Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

15 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Den blå änglatrumpeten del 2, Hur gick det sen?
          Gillan
          Inlägg 28-07-2008, 10:05
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Grattis till knopparna säger jag med Pejjan!

Men Ladyn!!!!!!! Dina är ju magnifika!!!!!

Nu blir det efter ditt recept hädanefter! Alltså, kolla bilden här nu, jag tar bort räcket så de får full sol hela dagen efter kl 11 ca, tar mina vattendunkar med näring och ställer bredvid, sen stoppar jag ner ljusveke i både kruka och vattendunk....................sen säger jag åt de tre katterna som börjat besöka vår gård att de gör sina behov i krukorna. Då måste det väl bli både kokt och gödslat i alla fall yahoo.gif .................eller crazy.gif confused.gif

Bifogad fil  2008_07_28_002_.JPG ( 308.85k ) Antal nedladdningar: 31

Fast hur gör jag med tittis "recept" då dunno.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Maggan H
          Inlägg 29-07-2008, 15:08
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem nr: 2 369

Kanske du ska prova mitt recept, Gillan, gissa vad, JAG HAR KNOPPAR, TRAlalalala!! På den lila, som jag fick av dig! Grenarna är ju skitlånga, snacka om växtkraft, de har växt om mig med ett par dm. Sidogrenar kommer, men det ser ändå ganska roligt ut. Ska FÖRSÖKA ta ett foto, när jag hinner. Jag fastnar kanske i betongnen ikväll, vi ska gjuta mur.

--------------------
          MVH Maggan

Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne

Citera
          Gillan
          Inlägg 30-07-2008, 06:29
          Länk hit: #23

Medlem

Grattis till knopparna i den lila Maggan kompiskram.gif ! Min är också en bra bit högre än mig och ändå har jag klippt den flera ggr. Jag är nog ganska trött på att den är så himla gänglig. Tror jag klipper ner den igen, tar lite nya skott och börjar om på nytt sweatingbullets.gif .

Förresten, man kanske skulle ta så många skott på alla minisarna så man kan använda allas recept............skulle man orka med det tro g.gif

Har jag påstått att jag skulle ge upp unsure.gif innocent.gif .................då pratade jag nog i nattmössan d010.gif

Spännande med muren Maggan, ska du mura in dig i trädgården naughty.gif

--------------------

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 30-07-2008, 09:56
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Nu tjejjer har jag läst på i Botanica (s 473) sleep.gif
          Acnistus Australis finns inte med så den växten hoppas jag att någon annan av er 'finner' i något annat lexikon. Men de flesta av oss har ju den sorten både som Vit och Blå.
          Men jag hittade Iochroma och där står det att de blommar i klasar med rörlika blommor och det stämmer med min Lila (Iochroma cyaneum) den röda kommer så småningom att även blomma på det viset. Men så kommer vi till min andra Blå som enligt utsago skulle heta Iochroma australe den hittar jag inte men en sort som heter Iochroma grandiflorum och den skall blomma med liknande blommor som Acnistusen. Vad jag själv har konstaterat är att Acnistus och Iochroma har olika blad, det är väldigt lätt att se skillnad på de olika växterna. Acnistus har mer spetsiga och ibland 'kladdiga' blad medans Iochromans blad är mer rundade och lätt 'ludna'. Enligt Botanica så är Iochroman frostkänslig (så där sprack din idé Maggan om att jag skulle testa och övervintra mina ute rtfm.gif ) De behöver direkt sol till halvskugga och näringsrik, väldränerad jord och de skall hellst stå i lä och vattnas ofta. På våren skall ung plantorna 'tuktas' lätt för att bli yviga och blomstjälkarna beskäras kraftigt tidigt på våren. Så summasumaro är att vi har nog gjort det mesta rätt.

Men med detta så ville jag berätta att jag inte 'köper' att Acnistus australis och Iocroma austra(lis)(le) är samma växt no.gif Och förhoppningsvis så har alla ni andra som också har de olika sorterna kommit till samma slutsats kompiskram.gif
          Dessa sorter har jag i dagsläget
          Acnistus australis (Vit & Blå) Blommar med klockor
          Iochroma australis (Blå blommar med klockor)
          Iochroma cyaneum (Lila blommar i klasar av rörliknade blommor)
          Iochroma coccinea (skall enligt utsago blomma rött med rörliknande blommor, men ännu är min planta endast 2cm hög)

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          HelenN
          Inlägg 30-07-2008, 11:42
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 923
          Medlem nr: 10 333

Eftersom jag inte varit med från början måste jag fråga: Är detta Änglatrumpet eller Klockviolbuske ni pratar om??? Jag fick ju några plantor av Cathis...och en har tagit sig....men ser ju inte ut som era!

Och jag är INTE avundsjuk på de blå klockorna whistling.gif

--------------------
          Mitt gamla alias var "Lämås"

Odlar, påtar och rensar i zon 4. Klicka HÄR för att komma till min trädgårdsblogg.

Citera
          Floppy
          Inlägg 30-07-2008, 14:10
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 1 730
          Medlem nr: 5 838

Jag har fortfarande inte fått en endaste knopp... jag blir gaaaalen... crazy.gif känns som att man slösar bort en massa tid och energi på att vattna dem i onödan för de tänker ju inte blomma alls...nä det blir komposten snart för dem...tänker inte övervintra dem inte...näpp... sleep.gif

...men grattis allihopa som fått sina att blomma...

--------------------
          Kladdar och kletar i zon 4

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 30-07-2008, 15:07
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (lämås @ 30-07-2008, 12:42) *
          Eftersom jag inte varit med från början måste jag fråga: Är detta Änglatrumpet eller Klockviolbuske ni pratar om??? Jag fick ju några plantor av Cathis...och en har tagit sig....men ser ju inte ut som era!

Och jag är INTE avundsjuk på de blå klockorna whistling.gif

kompiskram.gif Vi pratar om 'Mini änglatrumpeter'... angel_not.gif ......som visserligen inte finns g.gif (alltså växtnamnet).....men i våran 'värld' existerar de blush.gif
          Mer 'normala' människor kallar Miniänglarna vid det mera riktiga namnet Klockviolbuske yes.gif ........och om du läser tråden i sin helhet så ser du att det finns lite olika sorter blink.gif Och eftersom vi inte ännu har riktigt 'kläm' på alla olika sorter så kallar vi alla för enkelhetens skull för Miniänglatrumpeter

--------------------
          Penseé album

Citera
          HelenN
          Inlägg 30-07-2008, 17:27
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 923
          Medlem nr: 10 333

Ahaaa, se där ja!!!! Då är jag med i klubben då...tack vare Cathis.....har en enda.....ingen knopp, men den är ju fin ändå:)
          CITAT (Lady Hamilton @ 30-07-2008, 16:07) *
          kompiskram.gif Vi pratar om 'Mini änglatrumpeter'... angel_not.gif ......som visserligen inte finns g.gif (alltså växtnamnet).....men i våran 'värld' existerar de blush.gif
          Mer 'normala' människor kallar Miniänglarna vid det mera riktiga namnet Klockviolbuske yes.gif ........och om du läser tråden i sin helhet så ser du att det finns lite olika sorter blink.gif Och eftersom vi inte ännu har riktigt 'kläm' på alla olika sorter så kallar vi alla för enkelhetens skull för Miniänglatrumpeter

--------------------
          Mitt gamla alias var "Lämås"

Odlar, påtar och rensar i zon 4. Klicka HÄR för att komma till min trädgårdsblogg.

Citera
          Maggan H
          Inlägg 31-07-2008, 09:12
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (Lady Hamilton @ 30-07-2008, 10:56) *
          Nu tjejjer har jag läst på i Botanica (s 473) sleep.gif
          Acnistus Australis finns inte med så den växten hoppas jag att någon annan av er 'finner' i något annat lexikon. Men de flesta av oss har ju den sorten både som Vit och Blå.
          Men jag hittade Iochroma och där står det att de blommar i klasar med rörlika blommor och det stämmer med min Lila (Iochroma cyaneum) den röda kommer så småningom att även blomma på det viset. Men så kommer vi till min andra Blå som enligt utsago skulle heta Iochroma australe den hittar jag inte men en sort som heter Iochroma grandiflorum och den skall blomma med liknande blommor som Acnistusen. Vad jag själv har konstaterat är att Acnistus och Iochroma har olika blad, det är väldigt lätt att se skillnad på de olika växterna. Acnistus har mer spetsiga och ibland 'kladdiga' blad medans Iochromans blad är mer rundade och lätt 'ludna'. Enligt Botanica så är Iochroman frostkänslig (så där sprack din idé Maggan om att jag skulle testa och övervintra mina ute rtfm.gif ) De behöver direkt sol till halvskugga och näringsrik, väldränerad jord och de skall hellst stå i lä och vattnas ofta. På våren skall ung plantorna 'tuktas' lätt för att bli yviga och blomstjälkarna beskäras kraftigt tidigt på våren. Så summasumaro är att vi har nog gjort det mesta rätt.

Men med detta så ville jag berätta att jag inte 'köper' att Acnistus australis och Iocroma austra(lis)(le) är samma växt no.gif Och förhoppningsvis så har alla ni andra som också har de olika sorterna kommit till samma slutsats kompiskram.gif
          Dessa sorter har jag i dagsläget
          Acnistus australis (Vit & Blå) Blommar med klockor
          Iochroma australis (Blå blommar med klockor)
          Iochroma cyaneum (Lila blommar i klasar av rörliknade blommor)
          Iochroma coccinea (skall enligt utsago blomma rött med rörliknande blommor, men ännu är min planta endast 2cm hög)

Ojojoj, vicket deckarjobb du har gjort mitt i sommarvärmen, Ladyn! bravo.gif Jag hinner knappt sitta vid datorn nåt, än mindre lägga upp bilder, men när den lila blommar, då ska jag göra det i alla fall! crazy.gif Tack för all info, tänk vad många ''tävlingar'' vi kan starta nu!! En för varje sort och färg, det blir en del.... yahoo.gif Och jag SKA tukta mina till hösten, jag lovar.... wacko.gif

CITAT (Floppy @ 30-07-2008, 15:10) *
          Jag har fortfarande inte fått en endaste knopp... jag blir gaaaalen... crazy.gif känns som att man slösar bort en massa tid och energi på att vattna dem i onödan för de tänker ju inte blomma alls...nä det blir komposten snart för dem...tänker inte övervintra dem inte...näpp... sleep.gif

...men grattis allihopa som fått sina att blomma...

Jamen ge inte upp än, Floppy, kompiskram.gif se på min lila som jag inte trodde alls skulle ge blommor i år, den har knoppar! rolleyes.gif

Tänkte lite på vilket vatten ni har där du bor, kanske kan det spela in? confused.gif Jag har ganska hårt, dvs kalkrikt vatten här.

--------------------
          MVH Maggan

Citera
          Floppy
          Inlägg 31-07-2008, 12:49
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 1 730
          Medlem nr: 5 838

CITAT (Maggan H @ 31-07-2008, 10:12) *
          Jamen ge inte upp än, Floppy, kompiskram.gif se på min lila som jag inte trodde alls skulle ge blommor i år, den har knoppar! rolleyes.gif

Tänkte lite på vilket vatten ni har där du bor, kanske kan det spela in? confused.gif Jag har ganska hårt, dvs kalkrikt vatten här.

Min svärmor har samma problem med sin mini...
          ...hon har vanliga trumpeter och de växer och frodas av bara den...man kan nästan stå och titta på och se när den växer...blommor kommer det hur mycket som helst men inte på minisen...så jag kan inte tro att det skulle ha med vattnet att göra...eller?

...de får denna sommar på sig men sen åker de på komposten...

--------------------
          Kladdar och kletar i zon 4

Citera
          sqrulan
          Inlägg 04-08-2008, 13:19
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

sad.gif Nu börjar jag känna mej lite orolig,jag glor wacko.gif och glor wacko.gif
          men inget liv finns det i min frösådd av den vita!!! help.gif
          :

Det har snart gått 2 veckor sedan jag sådde är det någon som kan
          tala om hur lång tid det brukar ta innan fröerna gror?
          blush.gif

Jag sådde ju min blåa i vår men minns inte nåt. confused.gif

Bra information Lady H,jag köpte fröer från Impecta och nu känns det som om
          jag har två olika sorter. g.gif Den ena har klibbig undersida på bladen och
          lite "hårigare" stam än den andra.Hum,hum nu fick jag nåt att grubbla på! slap.gif

Redigerat av sqrulan: 04-08-2008, 13:20

--------------------

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 04-08-2008, 14:15
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (sqrulan @ 04-08-2008, 14:19) *
          sad.gif Nu börjar jag känna mej lite orolig,jag glor wacko.gif och glor wacko.gif
          men inget liv finns det i min frösådd av den vita!!! help.gif
          :

.......Det har snart gått 2 veckor sedan jag sådde.........

.....jag köpte fröer från Impecta.......... slap.gif

trostar.gif Lugn lugn 2 veckor är ingen tid biggrin.gif de kan gro i morgon lika väl som de kan vänta 2 veckor till laugh.gif men det är bra om du har dem varmt placerade. Men en fråga confused.gif VAD köpte du för frön från Impecta??

--------------------
          Penseé album

Citera
          sqrulan
          Inlägg 05-08-2008, 10:17
          Länk hit: #33

Medlem

OOOoopppss!

Ojsan!!!!Då jag kollade upp saken så upptäckte jag att fröerna köpte jag på Tradera av
          någon som heter Maggan G-Hansson,kan det vara "våran" Maggan H kanske???
          Jag förstår om du blev fundersam Lady H,hö,hö....

Jag minns tydligen inte NÅT,som jag skrev. giggle.gif
          Men då fortsätter jag att vänta för då finns det ju ännu en chans att dom gror,tack
          för dina "tröste ord"
          Dom är sådda i såjord,varmt,ytligt,fuktigt och med plastfilm över efter konstens alla
          regler. tummenupp.gif

Redigerat av sqrulan: 05-08-2008, 10:20

--------------------

Citera
          Cathis
          Inlägg 05-08-2008, 14:52
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 3 545
          Medlem nr: 9 230

Är det Maggan H du fått fröerna ifrån Sqrulan, ja då lär dom gro, giggle.gif jag vet, jag fick
          fler plantor än vad jag kan ta hand om. Jag satte mina på akvariet så dom fick
          undervärme och det gjorde susen.

Tittade på mitt lila skott jag fått från Monaxe idag och den har
          fått rötter, yahoo.gif och den vita växer så det knakar men inga knoppar än unsure.gif

Ladyn har de röda fröerna tagit sig? Sköt om den väl så du kan dela med dig whist.gif

--------------------

Citera
          Maggan H
          Inlägg 05-08-2008, 15:25
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (Cathis @ 05-08-2008, 15:52) *
          Är det Maggan H du fått fröerna ifrån Sqrulan, ja då lär dom gro, giggle.gif jag vet, jag fick
          fler plantor än vad jag kan ta hand om. Jag satte mina på akvariet så dom fick
          undervärme och det gjorde susen.

Japp, densamme, troligen! biggrin.gif

Ladyn har de röda fröerna tagit sig? Sköt om den väl så du kan dela med dig whist.gif
          Ja, det tycker jag med! :crazy yes.gif

--------------------
          MVH Maggan

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 05-08-2008, 18:13
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (Cathis @ 05-08-2008, 15:52) *
          ....Ladyn har de röda fröerna tagit sig? Sköt om den väl så du kan dela med dig whist.gif

Jag gör så gott jag kan giggle.gif men ännu är den bara 'pytteliten'
          bifogar en dagsfärsk bild på Iochroman som blommar med blåklockor
          Bifogad fil  DSCN0996_kopiera.jpg ( 151.14k ) Antal nedladdningar: 35

--------------------
          Penseé album

Citera
          Maggan H
          Inlägg 06-08-2008, 08:33
          Länk hit: #37

Medlem

Men åh vad tät o fin, Ladyn, ingen tvekan om att beskärning är ett måste! Till hösten ska saxen fram, ordentligt!

--------------------
          MVH Maggan

Citera
          sqrulan
          Inlägg 06-08-2008, 11:22
          Länk hit: #38

Medlem

wub.gif Men oj vilken tät och fin planta,det blir saxen här också
          till hösten det kan jag konstatera.

tummenupp.gif Då vet jag vem som är "mor" till mina blåa barn,
          tack Maggan dom växer så det knakar. bravo.gif

--------------------

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 11-08-2008, 13:25
          Länk hit: #39

Medlem

Lägger in några dagsfärska bilder på min Blåa Iochroma
          Bifogad fil  DSCN1004_kopiera.jpg ( 150.95k ) Antal nedladdningar: 23
          Bifogad fil  DSCN1005_kopiera.jpg ( 137.14k ) Antal nedladdningar: 26

Bifogad fil  DSCN1007_kopiera.jpg ( 133.48k ) Antal nedladdningar: 20
          Bifogad fil  DSCN1008_kopiera.jpg ( 138.95k ) Antal nedladdningar: 34

--------------------
          Penseé album

Citera
          Gillan
          Inlägg 11-08-2008, 13:49
          Länk hit: #40

Medlem

Åhhh vilka fina bilder Ladyn wub.gif . Jag blir så avundsjuk -cry-.gif , dock ej missunnsamt biggrin.gif

--------------------

Citera

15 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 11:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon