på två år, fryser inte ner, den har ett huvudflor men kommer med enstaka blommor senare, zon 4 ros.

Och på den andra sidan har jag Freja Balsgårdsros, den blir lika stor som C. Spry men blommar hela sommaren, den passar i färg med C. Spry
Fru fet
De där var ju tjusiga, särskilt den första hade härlig färg. Jag har aldrig gillat gula rosor tidigare men det är som med det mesta, man ändrar sig med tiden..
Jag har förstått att du är en riktig ros-virituos så jag tänkte helt fräckt ställa en fråga till: hur är det med Austinrosor egentligen? Ibland läser man att de är tyckmyckna klenisar och ibland beskrivs de som riktigt robusta och lättskötta. Bland dem finns det ju några riktiga skönheter tycker jag!

jenny
Kajsa
Ser att du bor i Sthlm, då kan du ha alla Austin jag har i mitt album, kika där. En Austinros som blir högre med vackra färger är Leander, doftar starkt, blir ca 2 x 1.5 m och det är en zon 4 ros, där har du en bra frysmarginal, har flera färger och blommar om.

Leander

Austinrosorna vill ha sol, bästa jorden, gödsel varje vår, vattna vid torka, dom är lika kräsna som alla rabattrosor är. Du kan ha en massa sorter i din zon, dom flesta doftar starkt.

Alchymist, ( ingen Austin )den är på gränsen hos mig, en klen zon 4 ros som blommade första ggn i år, vilka vackra färger, ska bli ca 2 m och det tror jag min blev i år, men den blommar 1 ggn och på gamla grenar, fryser rosen ner hårt, inga blommor. Har den insnurrad i vinterväv, men det behövs inte i Sthlm.

Leverkusen ( ingen Austin ) ska vara en tuff zon 5 ros, men den är jag lite besviken på, den står i bästa jorden i grönsakslandet men är knappt 2 m efter flera år, jag väntar ännu på det där jätteskuttet. Annars ljuvliga färger gult, vitt. Ska kunna bli ca 3 m hög.
Fru fet
Tack för svaret. Lite kinkiga verkar de allt alltså, men otroligt tjusiga! Din alchymist hade också väldigt fin färg.

jenny
Adelina
Det finns en jättefin klättrande gul Austinros som heter Malvern Hills, den blir nog en tre meter så den är kraftigväxande och remonterar dessutom. Skulle nog passa fint som sällskap.
Av det jag har sett av den så verkar den vara lätt att ha att göra med, växer kraftigt och rambleraktigt och har jättefint och friskt bladverk. Vet att den går i Norge så den bör gå här med.
Den ser verkligen ut som en Austin, doftar härligt, fylld, underbar färg...gul som bleknar mot vitt. Har inte den hemma själv än men jag tänkte sätta den i höst!

Glömde ju...här finns bilder på den!

http://www.helpmefind.com/rose/pl.php?n=41149&tab=10

En annan gulaktig ros som är fin är Kordes Rose Aloha. Ser ut nästan som Alchymist men den remonterar.
Ezereht
Om jag hade bott i zon så jag kunde ha alchymist skulle jag satt en på en gång wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon