|
emmsing75
21-07-2008, 12:39
Vi har nu äntligen fått klart ett till moment i trädgården (hade trädgårdsarbetare hos oss när vi var på semester så de har nu murat och gjort en ny stentrappa, väldigt roligt att komma hem  ) Nu ska jag så anlägga en rabatt som i framkant gränsar mot stentrappan och bakkant gunnebostängsel mot grannen och stenblock på båda sidor om rabatten som är ca 2 meter djup och 1,5 meter bred om än i lite ojämna former (hade kunna lagt in en bild men det spöregnar ute så jag vill inte ta fram kameran). Min tanke är att rabatten ska se lite spretig och vild ut eller snarare kanske "karg" och några växter som jag tänkt plantera är kantnepeta, silverlarv, temynta, ryskmatron (samma som bolltistel?), solhatt, anisop/indian mynta. Skulle dock vilja ha förslag på lite fler blommor som skulle passa in i samma stil och gärna lite längre såna. Är lite inne på riddarsporre och fingerborgsblomma i bakkant men vet ej om det passar riktigt med den övriga stilen. Tänker mig också att rabatten ska ha sin huvudsakliga blommning på sensommar/hösten men vill komplettera med vårblommande lökar. Tacksam för alla möjliga tips
Fågelvägen
21-07-2008, 15:12
Riddarsporre, som gärna blir 2 m om den trivs, brukar behöva stöd och ramlar lätt omkull om man råkar missa det. Istället kunde du kanske ha mörkblå stormhatt, Aconitum. Den håller sig upprätt. Fingerborgsblomma tycker jag är perfekt till sitt utseende i den rabatt du beskriver, men eftersom den är två-årig och sår sig flitigt så dyker den följande år upp överallt. Också vackert om man gillar ett mera otvunget arrangemang. Tror du att gunnebostängslet skulle kunna bära upp en Clematis? Olika sorters Allium, speciellt klotlök, A. sphaerocephalon, kunde se bra ut i små grupper bland de övriga växterna, men de blommar kanske tidigare än du tänkt dig. Drakblomma, Nepeta sibirica, har mera kraftfulla blomsamlingar än vanlig kantnepeta, så den bildar ett tydligare färginslag. En mera ovanlig växt är lakritsrot, Glycyrrhiza, den spanska sorten har vita blommor. Den är en perenn ärtväxt som bildar en välformad buske, ca 50-60 cm hög. Stenkyndel, Calamintha nepeta, 30-40 cm, har massor av pyttesmå porslinsblå-vita blommor. Älskad av humlor, blommar sent och ända tills frosten tar den. Ingendera äts av rådjur, hos oss alltså. Har du rådjur som "äter allt" går ju ingen växt säker.
Lite örter skulle jag satsa på. Tåliga och tacksamma och klarar sig själva. Timjan blommar nu och kan blomma om ifall man skördar/beskär. Finns massa olika sorter, även med vitgröna och gulgröna blad. Salvia är lite högre, blommar mitt i sommaren, underbara blåa blommor. Samma sak där med omblomning. Liksom med kyndel som blommar med underbara rosa blommor. Och bonus är att allt kan ätas. Det finns även en prydnadssalvia med röda blommor som är urtjusig och blommar rätt länge.
Gunilla T
21-07-2008, 17:46
För mig låter det som oerhört många växter på en relativt liten yta, många av de växter du nämner sprider sig rejält och efter någon säsong så har du en djungel.
Rysk martorn och bolltistel är inte samma sak. Martorn sprider sig överallt och ytan du har att plantera på räcker enbart till för bolltisteln efter några år.
Gillar du gräs? I så fall skulle ett Miscantus gräs bli jättefint där som solitär och då kan du sätta rejält med vårlökar som blommat tidigt. Sensommar och höst är gräsens tid - Miscantus giganteus är det största av gräsen, orehört stiligt och vackert. Sedan finns ett otal andra sorter, som Miscantus malepartus som får rödaktiga plymer aller Ferner osten. Miscantus silberfeder får ljusa långa plymer.
Bara en tanke...
Måste faktiskt hålla med Gunilla T om att det låter som en hel trädgård på 2x1,5m...tyvärr. Så här ser mitt förslag ut: 1 2 3 4 Där 1. är 1st Miscanthus giganteus, Elefantgräs eller Molinia aurundinace, Jättetåtel 2 är 3 st Monarda didyma, temynta 3 är 3 st Echinacea röda, Röd solhatt och 1 st Echinacea vit ex "White swan" 4 är 3 st Eryngium planum, Ryskt martorn Temyntan sprider sig nästan som andra myntor, dvs om två år kan du gräva upp och ha ganska många plantor. Echinacea blir större ruggar för vart år och du får nog flytta en om ca 3 år. Jag har inte varit med om att Ryskt martorn har spridit sig som skräcken...men jag har å andra sidan inte haft dem i så väldigt många år. Lycka till!! Låt oss gärna se slutresultatet när du kommit så långt!! //Heda
emmsing75
24-07-2008, 12:19
Nu har jag försökt ladda upp bilder här för att kunna visa den tilltänkta rabatten men jag lyckas inte, först var filerna förstora och försökte då skapa ett album men det funkade inte det heller. Hursom, tack för bra svar och visst är det så att jag är lite optimistisk med hur mycket man får plats på en begränsad yta  Nu har jag ialla fall fått lite fler sorter att grunna på så så snart jag "blir av" med min ständiga följeslagare (Ceasar 1 år) så ska jag ta en tur till plantskolan och botanisera länge länge. Idén med gräs gillar jag men vill inte ha nåt som blir för brett nertill eftersom jag vill ha plats för många sorter, måste kolla upp de olika som ni föreslagit närmare. Ryskmatron känns lite tveksam om det nu är så att den sprider sig som attan, då kör jag nog på blå bolltistel istället. I dagsläget är det enda jag har där en temynta och den är rosa/röd och fin men bara ca 50 cm hög så den går inte att sätta i bakkant eftersom den då "försvinner", speciellt som rabatten sluttar bakåt, därför är det viktigt att kunna ha nåt som blir bra högt där. Nu känner jag dock att jag har bra idéer på växter att ha mitt i, tex drakblomma, temyntan som redan står där, röd solhatt och salvia men kantväxt är däremot lite klurigare med. Eftersom man använder trappan stor del av året vill jag ha nåt som ser bra ut så länge som möjligt, gärna nåt ganska lågt som helst är vintergrönt eller rött men samtidigt passar ihop med de övriga växterna. Stenkyndel ska jag kolla upp närmare för det kan vara ett alternativ, eller silverarv som väl ialla fall är fint under större delen av sommar säsongen. I framkanten på rabatten, innan själva stentrappan kommer har vi avgränsat med runda stenar som är ca 15-20 cm i diameter så växterna i framkant får heller inte vara alltför låga eftersom de då inte syns. Kom gärna med tips om en bra kantväxt! Rabatten kommer också att ansluta till en annan rabatt som jag först tänkt ha lite annan stil på, lite åt mer "romantiska mormorsväxter hållet" men vad tror ni om det, blir det knäppt? De två rabatterna kommer att hänga ihop i bakkant kan man säga och står man nere på gatan så ser man båda två samtidigt och kan då kanske tro att det är samma rabatt eftersom stenblocket som avgränsar kanske inte syns. Hmm, får klura vidare...
jag har tips till dig att gå till trädgårdsaffären som ( Plantagen ) de har ute del son heter stenväxt, men själv jag tycker om kryddor på den här området, de har flera sorter och de mycket tåliga. H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|