Det här med sticklingsförökning kommer ju upp lite då och då, och jag tror att jag hittade en rätt bra tråd om det, men en som skulle vara bra var borta. Så jag tänkte att vi kunde göra en ny och utgå från en rosenkvist som tog stryk i stormen i går.
Min Amaretto hade en gren som var lite smålös redan när jag köpte den, och stormen i går gjorde att den definitivt fick säga ajöss. Här är den:
Stickling.jpg ( 82.03k )
Antal nedladdningar: 33Till att börja med har jag satt den i ett glas med vatten och ställt ut den i trädgården igen. Den hamnade i glaset 8:15. Jag har för mig att jag läste att någon brukade börja med att ställa i vatten ett par dagar. Är en eller två dagar lagom?
Var ska jag sedan kapa kvisten? Den har väl för många blad för att orka underhålla alla? Eller ska jag behålla längden på stjälken och bara dra bort bladen? Hur många i så fall?
Det sitter början till en knopp i toppen, kan det bli ett problem?
När den är vederbörligt skalad och kapad, ska jag då sätta den i sand? Duger det med sandjord från min trädgård? Ska den vattnas?
Som ni ser har jag många frågor. Hade velat gå kursen på Roskraft, men det får bli nästa år. Hoppas på er hjälp så länge