Här i skåne är höstplantering bäst. Just bl a pga att man slipper springa och passa med vatten etc, (kan man naturligtvis få göra på försommaren efter om det är extremt varmt & torrt). Jag kör alltid med barrotat. Inga problem, ja förutom 2 rosor som dog [drunknade] min 1:a planteringsvinter, men de utgör "läropengar". Efter dem vet jag att upphöjda bäddar är ett måste i denna trädgård. Alltså inget fel på vare sig rosor el höstplantering.
Många av mina färskupptagna barrotade har bladen kvar, men det är inte önskvärt. Helst ska bladen ha fallit av, men det gör de ju knappt på hela vintern här. Rekommendationen är att plocka av bladen manuellt. Hela poängen med barrotade plantor är att de ska vara i vilotillstånd, eftersom rötterna inte kan förse plantan med något. Visst, man vet inte om de lever förrän till våren, men det vet man ju inte med krukplanterade heller, el någon annan gammal ros för den delen. De kan ju alltid dö av en el annan orsak på vintern. Dessutom, precis som Annamma skrev, dör de kan man reklamera och få nya.
Hur pass nedklippta de är beror nog främst på var du köper dem, och hur. Dvs, skickas de med post så är de nog alltid hårt nedklippta, men gör man som jag och köper direkt på plantskola (på landet) så är de inte nedklippta alls. Funkar bra om man har plats i bilen. Annars är det bara att klippa själv, el be dem på plantskolan.
Sedan är det såklart roligare och mer inspirerande att plantera på våren än på hösten, men eftersom våren är en extremt hektisk tid så skjuter jag allt som går till sensommaren och hösten. Förra vintern t ex spettade jag ner nästan 100 vårlökar 3 dagar innan julafton, fungerade perfekt.