Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ledsen hibiskus...!
          Juni81
          Inlägg 04-07-2008, 10:05
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 35
          Medlem nr: 15 501

Hej!

Köpte en hibiskus i måndags som såg ut att må rätt bra i äffären men har sedan jag tagit hem den blivit riktigt risig. Bladen gulnar, skrumpnar och faller av och en blomknopp som var rätt nära att slå ut har gett upp totalt. Vet att gula blad kan bero på för lite sol och ibland för lite vatten men i det här fallet så är det inte brist på något av det. Har två andra hibiskusar i samma fönster och dessa mår hur bra som helst. Någon som vet vad problemet kan vara? Tråkigt om den skulle dö det första den gör....! thumbdown.gif

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Mysis
          Inlägg 04-07-2008, 12:54
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 77
          Medlem nr: 16 336

Om din Hibiskus står ljust (som den ska), måste du vattna den varje dag, under sommarens varma dagar. En Hibiskus får aldrig torka ut, då slokar den, bladen gulnar och knopparna faller av. Ställ den i ett vattenbad! Du kan även, med fördel, duscha din vän med jämna mellanrum. Tillsätt näringslösning till vattnet en gång i veckan under sommaren. Om den nu inte lider brist på varken vatten eller ljus, kanske de fått med sig någon skadeinsekt från inköpsstället. Jag skulle byta jord och kruka.

Redigerat av Mysis: 04-07-2008, 13:05

Citera
          Juni81
          Inlägg 04-07-2008, 13:10
          Länk hit: #3

Medlem

ja det låter precis som det som håller på att hända. Jag planterade om den direkt jag kom hem från affären så det är en helt ny kruka och ny jord, dock hänger ju en hel del av den gamla jorden kvar eftersom rötterna är så intrasslade i varandra. Vågar inte riktigt vara och röra för mycket i rötterna men det kanske jag ska? rensa upp lite och klippa bort eller? Hursomhelst så ser det inte ut att vara varken bladlöss eller spinn så jag satsar på att den bara blivit ledsen efter miljöombytet och att den möjligtvis fått för lite vatten men framför allt för lite näring.

Men om jag har förstått det rätt så är det i princip så att det är lättare att ta kål på en hibiscus genom att vattna för lite än för mycket?

Citera
          Mysis
          Inlägg 04-07-2008, 14:33
          Länk hit: #4

Medlem

Just precis, de är ena törstiga små rackare smile.gif . Nej, var inte där och böka för mycket med rötterna. Om du sköter blomman rätt kanske den vänjer sig vid miljöombytet och lär sig uppskatta den rätta behandlingen (som den formodligen inte fick i butiken). Hoppas det går bra!

Brukar du spara dina Hibiskusar år från år?

Redigerat av Mysis: 04-07-2008, 14:34

Citera
          Juni81
          Inlägg 04-07-2008, 18:45
          Länk hit: #5

Medlem

aa får hålla tummarna att den överlever! ser rätt dåligt ut för tillfället men men...

den hibiskus jag har haft längst har stått i mitt fönster i snart ett halvår men jag hoppas att man kan ha den i många år. Är det ovanligt eller? De kan väl ändå bli flera år, hoppas jag...?

Redigerat av Juni81: 04-07-2008, 19:41

Citera
          Mysis
          Inlägg 04-07-2008, 20:56
          Länk hit: #6

Medlem

Många tycks ha missuppfattat det här med Hibiskus, och slänger dem efter blommningen. De kan nog leva hur länge som helst, om man bara sköter dem rätt. Själv håller jag på och gör en bonzai av mitt lilla träd. Men på sommaren låter jag skotten växa ut litegrann för att få tillfälle att njuta av de vackra blommorna. Man kan göra så mycket med Hibiskus! Hoppas verkligen att du klarar din blomma! Vilka färger har du?

Citera
          Juni81
          Inlägg 05-07-2008, 18:33
          Länk hit: #7

Medlem

ja vad bra det var det jag hade tänkt, de är ju så himla fina och inte vill man slänga ut dem direkt de slutat blomma. de är ju skitfina även utan blommor! jag har två stycken rosa som jag planterat i en jättestor kruka så det är som en stor buske, sen har jag en nyinköpt gul, ganska mörkt gul, (som till skillnad från den döende verkar må riktigt bra) sen så är det det lilla offret som är två-stammig där den ena producerar (producerade) vita blommor och den andra ljusrosa. Så tråkigt för jag vill verkligen ha en vit men hittar ingenstans! det här var den första jag hittade och så ska den bete sig så här....! duh.gif själv då, vad har du för några?

Citera
          Mysis
          Inlägg 07-07-2008, 11:20
          Länk hit: #8

Medlem

Ack, blott en är i min ägo, och det är den jag hårdansar och bänder, i hopp om att den skall te sig som en bonzai om tio år eller så. Den är ljust rosa till färgen. Men jag ska införskaffa en vit. Jag älskar vita hibbisar! Men du, det kan inte vara det att den är ympad, som gör den ledsen, ditt vit-rosa exemplar? De kanske blir känsligare om de är ihoptussade? Jag vet inte...

Redigerat av Mysis: 07-07-2008, 11:21

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 07-07-2008, 11:28
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Juni81 @ 05-07-2008, 18:33) *
          sen så är det det lilla offret som är två-stammig där den ena producerar (producerade) vita blommor och den andra ljusrosa. Så tråkigt för jag vill verkligen ha en vit men hittar ingenstans! det här var den första jag hittade och så ska den bete sig så här....! duh.gif själv då, vad har du för några?

är det två skilda stammar från jorden i krukan ??

för dom är garanterat sticklings förökade och ''ofta'' händer det att dom får två olika sticklingar i krukan dvs när dom blommar är den ena stickligen vit och den andra är rosa ,, när det egentligen skulle varit två vita eller två rosa . ett misstag av odlaren men även finns det i butikerna hibiskus plantor som ska vara ''två'' ,, om det är en sådan du köpt .

Citera
          Moonbeam
          Inlägg 07-07-2008, 12:14
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 106
          Medlem nr: 14 638

Passar på att flika in en fråga för här verkar det finnas hibiskuskunniga! Jag snodde några sticklingar (klippte av nyskotten) från min kompis mormors 30-åriga planta. Hur får man dessa att leva vidare? Satte några i vatten och några i jord, men vet inte vilket som är bäst. Kanske nån här vet och kan tipsa för det är en magnifik planta de härstammar från. Sen köpte jag två i affären, som betedde sig precis som trådstartarens plantor. De var nog övervattnade, för jag kunde krama ur krukan...Ställde dem soligt i stor kruka med lecakulor under och nu mår de riktigt skapligt!

Men, som sagt-tips önskas om sticklingarna!

Citera
          Mysis
          Inlägg 07-07-2008, 21:58
          Länk hit: #11

Medlem

Själv har jag aldrig varit tillräckligt uppmärksam för att klara av sticklingarna. Jag har fått dem att rota sig, i ett glas vatten (men det tar tiiiid), och sedan satt ned dem i sandblandad (inte så tung) jord med en hålig plastpåse över. Men tydligen har det gått fel någonstans whistling.gif . Man måste nog vara väldigt noga med att hålla jorden konstant fuktig (någonting som inte är riktigt lika viktigt för vuxna plantor, som ändå tål någon dags uttorkning). Jag tycker du (Moonbeam) var klok som satte sticklingar både i vatten och direkt i jorden, det blir ju ett litet forskningsprojekt. Jag vill gärna veta vilket alternativ som blev mest framgångsrikt. Tänk: fukt rolleyes.gif Hoppas att det går bra med förökningen och "keep me posted".

Redigerat av Mysis: 07-07-2008, 22:06

Citera
          Juni81
          Inlägg 07-07-2008, 22:43
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (flaxss @ 07-07-2008, 12:28) *
          är det två skilda stammar från jorden i krukan ??

Ja det är två skilda stammar i krukan. Den ena, rosa, har gett upp totalt och ruttnar ihop nu medan den andra, vita, mår hur bra som helst. Mkt märkligt, survival of the fittest antar jag. De har ju genomgått exakt samma resa, samma mängd vatten, sol och näring. Kan de haman i "konflikt" med varandra? Har två stycken andra rosa hibiskusar som jag själv planterade ihop i samma kruka och de verkar inte tycka illa om det, snarare tvärtom. Men jag ska iaf vänta ett tag till för att vara helt på den säkra sidan men sen tänkte jag försöka separera på dem så den vita får härja fritt i krukan!

Mysis: Vad betyder ympad? Och du kanske läste ovanför att min vita planta, till min stora glädje verkar repa sig, dock på bekostnad av den rosa men skitsamma! Idag blommade min gula också för första gången här hemma och den är så fin! biggrin.gif

Citera
          Mysis
          Inlägg 08-07-2008, 15:10
          Länk hit: #13

Medlem

Jag tänkte att någon odlare kommit på idén att "stamma ihop" två olika färger av hibiskusar (undrar om det ens är möjligt). I bland ympar man ihop olika äppelsorter, och så får man flera sorters äpplen på ett och samma träd.

Min hibiskus knoppar håller också på att slå ut (kraftigt förminsakde och försenade på grund av den hårda beskärningen dock). I går var jag och kollade efter en vit hibiskus, men förjäves...Men snart hittar jag nog en. Det skulle vara snyggt med en uppstammad vit. Åh, låter som jag har ett nytt projekt på gång. Ska köpa en vit och sedan ta ett skott och stamma upp. Fan, hibbisar är roliga!

Citera
          Moonbeam
          Inlägg 08-07-2008, 22:16
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 106
          Medlem nr: 14 638

CITAT (Mysis @ 07-07-2008, 22:58) *
          Själv har jag aldrig varit tillräckligt uppmärksam för att klara av sticklingarna. Jag har fått dem att rota sig, i ett glas vatten (men det tar tiiiid), och sedan satt ned dem i sandblandad (inte så tung) jord med en hålig plastpåse över. Men tydligen har det gått fel någonstans whistling.gif . Man måste nog vara väldigt noga med att hålla jorden konstant fuktig (någonting som inte är riktigt lika viktigt för vuxna plantor, som ändå tål någon dags uttorkning). Jag tycker du (Moonbeam) var klok som satte sticklingar både i vatten och direkt i jorden, det blir ju ett litet forskningsprojekt. Jag vill gärna veta vilket alternativ som blev mest framgångsrikt. Tänk: fukt rolleyes.gif Hoppas att det går bra med förökningen och "keep me posted".

Ja, står de i vatten är ju det problemet ett minne blott wink.gif De andra ser jag till att de har fuktig jord hela tiden. Alla bladen, även på de som står i vatten, slokar, men jag gissar att det är en första chock efter att ha blivit avklippta...
          Jag lovar att informera dig om hur det går!

Citera
          Ciczi
          Inlägg 09-07-2008, 18:49
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

Hibiskus sticklingar mår bra av att få bladen kapade ner till hälften av ordinarie storlek. Klipp dem rätt av. Ta även bort blad om sticklingen har många. För en liten stickling så är det jobbigt nog att blida rötter utan att behöva försörja stora blad. Det räcker med små blad för att fotosyntesen ska fungera.

Det spelar sällan roll om man sätter i vatten eller i jord men det allra viktigaste utan tvekan är att få sticklingen att behålla vattenbalansen.

mvh Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera
          Mysis
          Inlägg 10-07-2008, 13:08
          Länk hit: #16

Medlem

Tack för tipset Ciczi! Nu kanske det går lite bättre nästa gång...

Citera
          Irriteraren
          Inlägg 10-07-2008, 17:37
          Länk hit: #17

Gäster

CITAT (Juni81 @ 04-07-2008, 11:05) *
          Hej!

Köpte en hibiskus i måndags som såg ut att må rätt bra i äffären men har sedan jag tagit hem den blivit riktigt risig. Bladen gulnar, skrumpnar och faller av och en blomknopp som var rätt nära att slå ut har gett upp totalt. Vet att gula blad kan bero på för lite sol och ibland för lite vatten men i det här fallet så är det inte brist på något av det. Har två andra hibiskusar i samma fönster och dessa mår hur bra som helst. Någon som vet vad problemet kan vara? Tråkigt om den skulle dö det första den gör....! thumbdown.gif

ja du har väl övervattnat den gissar jag på. Sluta upp me de genast så ska du se att den tar sig som en riktg djugel!

Citera
          Ciczi
          Inlägg 10-07-2008, 18:02
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

En nyköpt hibiskus kan dock få en chock av miljöombytet från affären till hemmet. MEn i detta fallet låter det faktiskt som övervattning.

mvh Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera
          Irriteraren
          Inlägg 10-07-2008, 18:03
          Länk hit: #19

Gäster

CITAT (Ciczi @ 10-07-2008, 19:02) *
          En nyköpt hibiskus kan dock få en chock av miljöombytet från affären till hemmet. MEn i detta fallet låter det faktiskt som övervattning.

mvh Ciczi

just vad ja sa smile.gif

Citera
          Juni81
          Inlägg 10-07-2008, 20:49
          Länk hit: #20

Medlem

ja det är mkt möjligt att det var övervattning, bara så skumt att den ena plantan i krukan inte mådde dåligt alls och den andra gav upp totalt! Bara den ena som tyckte att det var för mkt vatten, det var också den större av dem. Jaja, jag har särat på dem nu och slängt den ena för den visade inget hopp inför framtiden. Får hålla tummarna att den andra klarar separationen! smile.gif

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 02:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon