Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

15 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Den blå änglatrumpeten del 2, Hur gick det sen?
          Lady Hamilton
          Inlägg 30-08-2008, 11:45
          Länk hit: #101

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

crying.gif och VAD?? gör jag med de plantor som nu är ca 1 m höga och jättefina var av en Vit blommar för fullt dunno.gif
          de är de plantor som jag "fick över" och planterade ner i en pallkrage jag pratar om nu...............bara kastar dem? eller klippa ner övervintra och spara dem till våren och se om ev. någon är intresserad av dem? Annonsera ut dem mot avhämtning?
          Jag hade ju redan bestämt mig för att BARA spara en av varje rtfm.gif .........i mitt fall 2 Blå 2Lila o en Vit shy.gif och de plantorna är ju 1.5 m i både höjd och omkrets vardera sweatingbullets.gif jag har INTE plats för fler eller har jag det?......... shy.gif

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Gillan
          Inlägg 31-08-2008, 03:32
          Länk hit: #102

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

CITAT (Lady Hamilton @ 30-08-2008, 12:45) *
          Jag hade ju redan bestämt mig för att BARA spara en av varje rtfm.gif .........i mitt fall 2 Blå 2Lila o en Vit shy.gif och de plantorna är ju 1.5 m i både höjd och omkrets vardera sweatingbullets.gif jag har INTE plats för fler eller har jag det?......... shy.gif

Kallar du det där för "en av varje" ( du har alltid plats för mer än du tror )................Från det ena till det andra, min lila är nog döööööd sad.gif . Så ni som fick skott av mig får nog väldigt gärna "ge igen" blush.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 31-08-2008, 08:24
          Länk hit: #103

Medlem

CITAT (Gillan @ 31-08-2008, 04:32) *
          Så ni som fick skott av mig får nog väldigt gärna "ge igen" blush.gif

HUR? stort vill du ha tillbaka? devil.gif crazy.gif ...........................
          De båda Lila är ju samma........en som jag köpt oden andra är från dig.................
          (Men i övrigt så de 2 Blå är ju Acnistus + en Iochroma fast blommorna liknar varandra och den Vita Acnistusen)

--------------------
          Penseé album

Citera
          Maggan H
          Inlägg 31-08-2008, 15:43
          Länk hit: #104

Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem nr: 2 369

SÅÅÅ blir det när man inte kan bärga sig utan MÅSTE spara allt! coolgleam.gif Och dessutom plantera om och gödsla som sjutton! naughty.gif Jag känner så väl igen det, jag har två överblivna blåa som jag inte kunde kasta, men istället missköter jag dem crying.gif bla genom att låta dem stå kvar i sina småkrukor! Men inte fasen dör dom inte, angry.gif fast de håller sig förhållandevis små om man jämför med den lila, som närmar sig 2½ m, den är högre än västhuset nu..... blink.gif Den måste beskäras hårt innan vintern. slap.gif Hujedamig om den fortfarande blommar då, då kan jag nog bara inte klippa i den.... nono.gif

Om jag hade varit du Ladyn, hade jag testat att låta nån vara kvar i pallkragen och täcka ordentligt över vintern, så kan vi andra få en värdemätare hur härdiga dom är egentligen! tongue.gif crazy.gif

--------------------
          MVH Maggan

Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 31-08-2008, 16:40
          Länk hit: #105

Medlem

Ok kanske jag gör så ............istället för att kasta på komposten åsså en liten bild från här om dagen ...........

Bifogad fil  DSCN1154_kopiera.jpg ( 146.5k ) Antal nedladdningar: 23

--------------------
          Penseé album

Citera
          Gillan
          Inlägg 31-08-2008, 17:16
          Länk hit: #106

Medlem

CITAT (Lady Hamilton @ 31-08-2008, 09:24) *
          HUR? stort vill du ha tillbaka? devil.gif crazy.gif ...........................
          De båda Lila är ju samma........en som jag köpt oden andra är från dig.................
          (Men i övrigt så de 2 Blå är ju Acnistus + en Iochroma fast blommorna liknar varandra och den Vita Acnistusen)

Tja, en så där liten "pytteliten" kan väl duga kram1.gif .................

--------------------

Citera
          malin72
          Inlägg 08-09-2008, 11:55
          Länk hit: #107

Medlem
          Antal inlägg: 4 829
          Medlem nr: 7 440

så där ja nu blommar min lila yahoo.gif inte trodde jag att den skulle blomma i år inte unsure.gif men glad för det är ju jag giggle.gif men Gillan vad tokigt här sitter man och är glad över att den blommar och ser att din kanske är död crying.gif ...hm ja du verkar ju ha att välja på från Ladyn, men jag ska nog testa att göra sticklingar när dom ska klippas ner...när ska dom det förresten dunno.gif
          min blåa blommar fortfarande och har blommat hela sommaren och den vita har inga knopp nu längre, men den lila börjar ju nu (vilken skillnad på blomma och hur dom sitter)
          Bifogad fil  år_2008_1327__Large_.jpg ( 112.48k ) Antal nedladdningar: 26
          så ser den lila ut idag

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"

välkommen till min nya blogg!!!!!:
          min trädgårdsdröm

Citera
          Gillan
          Inlägg 08-09-2008, 12:03
          Länk hit: #108

Medlem

CITAT (malin72 @ 08-09-2008, 12:55) *
          så där ja nu blommar min lila yahoo.gif inte trodde jag att den skulle blomma i år inte unsure.gif men glad för det är ju jag giggle.gif men Gillan vad tokigt här sitter man och är glad över att den blommar och ser att din kanske är död crying.gif ...hm ja du verkar ju ha att välja på från Ladyn, men jag ska nog testa att göra sticklingar när dom ska klippas ner...när ska dom det förresten dunno.gif
          min blåa blommar fortfarande och har blommat hela sommaren och den vita har inga knopp nu längre, men den lila börjar ju nu (vilken skillnad på blomma och hur dom sitter)
          Bifogad fil  år_2008_1327__Large_.jpg ( 112.48k ) Antal nedladdningar: 26
          så ser den lila ut idag

Wow Malin! Grattis till den vackra blomningen! Och inte ska du vara ledsen för min skull inte kompiskram.gif . Ni är ju som sagt några som jag ev skulle kunna få nya sticklingar från naughty.gif ( det är ju snart mässa igen var det nån som sa nåt om giggle.gif ) Och den som tog upp den saken har väl förresten börja fira jul vid det här laget, men det kanske vi ska ta en annan gång i nån annan tråd laugh.gif

Redigerat av Gillan: 08-09-2008, 12:06

--------------------

Citera
          titti49zon6
          Inlägg 08-09-2008, 14:48
          Länk hit: #109

Medlem
          Antal inlägg: 2 009
          Medlem nr: 5 169

Grattis Malin bravo.gif min lila som jag fått av Gillan har också blommor tummenupp.gif
          hihi, jag upptäckte dom för en stund sen när jag var ner till växthuset (den står där utanför)
          haha, nu kan jag tacka ordentligt för den lever ju och blommar....... thanks.gif Gillan

--------------------
          Glad fd. amatörodlare vid Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Maggan H
          Inlägg 08-09-2008, 17:14
          Länk hit: #110

Medlem

Grattis Malin säger jag med, tummenupp.gif håller med dig om att blommorna är helt annorlunda och sitter klasvis, undrar om om verkligen är släkt? Kanske har de vise lärde fel? blink.gif

Gillan, du kan få några meter lilisar av mig...... naughty.gif

Förresten har jag grävt ner en blå i rabatten, där ska den få stanna i vinter utan något som helst skydd!

--------------------
          MVH Maggan

Citera
          Floppy
          Inlägg 13-09-2008, 14:43
          Länk hit: #111

Medlem
          Antal inlägg: 1 730
          Medlem nr: 5 838

Nu så har mina minisar åkt på komposten...även svärmor kastade sin på komposten...nu fick vi nog...jag har vårdat mina tre ömt i 3 hela år och den ena av de tre dog nu i vintras...och det var väl säkert den som fick ett par tre blommor i fjol...de två som jag hade kvar började få gula blad och trilla av för ca en vecka sedan så nu i helgen gav jag upp...jag får väl vara utan...

Så nu har ni en mindre i 'klubben' som kan konkurrera med flest blommor....men den platsen var långt ifrån mig...får se om jag köper nån stickling ifrån någon av er senare till våren...om abstinensen blir för svår...men som det känns nu så är jag mest förbaskad på mina fd minisar... ranting.gif

--------------------
          Kladdar och kletar i zon 4

Citera
          Maggan H
          Inlägg 14-09-2008, 18:38
          Länk hit: #112

Medlem

Alltså Floppy, om du Pmar mig din adress ska du få en av mina små, yes.gif som jag nästan desperat har försökt ta livet av hela sommaren! sick.gif Liten kruka hade den, jag ryckte av alla blad och smågrenar på den ca 50 cm höga stängeln, och vad gör den?? Jo, trycker fram några knoppar tillsammans med massor av blad! Idag klippte jag av toppen, den var nästan av, (av någon konstig anledning crazy.gif ) och vet inte vad jag ska göra med den. Så snälla Floppy, ta den! help.gif

--------------------
          MVH Maggan

Citera
          DragonLady
          Inlägg 14-09-2008, 21:26
          Länk hit: #113

Medlem
          Antal inlägg: 1 762
          Medlem nr: 6 663

Vad ska man göra med sina små sticklingar nu när frosten närmar sig? ska man ta in dem o ställa dem i fönstret o behandla dem som vanliga krukväxter?

--------------------
          I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!!

Citera
          Maggan H
          Inlägg 15-09-2008, 18:03
          Länk hit: #114

Medlem

Är dom ordentligt rotade, ställ dem i ditt övervintringsställe, typ garage el annan frostfri plats. Min stod i kolmörker förra vintern, i garaget.

--------------------
          MVH Maggan

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 15-09-2008, 19:41
          Länk hit: #115

Medlem

Ja happ! Då är det gjort för i år..............Nu är 'de' på komposten 'de' som skulle dit.........Och de som jag bestämt att övervintra innomhus är inne............ -cry-.gif .......varför skall det vara så svårt att välja..............det blev att jag grävde ner 5 st i växthuset också........ ninja.gif .........kunde inte skicka så fina små träd ut för "ättestupan" mot en säker död ........ crying.gif ....... men naturligtvis kommer de som är i växthuset inte heller att överleva...även om jag har tänkt att bädda omkring dem med bubbelplast, Mössor, vantar små söta vinterskor och halsdukar Servera dem varmt Té och rostade 'frallor' morgon och kväll...........men på något vis känns det bättre att i allafall ge dem i växthuset en chans shy.gif

Resultatet blev att inne behåller jag:
          en Blå som jag fått av en annan Odlait och är av Familjen Iochroma (sticklings förökad i år)
          en Blå av Familjen Acnistus (egen frö sådd från i fjol)
          en Vit av Familjen Acnistus (sticklings förökad i år den är sååååå snygg)
          2 Lila av Familjen Iochroma (en sticklings förökad från Gillan o en köpt stickling i våras)

Redigerat av Lady Hamilton: 15-09-2008, 19:55

--------------------
          Penseé album

Citera
          Maggan H
          Inlägg 15-09-2008, 20:47
          Länk hit: #116

Medlem

CITAT (Lady Hamilton @ 15-09-2008, 20:41) *
          Ja happ! Då är det gjort för i år..............Nu är 'de' på komposten 'de' som skulle dit.........Och de som jag bestämt att övervintra innomhus är inne............ -cry-.gif .......varför skall det vara så svårt att välja..............det blev att jag grävde ner 5 st i växthuset också........ ninja.gif .........kunde inte skicka så fina små träd ut för "ättestupan" mot en säker död ........ crying.gif ....... men naturligtvis kommer de som är i växthuset inte heller att överleva...även om jag har tänkt att bädda omkring dem med bubbelplast, Mössor, vantar små söta vinterskor och halsdukar Servera dem varmt Té och rostade 'frallor' morgon och kväll...........men på något vis känns det bättre att i allafall ge dem i växthuset en chans shy.gif

Resultatet blev att inne behåller jag:
          en Blå som jag fått av en annan Odlait och är av Familjen Iochroma (sticklings förökad i år)
          en Blå av Familjen Acnistus (egen frö sådd från i fjol)
          2 Lila av Familjen Iochroma (en sticklings förökad från Gillan o en köpt stickling i våras)

Jag kan bidra med små stickade näsvärmare, vilken storlek tror du passar? kompiskram.gif

Har du redan bäddat in dina? ohmy.gif Har ni frost? ohmy.gif Mina får allt stå ute ett bra tag till, uterummet har inte fått glas än! blink.gif

Och det här, det skriver hon bara för att retas, ranting.gif hon VET ju att jag ingen vit har som blommar! -cry-.gif

Redigerat av Maggan H: 17-09-2008, 15:21

--------------------
          MVH Maggan

Citera
          HelenN
          Inlägg 16-09-2008, 21:53
          Länk hit: #117

Medlem
          Antal inlägg: 923
          Medlem nr: 10 333

Min (den enda som överlevde)...som jag fick av Cathis har växt o blivit ca 1 meter hög. Men inte en knopp så lågt ögat kan nå. Här har vi haft flera frostnätter så nu står den i vardagsrumsfönstret. Ska jag flytta den till ett svalare utrymme???

ladyn o malin...era som blommar är ju underbart snygga!

--------------------
          Mitt gamla alias var "Lämås"

Odlar, påtar och rensar i zon 4. Klicka HÄR för att komma till min trädgårdsblogg.

Citera
          sqrulan
          Inlägg 17-09-2008, 18:38
          Länk hit: #118

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

-fear-.gif Ni kastar väl inte vita,lila och rödblommande minisar hoppas jag!
          Jag vill ju köpa,tigga,be eller byta till mej av dom till våren.

--------------------

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 19-09-2008, 13:07
          Länk hit: #119

Medlem

CITAT (Gillan @ 08-09-2008, 13:03) *
          .........Ni är ju som sagt några som jag ev skulle kunna få nya sticklingar från naughty.gif ( det är ju snart mässa igen var det nån som sa nåt om giggle.gif ) Och den som tog upp den saken har väl förresten börja fira jul vid det här laget, men det kanske vi ska ta en annan gång i nån annan tråd laugh.gif

Du skrev lite högre upp att det gick bra med en "pytteliten" stickling räckte........nu har jag mätt mina ena är 139,5cm och den andra 127cm Så då får det bli 127:an i så fall eller? Som sagt var giggle.gif får jag bara fira Jul först santa.gif så tar jag med mig "sticklingen" ner till mässan kompiskram.gif (En liten passus bara.......minns du när jag var på G att dra med mig 50L:s kruka med Pepino till mässan?.....då kan ju denna planta inte kallas för annat än "Liten stickling" rotfl.gif )

CITAT (sqrulan @ 17-09-2008, 19:38) *
          -fear-.gif Ni kastar väl inte vita,lila och rödblommande minisar hoppas jag!
          Jag vill ju köpa,tigga,be eller byta till mej av dom till våren.

Vissa plantor MÅSTE man kasta tyvärr av utrymmes skäl Men det kommer säkert finnas sticklingar till våren så du kan vara lugn. Men den Röda som jag har är ännu bara en bebis och kan jag ta sticklingar från den så är redan "kön" lång.......men blir det över så naturligtvis så fixar vi det då

--------------------
          Penseé album

Citera
          pejori
          Inlägg 23-09-2008, 21:51
          Länk hit: #120

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Får väl avge en liten rapport om hur det gått med mina minisar.. tummenupp.gif

Efter sista fotograferingen, fick jag ett frispel på min lila, som bara tappade blad hela tiden.... ranting.gif
          Då gjorde jag "en Bettson" och sågade ner den till fotknölarna... crying.gif
          OJA...den överlevde och ryckte upp sig, så nu står den i sovrummet och vintervilar...(jag har också tagit in mina) yes.gif
          MEN...nu kommer det roliga... a0a.gif
          Fick överta en blå av maggan H som var lite halvvissen...Trodde den avlidit, men ville inte kasta den, så den åkte också in i blomrummet help.gif
          Gick in och vattnade lite nu i kväll och vad ser jag????
          Maggans H:s vissna sak, BLOMMAR!!!! med 3 (tre) !!!! vita blommor duh.gif g.gif wink.gif
          Söt som socker, två dm. hög och tre vita blommor wub.gif wub.gif
          Tur jag inte kastade den, och hoppas blommorna finns kvar i dagsljuset imorgon. Då kommer bilden crazy.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera

15 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 20:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon