Japansk Iris är mycket trevlig kantväxt vid en damm En tårpil som doppar grenspetsarna i vattnet är nästan ett måste. Gräv ner en stort, tåligt kärl med dräneringshål för pilen. Och behandla den som ett slags jätte bonsai. Då blir den aldrig så stor som tårpilar brukar bli. Du får ta upp den och klippa bort 25% av de fina kapilär rötterna och byta jord vartannat år på senvåren. Japanskt, hängande körsbär kan också vara en riktig hit!
En vacker japansk stenlykta, ska till tycker jag. Skaffa ingen töntig prydnads budda bara! Lika illa som en förgylld frihetsgudinna i plast i en vanlig trädgård. Jo , jag har sett en 2 m hög sådan i en trädgård här nere lol.!
Några sådana här omgjorda slipers kan vara dekorativa i en grupp om de har olika höjd. Gärna i en oregelbunden sten ring, med ljust, vågkrattat grus en bit från dammen.
Bara olja slipern och sedan, vira 1cm tjockt hamp rep runt. Gick åt ca 3m för den jag gjorde.
Olja repet efter att du har virat det. Annars blir det som en stålvire nästan, när träoljan torkat.
En sk. kallad "sköldpadds ö" i miniatyr, är fint förresten. Se bilder nedan. Du kan ju använda annat än tallar. Japanska lönnar finns i rött, limegrön = Japansk solfjäderslönn. Grön förståss. Katsura träd, vilken har vackra höstfärger och doftar pepparkaka när bladen börjat torka på hösten. formklippt buxbom. Ballongblomma, (ser ut som en intensivt blå, och stor blåklocka när den slår ut. Finns i vitt också). Azaleor är också en typisk japansk växt. Pioner.
Rhododendron förståss. Hosta, är aldrig fel heller. Olika gräs, typ Japanskt elefantgräs, zebra gräs och björngräs. vilken bildar små mörka, klapp vänliga "kuddar". Hasselört och murreva, om du vill ha krypande växter någonstans längst dammen? Ormbunkar på skuggig plats är alltid rätt. sedan några vackra stenblock med mossa på helst. Och en vacker grusgång med trampstenar i skiffer t.ex sätter pricken över I.
Jag skulle gräva bort de där "L" formade buskaget vid dammen om jag vore du. ev busken bakom bänken med. Och sätta några bergs bambu 3-4 meter längre bak som fond istället för det "L" formade buskaget. Och framför den några lågväxande, passande växter framför. Alternativt, 1 eller 3 vackra stenblock. Stenblock, ska antingen vara ett ensamt eller udda antal. Samma sak gäller växter buskar / träd. Utgå alltid från det största blocket eller växt /buske / träd när du arrangerar.
Bänken och "sten fatet"? ska väck också. Som någon sade. En granitbänk eller en mycket enkel, oljad träbänk. Typ bred planka med fyrkants balk som ben. Fatet, kan användas som ett Japanskt arrangemang någon annan stans om du vill?
Litet vatten porl gör gött för både dig och dammen. Skaffa en bambu vattenpost och en 1200 liter /timmen fontän pump. Låt bambu vattenpostens vatten, tömma sig i dammen från en av kortändarna. Litet trend brott visserligen. Eftersom, normalt sett har man ju ett kärl som vattenstrålen rinner ner i från vattenposten. Men jag tror att den syresättning som blir kan vara bra för dammen med.
http://www.vattenliv.nu/vattenpost-bambu-k...ett-p-1294.htmlhttp://www.vattenliv.nu/1500-vattenstenspump-p-785.htmlhttp://www.vattenliv.nu/-c-118_119.html

Den här lilla dammen kan kanske ge inspiration?

Har försökt lägga in en del "Japanska moment" i din bild.
Kan kanske ge dig en del ideer?