Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vad gör man med tjuvar i trädgården?
          Pesco
          Inlägg 09-07-2008, 21:23
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 230
          Medlem nr: 2 824

Polisanmäl. Har det skett två gånger kommer det att ske fler gånger. Har du namnen på de förra tjuvarna, ta med maken, gå dit och knacka på och fråga rakt på sak. Har de nån skam i kroppen borde de fatta vinken. Är de inte de, spelar det ingen roll, eftersom de var så tjuvaktiga sist.

Att stjälva andras växter är den värsta sortens missunnsamhet!

Citera
          Susanne i Linköp...
          Inlägg 09-07-2008, 23:09
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 048
          Medlem nr: 61

För många år sen hörde jag om något liknande, har skrivit om det förut men tar om det:

En husägare hade problem med återkommande vandalisering av blomlådor och satte i taggtråd. En bekant som var polis såg det och varnade: skadar sig vandalen kan du bli skadeståndsskyldig. Ta bort taggtråden och sätt i klippta bitar av rosor istället! Sticks värre än taggtråd men det är växter, och växter får man ha i blomlådor!

Nästa fredag hördes ett tjut från blomlådorna. Han som ryckte upp blommorna skadade sig dessutom ganska ordentligt, för han var inte nykter. Men som sagt, taggiga rosengrenar är fullt lagligt att ha i blomlådor.

Samma metod tillämpade jag på kolonilotten när jag inte fick ha jordgubbarna i fred, det funkade faktiskt bra. Särskilt i mörker får tjuvar problem med taggiga grenar som ligger ivägen.

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag.
          Kinesiskt ordspråk

Citera
          DragonLady
          Inlägg 09-07-2008, 23:20
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 762
          Medlem nr: 6 663

Sök upp någon som har en klätterros som de skall beskära då.. lägg sedan ut de långa grenarna på strategiska platser.
          Annars funkar truppmina jättebra rotfl.gif

--------------------
          I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!!

Citera
          Ingrid Zon3
          Inlägg 10-07-2008, 05:43
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem nr: 5 153

Jag tror också på att rörelsedetektor, koppla ihop med strålkastare och/eller vattenspridare. Samplantering med brännässlor är ingen dum idé för rabarbern, men man vill ju inte gärna ha den i blomrabatterna.

Visst är folk underliga som bara går in. Har varit med om det själv men kom till slut på att det i mitt fall delvis berodde på att det inte var särskilt tydligt var min tomtgräns gick. Häck, staket eller mur verkar vara det enda språk en del fattar.

--------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.

Citera
          Grå
          Inlägg 10-07-2008, 08:30
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

CITAT (Ingrid Zon3 @ 10-07-2008, 06:43) *
          Häck, staket eller mur verkar vara det enda språk en del fattar.

Vi får väl åka en sväng till tidaholmsanstalten och samla på oss lite tips och idéer...

Citera
          Vildljung
          Inlägg 10-07-2008, 09:13
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 32
          Medlem nr: 17 373

Vad roligt att läsa alla svar och förslag här. Rosenkvistarna låter bra.

Jag blir också väldigt förvånad och arg att folk stjäl på det här viset. Här har min hyresvärdinna planterat en röd rodhodendron som hon var väldigt glad över. Den har någon grävt upp. Hur kan man såra en gammal dam så? Och kan man verkligen njuta av sina stulna blommor? Hur låter det när de visar runt i trädgården? "Den här stal vi i Enhörna." "Den här norpade vi...."

Anette

Citera
          AstLar
          Inlägg 10-07-2008, 19:54
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 1 880
          Medlem nr: 16 603

thanks.gif
          Tack för alla bra förslag.
          Så här gör jag:
          Gräver upp alla rabarber och flyttar dem. Sätter flikrabarber i listen, ställer i rosstjälkar, lägger brännässlor runtom.

Tanken på den oärlige fast på toan känns bra. Och lite taggar i fingrarna och brännutslag gör inget heller angry.gif

Hjälper det inte, så har jag faktiskt eltråd. Sätter man bara upp skylt på den att den är strömförande är det ok.
          Och den känns, jag lovar. Stod själv på stege o målade när jag kom emot tråden nästan vid aggregatet. Har inte målat där nåt mer. Trodde hjärtat skulle stanna. crying.gif

Minor är kanske inte heller så dumt. wink.gif

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-01-2026, 20:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon