Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > billig uppvärmning
          uno
          Inlägg 18-08-2008, 21:24
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 310
          Medlem nr: 256

CITAT (Sussie F-Flower @ 18-07-2008, 23:48) *
          Jag fick en idé om att använda de resurser som redan finns... crying.gif

Låter kanske lite kryptiskt, men skulle det inte gå att "vidarutveckla" jordvärmen...??? g.gif

Hur skulle det bli om man grävde ur, under växthuset, på frostfritt djup (ca 1,5m) och gjorde som små rum där man kunde gräva in flera 30 litersdunkar med ett rör upp till/stax ovanför växthusjordens nivå?

Eller skulle kylan gå ned istället, från växthuset - ner till de luftfyllda (alt sprit, glykol eller vad det nu brukar vara) dunkarna?

-Visst har jag väl livlig fantasi...? shy.gif a0a.gif

Och så kanske markskivor på högkant runt om HELA växthuset, rätt så djupt....???

Vilken bra ide. Jag skall snarast borra hål i källargolven av rätt dimension, ner till frostfritt djup. I hålen sätter jag ner plaströr och låter jordvärmen strömma upp.

--------------------
          unozon1-2

Citera
          shimasonti
          Inlägg 19-08-2008, 10:34
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 104
          Medlem nr: 18 381

kan du inte abvända en fläkt från tex badrummets utsugventil, du har ju värme i huset som du kan förflytta ut genom ett vetilationsrör.
          detta borde vara en billig lösning, det finns fläktar på CO för någon hundralapp.
          terion lyder så här, undertryck i huset, övertryck i växthuset. på så vis pressas varm luft in och kall luft ut.
          eller investera i en högtrycksnatriumlampa på 400w. den ger både ljus till dina små liv samt att den alstrar värme som tusan. dock är det alternativet lite dyrar än att ha en fläkt som förflyttar värmen från huset till växthuset.
          själv odlar jag vintertid inomhus med hjälp av lampor. i nuläget så använder jag högwatts lågenergilampor. totalt drar mitt odlingsutrymme 335w och håller en stabil temp på runt 25.
          kolla gärna in min tråd här på forumet för mer information om odling med lampor tongue.gif
          tråden heter tomatscroog tongue.gif

Citera
          bokgran@telia.co...
          Inlägg 01-11-2008, 19:42
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 19 573

Jag skall också bygga ett växthus som jag tänker värma så länge värmen är gratis. Skall orientera det mot söder. Norrväggen blir mot huset. Har vatten buren solvärme vilkeg ger överskott på sommaren. Hade tänk gräva ner tankar under växthuset så att förlusterna skulle värma växthuset. Eventuellt skall jag ta värme från någon slinga i tanken. När värmen inte räcker längre kanske i December tänker jag stänga för säsongen.
          Intresserad av synpunkter.

Bokgran

Citera
          lol
          Inlägg 05-11-2008, 19:32
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 29
          Medlem nr: 13 868

Jag har funderat på att lägga in all halvbrunnen hästgödsel jag fått (för att spara till våren) i markbäddarna i mitt växthus och låta den fortsätta "brinna" där. Då ger den lite extra värme i växthuset och själva komposterandet går kanske bättre därinne?? En bra eller galen idé?

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-10-2025, 05:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon