Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > En himla många roliga träd, ... och buskar...
          blomkronan
          Inlägg 19-08-2008, 23:12
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Jag var i spanien i vintras och plockade en frökapsel från ett Jacarandaträd. Jag platerade fröna i en kruka utomhus i sommras och det har inte kommit upp någonting sad.gif . Kanske jag ska ta in krukan g.gif . Skulle det vara så att någon av er har något frö över, är jag jätte intresserad...

Jag är ny här på odla men jag måste säga att jag sitter som klistrad varje kväll och läser, så mycket jag har lärt mig yahoo.gif kul att ha hittat folk med samma intresse...

Citera
          nelly.trott
          Inlägg 20-08-2008, 06:57
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 174
          Medlem nr: 16 612

De resandes träd

kolla på denna länken jag hittade smile.gif
          annars en bra sida smile.gif

Själv har jag sått mina 2008-06-28 och än så länge så är fröna bara "svullna" alltså jag mistänker att snart kommer det upp något smile.gif

Tråd palmen kom upp efter 3 veckor, 2 av 6 fröer.

Lycka till

Redigerat av nelly.trott: 20-08-2008, 07:23

--------------------

Citera
          DragonLady
          Inlägg 20-08-2008, 10:47
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 1 762
          Medlem nr: 6 663

CITAT (blomkronan @ 20-08-2008, 00:12) *
          Jag var i spanien i vintras och plockade en frökapsel från ett Jacarandaträd. Jag platerade fröna i en kruka utomhus i sommras och det har inte kommit upp någonting sad.gif . Kanske jag ska ta in krukan g.gif . Skulle det vara så att någon av er har något frö över, är jag jätte intresserad...

Jag är ny här på odla men jag måste säga att jag sitter som klistrad varje kväll och läser, så mycket jag har lärt mig yahoo.gif kul att ha hittat folk med samma intresse...

Jag hade oxå mina ute o det hände ingenting... så tog jag in dem o då kom de upp efter en vecka.. alla 5 som jag sådde tummenupp.gif
          Skicka mig ett pm med adress om du vill ha frön yes.gif

--------------------
          I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!!

Citera
          Grå
          Inlägg 25-01-2009, 12:12
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

Dagsfärska bilder, så här har det gått:

Jacarandan trodde jag skulle torka ut av värmen från elementet under fönstret, men det har gått bra. Den har inte vuxit så mycket på höjden under vintern, men är frodig och fin, förutom några bruna toppar här och var. Den kommer nog att klara sig fint resten av vintern också. Jag har bara en Jacaranda kvar, för jag har gett bort de andra. Den som mamma fick har också klarat sig bra, resten vet jag inget om.

Bifogad fil  Jacaranda_090125.JPG ( 142.79k ) Antal nedladdningar: 28

Drakblodsträdet överlevde sin traumatiska upplevelse som kattmat åt svarta Alice och sköt snart nya fina blad. Inte heller den har vuxit så värst snabbt under vintern, men verkar å sin sida trivas bra med värmen från elementet. Jag skulle tro att den ranglar iväg framåt våren sedan när det blir ljust länge.
          Hittills är det bara ett drakblodsträd som har grott. Jag har grävt upp de andra kärnorna och tittat på dem, men de är helt intakta, så jag planterade dem igen och fortsätter hoppas.

Bifogad fil  Drakblod_090125.JPG ( 141.15k ) Antal nedladdningar: 30

Den enda Trådpalmen som grodde av ett tital planterade fröer lyckades jag glömma bort bakom en gardin, så att den torkade ut. Jag låter den vara ett tag till och jag tycker nog att den verkar återhämta sig mycket sakta men säkert. Vi får se hur det går.

Bifogad fil  Tr_dpalm_090125.JPG ( 80.39k ) Antal nedladdningar: 31

Baobaben som grodde gav jag bort till en ledsen liten pojke när jag hämtade mina beställda kattungar hemma hos honom. Baobab har ju som bekant en ganska trevlig historia bakom sig och han blev glad över att få ta hand om ett sådant träd. Hur det har gått sedan vet jag inte, och inte heller har de andra kärnorna grott. Jag gjorde likadant med dem som med drakblodet, kollade dem och planterade om dem.

De Resandes Träd, Papyrusen och Sagoträdet lyser med sin frånvaro. De var inte alls pigga på att titta upp på de betingelser jag gett dem. Jag ska gräva upp dem idag och titta på dem, så får vi se sedan hur det blir.

Ni andra som satte Jacaranda, hur har det gått för er?

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 25-01-2009, 12:45
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

Vad spännande med alla träd! Kul att läsa hur det har gått, Grå! tummenupp.gif

Alla dessa lilablommande träd wub.gif som stod efter vägarna... var det jacaranda?

Jag hade själv jacaranda som jag sådde när jag var tonåring... Den blev ca 1,5 m hög innan jag kastade bort den (5-7 år senare?). Min var så himla skräpig av sig och stammen var inte ens grov som en blyertspenna och kal den nedersta metern, så den såg inte så trevlig ut. no.gif

Hoppas ni får dom att bli vackrare... yes.gif
          Har för mig att de var väldigt känsliga för uttorkning (det var väl därför som min skräpade så mycket... naughty.gif ) så en "dimmig dusch" mår den nog bra av att få varje dag under de varmare perioderna.

Ser fram mot fortsättningen...

smiley_small_hug.gif

Citera
          Grå
          Inlägg 25-01-2009, 12:59
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

Tack Sussie!

Jag grävde upp de andra nu och allt hade multnat upp, förutom en papyrus som hade skaffat sig långa rötter, men knappt krupit ur skalet. Undrar om de gör så? Avocadon ser ju till att skaffa sig ordentliga rötter innan den sticker iväg uppåt, så kanske papyrusen gör det också eftersom den normalt växer i sumpmark, jag vet inte... Jag planterade om den i en större kruka iallafall och trädde på en plastpåse, så får vi se om den vill kika upp vad det lider.

Kaffet hade jag glömt bort att jag planterat, men blev påmind nu när jag grävde upp en intakt, men lätt grönfärgad böna. Ska väl plantera den igen.

Ska kolla vad jag har kvar i fröpåsarna, så är det väl bara att ta nya tag. naughty.gif

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2026, 14:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon