Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Förslag på vilt svenskt träd?, Björk, lönn, ek eller vad passar bäst i en trädgård?
          skogstroll
          Inlägg 10-08-2008, 06:35
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

och linden luktar så underbart när den blommar, och drar till sig humlor mm. För några veckor sen när linden blommade en bit från mig så trodde jag att jag hörde trafikmuller confused.gif fast det finns ju inget sånt här annat än båtmuller... sen kollade jag närmare och det var massvis med humlor som hade konsert på blommorna wub.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 10-08-2008, 08:27
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

Hästkastanjen har tyvärr också fått en plåga som förstör trädet, nämligen kastanjemal. Den har på de allra senaste åren invandrat söderifrån och är numera rätt vanlig i Skåne. Det är lite osäkert hur långt norrut den kan sprida sig. Larverna av kastajnemal äter gångar i bladen så att de blir bruna och fula i förtid (ser förskräckligt ut). Upprepade kraftiga angrepp under flera år sägs försvaga träden. Dessutom har det på senare år uppträtt en bakterisjukdom, "bloedingsziekte", på hästkastanj i Holland och Belgien (inte i Sverige ännu som tur är) som verkar vara ännu allvarligare - träden dör helt enkelt. Här finns info om kastanjemal och bloedingsziekte: http://www.sjv.se/download/18.b1bed21121e2...astanj+2007.pdf

Citera
          Myosotis
          Inlägg 13-08-2008, 18:13
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Azur @ 08-08-2008, 11:46) *
          Nu blir jag nyfiken - varför föreslår ni Avenbok?

Vacker - speciell - passar bra i trakten - blir inte så stor - är vacker redan som liten - mat till stenknäckar - osv. Dessutom behandlas den lite som skräp, gallras ofta bort i skogarna, så jag tycker vi kan behöva fler avenböcker. Lind och ek, även bok är ju ganska vanliga som solitärträd.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          göinge
          Inlägg 02-10-2008, 16:27
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem nr: 18 059

Vad blev det för träd? Jo en Skogslönn.

Vad gäller Avenbok så blir det kanske som häck (om jag får bestämma).

Citera
          Azur
          Inlägg 02-10-2008, 16:56
          Länk hit: #45

Gäster

Skogslönnar är vackra. Ett av mina favoritträd. Bra val! tummenupp.gif

Citera
          Huggorm
          Inlägg 02-10-2008, 17:59
          Länk hit: #46

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Som sagt, ett bra val! Det är kanske vårt mest kompletta träd, vackert på våren med sin speciella blomning, vackert på sommaren med sitt frodiga, täta lövverk och vackert på hösten med sina skarpa färger. Och precis lika vackert som andra lövträd på vintern för den delen.

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 02-10-2008, 20:54
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

bravo.gif ... och helt underbara att ha en hängmatta under! Fast du kanske får vänta några år.
          Under tiden kan dina barn (om du har några) leka i de frasiga gula lövmassorna på hösten.

(edit: texten fördubblades)

Redigerat av Fågelvägen: 02-10-2008, 20:56

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          Myosotis
          Inlägg 03-10-2008, 13:31
          Länk hit: #48

Medlem

Kul med facit, jag har faktiskt tänkt mycket på ditt träd. Ja, visst är lönnar vackra, särskilt så här års. Men mycket löv att kratta! Jag har fem stora lönnar.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Cilla
          Inlägg 10-10-2008, 18:27
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Roligt att läsa denna tråd så här i efterhand! Så snart någon startar en diskussion om favoriter bland våra svenska vildväxande träd så kommer så många bra och intressanta reflektioner upp.

Själv skulle jag ha mycket svårt att välja endast ett stort träd. På mina privata områden planterar jag i stort sett hela tiden och det som inte tar sig väl blir den naturliga gallringen. Men ett är säkert - det jag helst vill se ut på genom fönstren där jag bor är ek. Kikar jag någon gång på andra boenden än det jag har så är också bara ekmarker aktuella. Om man får välja fritt...

På mindre eller väldigt anordnade tomter är dock ek svår att ha. Skogslönnen är också ett stort träd men mer accepterat. Och ett träd som bryr sig mer om sin yttre silhuett tror jag inte vi har i Sverige! En oskadad friväxande lönnsilhuett är som ristad med mall, där alla grenar pedantiskt växer i takt och formar de härliga runda kronorna.

Men de är urcharmiga också som unga. Oslagbart att se knopp och blomning på våren när grenarna sitter lågt, och trots kronans spretighet ser man redan från början egenskaperna av petnogrannhet. Snabbt som bara den växer de också när de har det bra.

Grattis till ett bra val!

--------------------

Citera
          Heda
          Inlägg 13-10-2008, 19:38
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 653
          Medlem nr: 14 393

Om du gillar björk, köp en Betula pendula 'Dalecarlica' , en Ornäsbjörk!! wub.gif Mycket vacker med finflikiga blad, blir nästan lika stor som en "vanlig" björk men utvecklar inte hanhängen och är därför "allergivänlig". Fast allergier behöver du nog knappast tänka på med tanke på ert lantliga läge! Sätt torktåliga perenner under så går det bra, det är ju björkens utformning av rotsystemet som kan ställa till bekymmer.

Vi har en stoor gammal björk i trädgården, den har armtjocka rötter i ytnivå många meter från stammen. Men pionen mår bra 5 meter ifrån och Rhoddisen står väl 7m ifrån, under björken (som har "hängande" nedre grenar) frodas vintergröna och vårlökar! Det går med björk i trädgården, man får anpassa sig lite bara! JAg tycker att den är underbart vacker nu när den glöder i höstorange!!

Förutom Ornäsbjörken, tycker jag att Rönn är ett vackert träd som finns i flera odlade sorter. Även andra träd ur Sobus släktet är vackra tex Silveroxel, Carmencitarönn mfl mfl. många finns i mindre former som inte tar upp halva trädgården som vuxna.

...för visst har du väl plats för ett träd till...

//Heda

Redigerat av Heda: 13-10-2008, 19:40

Citera
          Cilla
          Inlägg 14-10-2008, 20:02
          Länk hit: #51

Medlem

Som Heda skriver - björk är inte bara björk...

Av björkarna är jag sedan en tid mycket fascinerad av de rödbladiga. En av dem, Betula pendula 'Purpurea' (sorten kallas ibland också 'Crimson Frost') klarar zon 3. Det finns en annan rödbladig variant som klarar zon 6, men namnet minns jag inte nu. Någon som gör? De har planterats i Finland i lite större skala.

Båda är fascinerande i sin illröda bladskrud. Båda blir också härliga på hösten. Dessa blir runt 8-10 meter höga - betydligt lägre än de vanligare vårt- och glasbjörkarna alltså.

Kolla också här http://puutarha.net/keskustelu/aihekuva.asp?id=231113

En annan är himalayabjörken, Betula utilis var. jacquemontii, som också håller sig lägre än våra vanliga björkar. Det är ett mycket prydligt träd med kritvit stam. I min vilda trädgård tror jag den skulle se underlig och spöklik ut, men i en slät gräsmatteträdgård är den underskön. Man MÅSTE ta på stammen, som håller sig vit och närapå helt hel under björkens levnad. Klarar sig i zon 3 men bara i skyddade lägen.

Ja sedan är det då kopparbjörken, Betula albosinensis och dess olika varianter. Den är ett måste. För egen del måste jag nog ha flera varianter - stam och grenar är mycket olika färgade. Något annat får ryka här!

Och här: http://farm3.static.flickr.com/2387/234185...bec9d36.jpg?v=0

Om man ska köpa flikbladig Ornäsbjörk finns de numera som E-träd, www.eplanta.com. De blir stora och mäktiga.

--------------------

Citera
          Ingrid Zon3
          Inlägg 14-10-2008, 21:22
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem nr: 5 153

CITAT (Cilla @ 14-10-2008, 21:02) *
          En annan är himalayabjörken, Betula utilis var. jacquemontii, som också håller sig lägre än våra vanliga björkar. Det är ett mycket prydligt träd med kritvit stam. I min vilda trädgård tror jag den skulle se underlig och spöklik ut, men i en slät gräsmatteträdgård är den underskön. Man MÅSTE ta på stammen, som håller sig vit och närapå helt hel under björkens levnad. Klarar sig i zon 3 men bara i skyddade lägen.

Här har kommunen (gissar jag) planterat himalayabjörk med rödbladiga låga växter i en rondell, riktigt tjusigt.

--------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 15-10-2008, 13:26
          Länk hit: #53

Medlem

På tal om Ornäsbjörk, hörde nånting om att det var fel träd som alla trodde var Ornäsbjörk. Alla kommuner i Sverige ska ha planterat var sin Ornäsbjörk, men det skulle alltså vara något annat, och de äkta fanns inte att få tag på förrän nu. Kanske tur att jag inte hunnit skaffa en, det ska ju vara rätt! Ornäsbjörken är så underbart vacker, bara måste ha en!! Någon som vet mer om den här missen? Vad var det istället? Tyvärr minns jag inte var jag hörde det.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Heda
          Inlägg 15-10-2008, 13:58
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 653
          Medlem nr: 14 393

Jag tror att den "feliga" heter Flikbjörk Betula pendula laciniata, men om man en gång har sett en riktigt Ornäsbjörk så tar man inte fel! Flikbjörkens löv ser ut som djupflikiga "vanliga" björklöv. Ornäsbjörkens flikar är ju utåtriktade liksom böjda.

Antagligen blev det som med andra eftertraktade sorter, oseriösa "uppfödare" började sprida Flikbjörken som Ornäsbjörk eller någon tog bara fel och trodde att det var samma.

//Heda

Citera
          Azur
          Inlägg 15-10-2008, 15:13
          Länk hit: #55

Gäster

CITAT (Cilla @ 14-10-2008, 21:02) *
          Om man ska köpa flikbladig Ornäsbjörk finns de numera som E-träd, www.eplanta.com. De blir stora och mäktiga.

Stopp & belägg här, menar du att e-träds versionen av ornäsbjörk blir lika stor & maffig som en normal vårtbjörk?
          I så fall MÅSTE jag bara ha!

(Apropå stora maffiga och unikt svenska odlingsformer av träd: om ni nånsin har vägarna förbi stockholms universitet, ta en närmare titt på det enorma träd som står på gräsmattan framför allhuset. Det är en genmanipulerad asp <triploid = med tre genuppsättningar>, nästan 100 år gammal, sisådär 30 meter hög, och med en stamdiameter på uppemot metern. )

Citera
          Myosotis
          Inlägg 15-10-2008, 15:43
          Länk hit: #56

Medlem

CITAT (Heda @ 15-10-2008, 14:58) *
          Jag tror att den "feliga" heter Flikbjörk Betula pendula laciniata, men om man en gång har sett en riktigt Ornäsbjörk så tar man inte fel! Flikbjörkens löv ser ut som djupflikiga "vanliga" björklöv. Ornäsbjörkens flikar är ju utåtriktade liksom böjda.

Antagligen blev det som med andra eftertraktade sorter, oseriösa "uppfödare" började sprida Flikbjörken som Ornäsbjörk eller någon tog bara fel och trodde att det var samma.

//Heda

Tack för svar!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Cilla
          Inlägg 15-10-2008, 16:20
          Länk hit: #57

Medlem

CITAT (Azur @ 15-10-2008, 16:13) *
          Stopp & belägg här, menar du att e-träds versionen av ornäsbjörk blir lika stor & maffig som en normal vårtbjörk?
          I så fall MÅSTE jag bara ha!

Vårtbjörken har jag för mig är den största av den svenska björkarna. Kolla med E-plantgruppen för mer exakt sluthöjd på Ornäsbjörken. det är den riktiga ornäs de har iallafall, och det blir ett högt träd.

--------------------

Citera
          KarinSKARA
          Inlägg 09-10-2009, 07:19
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 577
          Medlem nr: 7 131

Vilken underbar tråd och så många härliga träd ni föreslår.
          Någon skrev att Björken har så fina gula blad så här års och det håller jag verkligen med om... när solen skiner på dem åtminstonde

Bifogad fil  1G_r_H_STSKO_rabatten_20091006_4_H_st_utsikt__ver_kr_ftodling_SDC13976.JPG ( 236.14k ) Antal nedladdningar: 60

--------------------
          .
          Karin i Marum //
          .

.
          HÖST i MARUM, kom förbi om du har lust
          Bloggen min..Mina Dagliljor 2008.. Mina Dagliljor 2009..
          .

Citera
          Myosotis
          Inlägg 12-10-2009, 15:22
          Länk hit: #59

Medlem

Vilken vacker bild! Visst är björkar vackra!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Malus
          Inlägg 12-10-2009, 20:20
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 44
          Medlem nr: 19 461

Jag hade nog inte valt det själv - men nu är jag i alla fall mycket lycklig att den förre ägaren till min nuvarande trädgård för sådär 40 år sedan beslutade sig för att plantera två ornäsbjörkar i trädgården - de är idag i min mening ett par mycket vackra träd. Ornäsbjörken har en mycket vit fin stam och väldigt gracilt hängande grenar samt vackra mycket djupt flikade blad.

Ett annat bra alternativ tycker jag är oxel som inte har kommit fram i tidigare inlägg.

Det finns ju ett antal sorter men jag tycker personligen nästan att den vanliga Sorbus intermedia är finast. Det är ju ett av de svenskaste träd man kan tänka sig, ett av de första som invandrade efter inlandsisen.

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 09:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon