Jaha...Här står jag nu och stirrar ner i den algfyllda dammen. Här vill ingen bada!
Äntligen har jag tid att fixa till den och har tänkt mig lite japanskt känsla men behöver hjälp och inspiration. Hur ekosystemet fungerar har jag läst mig till men utseendemässigt blir jag velig. Dammen är formell till stilen, gjuten i storleken 3x4 meter med träsarg (ca 20 cm bred, 5 cm tjock) med marmorbotten, ljusblå invändiga väggar. Från gräsmattan upp till kanten på träsargen är det ca 25-30 cm. Djupet är ca 40-50 cm. Jag hade tänkt att brunbetsa träsargen och måla dammen invändigt i någon brunaktig färg så det inte lyser så förskräckligt...
Min tanke är att använda stenblock som "gåstenar" i dammen samt få in växter i den samt någon form av rörelse i vattnet med hjälp av pump. Det jag blir fundersam över är hur jag skall få till det med växterna i dammen. Jag kan ju inte skapa nån bra form av övergång mellan dammen och "fast mark" eftersom kanten är för hög. Detta kan jag tänka mig kommer att se ganska stelt och tråkigt ut samtidigt som det blir lite kaka på kaka eftersom jag har växlighet runt ena kortsidan samt ena långsidan på dammen. Denna plantering är långt ifrån välskött och min tanke där är att byta ut en del av växterna och komplettera upp med annat. Färger: Vår, blått/lila. Sommar rosa/vinrött.
Jag skulle vara mycket tacksam om nån av er kan komma med tips på hur jag skall få till den där rena men ändå magiska känslan som jag kallar japansk.