Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Lady Hamilton
Den blå änglatrumpeten Hur gick det sen? del 1

CITAT (Maggan H @ 18-07-2008, 11:25) *
''Synd att jag är billös för tillfället, annars hade jag gett mig ut och letat efter en buss med en timmerbil i lasten ''

Du hade inte hittat den Gillan whistling.gif om du inte hade varit i mina krokar, för i morse ringde de från Kristianstads flygplats och sa att de hade en mycket egendomlig försändelse till mig. blink.gif Den skulle enl papperna innehålla en stickling men det trodde de inte på så polisen var ditkallad och så även jag. När jag kom dit fick jag legitimera mig med Odlas namnknapp innan jag fick ut 'paketet' och vad tror ni det innehöll ;

Ja, gissa?? Lady Hamilton i egen hög person, med Odlarknapp och allt och med en vissen bladruska i handen som vimpel och hon skrek' Hej Maggan, detta var vad jag kunde ta av grannens träd'!

Hur i all världen detta har gått till kan man verkligen undra, vad tror ni?? g.gif Det var ju från början en buss och en timmerbil.....

Detta är ju inte med verkligenheten överensstämmande, ifall nu nån kunde tro det, men jag har i alla fall sett det i drömmen! a0a.gif

CITAT (Gillan @ 18-07-2008, 12:13) *
rotfl.gif rotfl.gif ................ Du måste genast skicka henne med vändande plan hem igen!!!!!!! Hon ska åt det här hållet, fast inte med plan vad jag hört. Hon kan väl inte släpa med sig några stenbumlingar på ett plan! Ja, du ser rätt, STENbumlingar blink.gif . Det kan komma många underliga försändelser från denna Lady rolleyes.gif .

Så du förstår att jag inte hade blivit särskilt förvånad om det varit sannt giggle.gif

Från det ena till det andra. Den här tråden börjar att bli lite tung nu. Hur vore det om Maggan eller Ladyn börjar på en del 2 och samtidigt har med länk till denna bravo.gif ?

Ja nu startar vi en ny tråd eftersom den gamla blivit lite väl tung att öppna sweatingbullets.gif

Jag kan meddela att ännu har inte mina 'trumpeter' velat blomma mer än med enstaka blommor Och den lilla 'röda' växer ooootroligt långsam Men jag gör vad jag kan för att hålla den vid liv yes.gif
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 18-07-2008, 12:47) *
Den blå änglatrumpeten Hur gick det sen? del 1
Ja nu startar vi en ny tråd eftersom den gamla blivit lite väl tung att öppna sweatingbullets.gif

Jag kan meddela att ännu har inte mina 'trumpeter' velat blomma mer än med enstaka blommor Och den lilla 'röda' växer ooootroligt långsam Men jag gör vad jag kan för att hålla den vid liv yes.gif

Jaså du är hemkommen helskinnad, det var ju bra! biggrin.gif Trevligt med besök! kram1.gif
Du MÅSTE göda upp den röda så man har en stickling att se fram emot.... crazy.gif

Min blå blommar också bara lite nu, säkert vädret, det är ju ganska svalt, samt att den trodde den hade gjort sitt nono.gif genom att sätta alla dessa fröhus, som den numera inte har kvar! Det kommer succesivt lite mer blommor efterhand igen nu. yes.gif Till hösten ska jag beskära den ganska hårt, jag gillar inte formen på den, är ju nästan fyrkantig. Hoppas på att den lila ska blomma, den flyttas närmare och närmare komposten, bara för att inga som helst missförstånd ska uppstå.... Den växer i alla fall så det knakar, ska ut och fota den senare.

Gillan, har ni inga stenar i Fagerås?? Har du vägarna förbi här kan du få hur mycket som helst! Eller är det specialodlad Hamiltonsten? Hur ser den ut? whistling.gif
Gillan
CITAT (Maggan H @ 18-07-2008, 13:02) *
Gillan, har ni inga stenar i Fagerås?? Har du vägarna förbi här kan du få hur mycket som helst! Eller är det specialodlad Hamiltonsten? Hur ser den ut? whistling.gif

Hehe, jodå, visst har vi sten, men den är ju inte röd och om Hamiltonstenen är "specialodlad" kan jag inte svara på, men jag skulle inte vara särskilt förvånad om den vore naughty.gif .

Vem vet, jag kanske tar dig på orden och kikar förbi nåt år när jag ändå åker söderöver crazy.gif
Så här ser i alla fall den "röda" stenen ut:

[attachment=21375:2008_07_...020_ODLA.JPG]

Nu ska jag göra som Maggan och ge mig ut och skrämma upp änglarna lite.................ren kompost ska de få/bli om de inte sköter sig rtfm.gif
Maggan H
Härligt rödfärgad sten, jättesnygg! Säkert ett eget koncept hon har, Ladyn!

Och du är så välkommen, Gillan, att hälsa på!
Lady Hamilton
Sten diskussionen överlåter jag till Maggan o Gillan giggle.gif

Men jag har ff frön kvar till Vit Acnistus Australis om någon är intresserad Jag har i dag skickat i väg till den som PM:at mig tidigare
[attachment=21383:PICT8639.JPG]

Så här ser den ut när den blommar
pejori
CITAT (Lady Hamilton @ 18-07-2008, 17:03) *
Sten diskussionen överlåter jag till Maggan o Gillan giggle.gif

Men jag har ff frön kvar till Vit Acnistus Australis om någon är intresserad Jag har i dag skickat i väg till den som PM:at mig tidigare
[attachment=21383:PICT8639.JPG]

Så här ser den ut när den blommar

ÅÅÅÅÅ!!!! yahoo.gif
Så vacker!!!! bravo.gif
Funderar på om det fungerar att spraya lila blommor röda och om det fungerar i tävlingen, whist.gif
Min lila som jag hade problem med och som jag höll på att döda när jag planterade om den i ny påskossa, har blivit så vacker... yahoo.gif
Den växer som ogräs och nu vattnar jag med lite vatten och mycket substral..(blomstran tog slut) crazy.gif
bäbbarna växer också, blå visar nya blad och stikling skall snart planteras 000.gif
sqrulan
rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif Här får man ju skratta ihjäl sig!!! slap.gif

Jag har skickat dej ett pm Lady H för om du har fröer
kvar av den vita Acnistus Australis blir jag sååå glad.

g.gif Den borde ju även vara lättare att spraya röd än den blå tycker jag. a0a.gif
pejori
CITAT (sqrulan @ 21-07-2008, 13:38) *
rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif Här får man ju skratta ihjäl sig!!! slap.gif

Jag har skickat dej ett pm Lady H för om du har fröer
kvar av den vita Acnistus Australis blir jag sååå glad.

g.gif Den borde ju även vara lättare att spraya röd än den blå tycker jag. a0a.gif

Helt klart tummenupp.gif
Fick mina frön idag, Tack ladyn kompiskram.gif
Nu skall här bli röda trumpeter... tummenupp.gif
Tänkte gödsla med rödbetsspad och krossade skalbaggar, så dom blir härligt röda. naughty.gif
I värsta fall, får jag måla dom med tuschpenna yahoo.gif
Lady Hamilton
.........men var noga med vad du ger för annat gödsel ninja.gif ........inte för mycket Järn tillsatt
..........för då kan de lätt börja ROSTA!! a0a.gif
pejori
CITAT (Lady Hamilton @ 21-07-2008, 16:50) *
.........men var noga med vad du ger för annat gödsel ninja.gif ........inte för mycket Järn tillsatt
..........för då kan de lätt börja ROSTA!! a0a.gif

rotfl.gif rotfl.gif Koppar var jag inne på först, men vem vill ha gröna trumpeter crazy.gif
titti49zon6
CITAT
CITAT (pejori @ 21-07-2008, 18:47) *
rotfl.gif rotfl.gif Koppar var jag inne på först, men vem vill ha gröna trumpeter crazy.gif

Jag !!!!!!!!!:naughty:
pejori
CITAT (titti49zon6 @ 21-07-2008, 21:59) *
Jag !!!!!!!!!:naughty:

giggle.gif OK. blanda en del väteperoxid...två delar klorin och tre delar kopparsulfat. rolleyes.gif
Blir dom inte gröna då, så är det fel i blandningen whist.gif
ALLA blondiner blir gröna i håret,närdom badar i pooler som renas med klorin ju whist.gif yes.gif a0a.gif
sqrulan
a0a.gif a0a.gif Oj,oj,oj så galet roliga ni är. slap.gif

yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif

Fröerna har kommit idag så nu blir det snart vita änglar hemma hos
mej.

pejori
Tittade på min lilla lila årsstickling som blommade sist och som visade en viss dödslängtan. flirting.gif
Gissa vad jag hittade idag????
15!!!! nya blomklasar!!!! tror ni jag är glad!!!! yahoo.gif yahoo.gif
Hoppas jag inte tagit fel på knoppar och bladfästen, men det ser bra ut....Bilder kommer när knopparna är ute ur bladen w00t.gif w00t.gif
Lady Hamilton
yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif
Yess! Jag har kommit "på det".........hur man gör för att påskynda blomningen i år. Tydligen skall man placera dem i STEKANDE sol och vattna o vattna sweatingbullets.gif (maken har gjort det medans jag var på resande fot...) Då blir plantorna lixom "kokta" in i från Detta har i allafall i mitt fall gett massor med knoppar på den Blå ängeln som inte velat blomma tidigare i sommar För er som inte har tillgång till alla ingredienserna fördetta "recept" finns det kanske alternativ angel_not.gif devil.gif .............

pejori
Det är nog därför min lila mår så bra numera...
Tappar blad gör den, men jösses vad skott och blommknoppar den visar nu.
Men jag är en snäll matte, så liiite skugga får den nu när det är så varmt.
Men oj vad det växer nu. yahoo.gif

Funderar på om kattskit får blommorna att bli lurviga???? confused.gif confused.gif giggle.gif crazy.gif
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 26-07-2008, 18:19) *
yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif
Yess! Jag har kommit "på det".........hur man gör för att påskynda blomningen i år. Tydligen skall man placera dem i STEKANDE sol och vattna o vattna sweatingbullets.gif (maken har gjort det medans jag var på resande fot...) Då blir plantorna lixom "kokta" in i från Detta har i allafall i mitt fall gett massor med knoppar på den Blå ängeln som inte velat blomma tidigare i sommar För er som inte har tillgång till alla ingredienserna fördetta "recept" finns det kanske alternativ angel_not.gif devil.gif .............

Ska jag, som redan är utarbetad med allt uterumsgrävande, behöva asa runt min lila ängel till framsidan av huset?? ranting.gif Växer gör den så in i bängen men inga knoppar har den. angry.gif Den är nog 1½ m hög nu, måste snart toppa den, om jag näns göra det..... -fear-.gif Fast den blå kommer igen nu, med blommor och frökapslar.... crazy.gif

CITAT (pejori @ 27-07-2008, 01:47) *
Det är nog därför min lila mår så bra numera...
Tappar blad gör den, men jösses vad skott och blommknoppar den visar nu.
Men jag är en snäll matte, så liiite skugga får den nu när det är så varmt.
Men oj vad det växer nu. yahoo.gif
Funderar på om kattskit får blommorna att bli lurviga???? confused.gif confused.gif giggle.gif crazy.gif

Kattskit?? crying.gif Jag som ger min hönsgödsel..... giggle.gif

Kul med knopparna Pejori, hoppas min också kommer till skott snart! blink.gif
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 27-07-2008, 16:40) *
Ska jag, som redan är utarbetad med allt uterumsgrävande, behöva asa runt min lila ängel till framsidan av huset?? ranting.gif

Japp! yes.gif laugh.gif
Och även jag säger Grattis Pejjan till knopparna yaay.gif tummenupp.gif
Här kommer några dagsfärska bilder från mig
[attachment=21811:DSCN0885_kopiera.jpg][attachment=21812:DSCN0887_kopiera.jpg]

[attachment=21814:DSCN0891_kopiera.jpg][attachment=21813:DSCN0888_kopiera.jpg]

[attachment=21815:DSCN0892_kopiera.jpg]
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 27-07-2008, 17:52) *
Japp! yes.gif laugh.gif
Och även jag säger Grattis Pejjan till knopparna yaay.gif tummenupp.gif
Här kommer några dagsfärska bilder från mig
[attachment=21811:DSCN0885_kopiera.jpg][attachment=21812:DSCN0887_kopiera.jpg]

[attachment=21814:DSCN0891_kopiera.jpg][attachment=21813:DSCN0888_kopiera.jpg]

[attachment=21815:DSCN0892_kopiera.jpg]

Oerhört fina, Ladyn, det har du gjort bra! Toppar du febrilt för att de ska buska sig så bra? kiss.gif
Lady Hamilton
CITAT (Maggan H @ 27-07-2008, 18:12) *
Oerhört fina, Ladyn, det har du gjort bra! Toppar du febrilt för att de ska buska sig så bra? kiss.gif

thanks.gif
Jag gjorde det i våras (därav alla sticklingar....... wacko.gif ) Men sedan jag planterade ut dem har jag inte toppat blush.gif
(kan nämna även att det finns knoppar på en av plantorna (Vit tror jag) som jag planterat ner i pallkrage bakom växthuset, alltså en av de som blev "över" och var för stor för att skickas med post)
Gillan
Grattis till knopparna säger jag med Pejjan!

Men Ladyn!!!!!!! Dina är ju magnifika!!!!!

Nu blir det efter ditt recept hädanefter! Alltså, kolla bilden här nu, jag tar bort räcket så de får full sol hela dagen efter kl 11 ca, tar mina vattendunkar med näring och ställer bredvid, sen stoppar jag ner ljusveke i både kruka och vattendunk....................sen säger jag åt de tre katterna som börjat besöka vår gård att de gör sina behov i krukorna. Då måste det väl bli både kokt och gödslat i alla fall yahoo.gif .................eller crazy.gif confused.gif

[attachment=21867:2008_07_28_002_.JPG]

Fast hur gör jag med tittis "recept" då dunno.gif
Maggan H
Kanske du ska prova mitt recept, Gillan, gissa vad, JAG HAR KNOPPAR, TRAlalalala!! På den lila, som jag fick av dig! Grenarna är ju skitlånga, snacka om växtkraft, de har växt om mig med ett par dm. Sidogrenar kommer, men det ser ändå ganska roligt ut. Ska FÖRSÖKA ta ett foto, när jag hinner. Jag fastnar kanske i betongnen ikväll, vi ska gjuta mur.
Gillan
Grattis till knopparna i den lila Maggan kompiskram.gif ! Min är också en bra bit högre än mig och ändå har jag klippt den flera ggr. Jag är nog ganska trött på att den är så himla gänglig. Tror jag klipper ner den igen, tar lite nya skott och börjar om på nytt sweatingbullets.gif .

Förresten, man kanske skulle ta så många skott på alla minisarna så man kan använda allas recept............skulle man orka med det tro g.gif

Har jag påstått att jag skulle ge upp unsure.gif innocent.gif .................då pratade jag nog i nattmössan d010.gif

Spännande med muren Maggan, ska du mura in dig i trädgården naughty.gif
Lady Hamilton
Nu tjejjer har jag läst på i Botanica (s 473) sleep.gif
Acnistus Australis finns inte med så den växten hoppas jag att någon annan av er 'finner' i något annat lexikon. Men de flesta av oss har ju den sorten både som Vit och Blå.
Men jag hittade Iochroma och där står det att de blommar i klasar med rörlika blommor och det stämmer med min Lila (Iochroma cyaneum) den röda kommer så småningom att även blomma på det viset. Men så kommer vi till min andra Blå som enligt utsago skulle heta Iochroma australe den hittar jag inte men en sort som heter Iochroma grandiflorum och den skall blomma med liknande blommor som Acnistusen. Vad jag själv har konstaterat är att Acnistus och Iochroma har olika blad, det är väldigt lätt att se skillnad på de olika växterna. Acnistus har mer spetsiga och ibland 'kladdiga' blad medans Iochromans blad är mer rundade och lätt 'ludna'. Enligt Botanica så är Iochroman frostkänslig (så där sprack din idé Maggan om att jag skulle testa och övervintra mina ute rtfm.gif ) De behöver direkt sol till halvskugga och näringsrik, väldränerad jord och de skall hellst stå i lä och vattnas ofta. På våren skall ung plantorna 'tuktas' lätt för att bli yviga och blomstjälkarna beskäras kraftigt tidigt på våren. Så summasumaro är att vi har nog gjort det mesta rätt.

Men med detta så ville jag berätta att jag inte 'köper' att Acnistus australis och Iocroma austra(lis)(le) är samma växt no.gif Och förhoppningsvis så har alla ni andra som också har de olika sorterna kommit till samma slutsats kompiskram.gif
Dessa sorter har jag i dagsläget
Acnistus australis (Vit & Blå) Blommar med klockor
Iochroma australis (Blå blommar med klockor)
Iochroma cyaneum (Lila blommar i klasar av rörliknade blommor)
Iochroma coccinea (skall enligt utsago blomma rött med rörliknande blommor, men ännu är min planta endast 2cm hög)

HelenN
Eftersom jag inte varit med från början måste jag fråga: Är detta Änglatrumpet eller Klockviolbuske ni pratar om??? Jag fick ju några plantor av Cathis...och en har tagit sig....men ser ju inte ut som era!

Och jag är INTE avundsjuk på de blå klockorna whistling.gif
Floppy
Jag har fortfarande inte fått en endaste knopp... jag blir gaaaalen... crazy.gif känns som att man slösar bort en massa tid och energi på att vattna dem i onödan för de tänker ju inte blomma alls...nä det blir komposten snart för dem...tänker inte övervintra dem inte...näpp... sleep.gif

...men grattis allihopa som fått sina att blomma...
Lady Hamilton
CITAT (lämås @ 30-07-2008, 12:42) *
Eftersom jag inte varit med från början måste jag fråga: Är detta Änglatrumpet eller Klockviolbuske ni pratar om??? Jag fick ju några plantor av Cathis...och en har tagit sig....men ser ju inte ut som era!

Och jag är INTE avundsjuk på de blå klockorna whistling.gif

kompiskram.gif Vi pratar om 'Mini änglatrumpeter'... angel_not.gif ......som visserligen inte finns g.gif (alltså växtnamnet).....men i våran 'värld' existerar de blush.gif
Mer 'normala' människor kallar Miniänglarna vid det mera riktiga namnet Klockviolbuske yes.gif ........och om du läser tråden i sin helhet så ser du att det finns lite olika sorter blink.gif Och eftersom vi inte ännu har riktigt 'kläm' på alla olika sorter så kallar vi alla för enkelhetens skull för Miniänglatrumpeter
HelenN
Ahaaa, se där ja!!!! Då är jag med i klubben då...tack vare Cathis.....har en enda.....ingen knopp, men den är ju fin ändå:)
CITAT (Lady Hamilton @ 30-07-2008, 16:07) *
kompiskram.gif Vi pratar om 'Mini änglatrumpeter'... angel_not.gif ......som visserligen inte finns g.gif (alltså växtnamnet).....men i våran 'värld' existerar de blush.gif
Mer 'normala' människor kallar Miniänglarna vid det mera riktiga namnet Klockviolbuske yes.gif ........och om du läser tråden i sin helhet så ser du att det finns lite olika sorter blink.gif Och eftersom vi inte ännu har riktigt 'kläm' på alla olika sorter så kallar vi alla för enkelhetens skull för Miniänglatrumpeter

Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 30-07-2008, 10:56) *
Nu tjejjer har jag läst på i Botanica (s 473) sleep.gif
Acnistus Australis finns inte med så den växten hoppas jag att någon annan av er 'finner' i något annat lexikon. Men de flesta av oss har ju den sorten både som Vit och Blå.
Men jag hittade Iochroma och där står det att de blommar i klasar med rörlika blommor och det stämmer med min Lila (Iochroma cyaneum) den röda kommer så småningom att även blomma på det viset. Men så kommer vi till min andra Blå som enligt utsago skulle heta Iochroma australe den hittar jag inte men en sort som heter Iochroma grandiflorum och den skall blomma med liknande blommor som Acnistusen. Vad jag själv har konstaterat är att Acnistus och Iochroma har olika blad, det är väldigt lätt att se skillnad på de olika växterna. Acnistus har mer spetsiga och ibland 'kladdiga' blad medans Iochromans blad är mer rundade och lätt 'ludna'. Enligt Botanica så är Iochroman frostkänslig (så där sprack din idé Maggan om att jag skulle testa och övervintra mina ute rtfm.gif ) De behöver direkt sol till halvskugga och näringsrik, väldränerad jord och de skall hellst stå i lä och vattnas ofta. På våren skall ung plantorna 'tuktas' lätt för att bli yviga och blomstjälkarna beskäras kraftigt tidigt på våren. Så summasumaro är att vi har nog gjort det mesta rätt.

Men med detta så ville jag berätta att jag inte 'köper' att Acnistus australis och Iocroma austra(lis)(le) är samma växt no.gif Och förhoppningsvis så har alla ni andra som också har de olika sorterna kommit till samma slutsats kompiskram.gif
Dessa sorter har jag i dagsläget
Acnistus australis (Vit & Blå) Blommar med klockor
Iochroma australis (Blå blommar med klockor)
Iochroma cyaneum (Lila blommar i klasar av rörliknade blommor)
Iochroma coccinea (skall enligt utsago blomma rött med rörliknande blommor, men ännu är min planta endast 2cm hög)

Ojojoj, vicket deckarjobb du har gjort mitt i sommarvärmen, Ladyn! bravo.gif Jag hinner knappt sitta vid datorn nåt, än mindre lägga upp bilder, men när den lila blommar, då ska jag göra det i alla fall! crazy.gif Tack för all info, tänk vad många ''tävlingar'' vi kan starta nu!! En för varje sort och färg, det blir en del.... yahoo.gif Och jag SKA tukta mina till hösten, jag lovar.... wacko.gif

CITAT (Floppy @ 30-07-2008, 15:10) *
Jag har fortfarande inte fått en endaste knopp... jag blir gaaaalen... crazy.gif känns som att man slösar bort en massa tid och energi på att vattna dem i onödan för de tänker ju inte blomma alls...nä det blir komposten snart för dem...tänker inte övervintra dem inte...näpp... sleep.gif

...men grattis allihopa som fått sina att blomma...

Jamen ge inte upp än, Floppy, kompiskram.gif se på min lila som jag inte trodde alls skulle ge blommor i år, den har knoppar! rolleyes.gif

Tänkte lite på vilket vatten ni har där du bor, kanske kan det spela in? confused.gif Jag har ganska hårt, dvs kalkrikt vatten här.
Floppy
CITAT (Maggan H @ 31-07-2008, 10:12) *
Jamen ge inte upp än, Floppy, kompiskram.gif se på min lila som jag inte trodde alls skulle ge blommor i år, den har knoppar! rolleyes.gif

Tänkte lite på vilket vatten ni har där du bor, kanske kan det spela in? confused.gif Jag har ganska hårt, dvs kalkrikt vatten här.

Min svärmor har samma problem med sin mini...
...hon har vanliga trumpeter och de växer och frodas av bara den...man kan nästan stå och titta på och se när den växer...blommor kommer det hur mycket som helst men inte på minisen...så jag kan inte tro att det skulle ha med vattnet att göra...eller?

...de får denna sommar på sig men sen åker de på komposten...
sqrulan
sad.gif Nu börjar jag känna mej lite orolig,jag glor wacko.gif och glor wacko.gif
men inget liv finns det i min frösådd av den vita!!! help.gif
:

Det har snart gått 2 veckor sedan jag sådde är det någon som kan
tala om hur lång tid det brukar ta innan fröerna gror?
blush.gif

Jag sådde ju min blåa i vår men minns inte nåt. confused.gif

Bra information Lady H,jag köpte fröer från Impecta och nu känns det som om
jag har två olika sorter. g.gif Den ena har klibbig undersida på bladen och
lite "hårigare" stam än den andra.Hum,hum nu fick jag nåt att grubbla på! slap.gif
Lady Hamilton
CITAT (sqrulan @ 04-08-2008, 14:19) *
sad.gif Nu börjar jag känna mej lite orolig,jag glor wacko.gif och glor wacko.gif
men inget liv finns det i min frösådd av den vita!!! help.gif
:

.......Det har snart gått 2 veckor sedan jag sådde.........

.....jag köpte fröer från Impecta.......... slap.gif

trostar.gif Lugn lugn 2 veckor är ingen tid biggrin.gif de kan gro i morgon lika väl som de kan vänta 2 veckor till laugh.gif men det är bra om du har dem varmt placerade. Men en fråga confused.gif VAD köpte du för frön från Impecta??
sqrulan
OOOoopppss!

Ojsan!!!!Då jag kollade upp saken så upptäckte jag att fröerna köpte jag på Tradera av
någon som heter Maggan G-Hansson,kan det vara "våran" Maggan H kanske???
Jag förstår om du blev fundersam Lady H,hö,hö....

Jag minns tydligen inte NÅT,som jag skrev. giggle.gif
Men då fortsätter jag att vänta för då finns det ju ännu en chans att dom gror,tack
för dina "tröste ord"
Dom är sådda i såjord,varmt,ytligt,fuktigt och med plastfilm över efter konstens alla
regler. tummenupp.gif
Cathis
Är det Maggan H du fått fröerna ifrån Sqrulan, ja då lär dom gro, giggle.gif jag vet, jag fick
fler plantor än vad jag kan ta hand om. Jag satte mina på akvariet så dom fick
undervärme och det gjorde susen.

Tittade på mitt lila skott jag fått från Monaxe idag och den har
fått rötter, yahoo.gif och den vita växer så det knakar men inga knoppar än unsure.gif

Ladyn har de röda fröerna tagit sig? Sköt om den väl så du kan dela med dig whist.gif
Maggan H
CITAT (Cathis @ 05-08-2008, 15:52) *
Är det Maggan H du fått fröerna ifrån Sqrulan, ja då lär dom gro, giggle.gif jag vet, jag fick
fler plantor än vad jag kan ta hand om. Jag satte mina på akvariet så dom fick
undervärme och det gjorde susen.

Japp, densamme, troligen! biggrin.gif

Ladyn har de röda fröerna tagit sig? Sköt om den väl så du kan dela med dig whist.gif
Ja, det tycker jag med! :crazy yes.gif

Lady Hamilton
CITAT (Cathis @ 05-08-2008, 15:52) *
....Ladyn har de röda fröerna tagit sig? Sköt om den väl så du kan dela med dig whist.gif

Jag gör så gott jag kan giggle.gif men ännu är den bara 'pytteliten'
bifogar en dagsfärsk bild på Iochroman som blommar med blåklockor
[attachment=22292:DSCN0996_kopiera.jpg]
Maggan H
Men åh vad tät o fin, Ladyn, ingen tvekan om att beskärning är ett måste! Till hösten ska saxen fram, ordentligt!
sqrulan
wub.gif Men oj vilken tät och fin planta,det blir saxen här också
till hösten det kan jag konstatera.

tummenupp.gif Då vet jag vem som är "mor" till mina blåa barn,
tack Maggan dom växer så det knakar. bravo.gif

Lady Hamilton
Lägger in några dagsfärska bilder på min Blåa Iochroma
[attachment=22550:DSCN1004_kopiera.jpg] [attachment=22551:DSCN1005_kopiera.jpg]
[attachment=22552:DSCN1007_kopiera.jpg] [attachment=22553:DSCN1008_kopiera.jpg]
Gillan
Åhhh vilka fina bilder Ladyn wub.gif . Jag blir så avundsjuk -cry-.gif , dock ej missunnsamt biggrin.gif
Maggan H
Jättefina, du sköter dom väl, Ladyn! tummenupp.gif devil.gif Men snart kommer min lila att blomma, crazy.gif och wow, yahoo.gif vad blommor det verkar bli i varje knippe! Den är säkert 2 m hög nu blink.gif så jag måste hämta stegen när jag ska ta kort, de största blommorna sitter ju högst så klart! Men det fylls på med sidogrenar underifrån, och i varje grenände verkar det komma en knippe knoppar, när grenen är ca 50 cm lång. w00t.gif Har era gjort likadant, ni som haft blommande lila? g.gif Gillan?
Lady Hamilton
Jag kommer att svara innom kort crazy.gif eftersom även mina LILA är full i knopp!!

BÅDA plantorna laugh.gif
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 12-08-2008, 20:34) *
Jag kommer att svara innom kort crazy.gif eftersom även mina LILA är full i knopp!!

BÅDA plantorna laugh.gif

Jahadu, det kunde man väl tro! rtfm.gif BÅDA , tom! sick.gif
Men var kommer blommorna?? sos.gif I topparna, sidogrenarna?

Eller bara på EN gren, kanske?
crazy.gif ninja.gif
Gillan
Nej nu får ni förblommande ge er! Jag är på väg att halshugga min lila, den ger inte tillstymmelse till blommning ranting.gif . Visst, den har blommat ett par ggr med några vackara knippen, men, nääe, inget som imponerar på mig i alla fall. Ska jag ha nåt som blommar så ska det vara nåt som syns mer än en eller annan gång per år i alla fall! Den blå och den vita är i alla fall fina plantor trots att de inte blommar dunno.gif

Maggan!....Jag kan bara säga att de få blommor som min gett har blommat på "gammal" ved. Mina lila är också en bit över tvåmetersgränsen nu och det finns inte tillstymmelse av nån knopp någon stans...............Jag tänker avliva den...............tror jag rtfm.gif

Men visst är det nåt konstigt, när ni som fick skott av mig får dem att blomma, men inte jag crying.gif ...............Äsch, lycka till med era kompiskram.gif , Jag hittar förmodligen på nåt annat kul experiment shy.gif .......föder upp nån ny sorts ros eller så giggle.gif
Maggan H
CITAT (Gillan @ 12-08-2008, 22:16) *
Nej nu får ni förblommande ge er! Jag är på väg att halshugga min lila, den ger inte tillstymmelse till blommning ranting.gif . Visst, den har blommat ett par ggr med några vackara knippen, men, nääe, inget som imponerar på mig i alla fall. Ska jag ha nåt som blommar så ska det vara nåt som syns mer än en eller annan gång per år i alla fall! Den blå och den vita är i alla fall fina plantor trots att de inte blommar dunno.gif
Maggan!....Jag kan bara säga att de få blommor som min gett har blommat på "gammal" ved. Mina lila är också en bit över tvåmetersgränsen nu och det finns inte tillstymmelse av nån knopp någon stans...............Jag tänker avliva den...............tror jag rtfm.gif

Men visst är det nåt konstigt, när ni som fick skott av mig får dem att blomma, men inte jag crying.gif ...............Äsch, lycka till med era kompiskram.gif , Jag hittar förmodligen på nåt annat kul experiment shy.gif .......föder upp nån ny sorts ros eller så giggle.gif

Men snälla söta Gillan, vilka ord du använder, ''halshuggning''! ohmy.gif Har du yppat dessa ord i närheten av din lila?? Om inte, kan det kanske vara ett tips att göra det..... laugh.gif Och denna min blomning är kanske också den enda som nånsin kommer, vad vet man? (som tur är). Och visst finns det mängder med andra sorter som man kan exprimentera med! crazy.gif

Men inte kan jag säga att jag har gjort nånting enda speciellt, tvärtom, den har fått sköta sig själv i stort sett, den har slokat vid torka, blåst omkull i stormen, utsatt fö slagregn och den står lite i skymundan längst in i hörnet vid boden. tongue.gif
Irene_L
På trädgårdsmässan fick jag vit och blå från ladyn och lila från gillan och dom växer som bara den. Men ingen vill blomma no.gif Nu har jag toppat dom för dom blev så jättehöga så vi får se vad som händer. Jag håller tummarna!!
Gillan
CITAT (Maggan H @ 13-08-2008, 09:53) *
Men snälla söta Gillan, vilka ord du använder, ''halshuggning''! ohmy.gif Har du yppat dessa ord i närheten av din lila?? Om inte, kan det kanske vara ett tips att göra det..... laugh.gif

Jaaa, har du nåt bättre förslag kanske angry.gif ?.....Och nej, jag hade endast yppat dessa ord för er och i mitt eget huvud, men nu, nu har jag varit ute och väääst till den rackaren att den ska passa sig noga, för snart så kommer jag med en vass sekatör rtfm.gif . Tack för tipset naughty.gif . Kanske ska se till att den blåser omkull också då. Det är det enda av det du säger att din fått utstå som inte min fått g.gif

Irene! Kul att den växer tummenupp.gif . Jag ska hålla mina tummar nån gång ibland för att det ska komma en knopp eller två innocent.gif kompiskram.gif
DragonLady
Dessa små raringar fick jag av Cathis härom dagen thanks.gif , hon var vänlig nog att dela med sig av älsklingarna till mig yes.gif
Så nu undrar jag om jag får vara med i er lilla mysiga klubb? shy.gif
Gillan
CITAT (DragonLady @ 13-08-2008, 10:35) *
Dessa små raringar fick jag av Cathis härom dagen thanks.gif , hon var vänlig nog att dela med sig av älsklingarna till mig yes.gif
Så nu undrar jag om jag får vara med i er lilla mysiga klubb? shy.gif

Grattis till tillökningen ( verkar vara en snäll typ den där Cathis shy.gif )! Och välkommen till de galnas skara ska du vara smiley_small_hug.gif
Maggan H
CITAT (Gillan @ 13-08-2008, 10:41) *
Grattis till tillökningen ( verkar vara en snäll typ den där Cathis shy.gif )! Och välkommen till de galnas skara ska du vara smiley_small_hug.gif

Håller med, Välkommen! angel_not.gif

Hmm, Gillan, kanske din lila har fått skrämselhicka nu när du har varit och vääääst till den! rotfl.gif Jag hotade med komposten till min blå och det gjorde susen.... För vem vill väl ligga där i stanken och mörket med bara gråsuggor och daggmask till sällskap?? Om din också är över 2 m hög får du nog blåsa riktigt ordentligt för att kunna välta den.... whistling.gif flirting.gif

Om jag hinner i kväll ska jag lägga in bilderna jag har tagit idag på mina knoppar. cool.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon