|
Beskära olivträd, Hur beskär ni era olivträd?? |
|
|
|
24-07-2008, 22:09
|

Medlem
Antal inlägg: 2 565
Medlem nr: 6 734

|
Hej! Vi köpte ett olivträd i våras. Nu har grenarna växt kraftigt. De är nog drygt 50 cm långa och stretar åt alla håll. Hur bör jag klippa in dem? Jag gillar egentligen inte klotformen just på dessa träd.
--------------------
Hälsningar CATO
|
|
|
|
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
25-07-2008, 07:36
|

Medlem
Antal inlägg: 513
Medlem nr: 12 065

|
Jag klipper sågar min hustrus olivträd ( i Grekland) så att det blir så spretigt som möjligt 4-5 grenar som alla pekar snett upp ut från centrum så att mitten är så fri som möjligt. Då kommer det maximalt med sol in i kronan. Klipper du så så har du kopierat "originalsättet att beskära. Våra svenska olivträd kan du beskära som du vill ha formen. Det är nog snarast klimatet och inte hur vi klipper som är det största faran för våra svenska oliver
Redigerat av LasseB: 29-04-2010, 15:43
|
|
|
|
|
26-07-2008, 18:50
|

Medlem
Antal inlägg: 1 278
Medlem nr: 1 399

|
Tack Lasse! Jag har alltid varit nyfiken på hur oliven beskärs i Grekland! Nu ska jag göra på samma sätt. Precis som Cato har jag aldrig gillat olivbollarna...
--------------------
Susanna (med fritidshus i zon 1)
|
|
|
|
|
26-07-2008, 19:08
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358

|
jag beskär mina så att jag tar veck allt dött . och så kortar jag bara in grenarna till 4-5bladpar efter skörd.
|
|
|
|
|
27-07-2008, 23:16
|
Medlem
Antal inlägg: 7 985
Medlem nr: 12 723

|
Jag tycker att du haft bra förslag. Men jag ska komplettera så : 1 beskärning ska gör under vår tid, 2 oliv ge frukt på kolli som är ett år gammal , så du kan toppa dem , lite också du kan miniska antal av dem, 3 ta bort små grenar och svaga, och de som torkat. 4 ta bort kolli som ge frukt för att de ska inte ge frukt igen. H: Bassam
|
|
|
|
|
10-08-2008, 20:14
|

Medlem
Antal inlägg: 1 762
Medlem nr: 6 663

|
Behöver man beskära ett sådant här litet ex. av oliv eller ska man vänta några år? Ska den ha en större kruka kanske? Vad vill den ha för jord? har blandat i sand när jag planterade om den. Kommer stammen att bli längre eller blir den som en buske?
Redigerat av DragonLady: 10-08-2008, 20:15
--------------------
I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!! 
|
|
|
|
|
14-08-2008, 20:11
|
Medlem

|
citrus jord var den bästa jorden. För oliv ... min förslag är (tredje del sand + tredjedel kompost+ tredje del vanliga jord). du kan börja beskära nu. H:Bassam
|
|
|
|
|
01-09-2008, 09:48
|

Medlem

|
Ok, då kör jag citrusjord då Det ena långa skottet har ju grenat sig, ska man klippa innan eller efter? eller vad händer om man inte beskär utan behåller de långa skotten? vill inte ha en boll utan en gles klrona som de har i grekland. Men kommer stammen o bli högre eller kommer detta ex mer bli som en buske?
--------------------
|
|
|
|
|
01-09-2008, 10:02
|
Medlem

|
CITAT (DragonLady @ 01-09-2008, 09:48)  Ok, då kör jag citrusjord då Det ena långa skottet har ju grenat sig, ska man klippa innan eller efter? eller vad händer om man inte beskär utan behåller de långa skotten? vill inte ha en boll utan en gles klrona som de har i grekland. Men kommer stammen o bli högre eller kommer detta ex mer bli som en buske? du ska inte ha citrusjord till din oliv !! citrusjord innehåller lågt Ph . Oliver vill ha kalk i jorden . en bra jord för oliv är att man köper en plantjord eller krukväxt jord som innehåller leca ,, och så tillsätter du kalk i jorden ( trädgårdsakalk eller algomin ) och du planterar om den efter vintervilan . du kan beskära den till våren-försommaren då kortar du in långa skott till 4bladpar och tar veck det som är dött ,, så enkelt är det . kortar du bara in dom långa skotten så får du en oliv som inte är tät, däremot tar du ''alla'' skott och kortar in så får du istället en tät boll . har dom grenat sig kan du låta dom vara . du klipper alltid ovanför ett bladpar ca 1,5cm ovanför . ser att du har den inne i fönstret ska du ha kvar den där till vintern ? för det kommer den inte gilla om det inte är svalt dvs runt +5c +10c ,, oliver vill också gärna vara ute större delen av året . i zon 1 milda år så kan du ha den ute från feb-mars till nov-dec .
Redigerat av flaxss: 01-09-2008, 10:08
|
|
|
|
|
01-09-2008, 21:06
|

Medlem

|
 Flaxss. Då lämnar jag det långa skottet som grenat sig ifred ?, samt klipper de andra långa skotten till 4 bladpar till våren, ska jag beskära o plantera om samtidigt? Jag blandade jord,sand samt strödde algomin ovanpå när jag köpte den i våras, men då byter jag till din blandning till våren då. Nej den har stått ute i uterummet som är oisolerat hela sommaren o kommer att få stå där hela vintern om det inte blir för kallt, då får jag täcka den, men den tiden är väl förbi nuförtiden att det blir en vargavinter..
--------------------
|
|
|
|
|
01-09-2008, 21:11
|
Medlem

|
CITAT (DragonLady @ 01-09-2008, 21:06)   Flaxss. Då lämnar jag det långa skottet som grenat sig ifred ?, samt klipper de andra långa skotten till 4 bladpar till våren, ska jag beskära o plantera om samtidigt? Jag blandade jord,sand samt strödde algomin ovanpå när jag köpte den i våras, men då byter jag till din blandning till våren då. Nej den har stått ute i uterummet som är oisolerat hela sommaren o kommer att få stå där hela vintern om det inte blir för kallt, då får jag täcka den, men den tiden är väl förbi nuförtiden att det blir en vargavinter..  den jorden du har till den funkar ,, ev att du till nästa omplantering har leca eller grus . plus att du blandar i algomin i jorden . på ytan gör dom inte så stor verkan . det är nog bättre att den får stå ute vår-sommar-höst ta ut den när det är runt +5c ute och ta in den på hösten-vintern efter ett par frostnätter ,, ditt uterum är däremot en perfekt övervintringsplats vattna efter temp under vintern . annars ser din oliv frisk ut så den klagar nog inte på jorden .
Redigerat av flaxss: 01-09-2008, 21:11
|
|
|
|
|
02-09-2008, 10:55
|

Medlem

|
Tyvärr så bor man ju på en vindpinad ö Om jag ställer den lilla krukan ute så lär den blåsa omkull hela tiden, då måste jag ställa den i en betydligt tyngre kruka. I vintras var det väl bara på påsk som det blev kallt o snö här, annars så låg väl tempen på 5-10 grader mest hela vintern. Mitt senast inköpta körsbär påbörjade sin blommning 2 gånger under vintern, första blomman kom innan jul o andra gången i januari, stackars träd. Jag plockade margeriter till jul
--------------------
|
|
|
|
|
02-09-2008, 11:32
|
Medlem

|
CITAT (DragonLady @ 02-09-2008, 10:55)  Tyvärr så bor man ju på en vindpinad ö Om jag ställer den lilla krukan ute så lär den blåsa omkull hela tiden, då måste jag ställa den i en betydligt tyngre kruka. I vintras var det väl bara på påsk som det blev kallt o snö här, annars så låg väl tempen på 5-10 grader mest hela vintern. Mitt senast inköpta körsbär påbörjade sin blommning 2 gånger under vintern, första blomman kom innan jul o andra gången i januari, stackars träd. Jag plockade margeriter till jul  min oliv är planterad i fullblåst den verkar trivas bra ,, att slippa problem med att den blåser ner är ju att tillfället gräva ner den i marken med krukan då och sätta den så skyddat det går .
|
|
|
|
|
03-09-2008, 20:54
|
Medlem
Antal inlägg: 20
Medlem nr: 16 880

|
Hej! Jag har också ett olivträd sedan flera år och det har blivit ganska stort. Det står på vår glasveranda året om. På vintrarna brukar vi hålla ung 5 plusgrader där. Faktiskt har vi aldrig klippt det, men jag tycker att det börjar se lite väl "hängigt" ut. Det värsta är emellertid att det har blivit angripet av sköldlöss, märkte det inte förrän det var översållat av bruna och ljusare sköldar och något trådaktigt kladd. Getingarna var som tokiga i det. Jag tog ut trädet och plockade och plockade bort sköldar. Därefter sprutade jag med såpsprit. Efter ett tag kom där nya sköldar och jag plockar så ofta jag går förbi oliven. Tänker också spruta igen. Om trädet får stå ute tills det börjar bli en del frost, kan det ta död på lössen? Jag tänkte faktiskt klippa bort en hel del av grenarna och på så sätt bli av med lössen. Vad tror ni trädgårdsvänner? Aklejruta
|
|
|
|
|
03-09-2008, 22:36
|
Medlem

|
köp provadopinnar till våren och så tar det död på lössen ,, att lössen kommer beror på att din oliv står där åretrunt . lössen trivs bra i den miljön . har du däremot oliven ute tidig vår eller när du kan och sedan ute hela sommaren och in till frosten så trivs inte sköldlössen så bra. mina oliver har aldrig haft ohyra .
|
|
|
|
|
07-09-2008, 15:49
|
Medlem

|
Jaha, hädanefter skall mitt olivträd få vistas ute tills det blir frost. Hoppas bara att jag kan klara av att få bort sköldlössen. Det är ju så ledsamt när man har haft en växt flera år och som blivit stor och fin, sedan inte klarar sig längre. Trädet har blommat mycket och har en del små oliver nu. Tack Flaxxs för rådet! En stor rosmarinbuske som likaledes har stått i glasverandan har några små knöliga saker på stammen, som jag inte lagt märke till förut. Det kan väl inte vara sköldlöss??!! Vad tror ni?
|
|
|
|
|
07-09-2008, 15:54
|
Medlem

|
CITAT (Aklejruta @ 07-09-2008, 15:49)  Jaha, hädanefter skall mitt olivträd få vistas ute tills det blir frost. Hoppas bara att jag kan klara av att få bort sköldlössen. Det är ju så ledsamt när man har haft en växt flera år och som blivit stor och fin, sedan inte klarar sig längre. Trädet har blommat mycket och har en del små oliver nu. Tack Flaxxs för rådet! En stor rosmarinbuske som likaledes har stått i glasverandan har några små knöliga saker på stammen, som jag inte lagt märke till förut. Det kan väl inte vara sköldlöss??!! Vad tror ni? svårt att säga exakt utan att se dom , men det kan vara sköldlöss det också . även rosmarin trivs i samma miljö som oliv . dock kan rosmarinen vara ute längre då den tål kyla bättre .
Redigerat av flaxss: 07-09-2008, 18:06
|
|
|
|
|
07-09-2008, 17:55
|
Medlem

|
Kan du lägga bild på knöliga saker på stammen , det ska bli lättare för dina kompisar på rummet att hjälpa dig. H:Bassam
|
|
|
|
|
09-09-2008, 17:11
|
Medlem

|
Tack snälla, men jag är inte så hemma på det här med bildhantering. Tänkte träna på det i vinter.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|