Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Nytt hus,trädgård ett nytt intresse tips på anläggning, Behöver kort och gott hjälp tips och inspiration
          HelenN
          Inlägg 02-08-2008, 11:39
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 923
          Medlem nr: 10 333

jag hade nog gjort ett "rum".....och jag har försökt rita i paint...men herre minje.......va dåligt det gick. Men iallafall...ett litet rum...med en portal eller liknande som ingång. Nu kanske ingången hamnar lite fel på min ritning, men den kan ju placeras så det stämmer från huset sett. Runt trädet skulle det passa med en 6 kantig bänk eller liknande.Bifogad fil  lönnenplanterad.JPG ( 83.25k ) Antal nedladdningar: 26

--------------------
          Mitt gamla alias var "Lämås"

Odlar, påtar och rensar i zon 4. Klicka HÄR för att komma till min trädgårdsblogg.

Citera
          sway307
          Inlägg 04-08-2008, 20:08
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 90
          Medlem nr: 17 529

CITAT (Ingrid Zon3 @ 02-08-2008, 10:50) *
          Nu får vi se hur det här kan gå. Den där lampan känns väldigt dominerande på bilderna. Personligen skulle jag byta ut den mot flera mer diskreta belysningspunkter men smaken är ju olika.

Jag skulle undvika att ha småbitar av gräs överallt och ha en mer sammanhängande plantering av buskar och perenner, och lägga till lökväxter förstås. Här är nåt försök till skiss, inte lätt när man inte har riktiga grejer men jämna till "linjerna" i fantasin.

De svarta strecken kan vara gräns mellan plantering och gräs. Men helst skulle jag nog skippa grästungan helt och köra plantering ända till den röda linjen.

[attachment=22094:Sways_trgd.jpg]

Jag skulle fundera på att fortsätta med en benved till, dels för att jag gillar dem och dels för att undvika plottrighet. Ta ett gäng sticklingar och se hur det går.

Visst kan det bli dyrt med så mycket perenner och buskar, men om man tar lite i taget kan man ofta komma över plantor utan att behöva betala så mycket, sticklingar och frösådder, vänner och grannar som rensar ut i sina trädgårdar. Använd ettåringar för att fylla ut så länge.

En benved till? För mig som ärr ny här blev det svårt att förstå. Vad är benved?

Ni båda pratar om rum. om man eftersträvar en hög rabatt för att få mer av en vägg känsla vad skall man då satsa på? jag gillar inte buskar så jättemycket men är galen i små klostofobiska oaser av hängande växter ax tjocka väggar. Har tänkt på humle men nog måste det finnas fler fina alternativ?

Citera
          Ingrid Zon3
          Inlägg 04-08-2008, 22:08
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem nr: 5 153

Inte undra på att du inte förstår, jag menade kornellen, busken med vita bladkanter, hemskt ledsen.

Grejen med buskar är att du får struktur, lite höjd och form, i planteringen även under icke växtsäsong.

Humle har hemska rötter. Har nästan "humlefobi" efter att ha försökt få bort den från en tidigare trädgård. Jag skulle inte placera den i en rabatt, möööjligen eventuellt kanske... i gräsmatta eller med stenläggning runt. Klematis, klätterrosor, kameleontbuske, pipranka, kaprifol, det finns många alternativ tycker jag.

--------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.

Citera
          Heda
          Inlägg 05-08-2008, 18:36
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 653
          Medlem nr: 14 393

Okej då...nu ska jag alltså prova att lägga upp min katastrofala ritning från paint...fy 17 va SVÅRT det är!!! blink.gif man blir ju helt snurrig!!! Tyvärr har jag ingen scanner, det hade varit mkt enklare att rita för hand.....något sånt här kanske:

Bifogad fil  lönnenplanterad_rit.JPG ( 91.9k ) Antal nedladdningar: 23

Du får nog titta i min text från tidigare för att fatta allt....en rosenbåge i hörnet med liten plattgång under. Bredare rabatt med höga växter i mitten. Rabatt i framkant mot ormbunkarna. Efter att ha kollat lite nogrannare på alla dina bilder så vill ni kanske inte ha staket där...isf fortsätt med buskar/stora perenner/stora gräs fram till den smalare portalen med grind. Jag ritade ju inte in rundeln under lönnen...som jag tror att jag tyckte skulle vara större...någon gång i framtiden , när lönnen är stor skulle det vara mysigt med en sådan där "runt-trädet-bänk". Rabatt bortåt fortsätter i linje med pionerna...ja hrmm blush.gif du får fråga hur mkt du vill om vad det är för kråkor du ser....förlåt att det har dröjt....skämdes för mina kråkstreck...

//Heda

Citera
          Järfälla
          Inlägg 06-08-2008, 09:09
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 248
          Medlem nr: 987

Först och främst: tror ni att ni kommer att använda ytan, dvs sitta där? Om det känns som att det blir ett mysigt ställe att sitta på (leka på), så inhängna den ännu mer - antingen med klättrare på enkla spaljéer, eller låg vintergrön "häck" utanför rabatterna, som håller ihop helheten (låg buxbom/liguster). Också tycker jag du ska bli vän med buskar... :-) Bekanta dig med blommande buskar först, kanske doftande. Buskar tillför strukutr/skelett året om. Så inte hela ytan blir platt vinterhalvåret. Om det ska bli ett rum så förstärk gärna det även på "golvet", kanske kan ni ha grus eller stenplattor där? (på sikt) Gräsmatta ska man ha där man behöver, men det finns inget som kräver så mycket skötsel, så ersätt det med annat där du kan.

Jag är lite rädd att det blir "kolonilott"-plottrigt av ytan. Även om trädgården är liten så tjänar man på att tänka i "stora penseldrag". Huset är ju inte ett Villavillerkullahus heller.

Det är bra att sammanbinda rabatter och buskar till hela ytor, och försöka skippa små gräsvrår mellan olika delar. Satsa i så fall på marktäckande perenner för att fyll ut marken. De funkar också bra som lugnande och sammanbindande inslag.

Om ni INTE kommer att vara där, skulle jag göra det till en frodig oas. Kanske en gång in (för skötsel + många klivstenar så du kommer åt) och en liten stol, ett hemligrum. Eller om du vill göra en spiral in... Tycker ungar är kul.. Låt i så fall lampstolpen vara slutet av gången.
          Inga gångar raka! (Gör dem böjda så man inte ser slutet, det gör det mer intressant)

Om du har dillpion så kan man få längre blomningstid genom att komplettera med svavelpioner (som blommar tidigare, vitgula) och rosenpioner som blommar ungefär samtidigt som dillpionen, sen bondpion och sist blommar luktpionen. Emellan kan du plantera liljor. De har en kontrasterande växtform och tar över blomningen efter pionerna. Gärna höga gräs också, som är vackra även vintertid. Kanske några buxbomsklot eller tujaklot, eller annan barrväxt (finns massor av fräcka nu).

Och komplettera med mer korneller - de har fint grenverk även vintertid och de med variegerade blad lyser upp fint. Det är alltid bra att komplettera av det man har!

Rita upp formen och tankegångarna och ha som vision och navigationsinstrument, och ta det pö om pö. Men gå inte i fällan att komma hem med EN nya planta/buske varje gång du åker till en plantskola. Det är lätt hänt!! Om du inte kan kan köpa 3 av sama sort ska du låta bli köpa, har jag lärt mig. (Men jag lever inte som lär...)

Lycka tilL!

Redigerat av Järfälla: 06-08-2008, 09:11

Citera
          sway307
          Inlägg 06-08-2008, 15:28
          Länk hit: #26

Medlem

Oj vad mycket fina alternativ och det get ju lite tanka på vad man vill ha oxå. Jag gillar dina tanka heda. Men gillar även mer lummighet och "regnskogs känsla" så piprankan ger ju en härlig känsla efter vad jag läst. Kanske att man kan sätta ut några spaljer eller eventuellt någon stor stärdstam att fylla med för att få den att riktigt hänga över och ge en nästan klostofobisk känsla för att sedan öppnas upp i ett litet rum med en bänk med kanske kamelesontbuske omringande. Ideerna är många. idag anlade jag en rabatt på en sida av huset jag inte trodde jag skulle jobba med kort kommer på den imorgon kanske. Tvillingarna här hemma tar ganska mycket tid nu tongue.gif Men jag gillar utformingen även om dne är något liten så hänger den ihop lite med omgivningen. Så nu är jag ute efter läckra plantor som kanske är marktäckande men som övegår i något som gillar vatten.

Citera
          sway307
          Inlägg 24-08-2008, 23:07
          Länk hit: #27

Medlem

Uppdatering!!

Har fullt upp här hemma med dem 2 nya familjemedlemmarna =)

Men lite tid har det funnits. Ovanpåmuren har jag anlagt en mindre stenrabatt. Jag hade tänkt rensa upp längst med hela muren. Men sedan insåg jag att kommunen rensar där på under sommaren. Och att det skulle bli ett jäkla jobb att rensa allt då jag ville behålla den naturliga floran av fetknoppar och fetblad.
          Så det blev en avgränsning med ett enklare trästaket.

Före: Se muren på ett av mina första inlägg

Efter:

Den vänstra delen:
          Den högra delen:

En liten pil har även blivit planterad bortanför björk bersån.

Mellan kornellen och den andra busken är en spalje nu i uppbyggnad. Och en Kameleont buske skall planteras där. den är redan inhandlad och klar för plantering.

Redigerat av sway307: 24-08-2008, 23:08

Citera
          Tullia
          Inlägg 25-08-2008, 10:52
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 199
          Medlem nr: 9 942

Du har fått många bra tips. Här är ett till...: Spräng lyktstolpen!

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-01-2026, 14:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon