|
Först och främst: tror ni att ni kommer att använda ytan, dvs sitta där? Om det känns som att det blir ett mysigt ställe att sitta på (leka på), så inhängna den ännu mer - antingen med klättrare på enkla spaljéer, eller låg vintergrön "häck" utanför rabatterna, som håller ihop helheten (låg buxbom/liguster). Också tycker jag du ska bli vän med buskar... :-) Bekanta dig med blommande buskar först, kanske doftande. Buskar tillför strukutr/skelett året om. Så inte hela ytan blir platt vinterhalvåret. Om det ska bli ett rum så förstärk gärna det även på "golvet", kanske kan ni ha grus eller stenplattor där? (på sikt) Gräsmatta ska man ha där man behöver, men det finns inget som kräver så mycket skötsel, så ersätt det med annat där du kan.
Jag är lite rädd att det blir "kolonilott"-plottrigt av ytan. Även om trädgården är liten så tjänar man på att tänka i "stora penseldrag". Huset är ju inte ett Villavillerkullahus heller.
Det är bra att sammanbinda rabatter och buskar till hela ytor, och försöka skippa små gräsvrår mellan olika delar. Satsa i så fall på marktäckande perenner för att fyll ut marken. De funkar också bra som lugnande och sammanbindande inslag.
Om ni INTE kommer att vara där, skulle jag göra det till en frodig oas. Kanske en gång in (för skötsel + många klivstenar så du kommer åt) och en liten stol, ett hemligrum. Eller om du vill göra en spiral in... Tycker ungar är kul.. Låt i så fall lampstolpen vara slutet av gången. Inga gångar raka! (Gör dem böjda så man inte ser slutet, det gör det mer intressant)
Om du har dillpion så kan man få längre blomningstid genom att komplettera med svavelpioner (som blommar tidigare, vitgula) och rosenpioner som blommar ungefär samtidigt som dillpionen, sen bondpion och sist blommar luktpionen. Emellan kan du plantera liljor. De har en kontrasterande växtform och tar över blomningen efter pionerna. Gärna höga gräs också, som är vackra även vintertid. Kanske några buxbomsklot eller tujaklot, eller annan barrväxt (finns massor av fräcka nu).
Och komplettera med mer korneller - de har fint grenverk även vintertid och de med variegerade blad lyser upp fint. Det är alltid bra att komplettera av det man har!
Rita upp formen och tankegångarna och ha som vision och navigationsinstrument, och ta det pö om pö. Men gå inte i fällan att komma hem med EN nya planta/buske varje gång du åker till en plantskola. Det är lätt hänt!! Om du inte kan kan köpa 3 av sama sort ska du låta bli köpa, har jag lärt mig. (Men jag lever inte som lär...)
Lycka tilL!
Redigerat av Järfälla: 06-08-2008, 09:11
|