Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

116 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Höns
          Myosotis
          Inlägg 08-08-2008, 20:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Visa bilder på era höns!

Detta är min tama favorithöna som jag själv fött upp. Hon är 4 år gammal och bara en liten aning bortskämd. wink.gif Värper gröna ägg!

Men hon är duktig på att hjälpa till med bygget av det nya hönshuset.

Tuppen hjälper också till.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 09-08-2008, 08:13
          Länk hit: #2

Medlem

Kom på att jag kanske skulle visa min signaturbild, det är ju tydligen ingen som ser vad den föreställer:

wub.gif Han var bror till min tama höna ovan. Men han blev bara ett år, höken tog honom. -cry-.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Johanna O
          Inlägg 09-08-2008, 18:30
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 62
          Medlem nr: 10 417

Myosotis! Himla fin höna du har! yes.gif Och fint foto.

Här är mina svarthöns, först tuppen med en av kycklingarna. På andra bilden ser ni mamma Svart-Stina som undrar vad jag gör... biggrin.gif

Sist ut, en av de fem nyfikna kyllinganra wink.gif

Vänliga hälsningar
          Johanna

--------------------
          Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se

Citera
          Myosotis
          Inlägg 10-08-2008, 09:42
          Länk hit: #4

Medlem

En till som har svarthöns! wub.gif Kommer fler bilder på mina sen, jag är inte hemma just nu.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Nostalgia
          Inlägg 10-08-2008, 10:50
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 833
          Medlem nr: 10 222

thanks.gif Myosotis, du har gjort mig så glad idag

Vilken härlig tråd du startat wub.gif

Har precis gjort mig lite fika och jag brukar ofta sätta mig intill hönsgården medan jag fikar,det är det mest rofyllda jag vet, älskar att bara sitta där och titta på hönorna, deras kycklingar och på tuppen Lukas som håller ordning på allt. Idag ösregnar det här, så jag satte mig vid datorn istället och vad hittar jag smile.gif jo såååå fina bilder på höns.
          Vilken LYCKA det blev höns till kaffet idag också giggle.gif

thanks.gif IGEN

Citera
          Heda
          Inlägg 11-08-2008, 11:59
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 653
          Medlem nr: 14 393

Jag sitter på jobbet och har tyvärr inte tillgång till alla mina hönsbilder...men ikväll är jag hemma! Jag har bara diversekorsningar, min Maran 'Lindsay' dog i någon infektion för ett par veckor sedan -cry-.gif sen har jag ju lilla Lisa också, hon är en Japansk dvärgsilkeshöna! Lilla Lisa ligger för närvarande på ägg, lite sent på säsongen kanske, men vad gör man när man inte har någon äggkläckningsmaskin och Lisa inte går att boka för ruvning? Lilla Lisa är den enda ruvningsbenägna jag har kvar, både räven och höken var på besök i våras... -cry-.gif

Tycker egentligen bäst om att använda maskin, de blir mycket tamare då, men vi flyttade i höstas och det var grannens maskin...ett önskeköp inför framtiden. Nu har jag lite för få hönor, Lisa ligger på 4 ägg...äggen är stoora och Lisa är liiiten.

Brukar ni låta alla gå ihop när ni har kyckligar? Även när de är nykläckta? Är orolig för ihjälhackning mm från de andra hönorna...hur gör ni?

//Heda

Citera
          Myosotis
          Inlägg 12-08-2008, 09:18
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Nostalgia62 @ 10-08-2008, 11:50) *
          thanks.gif Myosotis, du har gjort mig så glad idag

Vilken härlig tråd du startat wub.gif

Tack själv! Jag tvekade länge, folk verkar gilla hundar och katter bäst, men vi är ju i alla fall några stycken "hönsbitna" haha. Ja, visst är det mysigt att sitta hos hönsen och lyssna när de betar och småpratar. Mina brukar komma fram till mig ibland där jag sitter, några hoppar även upp i knät.

Heda: Vilken otur du haft! trostar.gif Jag har bara haft kycklingar en gång, då lät jag hönan ruva fram dem. Jag tycker inte om maskin, det är taskigt och onaturligt och de får fel instinkter. Mina blev jättetama ändå, jag tog upp och höll dem varje dag, och de fick mat när de kom till mig. Tar man sig tid så blir de tama. Flockens beteende spelar också roll, om mamman eller tuppen är hysteriska av sig så lär sig kycklingarna av dem att människor är farliga.
          Ja, jag lät dem gå ihop och det gick bra fast mamman inte var högst i rang. Jag byggde ett litet utrymme av hönsnät dit bara kycklingarna kunde gå, de lärde sig snabbt att de var trygga där. På så sätt kunde inte de stora hönsen sno det dyra kycklingfodret heller. giggle.gif

Bohuslän-Dals svarthöna.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Wilmer
          Inlägg 12-08-2008, 09:31
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

wub.gif Men ååå, så fina!! Flera bilder o berättelser tack bravo.gif

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 12-08-2008, 09:48
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Tack för de vackra hönsbilderna och de kärleksfulla texterna! Svarthönorna ser så friska och stolta ut. Habegäret vaknar igen, suck! wub.gif
          @ Nostagia62, jag känner väl igen stämningen - det finns inget mera avstressande än att sitta och titta på hönornas fridfulla sysselsättningar. På ett par månader förvandlar de ett ogenomträngligt ogrässnår till finaste kompostjord. De är roliga också:
          En av våra mera ambitiösa tuppar ville visa hönorna hur man ska bete sig i värpredet. Han hoppade upp, gick runt några varv med pedagogisk uppsyn, lade sig ner, gick runt igen... Närmaste hönan såg föga imponerad ut.

Hoppas ni visar bilder av era hönshus också! Vi har en friggebod bland framtidsprojekten. whistling.gif

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          MayaLisa
          Inlägg 12-08-2008, 16:58
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem nr: 12 685

Här är några hönsabilder och ankbilder: Det är en liten aracuana och en FiftyFiveFlowery

Ankan fick inte plats, här kommer hon, BiAnka. Tror hon diskuterar nåt med snygg-Erik, min aracuana tupp.

Redigerat av MayaLisa: 12-08-2008, 16:59
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  IMG_2928.jpg ( 765.43k ) Antal nedladdningar: 80
          Bifogad fil  FFF.jpg ( 114.51k ) Antal nedladdningar: 80
          Bifogad fil  erik_o_bianka.jpg ( 126.38k ) Antal nedladdningar: 153

--------------------
          Roslagen zon 3-4

Det är själva resan som är livet!
          Då du kommit ända fram så är det slut...

Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 12-08-2008, 19:10
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem nr: 11 365

Oj och suck! Man kan inte ha höns när man bor i lägenhet, tyvärr! Annars hade jag haft det...och minigris...
          Det här med hönsraser - nån som vet en bra site där man kan se och läsa om olika hönsraser?

--------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)

cancer.gif

Citera
          Johanna O
          Inlägg 12-08-2008, 21:54
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 62
          Medlem nr: 10 417

Visst är det avstressande med höns! Jag har ställt in en trädgårdsstol i min hönsgård. Där brukar jag sitta och bara studera de små, nyfikna, pigga och alltid småpratande söta varelserna! Och tänk, vad lyckliga de kan bli, bara jag ställer in min skottkärra som är full med ogräs och jord!

Vänliga hälsningar

Johanna

--------------------
          Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se

Citera
          MayaLisa
          Inlägg 12-08-2008, 22:19
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem nr: 12 685

Hönsraser

Flera hönsraser

Hittade genom Goole

Redigerat av MayaLisa: 12-08-2008, 22:21

--------------------
          Roslagen zon 3-4

Det är själva resan som är livet!
          Då du kommit ända fram så är det slut...

Citera
          Myosotis
          Inlägg 13-08-2008, 17:52
          Länk hit: #14

Medlem

bravo.gif Så fina svarthöns, Johanna! MayaLisa: vad spännande med Araucana, de är väl inte så vanliga i Sverige? Mina blandras innehåller nog Araucana, för två av dem värper gröna ägg. Eller finns det fler raser som gör det? Denna här är fem år gammal och mamma till min tama höna ovan. Värper bruna ägg. Jag tycker hon är lite lik din på bilden.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Nostalgia
          Inlägg 14-08-2008, 11:34
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 2 833
          Medlem nr: 10 222

OJ så trevligt, här har ja ju en hel del "hönsfolk" flaxat in sedan jag var in på Odla sist smile.gif och vad kul att ni "vanliga folk" giggle.gif också tycker denna tråd är intressant.

Vilka fina hönsbilder det kommit in och vilka vackra höns ni har allihop wub.gif önskar jag också kunde lägga in några bilder men sedan en tid tillbaka får jag inte in bilder till Odla, det kommer upp en ruta och fast jag godkänner den så händer inget.

Men jag kan bidra med en liten solskenshistoria. Jag har fött upp många kycklingkullar under åren och har haft turen att äga många ruvvilliga hönor och dom flesta av dem har även visat sig vara mycket bra "mammor". Från tiden den här historien kommer ägde jag även några blandras ankor och dom värpte duktigt och hade tillgång till vatten där dom kunde para sig och min förhoppning var förståss att vi skulle få babyankor på gården. men tiden gick och ingen av honorna värkade vilja ruva på äggen som låg där i det fint byggda boet dom gjort. Pratade med min grannes "hönstokiga" son om mitt problem och han sa : det är bara att du använder dig av någon av dina hönor. Lycklig åker jag hem, går ner till hönsgården och börjar fundera ut vilken av mina hönor som skulle få bli "ankmamma". Jag har turen på min sida, för Prickan min bästa ruvhöna och kycklingmamma, har gått och klucket ett par dagar, hon får det naturligtvis bli, bara att vänta ut henne tills hon har lagt sig. Några dagar senare när jag kommer in i hönshuset ligger Prickan äntligen stilla i ett av redena, hon muttrar lite surt när jag lyfter henne för att titta hur många ägg hon har under sig, fyra finns under hennes varma mage, plockar dom från henne och lägger snabbt dit tre ankägg, Prickan är en liten blandras höna så det är precis så att hon täcker dom stora ankäggen. Tidigare har hon ruvat ruvat fram 5-6 kycklingar i varje kull och varit en av dom bästa mammor en kyckling kan ha. Tiden går och Prickan ligger tåligt och lugnt kvar på sina ägg, jag läser lite om ankruvning och förstår att ankägg naturligt får en högre luftfuktighet än vad vanliga kycklingägg får eftersom ankhonorna badar emellanåt. Hur gör jag nu? kanske Prickans ägg behöver fuktas lite? Ringer grannens son och jo det tycker han låter klokt men vet inte om det egentligen behövs. Jag penslar ändå Prickans ägg försiktigt lite då och då, till hennes förvåning men tålmodigt finner hon sig i detta. Dagen med stort D närmar sig och när man håller äggen intill örat kan man höra ankungarna.
          Så äntligen kläcks dom, alla tre dessutom, vilken lycka och vilka godingar wub.gif Många kommer för att se detta "under" och Prickan visar som alltid stålt upp sina "kycklingar" helt ovetande om varför just dessa får sådan uppmärksamhet. Tiden går och ankungarna växer snabbt och trängs för att få plats under sin mamma. Nu är de så pass stora så jag tycker det är dags att dom med sin mamma kan få gå utanför hönshagen och utforska resten av gården. Vi bor mitt i skogen så en del faror lurar (rovfåglar, räv m.m) och visst har vi haft oturen att bli av med en del av våra höns under åren.
          Prickan passar på sina "små" och visar dom på ett och annat matnyttigt allt verkar fungera så jag litar på Prickan och går in för att förberda lte mat. När jag står och skär tomater hör jag ett fruktansvärt kacklande och jag hör också tuppens orosläte.
          Nej tänker jag, nu händer det som inte får hända, nej, nej jag rusar ut, tittar snabbt ut över gården, sen hör jag var det värsta kacklandet kommer ifrån, grusvägen.
          Med andan i halsen springer jag mot vägen, några höns som anslutit sig till platsens händelse flaxar åt sidan och jag ser tuppen oroligt spatsera fram och tillbaka.
          Jag kommer aldrig att glömma vad som mötte mig när jag äntligen kom fram :
          Ankungarna hade hittat en större vattenpöl på vägen där dom nu gladeligen badade för fullt och stakars Prickan stod på sidan av och kacklar sitt högsta varningsrop hon kan och förstår inte varför hennes "Kycklingar" inte lyssnar på henne. Jag lyfter upp henne och föser ankungarna ner tillbaka till hönsgården, väl där inne springer dom förtjust fram till sin mamma igen och hon putsar nöjt på dem. Dagen därpå när dom åter släpps ut, dröjer det inte förrän dom igen vankar upp mot vägen men den här gången med både Prickan och mig och nu låter hon dom hållas, på något sätt är det som hon förstår, ja det är väl vad jag tror iallafall, för hon är en mycket klok hönsmamma smile.gif
          Ankungarna växte upp och flyttade sedan in till ankflocken och dom verkade inte fått några men av att haft en hönsmamma, utan smälte fint in hos dom andra ankorna. Men så hade dom ju inte haft vilken hönsmamma som helst, utan Prickan wub.gif

Redigerat av Nostalgia62: 14-08-2008, 11:44

Citera
          skogstroll
          Inlägg 14-08-2008, 11:39
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

å så fina hönor, ska skaffa ett gäng jag också när hönshuset är byggt, än så länge bara en grund! smile.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 14-08-2008, 15:04
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem nr: 11 365

Nostalgia, tack så mycket för att du berättade om Prickan och ankungarna! wub.gif wub.gif

--------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)

cancer.gif

Citera
          Red Top
          Inlägg 14-08-2008, 15:59
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Tack snälla Nostalgia för den underbara berättelsen. Måste vara underbart att få uppleva!
          En hälsning till den goda hönsmamman.

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Motti
          Inlägg 14-08-2008, 16:31
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Äntligen fick jag se bilder på Svarthöns bravo.gif Såg ett " Gokväll"program på tv för ganska många år sedan om Värmländska Svarthöns och blev förälskad i rasen.Har sedan dess haft en dröm att någon gång få äga ett par stycken,tyvär vet jag inte var jag ska övervintra dom för där vi nyss byggt får man inte bygga hur stort eller hur nycket som helst -cry-.gif så jag vet bara inte var jag skulle ha dom på vintern för vi är fullbyggda med våra 160 kvm.Har alltid sedan barnsben tyckt om höns de är så rogivande att bara titta på där de går och kukklar och pickar,har faktiskt haft äran att vara hönsvackt på mitt barndoms lantställe när de var på semester för.Så du som skrev att du tar en kopp kaffe och går och sätter dig i hönsgården !har full förståelse för det är rogivande med hönor,ungefär som att sitta och titta på ett Akvarium fast hönsakvarie i stället giggle.gif Får väl se om jag kan lösa mitt problem framöver så jag kan ha ett par Svarthöns,det vore underbart verkligen.Jättekul föresten med den här tråden !och vilka prakthöns och tuppar ni har bravo.gif

Mvh Motti tummenupp.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 15-08-2008, 08:56
          Länk hit: #20

Medlem

Vilken underbar berättelse, Nostalgia!! wub.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera

116 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 30-11-2025, 07:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon