Hej och tack för mail (jag har semester och är sällan vid datorn och då bara korta stunder, därav förseningen). Det är bra bilder du tagit på ditt träd, särskilt när man ser trädet runt om.
Det är så man måste se träd för att avgöra om beskärning kan få träd att bättre - eller sämre - tåla vind- och snötryck, tyngd från fruktsättning mm. Och samtidigt: Om syftet är att trädet ska hålla bättre måste man se så mycket mer.
Ledsen att inte kunna ge dit ett enkelt svar, men just detta med hur träd klarar sin konstruktion som de själva valt och hur de kan klara det bättre med mänskliga insatser är en av de mest komplicerade. Man kollar på tyngderna i hela trädet, från stam och upp i kronan. Man kollar greninfästningar, tidigare snitt och fläkningar, grentyper och fruktsättning. Man tolkar varför trädet valt att växa som det gjort. Man kollar på brister och sjukdomar, tillväxt i olika delar av kronan, bladutveckling och annat.
Det tar som mest 15 minuter att göra det på plats, innan man stiger upp och kollar på det hela uppifrån. Därefter bestämmer man om man bör lätta vissa partier och därmed få krongrenar, dvs det lite större och bärande grenverket, att hålla längre.
Generellt: - Grova snitt är i stort sett alltid kraftigt försvagande för alla träd (av olika orsaker, bl a rötinträngning och med malus epicormisk skottillväxt). - Om man anser att beskärning kan få trädet friskare och starkare (om det är syftet) tänker man ofta i tyngder och lättar i det yttre grenverket. Ett sätt beskriver jag på min sajt någonstans som "lyftning" av grenar - det är kanske ett som kan hjälpa. - Mycket sällan är urglesning något som hjälper träd att bättre stå emot vind och andra påfrestningar (tvärt om vad många tror). Aldrig är toppkapning förstärkande av trädet (men kan göras av andra skäl).
Kanske har detta redan skrivits i svarsinläggen här - då ber jag om ursäkt för upprepning! Jag har för tillfället inte tid att läsa hela tråden.
--------------------
|