Full version: Svamptork
Barbara77
Hej allihopa! smile.gif
Då var det dax att ge sig ut i skogen o plocka svamp, eller hur? Men då måste man ha en svamptork...
Jag har letat här och var, kollat på nätet men ej hittat något vettigt. Kan någon av er tipsa mig, var kan man köpa en?
Soliga hälsningar smile.gif
Platinum
CITAT (Barbara77 @ 06-08-2008, 03:27) *
Hej allihopa! smile.gif
Då var det dax att ge sig ut i skogen o plocka svamp, eller hur? Men då måste man ha en svamptork...
Jag har letat här och var, kollat på nätet men ej hittat något vettigt. Kan någon av er tipsa mig, var kan man köpa en?
Soliga hälsningar smile.gif

Måste å måste? Är väl en fråga om vana och bekvämlighet mer, det som måste torkas torkar jag i ugn.

Men vill man ha en riktig svamptork finns det t.ex en här http://www.svampfoten.nu/prod01.htm
KURT
De kommerciella torkarna är oftast alldeles för små, det är bättre att bygga en egen tork. Det är inte så viktigt med värme, bra luftväxling är viktigare:

http://www.utsidan.se/cldoc/7448.htm
Barbara77
Tackar för tipsen!
Jag håller med om att i en ugn är det för lite ventilation. Fukten transporteras då inte ut ur ugnen och svampen "kokas" istället för att torkas. Jag har torkat svamp, äpplen och gullök på detta sätt och resultatet blivit inte tillfredställande.

Dessutom bor jag i Gävle där, som ni säkert vet om, hela trakten är kontaminerad med cesium. Så åker jag 70km bort och hämtar massor med svamp på en gång, då är det helt enkelt omöjligt att torka dem i ugnen.

Tja, 1700 spänn, det är väl inte lite smile.gif Men vill man ha en tork...Att bygga en är ju en utmärkt ide! Det verkar inte så svårt, enligt beskrivningen. thanks.gif än en gång!
smuleborg
Sent ska... Bifogar en intressant länk från Svampguiden. Där står att läsa:

Hur man konserverar svamp (i detta fall kantareller), har själv inte testat, men kan vara användbart om man önskar lång hållbarhetstid eller om frysutrymmena är begränsade

Hur man kan torka svamp

Det är "JAS" Helsingborg som delar med sig

Meriona
Jag har torkat mina trattisar på tvättnätt från Jula i många år, är de npn gång segtorkade så slänger jag in dem på 50 grader i ugnen det sista, så att det inte ska mögla. Funkar utmärkt.
Men jag har inte testat att torka mer kompakta svampar som soppar, då kanske det ska tyngre artilleri till.

smuleborg
Vi kör som regel myggnätsfönstervarianten (för trattissar och trumpeter) vid kaminen.

I år har det inte varit något KJ-år, men till nästa säsong har vi lovat varandra att fixa en bra lösning för KJ-torkning. Den enda, som vi förstår, vettiga köpetorken kostar över 2000 spänn och i den ryms inte någon jätteskörd. KURT:s lösning kan vara ett jättebra alternativ, kanske det bästa.

För fyra-femår-sedan fick vi lov att slänga en jätteskörd av KJ. Det vill vi inte göra om. Efter det har vi, vid större skördar, "förvällt" och fryst in. Men frysutrymmena är begränsade, och hållbarhetstiden. Nästa år, då...
Meriona
På svampkurserna brukar de kunniga tala om att de köper en billig friskluftsfläkt från ClasOhlson för ett par hundralappar, det verkar funka för dem? Men då kör de ju igenom luften genom torkållor i flera lager, bar det är kanske jobbigt att åstadkomma, inte vet jag?
smuleborg
CITAT (Meriona @ 30-09-2009, 20:48) *
På svampkurserna brukar de kunniga tala om att de köper en billig friskluftsfläkt från ClasOhlson för ett par hundralappar, det verkar funka för dem? Men då kör de ju igenom luften genom torkållor i flera lager, bar det är kanske jobbigt att åstadkomma, inte vet jag?

Intressant. En "ställning" med typ myggnätsfönster, med en friskluftsfläkt i ett strategiskt läge.

En bekant till mig, äldre man som plockat svamp i hela sitt vuxna liv, kör varianten: typ myggnätsfönster (på höjden) med kupevärmare.

*Stintan*
Jag har kört myggnätsvarianten till all sorts svamp. Man får skära t.ex. Karl.John i tunna skivor bara. Man kan lätt göra egen svamptork genom att spika ihop ramar i storlek efter behag och klä med myggnät. Sen borrar man ett hål i varje hörn och trär ett ordentligt snöre igenom varje hål På undersidan av ramen gör man en knut på snörena som ramen då vilar på. På så sätt kan man göra flera våningar genom att göra knutar under alla ramarna vartefter man trär på dom. Sen knyter man ihop snörena två och två över översta ramen så att man kan hänga upp den på lämpligt ställe. Jag brukade hänga mina dels på ett vädringsställ (tar iof plats under torktiden) och över vedspisen. Funkade perfekt.

Platinum
CITAT (smuleborg @ 30-09-2009, 20:57) *
Intressant. En "ställning" med typ myggnätsfönster, med en friskluftsfläkt i ett strategiskt läge.

En bekant till mig, äldre man som plockat svamp i hela sitt vuxna liv, kör varianten: typ myggnätsfönster (på höjden) med kupevärmare.

Detta har jag börjat med också nu i år.
smuleborg
CITAT (*Stintan* @ 30-09-2009, 21:00) *
Jag har kört myggnätsvarianten till all sorts svamp. Man får skära t.ex. Karl.John i tunna skivor bara. Man kan lätt göra egen svamptork genom att spika ihop ramar i storlek efter behag och klä med myggnät. Sen borrar man ett hål i varje hörn och trär ett ordentligt snöre igenom varje hål På undersidan av ramen gör man en knut på snörena som ramen då vilar på. På så sätt kan man göra flera våningar genom att göra knutar under alla ramarna vartefter man trär på dom. Sen knyter man ihop snörena två och två över översta ramen så att man kan hänga upp den på lämpligt ställe. Jag brukade hänga mina dels på ett vädringsställ (tar iof plats under torktiden) och över vedspisen. Funkade perfekt.

Tack. Upphänget är en lysande idé tummenupp.gif

Bara det, när KJ går till... det kan bli ett par/tre papperskassar, som omedelbart ska finrensas och torkas (snabbt). Vi bor inte så där jättestort.

Men till mindre eller normala skördar, kanon.

Man kanske får besinna sig i svampskogen, det är väl det det handlar om.

CITAT (Platinum @ 30-09-2009, 21:00) *
Detta har jag börjat med också nu i år.

Berätta mer.
Platinum
Myggnät + läkt på 24mm om jag inte minns fel. Inte så noga med mått, det är funktion man vill ha.
smuleborg
CITAT (Platinum @ 30-09-2009, 21:17) *
Myggnät + läkt på 24mm om jag inte minns fel. Inte så noga med mått, det är funktion man vill ha.

Någon slags fläkt, kupévärmare eller vad det nu kan vara?
Platinum
CITAT (smuleborg @ 30-09-2009, 21:20) *
Någon slags fläkt, kupévärmare eller vad det nu kan vara?

Ingen kupévärmare eller fläkt...har ställningen står på köksbordet vid ett söderfönster och ett vanligt element nedanför/under bordet.

Torktid 3 dagar för trattkantarell, fem för kantarell och nått däremellan för soppar (då är det ett dygn extra pålagt för säkerhets skull efter det jag tycker de känns torra).
smuleborg
CITAT (Platinum @ 30-09-2009, 21:30) *
Ingen kupévärmare eller fläkt...har ställningen står på köksbordet vid ett söderfönster och ett vanligt element nedanför/under bordet.

Torktid 3 dagar för trattkantarell, fem för kantarell och nått däremellan för soppar (då är det ett dygn extra pålagt för säkerhets skull efter det jag tycker de känns torra).

Oki.

Kan inte låta bli: Jag skulle inte torka kantarell. I och för sig har jag aldrig testat....
Platinum
CITAT (smuleborg @ 30-09-2009, 21:36) *
Oki.

Kan inte låta bli: Jag skulle inte torka kantarell. I och för sig har jag aldrig testat....

Inte jag heller men det har varit ett grymt kantarellår, värre än frys, konserveringsburkar klarar, mams&paps har plockat nog, likaså svärmor år svärfar, så då torkas det.

Har ännu inte provat den torkade blötlagd som man brukar behandlada torkad svamp, har dock malt en del till kantarellmjöl. Blev jättebra, behövs inte mycket mjöl alls för att bli en fullgod stuvning med kantarellsmak. Så frågan är nog om man är ute efter svampsmak eller konsistens.
ingrid fuxwall
Själv har jag en superbra svamptork som även används till att torka både persilja, purjolök och allt annat som behöver förvaras i torkat tillstånd.

Det beror ju lite på hur man konstruerar torken men för tillfället använder jag mig av en hårtork och det fungerar perfekt och snart eldar vi mer - då kan man torka på pannan.

Har förstått att vissa har problem med att torka större svampar - alla svampar bör finfördelas och så även soppar
Wilmer
Jag torkar också vanliga kantareller yes.gif
ingrid fuxwall
Här på odla skriver man att man torkar kantareller men annars har jag hört väldigt många påstå att kantareller inte passar att torka - har ingen egen åsikt, ville bara berätta vad svampkonsulenter sagt och som jag läst i dagspressen.
Platinum
CITAT (ingrid fuxwall @ 30-09-2009, 22:40) *
Här på odla skriver man att man torkar kantareller men annars har jag hört väldigt många påstå att kantareller inte passar att torka - har ingen egen åsikt, ville bara berätta vad svampkonsulenter sagt och som jag läst i dagspressen.

Vissa svampar sägs bli beska vid torkning och bland dem finns kantareller. Som jag skrivit tidigare så har jag inte provat dem innan som torkade, men jag ska följa instruktionen då jag inte tar dem som svampmjöl.

>Blötlägg 1 timme (minst)
>Låt koka ur (tar en halvtimme om du inte har en liten svamp bara)
>När de är förvällda tillsätt smör, salt, vitpeppar om nödvändigt.
> Smaka de gott? Då kan de bli en fin stuvning till julaftonsbordet smile.gif
Wilmer
Jag tycker trattkantareller blir vidriga när man torkar dem, gör bara det i nödfall och då ger jag sedan bort dem till de som gillar smaken sick.gif
Platinum
CITAT (Wilmer @ 30-09-2009, 23:08) *
Jag tycker trattkantareller blir vidriga när man torkar dem, gör bara det i nödfall och då ger jag sedan bort dem till de som gillar smaken sick.gif

Ja det är ju en smaksak vad man tycker om och inte. Smaken blir ju mer koncentrerad när man torkar dem.
Wilmer
Jag äter det nog för sällan, förväller o stoppar i frysen, de tar jag först av. Äter soppan direkt på höstarna. De torkade "hinner" jag sällan komma till. När jag väl gör det tycker jag det smakar beskt urk!
KURT
De flesta soppar vinner verkligen på att torkas, smaken koncentreras. När man lägger dem i blöt, så suger de ändå inte upp lika mycket vatten som när de är färska. Svampar som t ex sandsopp kan man ju inte ens äta färska, de är ju så sega, men torkar man dem så fungerar det sedan utmärkt, en av de godaste sopparna!

Använder man en fläkt, så kan man lägga svampen tätare och t o m på varandra. Det är inte så viktigt med värme, men luftgenomströmning är viktigt.

Jag torkar i de här blå champinjonlådorna i plast som butikerna har, man kan stapla dem ovanpå varandra, och sedan flyttar man bara om dem ibland så att den som varit närmast fläkten hamnar högst upp osv.
Peztis
Jag la mina svampar på hushållspapper på en bricka. Brickan ställde jag i draget från vår luft-luftvärmepump. Torkade gjorde det i alla fall... hade säkert gått fortare om man haft ett nät att lägga dem på men det iddes jag inte...
Åsa, mälardalen zon 2
Det går även utmärkt att torka svamp i ugnen max +50C och ugnsluckan lite på glänt (går bra att stoppa en träslev i luckan då är den öppen en bit)
Bettis
Jag torkar alltid trattisarna om jag inte ska göra soppa eller så, jag lägger dom på tidningspapper och sprider ut dom. K-J skär jag tunt tunt och torkar också på tidningar brukar gå väldigt bra.
smuleborg
CITAT (KURT @ 01-10-2009, 06:42) *
Svampar som t ex sandsopp kan man ju inte ens äta färska, de är ju så sega, men torkar man dem så fungerar det sedan utmärkt, en av de godaste sopparna!

Nästa säsong åker sandsopp ner i korgen smile.gif
smuleborg
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 01-10-2009, 14:34) *
Det går även utmärkt att torka svamp i ugnen max +50C och ugnsluckan lite på glänt (går bra att stoppa en träslev i luckan då är den öppen en bit)

Jag har aldrig testat (blivit avrådd), men vad jag förstår kräver det i så fall en "exakt och pålitlig termostat" och ordentlig luftcirkulation (som kanske inte en lucka på glänt kan ge eller så kan den det). Man kanske ska testa själv innan man uttalar sig g.gif
*Stintan*
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 01-10-2009, 14:34) *

Verkar oerhört onödigt att ha en ugn stå på när det är så oerhört lätt att torka svamp i vanlig rumstemperatur. Den luftcirkulation som finns i en vanlig bostad är fullt tillräcklig. Spring förbi svampen ibland och rör om dom lite bara så räcker det. Så har jag gjort i många år med mängder av svamp som jag sålt på marknad. har man olika sorts svamp kan man torka dom separat eftersom torktiden kan vara lite olika.
smuleborg
CITAT (*Stintan* @ 01-10-2009, 18:55) *
Verkar oerhört onödigt att ha en ugn stå på när det är så oerhört lätt att torka svamp i vanlig rumstemperatur. Den luftcirkulation som finns i en vanlig bostad är fullt tillräcklig. Spring förbi svampen ibland och rör om dom lite bara så räcker det. Så har jag gjort i många år med mängder av svamp som jag sålt på marknad. har man olika sorts svamp kan man torka dom separat eftersom torktiden kan vara lite olika.

Håller på ett plan med dig, men det beror också på hur man bor (och kanske också på hur mycket svamp man plockar åt gången). I en torr varm lägenhet i stan (eller kanske i modernare villa med fjärrvärme) torkar trattisar och trumpeter rätt snabbt, och typ KJ om man skär tunt och lägger dom i ett lager (eller snörvarianten). I ett torp (eller äldre gods, gud be vars) på landet är luftfuktigheten högre. Där kan en annan lösning vara lämplig; typ myggnätsfönster/kupévärmare eller myggnätsfönster över/vid kaminen. Eller svamptork.
Åsa, mälardalen zon 2
Väldigt många har inte stora lägenheter/villor där man kan ha backar och dylikt stående i flera dagar/veckor. Man får in ganska mycket svamp i en ugn och det torkar över natten och sedan kan man packa dem och ställa dem i de små förvaringsutrymmen som finns (och har man som jag att elen ingår i hyran så kostar det inget extra)

Jag har torkat i ugn i många år, i flera olika ugnar t.o.m eftersom jag både torkat i min ugn + i de ugnar mina föräldrar har haft under de senaste 20åren, och de har alla fungerat utmärkt. Jag använder samma torkningssätt till tomater, äpplen, apelsiner och blodpudding.
Meriona
CITAT (*Stintan* @ 01-10-2009, 18:55) *

Här har jag fått mögel på kilovis med trattisar, det är nog som någon sade olika i olika fastigheter, hur lufttillströmningen är. Nåt som jag iallafall slutat med är att torka på tidningar, för då har det möglat vareviga gång, tvättnäten är mycket bättre.
Eller springer du som en virvelvind, Stintan? giggle.gif Isåfall kan du väl komma till mig ett par veckor varje höst? smiley_small_hug.gif För så ofta har jag inte sprungit, det ska erkännas.
*Stintan*
Visst man gör som man vill. Jag bodde varken i stor lägenhet eller villa på den tiden det begav sig utan i en liten kåk på vischan. Bra att veta att det funkar bra i ugn också. Men eftersom jag plockat väldigt mycket svamp så hade min ugn fått stå på var och varannnan natt under svampperioden.

Låter lite lustigt i mina öron när odlaiter pratar om plats med tanke på alla plantor man drar upp från frö och i jämförelse så tar ju inte en torkställning mycket utrymme.
Åsa, mälardalen zon 2
Det lilla jag kan odla inne inför sommarutplanteringen får plats i 1-2 fönster(hemma hos mina föräldrar), +det finns mycket skoj man kan direktså, det mesta jag odlar är direktsått eller sått så sent att sådderna kan stå i ett oisolerat uterum.
*Stintan*
Tja det är såklart väldigt olika.
RitRat
Själv äger jag ett 25 år gammalt torkskåp köpt i Finland, en Orakas från firman Marlemi: http://www.lkv.com/marlemi/english.htm

De nya är med termostat, min gamla har ingen, funkar bra ändå.
Det är en plåtlåda med ett värmemotstånd och en fläkt i botten. Fem metallnäthyllor.

Min bror har byggt ett enkelt torkskåp själv:
Plywoodlåda, ca 70 x 35 x 35 cm, på korta ben. Hållare för fem hyllor i sidorna. Hyllorna är ramar av tunna trästavar, med myggnät eller annat tunnt nät.

Ett rektangulärt hål i sidan längst ned, där placerar man en kupévärmare.

Voilá! Funkar bra även för större mängder svamp. Tål att läggas på i lite tjockare lager också yes.gif Trattisar torkar man som de är, tjockare svamp skurna i skivor.

Äppelringar, morot i tunna stavar, blåbär, nässla, örter... Man kan torka mycket. Lite värme och kraftig luftströmning är allt som behövs.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon