Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Svamptork, Var kan man få tag på en?
          Platinum
          Inlägg 30-09-2009, 21:50
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

CITAT (ingrid fuxwall @ 30-09-2009, 22:40) *
          Här på odla skriver man att man torkar kantareller men annars har jag hört väldigt många påstå att kantareller inte passar att torka - har ingen egen åsikt, ville bara berätta vad svampkonsulenter sagt och som jag läst i dagspressen.

Vissa svampar sägs bli beska vid torkning och bland dem finns kantareller. Som jag skrivit tidigare så har jag inte provat dem innan som torkade, men jag ska följa instruktionen då jag inte tar dem som svampmjöl.

>Blötlägg 1 timme (minst)
          >Låt koka ur (tar en halvtimme om du inte har en liten svamp bara)
          >När de är förvällda tillsätt smör, salt, vitpeppar om nödvändigt.
          > Smaka de gott? Då kan de bli en fin stuvning till julaftonsbordet smile.gif

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          Wilmer
          Inlägg 30-09-2009, 22:08
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Jag tycker trattkantareller blir vidriga när man torkar dem, gör bara det i nödfall och då ger jag sedan bort dem till de som gillar smaken sick.gif

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Platinum
          Inlägg 30-09-2009, 22:13
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

CITAT (Wilmer @ 30-09-2009, 23:08) *
          Jag tycker trattkantareller blir vidriga när man torkar dem, gör bara det i nödfall och då ger jag sedan bort dem till de som gillar smaken sick.gif

Ja det är ju en smaksak vad man tycker om och inte. Smaken blir ju mer koncentrerad när man torkar dem.

Redigerat av Platinum: 01-10-2009, 08:17

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          Wilmer
          Inlägg 30-09-2009, 23:13
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Jag äter det nog för sällan, förväller o stoppar i frysen, de tar jag först av. Äter soppan direkt på höstarna. De torkade "hinner" jag sällan komma till. När jag väl gör det tycker jag det smakar beskt urk!

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          KURT
          Inlägg 01-10-2009, 05:42
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

De flesta soppar vinner verkligen på att torkas, smaken koncentreras. När man lägger dem i blöt, så suger de ändå inte upp lika mycket vatten som när de är färska. Svampar som t ex sandsopp kan man ju inte ens äta färska, de är ju så sega, men torkar man dem så fungerar det sedan utmärkt, en av de godaste sopparna!

Använder man en fläkt, så kan man lägga svampen tätare och t o m på varandra. Det är inte så viktigt med värme, men luftgenomströmning är viktigt.

Jag torkar i de här blå champinjonlådorna i plast som butikerna har, man kan stapla dem ovanpå varandra, och sedan flyttar man bara om dem ibland så att den som varit närmast fläkten hamnar högst upp osv.

Citera
          Peztis
          Inlägg 01-10-2009, 12:20
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Jag la mina svampar på hushållspapper på en bricka. Brickan ställde jag i draget från vår luft-luftvärmepump. Torkade gjorde det i alla fall... hade säkert gått fortare om man haft ett nät att lägga dem på men det iddes jag inte...

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 01-10-2009, 13:34
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Det går även utmärkt att torka svamp i ugnen max +50C och ugnsluckan lite på glänt (går bra att stoppa en träslev i luckan då är den öppen en bit)

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Bettis
          Inlägg 01-10-2009, 16:14
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

Jag torkar alltid trattisarna om jag inte ska göra soppa eller så, jag lägger dom på tidningspapper och sprider ut dom. K-J skär jag tunt tunt och torkar också på tidningar brukar gå väldigt bra.

--------------------

Citera
          smuleborg
          Inlägg 01-10-2009, 17:30
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

CITAT (KURT @ 01-10-2009, 06:42) *
          Svampar som t ex sandsopp kan man ju inte ens äta färska, de är ju så sega, men torkar man dem så fungerar det sedan utmärkt, en av de godaste sopparna!

Nästa säsong åker sandsopp ner i korgen smile.gif

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          smuleborg
          Inlägg 01-10-2009, 17:41
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 01-10-2009, 14:34) *
          Det går även utmärkt att torka svamp i ugnen max +50C och ugnsluckan lite på glänt (går bra att stoppa en träslev i luckan då är den öppen en bit)

Jag har aldrig testat (blivit avrådd), men vad jag förstår kräver det i så fall en "exakt och pålitlig termostat" och ordentlig luftcirkulation (som kanske inte en lucka på glänt kan ge eller så kan den det). Man kanske ska testa själv innan man uttalar sig g.gif

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-10-2009, 17:55
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 01-10-2009, 14:34) *

Verkar oerhört onödigt att ha en ugn stå på när det är så oerhört lätt att torka svamp i vanlig rumstemperatur. Den luftcirkulation som finns i en vanlig bostad är fullt tillräcklig. Spring förbi svampen ibland och rör om dom lite bara så räcker det. Så har jag gjort i många år med mängder av svamp som jag sålt på marknad. har man olika sorts svamp kan man torka dom separat eftersom torktiden kan vara lite olika.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          smuleborg
          Inlägg 01-10-2009, 18:34
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 01-10-2009, 18:55) *
          Verkar oerhört onödigt att ha en ugn stå på när det är så oerhört lätt att torka svamp i vanlig rumstemperatur. Den luftcirkulation som finns i en vanlig bostad är fullt tillräcklig. Spring förbi svampen ibland och rör om dom lite bara så räcker det. Så har jag gjort i många år med mängder av svamp som jag sålt på marknad. har man olika sorts svamp kan man torka dom separat eftersom torktiden kan vara lite olika.

Håller på ett plan med dig, men det beror också på hur man bor (och kanske också på hur mycket svamp man plockar åt gången). I en torr varm lägenhet i stan (eller kanske i modernare villa med fjärrvärme) torkar trattisar och trumpeter rätt snabbt, och typ KJ om man skär tunt och lägger dom i ett lager (eller snörvarianten). I ett torp (eller äldre gods, gud be vars) på landet är luftfuktigheten högre. Där kan en annan lösning vara lämplig; typ myggnätsfönster/kupévärmare eller myggnätsfönster över/vid kaminen. Eller svamptork.

--------------------

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 01-10-2009, 19:49
          Länk hit: #33

Medlem

Väldigt många har inte stora lägenheter/villor där man kan ha backar och dylikt stående i flera dagar/veckor. Man får in ganska mycket svamp i en ugn och det torkar över natten och sedan kan man packa dem och ställa dem i de små förvaringsutrymmen som finns (och har man som jag att elen ingår i hyran så kostar det inget extra)

Jag har torkat i ugn i många år, i flera olika ugnar t.o.m eftersom jag både torkat i min ugn + i de ugnar mina föräldrar har haft under de senaste 20åren, och de har alla fungerat utmärkt. Jag använder samma torkningssätt till tomater, äpplen, apelsiner och blodpudding.

--------------------
          Mvh Åsa

Citera
          Meriona
          Inlägg 01-10-2009, 20:44
          Länk hit: #34

Gäster

CITAT (*Stintan* @ 01-10-2009, 18:55) *

Här har jag fått mögel på kilovis med trattisar, det är nog som någon sade olika i olika fastigheter, hur lufttillströmningen är. Nåt som jag iallafall slutat med är att torka på tidningar, för då har det möglat vareviga gång, tvättnäten är mycket bättre.
          Eller springer du som en virvelvind, Stintan? giggle.gif Isåfall kan du väl komma till mig ett par veckor varje höst? smiley_small_hug.gif För så ofta har jag inte sprungit, det ska erkännas.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-10-2009, 20:45
          Länk hit: #35

Medlem

Visst man gör som man vill. Jag bodde varken i stor lägenhet eller villa på den tiden det begav sig utan i en liten kåk på vischan. Bra att veta att det funkar bra i ugn också. Men eftersom jag plockat väldigt mycket svamp så hade min ugn fått stå på var och varannnan natt under svampperioden.

Låter lite lustigt i mina öron när odlaiter pratar om plats med tanke på alla plantor man drar upp från frö och i jämförelse så tar ju inte en torkställning mycket utrymme.

--------------------

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 01-10-2009, 20:57
          Länk hit: #36

Medlem

Det lilla jag kan odla inne inför sommarutplanteringen får plats i 1-2 fönster(hemma hos mina föräldrar), +det finns mycket skoj man kan direktså, det mesta jag odlar är direktsått eller sått så sent att sådderna kan stå i ett oisolerat uterum.

--------------------
          Mvh Åsa

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-10-2009, 22:12
          Länk hit: #37

Medlem

Tja det är såklart väldigt olika.

--------------------

Citera
          RitRat
          Inlägg 03-10-2009, 18:02
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 1 153
          Medlem nr: 22 570

Själv äger jag ett 25 år gammalt torkskåp köpt i Finland, en Orakas från firman Marlemi: http://www.lkv.com/marlemi/english.htm

De nya är med termostat, min gamla har ingen, funkar bra ändå.
          Det är en plåtlåda med ett värmemotstånd och en fläkt i botten. Fem metallnäthyllor.

Min bror har byggt ett enkelt torkskåp själv:
          Plywoodlåda, ca 70 x 35 x 35 cm, på korta ben. Hållare för fem hyllor i sidorna. Hyllorna är ramar av tunna trästavar, med myggnät eller annat tunnt nät.

Ett rektangulärt hål i sidan längst ned, där placerar man en kupévärmare.

Voilá! Funkar bra även för större mängder svamp. Tål att läggas på i lite tjockare lager också yes.gif Trattisar torkar man som de är, tjockare svamp skurna i skivor.

Äppelringar, morot i tunna stavar, blåbär, nässla, örter... Man kan torka mycket. Lite värme och kraftig luftströmning är allt som behövs.

--------------------
          /// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika.
          Och mitt kostval är vegg.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-10-2025, 02:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon