Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Om djurs känsel., någon som vet ...
          Tosan
          Inlägg 13-08-2008, 21:18
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

CITAT (Stina, M-stad @ 13-08-2008, 08:23) *
          Min föredetta och jag hade för några år sedan plockat svamp och råkat få med en snigel hem. Då (och inte nu heller tror jag?) fanns det inte mördarsniglar i Mariestad.

Jag höll på med nåt och min fd rensade svamp och helt plötsligt så ser jag en stor snigel på bordet som verkligen ser ut att vrida sej i plågor. Och jag lovar att om den kunnat ge ljud från sej så hade den garanterat skrikit öronbedövande! Det var hemskt att se och det blev en snabb avlivning med en sax från min sida! Och en utskällning. Och jag fattar fortfarande inte hur karln bara kunde sitta där och rensa som om inget hänt när han såg hur den led... Kallar sej också djurvän... (Observera att det var min FÖREDETTA! wink.gif )

Jag är efter detta helt övertygad om att det gör ont på dom om nån är elak nog att salta dom! Man kan inte ha nåt samvete alls om man gör det tycker jag.... ranting.gif

Förra sommarn sprejade jag av misstag en snigel med ogräsättika. Effektivt, men väldigt otäckt, den hade åxå skrikit om den kunnat. Det såg faktiskt ännu värre ut än när man häller salt på dem, så det gör jag inte om med vilja iaf.

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 13-08-2008, 21:50
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Håller med tesen om att man inte skall orsaka onödigt lidande, men att inte döda för att äta är nys. Våra förfäder var samlare/jägare men mest det senare. Vi klarar inte av att överleva på enbart vegetabilier om vi inte tar till våra speciellt framodlade ärtväxter, vi får helt enkelt inte i oss tillräckligt med proteiner. Samtidigt måste vi även äta växter, exempelvis för c-vitaminer. Människan och chimpanserna är nog dom enda djur som inte själva klarar av att producera c-vitamin. Skulle inga djur dödas blev det snart bara ståplats kvar på jorden fram till den slutliga katastrofen.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Berith
          Inlägg 14-08-2008, 05:18
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Gossen Ruda @ 13-08-2008, 22:50) *
          Håller med tesen om att man inte skall orsaka onödigt lidande, men att inte döda för att äta är nys. Våra förfäder var samlare/jägare men mest det senare. Vi klarar inte av att överleva på enbart vegetabilier om vi inte tar till våra speciellt framodlade ärtväxter, vi får helt enkelt inte i oss tillräckligt med proteiner. Samtidigt måste vi även äta växter, exempelvis för c-vitaminer. Människan och chimpanserna är nog dom enda djur som inte själva klarar av att producera c-vitamin. Skulle inga djur dödas blev det snart bara ståplats kvar på jorden fram till den slutliga katastrofen.

Och jag inbillar mej att om nån vill överleva på bara växter så tar det några generationer att få fram en sådan person. Skulle inte det kännas lite som avel...?

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Grå
          Inlägg 14-08-2008, 05:59
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

CITAT (Gossen Ruda @ 13-08-2008, 22:50) *
          Skulle inga djur dödas blev det snart bara ståplats kvar på jorden fram till den slutliga katastrofen.

Håller med i övrigt inlägg men vill påpeka att ovanstående scenario är ett faktum fast i folkmängd.

Om inte vi åt djur skulle djuren äta oss och varandra, så popluationen på jorden skulle hållas på en betydligt mer balanserad nivå än vad den är idag. Vi äter allt utom oss själva och allt som föds i människoväg MÅSTE överleva och leva helst i hundra år. Det säger ju sig självt att det inte funkar. Människans önskan att leva och regera kommer att bli mänsklighetens undergång, djur eller ej.

... och vi kan inte göra något åt det, för det vore alldeles för omänskligt.

Redigerat av Grå: 14-08-2008, 06:05

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 14-08-2008, 08:05
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Berith @ 14-08-2008, 06:18) *
          Och jag inbillar mej att om nån vill överleva på bara växter så tar det några generationer att få fram en sådan person. Skulle inte det kännas lite som avel...?

Det skulle nog ta åtskilliga generationer och förmodligen en hel del genmodifiering för att nå det målet. Hela vår kropp är anpassad till en blandad diet.

Beträffande Grås funderingar så har ju Kina påbörjat en folkminskningsstrategi med ettbarnspolitiken, som dock möter hårt motstånd från vissa håll. Tyvärr är det nån sån väg vi måste gå. Kanske lite drastiskt med ett barn, det räcker med att begränsa varje kvinna till att föda max två barn. Eftersom en del kommer att föda inget eller ett barn av olika skäl blir det totalt sett en folkminskning. Helt omöjligt att genomföra dock, vi får hoppas på att något mer verkningsfullt än HIV/AIDS dyker upp.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 14-08-2008, 19:20
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

Öhm, hört talas om veganer?

On Topic: jag vet inte vad jag ska tro i frågan. Ett djur som av evolutionen getts förmågan att känna smärta, borde det inte också getts förmågan att förflytta sig i någorlunda tempo från det som gör ont? g.gif

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Berith
          Inlägg 15-08-2008, 05:17
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (Whiskuchi @ 14-08-2008, 20:20) *
          Öhm, hört talas om veganer?

---

Jag inbillade mej att veganer är personer som väljer att äta växter, inte att deras kroppar är byggda för att klara sej på bara växter?

CITAT (gjodar @ 25-07-2008, 23:10) *
          Faktum är att det inte är så svårt. nötter, frukter, grönsaker. Så länge man inte skördar växten så ser jag det som ok.

Det var bland annat det här jag gick OT på - att så länge man inte skördar växten så är det OK. Alltså är det fel att äta potatis? Till exempel.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Sofiia
          Inlägg 15-08-2008, 06:12
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 421
          Medlem nr: 12 286

(hoppar in i diskussionen) Alla djur som har nervbanor har känsel. Att strö salt på sniglar låter som något sätt som man försöker vara djurvän men ändå inte gillar sniglar och ja salt känns ju ej så farligt. Huu, det är ju bara grymt!! angry.gif Säkert är deras smärta annorlunda än människors, dom kan ju inte precis skrika eller berätta hur det känns.

T.ex. då vi dissekterade maskar på en kurs så kyldes maskarna först ner för att bedövas och rörde dom väldigt mycket på sig ännu då vi skulle klippa upp dem så kastade professorn masken i golvet ett par ggr tills den var stilla. Knappast skulle allt detta göras ifall dom inget känner.

--------------------
          "Omnia mirari etiam tritissima"

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 15-08-2008, 07:43
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (Berith @ 15-08-2008, 06:17) *
          Jag inbillade mej att veganer är personer som väljer att äta växter, inte att deras kroppar är byggda för att klara sej på bara växter?

Hur tolkar du det faktum att de faktiskt klarar sig då? g.gif

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          amaira
          Inlägg 15-08-2008, 08:19
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

CITAT (Gunilla T @ 25-07-2008, 12:18) *
          Jag vet inte hur olika djur upplever smärta men råkar man gräva av en mask så ser det ut som att det gör väldigt ont.

En sak är säker, lusten till livet är stark. Varför skulle alla djur annars försöka skydda sig vid fara? Alla vill leva, precis som vi.

Därför bör vi som är stora och starka och har övertaget respektera allt levande och inte åsamka onödigt lidande.

Ja, driften till livet är starkt, det är den starkaste drift som finns hos levande varelser. Och där har "smärta" en stor roll, som "styrmedel" - i riktning mot LIVET. Det är själva Livets eget kraftfulla verktyg.

Hur sedan djur känner smärta - ja, det kan nog diskuteras länge och väl. Hur ska vi veta det? Vi kan väl inte utgå från något annat än det vi känner till? Än våra egna erfarenheter, på något vis eller från något håll.

Här saknar vi nog erfarenheten för att kunna sätta oss in i. Vilket inte betyder att vi kanske kan förstå på andra vis. Människan kan ju förstå kvantfysik till exempel, något som är långt utanför våra egna erfarenheter av världen och livet.

I vilken mån behövs en hjärna, för att "kunna lida"? Vet vi det? Har någon av oss varit utan hjärna? Hur stor del av mänskligt lidande beror på våra egna tankar om lidandet vi är utsatt för? Hur mycket förstärker vi - eller försvagar vi - smärta, genom sättet att tänka på det vi utsätts för?

Det är en hel del det...

Djur "bara är", i nuet. Det kan vara nog så illa, om nuet är vidrigt hemskt och smärtsamt. Dock är nog människan ganska ensam om att måla upp sin framtid utifrån stundens lidande. Att måla fan på väggen, är nog en mänsklig konstart.

Eller som Mark Twain lär ha sagt en gång: "Jag är en gammal man, jag har upplevt många hemska saker. De flesta inträffade aldarig." Ganska träffsäkert om människors oro inför framtiden.
          I vår smärta finns ju ofta både det förflutna och framtiden inbakad, vi lider sällan enbart, helt och hållet, i nuet. Tankar som "åh, hur ska det här gå, hur ska jag orka, hur ska jag överleva i längden med denna smärta" osv, finns allt som oftast med som smärtförstärkare.

Jag säger inte att djur INTE upplever smärta! Det vet jag inte tillräckligt mycket om. Men jag VET, att jag INTE VILL tillfoga djur smärta!! (inte djur heller) Inte ens sniglar, maskar, eller ... fiskar - som numera vetenskapligt bevisat upplever smärta.

"Därför bör vi som är stora och starka och har övertaget respektera allt levande och inte åsamka onödigt lidande." Instämmer helt och hållet med Gunilla T.
          Mest därför att ... det ger svaret på vad jag vill vara för sorts människa, mer än svaret på om djur känner smärta eller inte.

Jo, en sak till. Om att det ser ut som om djur har ont. Lika ofta syns det inte när djur har ont. De visar det helt enkelt inte! Därför att ett försvagat djur löper större risk att bli utsatt som offer för rovdjur, eller att bli utmobbad ur flocken (för att den drar till sig rovdjur), osv.

Många gånger kan vi inte ens se/avgöra om vårt husdjur har ont, förrän de har riktigt riktigt ont och inte kan dölja det. Eller är riktigt, riktigt sjuka, och det är "för sent" att sätta in hjälp. Gäller till exmepel höns.
          Det är därför det är så viktigt att känna sina husdjur väl, så vi kan se mindre tecken, och lära oss tyda dem, och sätta in hjälp medan det ännu går.

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          Myosotis
          Inlägg 15-08-2008, 09:00
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Mycket bra skrivet.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Berith
          Inlägg 15-08-2008, 09:42
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (Whiskuchi @ 15-08-2008, 08:43) *
          Hur tolkar du det faktum att de faktiskt klarar sig då? g.gif

Jag vet inte, kanske att dom äter tillskott av olika slag för att förse kroppen med det den behöver? Det finns väl piller med det mesta numera.

--------------------

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 15-08-2008, 11:35
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (Berith @ 15-08-2008, 10:42) *
          Jag vet inte, kanske att dom äter tillskott av olika slag för att förse kroppen med det den behöver? Det finns väl piller med det mesta numera.

Jag känner ingen vegan som tar tillskott. De måste vara muterade. g.gif
          (ja, visst finns det "Mitt Val Vegetarian" - men det finns också "Mitt Val Kvinna", "Mitt Val Man", "Mitt Val Sport", "Mitt Val 55+" m.fl., alltså är det lika onyttigt för kroppen att vara kvinna, man, sportig, 55+ med mera... say what?)

--------------------

Citera
          Berith
          Inlägg 15-08-2008, 14:47
          Länk hit: #34

Medlem

CITAT (Whiskuchi @ 15-08-2008, 12:35) *
          Jag känner ingen vegan som tar tillskott. De måste vara muterade. g.gif
          (ja, visst finns det "Mitt Val Vegetarian" - men det finns också "Mitt Val Kvinna", "Mitt Val Man", "Mitt Val Sport", "Mitt Val 55+" m.fl., alltså är det lika onyttigt för kroppen att vara kvinna, man, sportig, 55+ med mera... say what?)

Jag känner ingen vegan öht, här omkring är alla normala.

--------------------

Citera
          Sofiia
          Inlägg 15-08-2008, 16:22
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 421
          Medlem nr: 12 286

Brist sjukdomarna kommer väl förr eller senare för de veganer som ej äter tillskott...

--------------------
          "Omnia mirari etiam tritissima"

Citera
          Platinum
          Inlägg 15-08-2008, 16:45
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

Hur kommer det sig då att jag har en förälder och ett syskon som blivit rådda av läkare efter många prover och turer att äta vegatarisk kost, vilket i deras fall betyder inte rött kött.

Tydligen kan inte deras tarmflora smälta ner sån mat. Vitt kött som fisk är oki enligt läkarna i deras fall.

Att jag sen har en syster som valt den vegetariska linjen av etiska skäl är en helt annan sak.

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          Berith
          Inlägg 15-08-2008, 17:51
          Länk hit: #37

Medlem

CITAT (Platinum @ 15-08-2008, 17:45) *
          Hur kommer det sig då att jag har en förälder och ett syskon som blivit rådda av läkare efter många prover och turer att äta vegatarisk kost, vilket i deras fall betyder inte rött kött.

Tydligen kan inte deras tarmflora smälta ner sån mat. Vitt kött som fisk är oki enligt läkarna i deras fall.

Att jag sen har en syster som valt den vegetariska linjen av etiska skäl är en helt annan sak.

Hur det kommer sej vet jag inte, men dom verkar ju inte leva på bara nötter, frukt och grönt eftersom dom äter annat kött. Och då kallar inte jag det för att leva på bara växter.

Jag äter inte nötkött jag heller, bara i blandfärs, av den enkla anledningen att jag tycker det är äckligt. Samma sak med hare, rådjur, vildsvin, kanin, andra fåglar än kyckling... Vad finns det mer? Orm? Grodlår?

--------------------

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 15-08-2008, 17:51
          Länk hit: #38

Gäster

CITAT (Berith @ 15-08-2008, 15:47) *
          Jag känner ingen vegan öht, här omkring är alla normala.

Och jag känner både veganer och vegetarianer och alla är normala...

Citera
          Berith
          Inlägg 15-08-2008, 17:54
          Länk hit: #39

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 15-08-2008, 18:51) *
          Och jag känner både veganer och vegetarianer och alla är normala...

Är inte det lite motsägelsefullt...?

--------------------

Citera
          Platinum
          Inlägg 15-08-2008, 18:02
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

CITAT (Berith @ 15-08-2008, 18:54) *
          Är inte det lite motsägelsefullt...?

Vad är motsägelsefullt? Att man respekterar sådana som valt annan födoregim än en annan? Jag respekterar veganer, fruktarianer osv...de står för sina åsikter å dem respekterar jag. Och de som jag känner som är såna respekterar mig tillbaka fast jag inte är sån. Konstigt? Nej, fungerande kommunikation skulle nog jag säga.

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-06-2026, 12:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon