|
Det här med sticklingsförökning kommer ju upp lite då och då, och jag tror att jag hittade en rätt bra tråd om det, men en som skulle vara bra var borta. Så jag tänkte att vi kunde göra en ny och utgå från en rosenkvist som tog stryk i stormen i går. Min Amaretto hade en gren som var lite smålös redan när jag köpte den, och stormen i går gjorde att den definitivt fick säga ajöss. Här är den: [attachment=22259:Stickling.jpg] Till att börja med har jag satt den i ett glas med vatten och ställt ut den i trädgården igen. Den hamnade i glaset 8:15. Jag har för mig att jag läste att någon brukade börja med att ställa i vatten ett par dagar. Är en eller två dagar lagom? Var ska jag sedan kapa kvisten? Den har väl för många blad för att orka underhålla alla? Eller ska jag behålla längden på stjälken och bara dra bort bladen? Hur många i så fall? Det sitter början till en knopp i toppen, kan det bli ett problem? När den är vederbörligt skalad och kapad, ska jag då sätta den i sand? Duger det med sandjord från min trädgård? Ska den vattnas? Som ni ser har jag många frågor. Hade velat gå kursen på Roskraft, men det får bli nästa år. Hoppas på er hjälp så länge
AnnammA
05-08-2008, 11:03
Jag hade heller inte möjlighet att gå på sticklingsförökningskurserna på Roskraft i år, och samåker gärna med ngn till nästa år... I allafall provar jag lite själv här hemma, med varierat resultat - en hel del lyckade! Jag brukar bara sätta sticklingarna i blöt, om jag vet att de inte inom kort skall hamna i jorden, men det är kanske fel? Jorden jag använder är vanlig såjord(=påsjord), som ju är lite magrare jord. För att återgå till din kvist; jag hade gjort så här: Översta blomanlaget/blomsterknoppen hade jag klippt bort. Jag hade plockat bort alla blad, utom det översta, och rispat/snedskurit den nedre delen av sticklingen, c:a ½-1 cm. När jag stoppar ner sticklingar i planteringskrukor brukor jag sätta ner sticklingarna så att de är i ytterkanten av krukan. Jag försöker också alltid få ner två ögon(=tillväxtzoner) under jord, men det är ju inte alltid det går beroende på hur tätt ögonen sitter på vissa sorts rosor. Jag har även också börjat ta rosensticklingar - som när man tex gör sticklingar från lavendel - ta sticklingar med klack. Då går det visserligen åt mer sticklingsmatrial, men om man tex behöver klippa bort en större gren från sin rosbuske kan det vara ett sätt att göra en stickling på. Då river man loss en mindre gren(=stickling) från en grövre gren, så att en bit från den grövre grenen finns kvar på sticklingen. Jag brukar fortfarande rispa lite i änden på sticklingen, men låter "klacken" vara kvar och gör llikadant som när jag de andra sticklingarna: plockar bort alla blad utom ett, och klipper bort blomanlagen. Svennis och andra sticklingskunniga här på forumet har säkert också bra tips till dig(och mig...) Lycka till!
Annamma verkar ha koll på det här. Ett par detaljtillägg bara. Fluffig jord, (din trädgårdssandjord går säkert bra om den är fluffig, annars är det väl bara att tillsätta lite kompost el påsjord). Klipp av sticklingen nertill strax under ett bladfäste el öga, det är där tillväxtzonerna finns. Ca 15 cm längd på sticklingen kan väl vara ett hyfsat allround riktmärke. Håll jorden fuktig, den får inte torka ut. Sätt gärna en plastpåse el likn över, så håller den fukten bättre. Temp 20-25C är nog bra för att få fart på processen. /S
Tack för svar! Jag skred till verket igår och gjorde som jag hoppas blir bra (enligt AnnammAs beskrivning). Tog såjord jag hade.
Tack för tilläggen, Stiffe. 20-25 grader, innebär det att jag bör ta in den i början? Nu är det ju 20 grader ute, men inte på nätterna. Jag är lite rädd för att plocka in den, alla rosor jag har haft inomhus har dött inom en vecka. Tror att luften är för torr. Och hur sätter jag ut den igen om jag tar in den? Den kan väl stå ute över vintern, hoppas jag?
AnnammA
07-08-2008, 18:22
Alla mina sticklingar(och det har blivit en del denna sommar...) förvarar jag utomhus på läigt ställe, men ändå i skuggan...Jag har inte använt mig av plastpåse utanpå, eftersom det allafall här i Skåne varit/ är både varmt och fuktigt. Däremot är det viktigt att vattna! Vinterförvaringen är en annan femma, däremot... I vintras förvarade jag mina sticklingar från i fjol övertäckta av odlingsväv i ett mindre plastväxthus(typ som finns att köpa till billigt pris på Rusta)och växthuset satte jag mot husväggen i vårt relativt svala uterum.Så får det nog bli i år med, och ev ska jag nog gräva ner de färdiga sticklingarna på plats.De som är tillräckligt stora.(Ngn kanske har lust att byta med mig?) Jag vet att Else på Roskraft inte ens tog in en del av sina krukade äldre sticklingar över vintern i fjol/år, men det beror ju på att det inte var ngn vargavinter i vintras...
Annamma har förklarat bra hur det går till med rossticklingar.Mina är planterat i kallväxthus,har man inte det går det bra ute,eller ett billigt plastväxthus.Inte innomhus,det gillar inte rosor,uterum eller garaget med fönster går också men bäst är ute eller växthus. Det skulle vara kul med sticklingbyte.
Ja, kul med byte, men först måste de väl ta sig? Eller skickar man bara kvistar till varandra? Man får väl vänta åtminstone till våren för att veta om det blev något. Eller syns det tidigare? Jag har fått blodad tand och försökt med Orange Everglow också
AnnammA
11-08-2008, 09:39
Alltså, har du tur, och med hjälp av vädrets makter - dvs brittsommarväder - kan det ha bildats rötter på dina sticklingar i september. Jag har sticklingar som togs i juli, som nu har rötter i augusti, och har blivit omplanterade i större kruka. Sedan beror det ju också på vilken rossort du har tagit stickling på - vissa är lättare än andra... Det här med att ta rosensticklingar är kul och spännande att se om det blir ngt, och ett mysigt pyssel att sitta med, tycker jag. Om man inte har en färdig stickling med rötter på kan man också byta sticklingsmtrl, genom att klippa av lämpliga kvistar, som man lindar in i fuktat papper och plast, för att ev skicka med posten. Viktigt att tänka på att skicka i början på veckan, så matrialet inte får ligga och vänta på posten -det är likadant när man skickar växter...Posten har vadderade kuvert med färdigt porto för några tjugor, som fungerar bra.(Jag har testat och bytte till mig sticklingsmtrl till en Pembertonros, som kan vara svår att få tag på i Sverige. Sedan får vi se hur det blir med resultatet...Hoppas förstås på lyckat sådant.)
Jaha, det låter roligt! Men själv får jag nog vänta tills jag har lite mer att erbjuda. Den enda ros jag har som växer så det knakar är Albertine, alla de andra står och känner sig tveksamma (ganska nya).
AnnammA
13-08-2008, 11:48
CITAT (holyanna @ 11-08-2008, 13:39)  Jaha, det låter roligt! Men själv får jag nog vänta tills jag har lite mer att erbjuda. Den enda ros jag har som växer så det knakar är Albertine, alla de andra står och känner sig tveksamma (ganska nya). Det verkar som om Albertine också lätt sätter rot. Jag krukade om några sticklingar av Albertine i början på denna veckan, som det blivit rötter på. Jag tror jag tog sticklingarna i mitten på juli.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|