|
Lady Hamilton
18-07-2008, 11:47
Den blå änglatrumpeten Hur gick det sen? del 1CITAT (Maggan H @ 18-07-2008, 11:25)  CITAT (Gillan @ 18-07-2008, 12:13)   ................ Du måste genast skicka henne med vändande plan hem igen!!!!!!! Hon ska åt det här hållet, fast inte med plan vad jag hört. Hon kan väl inte släpa med sig några stenbumlingar på ett plan! Ja, du ser rätt, STENbumlingar  . Det kan komma många underliga försändelser från denna Lady  . Så du förstår att jag inte hade blivit särskilt förvånad om det varit sannt Från det ena till det andra. Den här tråden börjar att bli lite tung nu. Hur vore det om Maggan eller Ladyn börjar på en del 2 och samtidigt har med länk till denna  ? Ja nu startar vi en ny tråd eftersom den gamla blivit lite väl tung att öppna Jag kan meddela att ännu har inte mina 'trumpeter' velat blomma mer än med enstaka blommor Och den lilla 'röda' växer ooootroligt långsam Men jag gör vad jag kan för att hålla den vid liv
Maggan H
18-07-2008, 12:02
CITAT (Lady Hamilton @ 18-07-2008, 12:47)  Den blå änglatrumpeten Hur gick det sen? del 1Ja nu startar vi en ny tråd eftersom den gamla blivit lite väl tung att öppna Jag kan meddela att ännu har inte mina 'trumpeter' velat blomma mer än med enstaka blommor Och den lilla 'röda' växer ooootroligt långsam Men jag gör vad jag kan för att hålla den vid liv  Jaså du är hemkommen helskinnad, det var ju bra! Trevligt med besök! Du MÅSTE göda upp den röda så man har en stickling att se fram emot.... Min blå blommar också bara lite nu, säkert vädret, det är ju ganska svalt, samt att den trodde den hade gjort sitt  genom att sätta alla dessa fröhus, som den numera inte har kvar! Det kommer succesivt lite mer blommor efterhand igen nu.  Till hösten ska jag beskära den ganska hårt, jag gillar inte formen på den, är ju nästan fyrkantig. Hoppas på att den lila ska blomma, den flyttas närmare och närmare komposten, bara för att inga som helst missförstånd ska uppstå.... Den växer i alla fall så det knakar, ska ut och fota den senare. Gillan, har ni inga stenar i Fagerås?? Har du vägarna förbi här kan du få hur mycket som helst! Eller är det specialodlad Hamiltonsten? Hur ser den ut?
CITAT (Maggan H @ 18-07-2008, 13:02)  Gillan, har ni inga stenar i Fagerås?? Har du vägarna förbi här kan du få hur mycket som helst! Eller är det specialodlad Hamiltonsten? Hur ser den ut?  Hehe, jodå, visst har vi sten, men den är ju inte röd och om Hamiltonstenen är "specialodlad" kan jag inte svara på, men jag skulle inte vara särskilt förvånad om den vore  . Vem vet, jag kanske tar dig på orden och kikar förbi nåt år när jag ändå åker söderöver Så här ser i alla fall den "röda" stenen ut: [attachment=21375:2008_07_...020_ODLA.JPG] Nu ska jag göra som Maggan och ge mig ut och skrämma upp änglarna lite.................ren kompost ska de få/bli om de inte sköter sig
Maggan H
18-07-2008, 13:30
Härligt rödfärgad sten, jättesnygg! Säkert ett eget koncept hon har, Ladyn!
Och du är så välkommen, Gillan, att hälsa på!
Lady Hamilton
18-07-2008, 16:03
Sten diskussionen överlåter jag till Maggan o Gillan
Men jag har ff frön kvar till Vit Acnistus Australis om någon är intresserad Jag har i dag skickat i väg till den som PM:at mig tidigare [attachment=21383:PICT8639.JPG]
Så här ser den ut när den blommar
CITAT (Lady Hamilton @ 18-07-2008, 17:03)  Sten diskussionen överlåter jag till Maggan o Gillan
Men jag har ff frön kvar till Vit Acnistus Australis om någon är intresserad Jag har i dag skickat i väg till den som PM:at mig tidigare [attachment=21383:PICT8639.JPG]
Så här ser den ut när den blommar
ÅÅÅÅÅ!!!! Så vacker!!!! Funderar på om det fungerar att spraya lila blommor röda och om det fungerar i tävlingen, Min lila som jag hade problem med och som jag höll på att döda när jag planterade om den i ny påskossa, har blivit så vacker... Den växer som ogräs och nu vattnar jag med lite vatten och mycket substral..(blomstran tog slut) bäbbarna växer också, blå visar nya blad och stikling skall snart planteras
Lady Hamilton
21-07-2008, 15:50
.........men var noga med vad du ger för annat gödsel  ........inte för mycket Järn tillsatt ..........för då kan de lätt börja ROSTA!!
CITAT (Lady Hamilton @ 21-07-2008, 16:50)  .........men var noga med vad du ger för annat gödsel  ........inte för mycket Järn tillsatt ..........för då kan de lätt börja ROSTA!!   Koppar var jag inne på först, men vem vill ha gröna trumpeter
titti49zon6
21-07-2008, 20:59
CITAT CITAT (pejori @ 21-07-2008, 18:47)  Jag !!!!!!!!!:naughty:
CITAT (titti49zon6 @ 21-07-2008, 21:59)  Jag !!!!!!!!!:naughty:  OK. blanda en del väteperoxid...två delar klorin och tre delar kopparsulfat. Blir dom inte gröna då, så är det fel i blandningen ALLA blondiner blir gröna i håret,närdom badar i pooler som renas med klorin ju
sqrulan
22-07-2008, 16:49
Tittade på min lilla lila årsstickling som blommade sist och som visade en viss dödslängtan. Gissa vad jag hittade idag???? 15!!!! nya blomklasar!!!! tror ni jag är glad!!!! Hoppas jag inte tagit fel på knoppar och bladfästen, men det ser bra ut....Bilder kommer när knopparna är ute ur bladen
Det är nog därför min lila mår så bra numera... Tappar blad gör den, men jösses vad skott och blommknoppar den visar nu. Men jag är en snäll matte, så liiite skugga får den nu när det är så varmt. Men oj vad det växer nu. Funderar på om kattskit får blommorna att bli lurviga????
Maggan H
27-07-2008, 15:40
CITAT (Lady Hamilton @ 26-07-2008, 18:19)  Yess! Jag har kommit "på det".........hur man gör för att påskynda blomningen i år. Tydligen skall man placera dem i STEKANDE sol och vattna o vattna (maken har gjort det medans jag var på resande fot...) Då blir plantorna lixom "kokta" in i från Detta har i allafall i mitt fall gett massor med knoppar på den Blå ängeln som inte velat blomma tidigare i sommar För er som inte har tillgång till alla ingredienserna fördetta "recept" finns det kanske alternativ .............
 Ska jag, som redan är utarbetad med allt uterumsgrävande, behöva asa runt min lila ängel till framsidan av huset??  Växer gör den så in i bängen men inga knoppar har den.  Den är nog 1½ m hög nu, måste snart toppa den, om jag näns göra det.....  Fast den blå kommer igen nu, med blommor och frökapslar....  CITAT (pejori @ 27-07-2008, 01:47)  Det är nog därför min lila mår så bra numera... Tappar blad gör den, men jösses vad skott och blommknoppar den visar nu. Men jag är en snäll matte, så liiite skugga får den nu när det är så varmt. Men oj vad det växer nu. Funderar på om kattskit får blommorna att bli lurviga????  Kattskit??  Jag som ger min hönsgödsel..... Kul med knopparna Pejori, hoppas min också kommer till skott snart!
Lady Hamilton
27-07-2008, 16:52
Maggan H
27-07-2008, 17:12
Lady Hamilton
27-07-2008, 17:41
Grattis till knopparna säger jag med Pejjan! Men Ladyn!!!!!!! Dina är ju magnifika!!!!! Nu blir det efter ditt recept hädanefter ! Alltså, kolla bilden här nu, jag tar bort räcket så de får full sol hela dagen efter kl 11 ca, tar mina vattendunkar med näring och ställer bredvid, sen stoppar jag ner ljusveke i både kruka och vattendunk....................sen säger jag åt de tre katterna som börjat besöka vår gård att de gör sina behov i krukorna. Då måste det väl bli både kokt och gödslat i alla fall  .................eller [attachment=21867:2008_07_28_002_.JPG] Fast hur gör jag med tittis "recept" då
Maggan H
29-07-2008, 15:08
Kanske du ska prova mitt recept, Gillan, gissa vad, JAG HAR KNOPPAR, TRAlalalala!! På den lila, som jag fick av dig! Grenarna är ju skitlånga, snacka om växtkraft, de har växt om mig med ett par dm. Sidogrenar kommer, men det ser ändå ganska roligt ut. Ska FÖRSÖKA ta ett foto, när jag hinner. Jag fastnar kanske i betongnen ikväll, vi ska gjuta mur.
Grattis till knopparna i den lila Maggan  ! Min är också en bra bit högre än mig och ändå har jag klippt den flera ggr. Jag är nog ganska trött på att den är så himla gänglig. Tror jag klipper ner den igen, tar lite nya skott och börjar om på nytt  . Förresten, man kanske skulle ta så många skott på alla minisarna så man kan använda allas recept............skulle man orka med det tro Har jag påstått att jag skulle ge upp .................då pratade jag nog i nattmössan
Spännande med muren Maggan, ska du mura in dig i trädgården
Eftersom jag inte varit med från början måste jag fråga: Är detta Änglatrumpet eller Klockviolbuske ni pratar om??? Jag fick ju några plantor av Cathis...och en har tagit sig....men ser ju inte ut som era! Och jag är INTE avundsjuk på de blå klockorna
Jag har fortfarande inte fått en endaste knopp... jag blir gaaaalen... känns som att man slösar bort en massa tid och energi på att vattna dem i onödan för de tänker ju inte blomma alls...nä det blir komposten snart för dem...tänker inte övervintra dem inte...näpp...
...men grattis allihopa som fått sina att blomma...
Lady Hamilton
30-07-2008, 15:07
Maggan H
31-07-2008, 09:12
CITAT (Lady Hamilton @ 30-07-2008, 10:56)  Nu tjejjer har jag läst på i Botanica (s 473) Acnistus Australis finns inte med så den växten hoppas jag att någon annan av er 'finner' i något annat lexikon. Men de flesta av oss har ju den sorten både som Vit och Blå. Men jag hittade Iochroma och där står det att de blommar i klasar med rörlika blommor och det stämmer med min Lila (Iochroma cyaneum) den röda kommer så småningom att även blomma på det viset. Men så kommer vi till min andra Blå som enligt utsago skulle heta Iochroma australe den hittar jag inte men en sort som heter Iochroma grandiflorum och den skall blomma med liknande blommor som Acnistusen. Vad jag själv har konstaterat är att Acnistus och Iochroma har olika blad, det är väldigt lätt att se skillnad på de olika växterna. Acnistus har mer spetsiga och ibland 'kladdiga' blad medans Iochromans blad är mer rundade och lätt 'ludna'. Enligt Botanica så är Iochroman frostkänslig (så där sprack din idé Maggan om att jag skulle testa och övervintra mina ute ) De behöver direkt sol till halvskugga och näringsrik, väldränerad jord och de skall hellst stå i lä och vattnas ofta. På våren skall ung plantorna 'tuktas' lätt för att bli yviga och blomstjälkarna beskäras kraftigt tidigt på våren. Så summasumaro är att vi har nog gjort det mesta rätt.
Men med detta så ville jag berätta att jag inte 'köper' att Acnistus australis och Iocroma austra(lis)(le) är samma växt Och förhoppningsvis så har alla ni andra som också har de olika sorterna kommit till samma slutsats Dessa sorter har jag i dagsläget Acnistus australis (Vit & Blå) Blommar med klockor Iochroma australis (Blå blommar med klockor) Iochroma cyaneum (Lila blommar i klasar av rörliknade blommor) Iochroma coccinea (skall enligt utsago blomma rött med rörliknande blommor, men ännu är min planta endast 2cm hög)
Ojojoj, vicket deckarjobb du har gjort mitt i sommarvärmen, Ladyn!  Jag hinner knappt sitta vid datorn nåt, än mindre lägga upp bilder, men när den lila blommar, då ska jag göra det i alla fall!  Tack för all info, tänk vad många ''tävlingar'' vi kan starta nu!! En för varje sort och färg, det blir en del....  Och jag SKA tukta mina till hösten, jag lovar....  CITAT (Floppy @ 30-07-2008, 15:10)  Jag har fortfarande inte fått en endaste knopp... jag blir gaaaalen... känns som att man slösar bort en massa tid och energi på att vattna dem i onödan för de tänker ju inte blomma alls...nä det blir komposten snart för dem...tänker inte övervintra dem inte...näpp...
...men grattis allihopa som fått sina att blomma...  Jamen ge inte upp än, Floppy,  se på min lila som jag inte trodde alls skulle ge blommor i år, den har knoppar! Tänkte lite på vilket vatten ni har där du bor, kanske kan det spela in?  Jag har ganska hårt, dvs kalkrikt vatten här.
CITAT (Maggan H @ 31-07-2008, 10:12)  Jamen ge inte upp än, Floppy,  se på min lila som jag inte trodde alls skulle ge blommor i år, den har knoppar! Tänkte lite på vilket vatten ni har där du bor, kanske kan det spela in?  Jag har ganska hårt, dvs kalkrikt vatten här. Min svärmor har samma problem med sin mini... ...hon har vanliga trumpeter och de växer och frodas av bara den...man kan nästan stå och titta på och se när den växer...blommor kommer det hur mycket som helst men inte på minisen...så jag kan inte tro att det skulle ha med vattnet att göra...eller?
...de får denna sommar på sig men sen åker de på komposten...
Lady Hamilton
04-08-2008, 14:15
sqrulan
05-08-2008, 10:17
OOOoopppss!
Ojsan!!!!Då jag kollade upp saken så upptäckte jag att fröerna köpte jag på Tradera av någon som heter Maggan G-Hansson,kan det vara "våran" Maggan H kanske??? Jag förstår om du blev fundersam Lady H,hö,hö.... Jag minns tydligen inte NÅT,som jag skrev. Men då fortsätter jag att vänta för då finns det ju ännu en chans att dom gror,tack för dina "tröste ord" Dom är sådda i såjord,varmt,ytligt,fuktigt och med plastfilm över efter konstens alla regler.
Är det Maggan H du fått fröerna ifrån Sqrulan, ja då lär dom gro, jag vet, jag fick fler plantor än vad jag kan ta hand om. Jag satte mina på akvariet så dom fick undervärme och det gjorde susen.
Tittade på mitt lila skott jag fått från Monaxe idag och den har fått rötter, och den vita växer så det knakar men inga knoppar än
Ladyn har de röda fröerna tagit sig? Sköt om den väl så du kan dela med dig
Maggan H
05-08-2008, 15:25
CITAT (Cathis @ 05-08-2008, 15:52) 
Lady Hamilton
05-08-2008, 18:13
CITAT (Cathis @ 05-08-2008, 15:52)  ....Ladyn har de röda fröerna tagit sig? Sköt om den väl så du kan dela med dig Jag gör så gott jag kan  men ännu är den bara 'pytteliten' bifogar en dagsfärsk bild på Iochroman som blommar med blåklockor [attachment=22292:DSCN0996_kopiera.jpg]
Maggan H
06-08-2008, 08:33
Men åh vad tät o fin, Ladyn, ingen tvekan om att beskärning är ett måste! Till hösten ska saxen fram, ordentligt!
sqrulan
06-08-2008, 11:22
Men oj vilken tät och fin planta,det blir saxen här också till hösten det kan jag konstatera. Då vet jag vem som är "mor" till mina blåa barn, tack Maggan dom växer så det knakar.
Lady Hamilton
11-08-2008, 13:25
Lägger in några dagsfärska bilder på min Blåa Iochroma [attachment=22550:DSCN1004_kopiera.jpg] [attachment=22551:DSCN1005_kopiera.jpg] [attachment=22552:DSCN1007_kopiera.jpg] [attachment=22553:DSCN1008_kopiera.jpg]
Åhhh vilka fina bilder Ladyn  . Jag blir så avundsjuk  , dock ej missunnsamt
Lady Hamilton
12-08-2008, 19:34
Jag kommer att svara innom kort eftersom även mina LILA är full i knopp!!
BÅDA plantorna
Maggan H
12-08-2008, 20:43
Nej nu får ni förblommande ge er! Jag är på väg att halshugga min lila, den ger inte tillstymmelse till blommning  . Visst, den har blommat ett par ggr med några vackara knippen, men, nääe, inget som imponerar på mig i alla fall. Ska jag ha nåt som blommar så ska det vara nåt som syns mer än en eller annan gång per år i alla fall! Den blå och den vita är i alla fall fina plantor trots att de inte blommar Maggan!....Jag kan bara säga att de få blommor som min gett har blommat på "gammal" ved. Mina lila är också en bit över tvåmetersgränsen nu och det finns inte tillstymmelse av nån knopp någon stans............... Jag tänker avliva den...............tror jag
Men visst är det nåt konstigt, när ni som fick skott av mig får dem att blomma, men inte jag  ...............Äsch, lycka till med era  , Jag hittar förmodligen på nåt annat kul experiment  .......föder upp nån ny sorts ros eller så
Maggan H
13-08-2008, 08:53
CITAT (Gillan @ 12-08-2008, 22:16)  Nej nu får ni förblommande ge er! Jag är på väg att halshugga min lila, den ger inte tillstymmelse till blommning  . Visst, den har blommat ett par ggr med några vackara knippen, men, nääe, inget som imponerar på mig i alla fall. Ska jag ha nåt som blommar så ska det vara nåt som syns mer än en eller annan gång per år i alla fall! Den blå och den vita är i alla fall fina plantor trots att de inte blommar Maggan!....Jag kan bara säga att de få blommor som min gett har blommat på "gammal" ved. Mina lila är också en bit över tvåmetersgränsen nu och det finns inte tillstymmelse av nån knopp någon stans............... Jag tänker avliva den...............tror jag
Men visst är det nåt konstigt, när ni som fick skott av mig får dem att blomma, men inte jag  ...............Äsch, lycka till med era  , Jag hittar förmodligen på nåt annat kul experiment  .......föder upp nån ny sorts ros eller så  Men snälla söta Gillan, vilka ord du använder, ''halshuggning''! Har du yppat dessa ord i närheten av din lila?? Om inte, kan det kanske vara ett tips att göra det..... Och denna min blomning är kanske också den enda som nånsin kommer, vad vet man? (som tur är). Och visst finns det mängder med andra sorter som man kan exprimentera med!
Men inte kan jag säga att jag har gjort nånting enda speciellt, tvärtom, den har fått sköta sig själv i stort sett, den har slokat vid torka, blåst omkull i stormen, utsatt fö slagregn och den står lite i skymundan längst in i hörnet vid boden.
Irene_L
13-08-2008, 09:08
På trädgårdsmässan fick jag vit och blå från ladyn och lila från gillan och dom växer som bara den. Men ingen vill blomma  Nu har jag toppat dom för dom blev så jättehöga så vi får se vad som händer. Jag håller tummarna!!
CITAT (Maggan H @ 13-08-2008, 09:53)  Men snälla söta Gillan, vilka ord du använder, ''halshuggning''! Har du yppat dessa ord i närheten av din lila?? Om inte, kan det kanske vara ett tips att göra det..... Jaaa, har du nåt bättre förslag kanske ?.....Och nej, jag hade endast yppat dessa ord för er och i mitt eget huvud, men nu, nu har jag varit ute och väääst till den rackaren att den ska passa sig noga, för snart så kommer jag med en vass sekatör  . Tack för tipset  . Kanske ska se till att den blåser omkull också då. Det är det enda av det du säger att din fått utstå som inte min fått Irene! Kul att den växer  . Jag ska hålla mina tummar nån gång ibland för att det ska komma en knopp eller två
DragonLady
13-08-2008, 09:35
Dessa små raringar fick jag av Cathis härom dagen  , hon var vänlig nog att dela med sig av älsklingarna till mig Så nu undrar jag om jag får vara med i er lilla mysiga klubb?
CITAT (DragonLady @ 13-08-2008, 10:35)  Dessa små raringar fick jag av Cathis härom dagen  , hon var vänlig nog att dela med sig av älsklingarna till mig Så nu undrar jag om jag får vara med i er lilla mysiga klubb?  Grattis till tillökningen ( verkar vara en snäll typ den där Cathis  )! Och välkommen till de galnas skara ska du vara
Maggan H
13-08-2008, 12:30
CITAT (Gillan @ 13-08-2008, 10:41)  Grattis till tillökningen ( verkar vara en snäll typ den där Cathis  )! Och välkommen till de galnas skara ska du vara  Håller med, Välkommen! Hmm, Gillan, kanske din lila har fått skrämselhicka nu när du har varit och vääääst till den!  Jag hotade med komposten till min blå och det gjorde susen.... För vem vill väl ligga där i stanken och mörket med bara gråsuggor och daggmask till sällskap?? Om din också är över 2 m hög får du nog blåsa riktigt ordentligt för att kunna välta den.... Om jag hinner i kväll ska jag lägga in bilderna jag har tagit idag på mina knoppar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|