Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kattungemat, - behövs det?
          anncharlotte
          Inlägg 29-07-2008, 10:58
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 411
          Medlem nr: 3 745

CITAT (hjärtegull @ 29-07-2008, 07:52) *
          Hur kan åtgången på maten bli mindre om kvaliteten är högre? Han ska ju ändå ha samma mängd mat om dagen, jag kan knappast ge tjockisen mindre än vad han får nu (dvs inte ens 2 dl torrfoder om dagen).

Ok det har du naturligtvis rätt i, begränsar du fodret så blir det ju det han äter varesej mer eller mindre. Men med ett bra foder får han i sej det han behöver och lägger inte på sej extra vikt pga en massa spannmål som han inte kan tillgodogöra sej näringen i.
          Just mängden foder kan jag inte riktigt relatera till eftersom mina katter har fri tillgång på torrfoder, men jag tycker inte att 2 dl låter så väldigt lite. Jag har 4 katter här, varav en dräktig och en ungkatt, det skulle alltså gå åt 8 dl om dagen här, det tvivlar jag på att det gör.

Citera
          Chivvie
          Inlägg 29-07-2008, 12:28
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 140
          Medlem nr: 14 397

Hej!

Jag hade en tjockis som jag fick banta ner, eftersom han var på gränsen till att bli diabetiker. Han vägde från början mellan 8 och 9 kg och skulle ner till 6. För det första var det lightfoder som gällde. Sedan gjorde jag så att jag vägde upp hans dagsranson och protionerade ut den under dagen. Det tog över ett år och det skulle det, för kattbantning är marigt. Att han dessemellan blev sjuk gjorde det inte lättare, men ner skulle han för sin egen skull. När han väl var nere blev han som en ny yngre katt. Så kämpa på! Jag vet att det är svårt många gången, speciellt nu när du har en liten, som skall äta mycket och ofta. Håller tummarna för att du lyckas, både för din skull, men framför allt för "tjockisens" skull. Han kommer att må så mycket bättre när han blir sitt nya smala jag.

Om du bor i närheten av något Blå Stjärnan, så kan du få gratis coaching under tiden du bantar honom. Det innebär viktkontroll och samtal med dietist med mellanrum som ni bestämmer själva.

Citera
          Motti
          Inlägg 30-07-2008, 10:50
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Katter är ju först och främst "rovdjur"och behöver mycket protetin många "billiga"torrfoder innerhåller för mycket spannmål,Mjau annses vara den mest högkvalitativa svenska kattmatten både när det gäller burkmat och torrfoder.Själv är jag förespråkare för blötfoder (burkmat)eftersom katter dricker väldigt lite på grund av att de från begynelsen var ökendjur,det är väl också ett plus om man då har en kastrerad hankatt de får ju lättast problem med urinsten,har själv en hankatt på sju år som i huvudsak får blötmat och torrfoder bredvis som godis.Rått kött är väldigt bra att ge dom som tex köttfärs kycklingvingar kycklinglever osv.

Citera
          Snigelhatare
          Inlägg 30-07-2008, 11:31
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 349
          Medlem nr: 11 660

CITAT (Motti @ 30-07-2008, 11:50) *
          Katter är ju först och främst "rovdjur"och behöver mycket protetin många "billiga"torrfoder innerhåller för mycket spannmål,Mjau annses vara den mest högkvalitativa svenska kattmatten både när det gäller burkmat och torrfoder.Själv är jag förespråkare för blötfoder (burkmat)eftersom katter dricker väldigt lite på grund av att de från begynelsen var ökendjur,det är väl också ett plus om man då har en kastrerad hankatt de får ju lättast problem med urinsten,har själv en hankatt på sju år som i huvudsak får blötmat och torrfoder bredvis som godis.Rått kött är väldigt bra att ge dom som tex köttfärs kycklingvingar kycklinglever osv.

tummenupp.gif Sant varje ord!

Det finns katter som fått diabetes och fått medicineras, men när man slutat med torrfodret och gått över till Mjau burkmat och rått kött så har katterna blivit friska och kunnat sluta med sin medicin. Torrfoder innehåller massa processade vegetabilier med smak och doftämnen tillsatta som inte hör till kattens naturliga föda. Jag kan inte själv redogöra lika bra som jag läst om det men man brukar jämföra hur torrfoder fungerar med människors sockerberoende.

Bästa sättet att banta en katt är fri tillgång på mjau burkmat. Det är även ett utmärkt foder för kattungar. Om de inte är vana vid riktig mat så får man börja med mycket små smakportioner så att magen vänjer sig. Vad veterinärerna säger om foder ska man ta med en nypa salt. De får sina kunskaper i näringslära av royal canin. Otroligt men sant!

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-06-2026, 15:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon