Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Stympa äppelträd, Kommer jag att ha ihjäl det?
          Grå
          Inlägg 13-07-2008, 18:20
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

Jag bifogar här två bilder på ett i mina ögon kopiöst vackert gammalt vildäppelträd som står bredvid Stintaberget. Jag skulle vilja kapa av toppen rätt rejält på det, för jag befarar att det kommer att blåsa av i kommande stormar. Går det inte av nästa år, så går det av något annat år och jag ser hellre till att det går av med ett rakt snitt där jag vill ha det än att det blir spetor av halva stammen och lite till.

Jag planerar att ta av det ungefär vid en röda markeringen och hoppas att det kommer att växa nya skott som ger trädet en bättre form än det stympade som det kommer att se ut i början.

Vad är nu riskerna med detta? Är det risk att det dör? Bör jag tjära snittet på stammen som kommer att bli ca 15 centimeter i diameter, eller ska jag låta det vara?

Tacksam om någon kan hjälpa mig att fatta rätt beslut när det gäller detta underbara träd, för det är det som ger själen åt hela trädgården...

Bifogad fil  Äppelträd_2.JPG ( 312.47k ) Antal nedladdningar: 95
          Bifogad fil  Äppelträd_3.JPG ( 332.3k ) Antal nedladdningar: 87

Citera
          Azur
          Inlägg 13-07-2008, 18:32
          Länk hit: #2

Gäster

Jag är alls ingen expert på träd och vet inte om trädet skulle överleva, men min spontana reaktion är att trädet kommer att se obalanserat och ganska fult ut av ett snitt som det du visar på bilden.

Min känsla här är att om du gillar trädet kan det vara läge att hyra in ett proffs.

Citera
          Grå
          Inlägg 13-07-2008, 18:35
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (Azur @ 13-07-2008, 19:32) *
          Min känsla här är att om du gillar trädet kan det vara läge att hyra in ett proffs.

... jag är smålänning. Jag får fula utslag av tanken på att "hyra in proffs"...

wink.gif

Skojar bara. Ja, det är definitvt läge för det, ska bara höra vad folk säger om det först. Ett så gammalt träd kanske inte klarar en sådan behandling överhuvudtaget, oavsett vem som gör det? Jag vet inte..?

Citera
          KURT
          Inlägg 14-07-2008, 05:39
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Nej det är ingen bra idé att kapa något träd på detta sätt. Generellt är det då bättre att ta bort trädet i fråga och plantera ett nytt. Men detta är ju dessutom något så ovanligt som ett fristående vildapelträd som man snarare skall vara rädd om.

Citera
          Grå
          Inlägg 14-07-2008, 07:37
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (KURT @ 14-07-2008, 06:39) *
          Nej det är ingen bra idé att kapa något träd på detta sätt. Generellt är det då bättre att ta bort trädet i fråga och plantera ett nytt. Men detta är ju dessutom något så ovanligt som ett fristående vildapelträd som man snarare skall vara rädd om.

Jo, det är ju det jag försöker vara. Både Gudrun och Per har gått hårt åt ekar, krikon och sälgar och andra träd här och detta trädet borde ju vara smaskens för nästa storm med tanke på att den övre kronan bärs upp av en enda stam.
          Helst av allt vill jag inte kapa det - vad kan jag göra istället?

Bifogar bild på en gammal hamlad sälg som växte i fårahagen, den var hur läcker som helst, med stor och fin krona. Den välte Per omkull och rötterna spretade åt alla håll.
          Alternativet var att kapa upp det och använda det till ved, men eftersom det stod precis intill en liten damm så provade vi att resa det upp igen, kapa grenarna på kronan, tjära snitten och nu väntar vi och ser vad som händer.
          Det är möjligt att de nya skotten som bildades i kronan lever på den sista uns energi som finns kvar i trädet, men nu har vi iallafall försökt då.
          (Killen på bilden är min "lille" son, 17 år, 1.88 lång, det är inget litet träd)

Bifogad fil  Sälg2.JPG ( 768.69k ) Antal nedladdningar: 78

Krikonträdet tog Gudrun halva av, det delades mitt i itu. Det lever fortfarande och har ordnat en ny gren i stammen där den avbrutna kronan satt, men jag måste nog kapa den andra halvan för annars riskerar den att spricka ännu längre ner i stammen.

Och till sist har vi en ek- och lönnlund ute i hagen, strax ovanför där sälgen står. Gudrun tog en hel del av de grenarna och förstörde bland annat ett gammalt kokhus som stod i den lunden.
          Det blåser rätt friskt här uppe på kullen...

Redigerat av Grå: 14-07-2008, 11:33

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 14-07-2008, 08:19
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Jag tycker inte att du ska kapa av det så radikalt du beskrivit. Trädet kommer inte att må bra av det. Trädet måste ju ha stått där i en massa år och klarat stormar förr så vad är det som gör att du tror att det kommer att blåsa av?
          Vill du absolut kapa det så ta bara en gren i taget och då ganska mycket högre upp än du markerat. På så sätt kan du på några år bygga om kronan på trädet. Det är viktigt hur man lägger snitten så att de kan läka.

Himla fint med en vildapel i trädgården, hade också ett i min trädgård som jag beskar på ovanstående sätt.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Grå
          Inlägg 14-07-2008, 08:25
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 14-07-2008, 09:19) *
          Trädet måste ju ha stått där i en massa år och klarat stormar förr så vad är det som gör att du tror att det kommer att blåsa av?

I've got a feeeeling baby... wink.gif

Skämt åsido, när jag tittar på det så är det något som säger mig att det är det trädet som kommer att ryka nästa gång. Förhoppningsvis har jag för en gångs skull fel när det gäller de där föraningarna.
          Att ta lite i taget kan vara en mycket god idé och som Azur säger kan det vara läge att ta hjälp av en expert.

...*klia klia*...

Citera
          henriks
          Inlägg 14-07-2008, 08:27
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 14 105

CITAT (*Stintan* @ 14-07-2008, 09:19) *
          Jag tycker inte att du ska kapa av det så radikalt du beskrivit. Trädet kommer inte att må bra av det. Trädet måste ju ha stått där i en massa år och klarat stormar förr så vad är det som gör att du tror att det kommer att blåsa av?
          Vill du absolut kapa det så ta bara en gren i taget och då ganska mycket högre upp än du markerat. På så sätt kan du på några år bygga om kronan på trädet. Det är viktigt hur man lägger snitten så att de kan läka.

Himla fint med en vildapel i trädgården, hade också ett i min trädgård som jag beskar på ovanstående sätt.

Jodå, trädet har säkert klarat en och annan storm under sin levnad. Orsaken till farhågan att det kommer att gå omkull (förutom känslan av att det ligger risigt till) är att det blåste av en del grenar i både gudrun och per. Dessutom hade trädet en kompis något tiotal meter bort som åkte omkull helt och hållet i Gudrun (och hade det lilla ojusta hysset för sig att landa på taket på min bil...)

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 14-07-2008, 08:58
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Klart man ska gå på känsla ibland yes.gif så hoppas ni hittar ett bra sätt att bevara det vackra trädat på flirting.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          KURT
          Inlägg 14-07-2008, 09:14
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Den här frågan dyker ju regelbundet upp:

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=48841
          http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=68456
          http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=61961
          http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=43246
          http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=74889
          http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=57422
          http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=58104

Citera
          Grå
          Inlägg 14-07-2008, 09:21
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (KURT @ 14-07-2008, 10:14) *
          Den här frågan dyker ju regelbundet upp:

Och ändå orkar du gå in och läsa gång efter annan, det är nästan värt en nejlika... bravo.gif

Citera
          Grå
          Inlägg 14-07-2008, 10:11
          Länk hit: #12

Medlem

Dagsfärska bilder.

De första bilderna på äppelträdet var framifrån och bakifrån. Så här ser det ut från sidan. Toppen ser lite svajig ut.

Bifogad fil  Äppelträd_1.JPG ( 140.21k ) Antal nedladdningar: 82

Såhär ser krikonträdet ut. Detta skulla jag vilja kapa vid "knäckarna" där jag dragit ett rött streck. Har jag rätt eller fel om jag hoppas och tror att det kommer att växa ut nya skott där? De två gamla grenarna som växer ut åt sidorna har mest gammalt ris kvar och endast mycket lite lövverk. Toppen är däremot ganska grön - ska jag låte den vara kvar? Orkar trädet bära det?
          Jag har sparat två rotskott som växer vid sidan, utifall att trädet ruttnar och dör efter att det sprack. Men det har, som jag skrev innan, också vuxit ut skott från stammen på sidan som blivit en gren.

Bifogad fil  Krikon_1_080714.JPG ( 215.35k ) Antal nedladdningar: 47
          Bifogad fil  Krikon_2_080714.JPG ( 175.79k ) Antal nedladdningar: 60

... och tills sist, så här ser sälgen ut idag ett par månader efter att vi kapat det och rest det, men efter vad jag förstår så kan sälgskott växa upp och leva på gamla stubbar? Denna gamla farbror hade ju fått ligga ner i hagen i mer än ett år efter stormen innan jag kom hit och började experimentera, domdera och köra med Henrik...Kronan hade fått gröna löv där det låg, men rotvältan var ett faktum.

Bifogad fil  Sälg_080714.JPG ( 227.15k ) Antal nedladdningar: 74

Citera
          Huggorm
          Inlägg 14-07-2008, 10:38
          Länk hit: #13

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Grå @ 14-07-2008, 11:11) *
          ... och tills sist, så här ser sälgen ut idag ett par månader efter att vi kapat det och rest det, men efter vad jag förstår så kan sälgskott växa upp och leva på gamla stubbar? Denna gamla farbror hade ju fått ligga ner i hagen i mer än ett år efter stormen innan jag kom hit och började experimentera, domdera och köra med Henrik...Kronan hade fått gröna löv där det låg, men rotvältan var ett faktum.

Bifogad fil  Sälg_080714.JPG ( 227.15k ) Antal nedladdningar: 74

Sälgar klarar väldigt mycket stryk. Ibland ser man en till synes död sälg, som slutligen blåser ner. Men så plötsligt börjar det växa ut grenar från den liggande stammen trotts att den sett död ut i åratal. Det är nog få träd som är så svåra att döda, man får nästan dra upp hela stubben och samtliga rötter för att vara säker.
          Men samtidigt så har nog en del grova rötter gått av eftersom den låg ner. Det gör att trädet kommer få svårt att stå emot vindar från ett håll, och det är samma håll som den blåste ner åt förut. Troligtvis kommer den få svårt att utveckla likvärdiga rötter som dom hundraåriga som den mist på den sidan. Det kommer växa bra ändå, och får helt säkert en stor krona. Men i takt med att kronan blir större bli också vindfånget det. Resultatet blir ett riskträd, som man bör undvika att befinna sig nära när det stormar.
          Sanningen är nog att sälgen har sett sina bästa dagar, men den kan mycket väl leva i tjogtals år till för det.

Citera
          Grå
          Inlägg 14-07-2008, 10:40
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (Huggorm @ 14-07-2008, 11:38) *
          Sanningen är nog att sälgen har sett sina bästa dagar, men den kan mycket väl leva i tjogtals år till för det.

Tack för info!

Då får vi väl hålla efter kronan lite och så ge honom en käpp att stödja sig mot när det blåser...

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 14-07-2008, 10:55
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

jag hade inte alls toppat den så hårt . dels har äldre träd svårare att läka stora sår och det tar lång tid . och det kan lätt komma in röta om man gör så . plus toppar man så tjocka grenar kommer där sedan komma ut vatten skott vilket sitter dåligt och kommer se fult ut .

bättre är väl att istället beskära det riktigt och gallra ur tunna grenar . plus ta veck allt som är dött . och när sedan vattenskotten kommer så gallrar man dessa med att rycka veck deras tillväxtpunkter .

och äppelträd ,, iallafall dom som jag har i trädgården har varit där sedan 1942 ,, och dom står i ett ''väldigt'' blåsigt läge . och dom har klarat av både gudrun och per,, Tallen åkte men äppelträdna stod kvar . och förutom dom två så har dom seglat igenom kraftiga stormar och orkan vindar innan utan skador .

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 14-07-2008, 11:06
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

Varför mailar du inte till Cilla? Hon kan ju om inte annat ge riktigt bra råd till hur du skall göra för att det skall bli så bra resultat som möjligt. Jag har fått lära mig att man inte skall tjära de avsågade ytorna, man kapslar bara in svampar och annan skit då.
          Christer.

Redigerat av Christer i Falköping: 14-07-2008, 11:07

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera
          Grå
          Inlägg 14-07-2008, 11:16
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (Christer i Falköping @ 14-07-2008, 12:06) *
          Varför mailar du inte till Cilla? Hon kan ju om inte annat ge riktigt bra råd till hur du skall göra för att det skall bli så bra resultat som möjligt. Jag har fått lära mig att man inte skall tjära de avsågade ytorna, man kapslar bara in svampar och annan skit då.
          Christer.

Ja, varför gör jag inte det? Kanske ska ta och göra det, fast jag vill gärna ha fler omdömen om än att jag vet att hon är duktig.
          (Hur kan man kapsla in svampar på en nysågad yta?)

Nu ska maila Cilla...

Citera
          Huggorm
          Inlägg 14-07-2008, 11:19
          Länk hit: #18

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Grå @ 14-07-2008, 12:16) *
          (Hur kan man kapsla in svampar på en nysågad yta?)

Sporer virvlar runt i luften omkring oss hela tiden, och hamnar på den sågade ytan i stort sett på en gång

Citera
          Grå
          Inlägg 14-07-2008, 11:21
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Huggorm @ 14-07-2008, 12:19) *
          Sporer virvlar runt i luften omkring oss hela tiden, och hamnar på den sågade ytan i stort sett på en gång

Men om man lämnar snittet öppet så bör väl sporer och "annan skit" få mer tid på sig att angripa trädet?

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 14-07-2008, 14:38
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

Så långt fick jag det aldrig förklarat för mig laugh.gif
          Fast jag har för mig att det blir svårare för svampen att angripa när sågytan börjat torka. Sågar man på hösten torkar den ju hyfsat snabbt.
          Christer.

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-10-2025, 17:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon