Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

116 sidor V  « < 55 56 57 58 59 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Höns
          Saltajag
          Inlägg 27-05-2011, 12:50
          Länk hit: #1121

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 23 412

Hej,

jag har fyra fina Hedemoraflickor o en tupp som heter Tryggve rolleyes.gif Jag är så glad för ÄNTLIGEN har den ena hönepönan lagt sig på ägg, trodde ingen av dem ville men det var ju tur jag hade fel :-) Jag hade helt frigående höns (blandras) för 10-15 år sen o då lät vi hönorna ruva fram sina kycklingar och reda ut allt på egen hand men numer är jag lite mer nojjig o undrar om jag ska låta hönepönan ha sina kycklingar hos de andra eller ska jag ha dem undanstoppade till en början? Hon har bara legat sen i måndags så jag hinner ju grunna på detta...men vore kul att få era åsikter!

Sen funderar jag på det här med hönsgödsel. Jag brukar storstäda vår o höst till dem o då tar jag ut allt. Sen brukar jag fylla på med strö (använder numer torv) under sittpinnen någon gång då o då och nu börjar det bli dax att tömma ut där. Frågan är om jag kan lägga ut det i landet o växthuset i höst när jag har "skördat klart" eller måste det ligga o bränna först? confused.gif

Tacksam för svar o åsikter!

Citera
          Myosotis
          Inlägg 27-05-2011, 13:10
          Länk hit: #1122

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Där ser man, det kan tydligen vara olika med hedemorornas ruvlust. Min ena är alldeles naken på magen och fräser ilsket åt allt och alla, har aldrig upplevt en surare höna.

Min erfarenhet när det gäller kycklingar är väldigt begränsad. Jag lät dem vara med de andra från början, men under lite uppsikt de första dagarna och med möjlighet för kycklingarna att komma undan eventuella attacker. Jag tror inte mycket på det här med maskinkläckning, visst, de har sina instinkter och verkar funka normalt ändå, men det naturliga är att växa upp med inte bara mamman utan hela familjen, speciellt tuppen deltar ju och hade nog inte gjort det om det inte hade funnits någon nytta med det. Jag tror de lär sig massor av de vuxna. Frågar du mig tycker jag att de ska få vara med hela flocken. Hedemora är en lantras med normala beteendemönster. Har de bara plats nog kan jag inte tänka mig att de skulle ge sig på småttingarna, det ser du ju när de är kläckta om alla är snälla. Sen kan du bygga lite skrymslen som de kan springa och gömma sig i där inte de vuxna får plats, det lär de sig snabbt.

Det här med hönsskiten funderar jag också på! Jag lägger den på komposten och det verkar ju funka, men om man vill ha den att gödsla med direkt vet jag inte hur man gör. Den ska ju inte vara alldeles färsk. Jag hällde ut en hel del hönsskit direkt på landet höst och vinter förut, och den rabatten är sig inte lik, det har blivit något fel med näringsbalansen där, fast jag tror att det beror på att jag även hällde ut lite vedaska då och då, det ska jag aldrig göra mer. Men jag kan inte utesluta att det berodde helt eller delvis på för mycket eller obrunnen hönsgödsel.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 30-05-2011, 09:34
          Länk hit: #1123

Medlem

På ett hönsforum dök frågan upp hur lång tid det tar för hönan att värpa sitt ägg. Jag skulle skicka en filmsnutt till en nyfiken medlem, men den var för stor (25,5 MB och jag kan bara skicka 25 wacko.gif ) och jag kan inte förminska den i efterhand så då fick jag tipset om en tjänst att skicka stora filer med. Filen ligger där om det är någon som är intresserad, men den är bara kvar till den 3. juni. Det är kanske inte så många som har sett hur ägg kommer till. Idag mätte jag tiden när hon värpte, det tog 5 minuter 50 sekunder från att hon reste sig och började pressa.

Favorithönan värper

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Meriona
          Inlägg 31-05-2011, 09:03
          Länk hit: #1124

Gäster

NU kunde jag se filmen Myo! yahoo.gif Så sött! Jag trodde att de låg ner och värpte, så dum jag är!

Citera
          Myosotis
          Inlägg 01-06-2011, 07:19
          Länk hit: #1125

Medlem

CITAT (Meriona @ 31-05-2011, 10:03) *
          så dum jag är!

nono.gif Säg inte så, det kunde väl inte du veta! kompiskram.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 04-06-2011, 16:25
          Länk hit: #1126

Medlem

Hon är galen. rolleyes.gif När hon känner sig ensam gal hon. Tokiga höna Bifogad fil  nenee.gif ( 825bytes ) Antal nedladdningar: 3

Så skulle jag fota ungtuppen när han gal också, men det var lite svårt...

Jag hade liksom mer tänkt mig en bild från sidan...

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Meriona
          Inlägg 04-06-2011, 17:16
          Länk hit: #1127

Gäster

Ojoj vilka fina galningar du har Myo! wub.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 06-06-2011, 15:01
          Länk hit: #1128

Medlem

Min favorithöna ligger på 9 ägg. Hjälp till att hålla tummarna så att det blir kycklingar, helst 9 hönor eller 8 hönor och en tupp.
          Som ni minns har jag ju fått för mig att min tupp är steril och jag vill verkligen inte att hon ska ruva förgäves igen. Tuppen jag fick låna i fjor (pappan till min lilltupp) kan jag nog inte låna igen, så jag hade gett upp tanken egentligen. Favorithönan är ju själv inavlad, hennes föräldrar var syskon. Det gör inget när det gäller fågler, men jag tyckte det verkade dumt att para henne med sin egen son. Av en slump läste jag om inavel igen och att man måste inavla i många fler generationer för att det överhuvudtaget ska vara några risker med det, så jag frågade hönsexperterna och flera sa att det var absolut riskfritt med tanke på att hon är blandras och den inkorsade tuppen är av en helt annan ras. Så helt plötsligt fanns möjligheten där i alla fall! Hon har gått omkring och skrockat bra länge nu men fortfarande värpt, så så fort jag hade fått ihop 9 av hennes ägg la hon sig.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 06-06-2011, 16:55
          Länk hit: #1129

Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem nr: 11 365

Håller stenhårt!!!

--------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)

cancer.gif

Citera
          Meriona
          Inlägg 06-06-2011, 19:33
          Länk hit: #1130

Gäster

Ojdå! Jajamen vi håller alla tummar vi bara kan! smile.gif

Citera
          Minimika
          Inlägg 06-06-2011, 21:00
          Länk hit: #1131

Medlem
          Antal inlägg: 46
          Medlem nr: 30 078

Äntligen!
          Nu blir det höns hos oss igen. Tio kycklingar i hönshuset. Här en bild av en av dom.Bifogad fil  IMG_1433.JPG ( 847.43k ) Antal nedladdningar: 27

Citera
          Biggan_
          Inlägg 06-06-2011, 21:05
          Länk hit: #1132

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

CITAT (Minimika @ 06-06-2011, 22:00) *
          Äntligen!
          Nu blir det höns hos oss igen. Tio kycklingar i hönshuset. Här en bild av en av dom.Bifogad fil  IMG_1433.JPG ( 847.43k ) Antal nedladdningar: 27

Så söt! wub.gif
          ...och Myo, så klart håller vi både tummar o stortår så hårt vi kan! tummenupp.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Nostalgia
          Inlägg 07-06-2011, 07:48
          Länk hit: #1133

Medlem
          Antal inlägg: 2 833
          Medlem nr: 10 222

Vilken goding Minimika wub.gif

Håller tummar och tår för din höna Myosotis tummenupp.gif ( du behöver inte oroa dig för inavel men det har du ju redan fått ett bra svar på ) Här ligger 3 hönor på ägg smile.gif men bara på 3-5 ägg var eftersom jag numer har mindre med utrymme.

HÄRLIGA bilder som alltid från dig Myosotis wub.gif smiley_small_hug.gif

Citera
          Meriona
          Inlägg 07-06-2011, 09:45
          Länk hit: #1134

Gäster

Ojoj Nostalgia, du måste lova att ta kort på de små! smile.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 07-06-2011, 10:58
          Länk hit: #1135

Medlem

Åh vad söt Minimika! Vad är det för ras?
          Jaa Nostalgia, du måste också ta kort!
          Tack för alla hållna tummar!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Minimika
          Inlägg 07-06-2011, 13:45
          Länk hit: #1136

Medlem
          Antal inlägg: 46
          Medlem nr: 30 078

Tack!
          Det är Orpington. Jag har varit utan höns i 6 år nu och ser fram emot lite kackel i hönshuset igen. Nu håller jag bara tummarna att det inte är bara tuppar!
          Myosotis; håller en tumme för dig också!

Jag kan ju passa på att fråga om någon vet var jag kan få tag i avelsägg, Orpington? Här uppe i Västerbotten finns det visst inte annat än hon som kläckt fram mina.
          Inser ju att jag har tur om fem av mina tio är hönor och jag skulle vilja ha 7-8 hönor i alla fall. Tänkte låna min brors kläckare och försöka utöka beståndet på en gång.
          Om nån vet var jag kan få tag i ägg, hör gärna av er!

Ha en fin dag alla!

Citera
          Meriona
          Inlägg 07-06-2011, 18:10
          Länk hit: #1137

Gäster

Din kyckling var jättesöt Minimika! wub.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 08-06-2011, 09:05
          Länk hit: #1138

Medlem

Kolla på alternativ.nu eller släng ut en fråga där. Där hittar man det mesta. Avelsägg är ju lätt att skicka så det gör inget om uppfödaren bor långt bort.
          Har du haft orpington tidigare? Berätta lite om rasen!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Nostalgia
          Inlägg 08-06-2011, 19:43
          Länk hit: #1139

Medlem
          Antal inlägg: 2 833
          Medlem nr: 10 222

Bifogad fil  DSCN3146__800x392_.jpg ( 172.08k ) Antal nedladdningar: 37

I väntans tider smile.gif

Om allt går som det ska så lovar jag att lägga in bilder på kycklingarna också, fast det dröjer ca 2- 3 veckor sweatingbullets.gif

Citera
          Saltajag
          Inlägg 08-06-2011, 21:36
          Länk hit: #1140

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 23 412

Idag har jag haft besök...av RÄVEN! Tuppen har slagits för sitt liv, han är den enda som var ljus o det låg vita fjädrar i mängder ranting.gif utanför hönsgården...de går oftast fria eftersom det nästan alltid är någon hemma men idag var det tomt här i två timmar...o då passar den uslingen på. Att hunden står i hundgården (curly coated) 10 m därifrån skiter den tydligen i... Saknar med två hönor, men jag ser inte ett tecken på slagsmål från dem (en svart o en mörkt grå) och sen låg det en inne och ruvade, o den sista hönan gick förvirrad omkring utanför hönsgården när jag kom hem, dock verkade hon helt oskadd om än lite olycklig.

Frågan är om mina flickor blivit rädda o rymt sin kos för att komma tillbaka så småningom? Eller flytt o blivit tagna av räven längre bort så jag inte ser några spår? Eller vad??

En bilist hade sett räven utanför vårt strax innan vi kom hem så han funderade nog på att hämta en till...men nu är det in i hönsgården som gäller på dagarna och stänga luckan på kvällen. TRIST är vad det är... angry.gif

Citera

116 sidor V  « < 55 56 57 58 59 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-06-2026, 10:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon