|
|
  |
Den blå änglatrumpeten del 2, Hur gick det sen? |
|
|
|
28-07-2008, 10:05
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
Grattis till knopparna säger jag med Pejjan! Men Ladyn!!!!!!! Dina är ju magnifika!!!!! Nu blir det efter ditt recept hädanefter ! Alltså, kolla bilden här nu, jag tar bort räcket så de får full sol hela dagen efter kl 11 ca, tar mina vattendunkar med näring och ställer bredvid, sen stoppar jag ner ljusveke i både kruka och vattendunk....................sen säger jag åt de tre katterna som börjat besöka vår gård att de gör sina behov i krukorna. Då måste det väl bli både kokt och gödslat i alla fall  .................eller
2008_07_28_002_.JPG ( 308.85k )
Antal nedladdningar: 31
Fast hur gör jag med tittis "recept" då
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
29-07-2008, 15:08
|

Medlem
Antal inlägg: 4 173
Medlem nr: 2 369

|
Kanske du ska prova mitt recept, Gillan, gissa vad, JAG HAR KNOPPAR, TRAlalalala!! På den lila, som jag fick av dig! Grenarna är ju skitlånga, snacka om växtkraft, de har växt om mig med ett par dm. Sidogrenar kommer, men det ser ändå ganska roligt ut. Ska FÖRSÖKA ta ett foto, när jag hinner. Jag fastnar kanske i betongnen ikväll, vi ska gjuta mur.
--------------------
MVH Maggan Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne 
|
|
|
|
|
30-07-2008, 06:29
|

Medlem

|
Grattis till knopparna i den lila Maggan  ! Min är också en bra bit högre än mig och ändå har jag klippt den flera ggr. Jag är nog ganska trött på att den är så himla gänglig. Tror jag klipper ner den igen, tar lite nya skott och börjar om på nytt  . Förresten, man kanske skulle ta så många skott på alla minisarna så man kan använda allas recept............skulle man orka med det tro Har jag påstått att jag skulle ge upp .................då pratade jag nog i nattmössan
Spännande med muren Maggan, ska du mura in dig i trädgården
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
30-07-2008, 11:42
|

Medlem
Antal inlägg: 923
Medlem nr: 10 333

|
Eftersom jag inte varit med från början måste jag fråga: Är detta Änglatrumpet eller Klockviolbuske ni pratar om??? Jag fick ju några plantor av Cathis...och en har tagit sig....men ser ju inte ut som era! Och jag är INTE avundsjuk på de blå klockorna
--------------------
Mitt gamla alias var "Lämås" Odlar, påtar och rensar i zon 4. Klicka HÄR för att komma till min trädgårdsblogg.
|
|
|
|
|
31-07-2008, 09:12
|

Medlem
Antal inlägg: 4 173
Medlem nr: 2 369

|
CITAT (Lady Hamilton @ 30-07-2008, 10:56)  Nu tjejjer har jag läst på i Botanica (s 473) Acnistus Australis finns inte med så den växten hoppas jag att någon annan av er 'finner' i något annat lexikon. Men de flesta av oss har ju den sorten både som Vit och Blå. Men jag hittade Iochroma och där står det att de blommar i klasar med rörlika blommor och det stämmer med min Lila (Iochroma cyaneum) den röda kommer så småningom att även blomma på det viset. Men så kommer vi till min andra Blå som enligt utsago skulle heta Iochroma australe den hittar jag inte men en sort som heter Iochroma grandiflorum och den skall blomma med liknande blommor som Acnistusen. Vad jag själv har konstaterat är att Acnistus och Iochroma har olika blad, det är väldigt lätt att se skillnad på de olika växterna. Acnistus har mer spetsiga och ibland 'kladdiga' blad medans Iochromans blad är mer rundade och lätt 'ludna'. Enligt Botanica så är Iochroman frostkänslig (så där sprack din idé Maggan om att jag skulle testa och övervintra mina ute ) De behöver direkt sol till halvskugga och näringsrik, väldränerad jord och de skall hellst stå i lä och vattnas ofta. På våren skall ung plantorna 'tuktas' lätt för att bli yviga och blomstjälkarna beskäras kraftigt tidigt på våren. Så summasumaro är att vi har nog gjort det mesta rätt.
Men med detta så ville jag berätta att jag inte 'köper' att Acnistus australis och Iocroma austra(lis)(le) är samma växt Och förhoppningsvis så har alla ni andra som också har de olika sorterna kommit till samma slutsats Dessa sorter har jag i dagsläget Acnistus australis (Vit & Blå) Blommar med klockor Iochroma australis (Blå blommar med klockor) Iochroma cyaneum (Lila blommar i klasar av rörliknade blommor) Iochroma coccinea (skall enligt utsago blomma rött med rörliknande blommor, men ännu är min planta endast 2cm hög)
Ojojoj, vicket deckarjobb du har gjort mitt i sommarvärmen, Ladyn!  Jag hinner knappt sitta vid datorn nåt, än mindre lägga upp bilder, men när den lila blommar, då ska jag göra det i alla fall!  Tack för all info, tänk vad många ''tävlingar'' vi kan starta nu!! En för varje sort och färg, det blir en del....  Och jag SKA tukta mina till hösten, jag lovar....  CITAT (Floppy @ 30-07-2008, 15:10)  Jag har fortfarande inte fått en endaste knopp... jag blir gaaaalen... känns som att man slösar bort en massa tid och energi på att vattna dem i onödan för de tänker ju inte blomma alls...nä det blir komposten snart för dem...tänker inte övervintra dem inte...näpp...
...men grattis allihopa som fått sina att blomma...  Jamen ge inte upp än, Floppy,  se på min lila som jag inte trodde alls skulle ge blommor i år, den har knoppar! Tänkte lite på vilket vatten ni har där du bor, kanske kan det spela in?  Jag har ganska hårt, dvs kalkrikt vatten här.
--------------------
MVH Maggan Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne 
|
|
|
|
|
05-08-2008, 10:17
|

Medlem
Antal inlägg: 3 211
Medlem nr: 9 264

|
OOOoopppss!
Ojsan!!!!Då jag kollade upp saken så upptäckte jag att fröerna köpte jag på Tradera av någon som heter Maggan G-Hansson,kan det vara "våran" Maggan H kanske??? Jag förstår om du blev fundersam Lady H,hö,hö.... Jag minns tydligen inte NÅT,som jag skrev. Men då fortsätter jag att vänta för då finns det ju ännu en chans att dom gror,tack för dina "tröste ord" Dom är sådda i såjord,varmt,ytligt,fuktigt och med plastfilm över efter konstens alla regler.
Redigerat av sqrulan: 05-08-2008, 10:20
--------------------
|
|
|
|
|
11-08-2008, 13:49
|

Medlem

|
Åhhh vilka fina bilder Ladyn  . Jag blir så avundsjuk  , dock ej missunnsamt
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|