Nu har jag försökt ladda upp bilder här för att kunna visa den tilltänkta rabatten men jag lyckas inte, först var filerna förstora och försökte då skapa ett album men det funkade inte det heller. Hursom, tack för bra svar och visst är det så att jag är lite optimistisk med hur mycket man får plats på en begränsad yta

Nu har jag ialla fall fått lite fler sorter att grunna på så så snart jag "blir av" med min ständiga följeslagare (Ceasar 1 år) så ska jag ta en tur till plantskolan och botanisera länge länge. Idén med gräs gillar jag men vill inte ha nåt som blir för brett nertill eftersom jag vill ha plats för många sorter, måste kolla upp de olika som ni föreslagit närmare. Ryskmatron känns lite tveksam om det nu är så att den sprider sig som attan, då kör jag nog på blå bolltistel istället. I dagsläget är det enda jag har där en temynta och den är rosa/röd och fin men bara ca 50 cm hög så den går inte att sätta i bakkant eftersom den då "försvinner", speciellt som rabatten sluttar bakåt, därför är det viktigt att kunna ha nåt som blir bra högt där.
Nu känner jag dock att jag har bra idéer på växter att ha mitt i, tex drakblomma, temyntan som redan står där, röd solhatt och salvia men kantväxt är däremot lite klurigare med. Eftersom man använder trappan stor del av året vill jag ha nåt som ser bra ut så länge som möjligt, gärna nåt ganska lågt som helst är vintergrönt eller rött men samtidigt passar ihop med de övriga växterna. Stenkyndel ska jag kolla upp närmare för det kan vara ett alternativ, eller silverarv som väl ialla fall är fint under större delen av sommar säsongen. I framkanten på rabatten, innan själva stentrappan kommer har vi avgränsat med runda stenar som är ca 15-20 cm i diameter så växterna i framkant får heller inte vara alltför låga eftersom de då inte syns. Kom gärna med tips om en bra kantväxt! Rabatten kommer också att ansluta till en annan rabatt som jag först tänkt ha lite annan stil på, lite åt mer "romantiska mormorsväxter hållet" men vad tror ni om det, blir det knäppt? De två rabatterna kommer att hänga ihop i bakkant kan man säga och står man nere på gatan så ser man båda två samtidigt och kan då kanske tro att det är samma rabatt eftersom stenblocket som avgränsar kanske inte syns. Hmm, får klura vidare...