Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

116 sidor V  « < 5 6 7 8 9 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Höns
          Aqvakul
          Inlägg 03-11-2008, 17:53
          Länk hit: #121

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Ja, jag har varit på Malmöutställningen ganska många gånger. Men som du säger, det är väl ingen direkt hit att åka till Malmö! Hoppas att dom utökar i Alnarp!

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Monaxe
          Inlägg 03-11-2008, 19:41
          Länk hit: #122

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

Tänk att jag helt missat denna tråden tidigare! Har drömt om egna höns i flera år men får nog fortsätta drömma.
          Så fantastiskt vackra bilder ni har på era hönor och tuppar, man blir ju helt ha galen...vill ha...vill ha...

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera
          Ramoth
          Inlägg 10-11-2008, 14:16
          Länk hit: #123

Medlem
          Antal inlägg: 556
          Medlem nr: 7 452

CITAT (Aqvakul @ 03-11-2008, 08:07) *
          Australorpington var verkligen enorma! Vi var där i går, söndag. Du var väl där i lördags.

Ja men, storleken är ju en del av deras charm - charm som är helt i proportion med storleken.
          Tänk att ha en sådan tam tupp i famnen! Lite att krama det mina vänner ! giggle.gif
          De kan blir väldigt personliga har vi märkt - vår "lille" tuppen är bara så otroligt härlig wub.gif
          Å så värper de stora härliga ägg hela året. (Ja inte tuppen då så klart!)Det är inte fy skam det mina vänner !

Citera
          Myosotis
          Inlägg 11-11-2008, 20:42
          Länk hit: #124

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Hittade just denna film:

Hönspolisen ingriper

Det ska vara ordning på gården!! giggle.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 11-11-2008, 20:59
          Länk hit: #125

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Myosotis @ 11-11-2008, 20:42) *
          Hittade just denna film:

Hönspolisen ingriper

De tjeckiska tupparna är det ruter i! tummenupp.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 13-11-2008, 20:13
          Länk hit: #126

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Alla hönsintresserade träffas väl på Nationalen i Huseby den 22-23 november. Årets största fjäderfähändelse.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Nostalgia
          Inlägg 14-11-2008, 08:48
          Länk hit: #127

Medlem
          Antal inlägg: 2 833
          Medlem nr: 10 222

CITAT (Myosotis @ 11-11-2008, 20:42) *
          Hittade just denna film:

Hönspolisen ingriper

Ja nån ordning får det va a0a.gif

(såg ut att vara sussex höns wub.gif )

Citera
          Nostalgia
          Inlägg 14-11-2008, 08:57
          Länk hit: #128

Medlem
          Antal inlägg: 2 833
          Medlem nr: 10 222

CITAT (Jan Lindgren @ 13-11-2008, 20:13) *
          Hej!
          Alla hönsintresserade träffas väl på Nationalen i Huseby den 22-23 november. Årets största fjäderfähändelse.
          MVH
          Jan Lindgren

Lite långt för mig att åka på tyvärr sad.gif men det kanske läggs ut bilder efteråt därifrån som man kan titta på unsure.gif

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 24-11-2008, 14:13
          Länk hit: #129

Medlem

Hej!
          Igår så var jag på nationalutställningen. Det var många fina fjäderfän. Tyvärr inga kalkoner eller pärlhöns. Mängder av hönsraser var utställda. Mina favoriter bland hönsen var seebright och svensk dvärg. Någon av de raserna ska jag skaffa mig i framtiden. För oss var det roligt att det var några stora kochin med i år. De är inte så många som har den rasen. Domarna var hårda. 0 poäng om tuppen hade dubbel tagg i kammen. Själv var jag mest intresserad av ankorna. En damm blir mer levande om man har några ankor. Vi har dock för mycket rovfåglar här så jag kan inte ha för små raser. Någon gång i framtiden så ska jag bygga en voljär över ankdammen med omgivning. Det är svårt att täcka många hundra kvadratmeter med nät. Jag har fått tips om att det billigaste nätet att täcka med är trålnät från Danmark. Får se om pengarna räcker.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Myosotis
          Inlägg 24-11-2008, 14:22
          Länk hit: #130

Medlem

Ja, visst är Sebright fina! bravo.gif
          Är det inte alltid så att dubbel tagg leder till diskvalifikation? I Alnarp var det en tupp med helt olika slör, lång på ena sidan och förkrympt på andra. Jag blev förvånad över att den inte blivit diskvalificerad, men fick sen se att den inte hade bedömts än.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 05-12-2008, 09:04
          Länk hit: #131

Medlem

För en stund sen satt jag här vid datorn i godan ro när plötsligt hönsen började panikskrika. Jag sprang ut det fortaste jag kunde, och tror ni inte det stod en räv precis på utsidan av hönsgården! Den flyttade sig först inte alls fast jag vrålade åt den, det var precis som om den inte märkte mig för den var så fokuserad på hönsen. Tog ett steg till mot den, det var nog mindre än två meter avstånd då, den tittade upp och sprang. Och jag som hade tänkt att åka iväg idag, det vet jag inte om jag vågar nu. crying.gif Jag är så glad att jag var hemma, men den kommer ju säkert tillbaka.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 05-12-2008, 09:48
          Länk hit: #132

Medlem

Hej!
          Räven kommer säkert tillbaka. Antingen måste du rävsäkra hönsen vilket kan bli svårt eller avliva räven vilket också är svårt. Räven tog ca 12 ankor i våras hos oss. De var mycket skicklig och grävde sig in trots stenig och hård mark. Jag har nu satt upp en rävfälla men räven har inte varit här på länge så troligen har mina trevliga grannar lyckats skjuta den. Det är skönt att ha hjälpsamma grannar när jag inte jagar själv. Rovdjur som upptäckt att tamdjur är lättillgängliga slutar sällan av sig själv. Hoppas du får stopp på räven.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Wilmer
          Inlägg 06-12-2008, 12:30
          Länk hit: #133

Medlem
          Antal inlägg: 10 735
          Medlem nr: 2 529

crying.gif Akta hönsen Myosotis!! Hoppas du lyckas hålla den borta på något sätt!

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Myosotis
          Inlägg 07-12-2008, 14:13
          Länk hit: #134

Medlem

Hittils har den inte kommit tillbaka.

Trevligt att se den söta julbilden igen, Wilmer. Den borde du ha året om, tycker jag...

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          skogstroll
          Inlägg 08-12-2008, 16:38
          Länk hit: #135

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

CITAT (Myosotis @ 05-12-2008, 09:04) *
          För en stund sen satt jag här vid datorn i godan ro när plötsligt hönsen började panikskrika. Jag sprang ut det fortaste jag kunde, och tror ni inte det stod en räv precis på utsidan av hönsgården! Den flyttade sig först inte alls fast jag vrålade åt den, det var precis som om den inte märkte mig för den var så fokuserad på hönsen. Tog ett steg till mot den, det var nog mindre än två meter avstånd då, den tittade upp och sprang. Och jag som hade tänkt att åka iväg idag, det vet jag inte om jag vågar nu. crying.gif Jag är så glad att jag var hemma, men den kommer ju säkert tillbaka.

huu hur ska det gå för mina hönor... har en del räv

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Myosotis
          Inlägg 09-12-2008, 07:00
          Länk hit: #136

Medlem

no.gif Ingen bra kombination... Ha inte hönsen ute utan uppsikt, det går otroligt fort och så är alla döda. Det hände mina första höns.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Mahogany
          Inlägg 16-12-2008, 15:29
          Länk hit: #137

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 19 048

Jag är en antilantrasmänniska tyvärr, för jag ser dessa så kallade lantraser som blandrashöns enbart och det går ofta att se vad som ligger bakom tex skånska blommehöns där (Milli-Fleur) porslinshöns ligger bakom, svarthöns där finns Japanska silkeshöns bakom, tyvärr är så det och inget påhitt. Dessa så kallade lantraser poppade upp som svampar ur jorden på 1970-talet. Jag har själv haft höns men det är en massa år sedan, då var jag aktiv i Svenska Rasfjäderfäförbundet och åkte runt på utställningar med mina höns, bla, födde jag upp mina favoriter Araucana som också är den enda hönan som lägger gröna - turkosblå ägg. Det finns en massa blandisar som lägger gröna ägg men de har altså Araucanan bakom sej.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 17-12-2008, 10:54
          Länk hit: #138

Medlem

CITAT
          Bohuslän-Dals svarthöna är trots namnet inte bara lokalt begränsad till Bohuslän och Dalsland utan återfinns även i Norge. Rasen importerades till Sverige av sjömän under mitten av 1800-talet och har anpassat sig väl till svenska förhållanden.
          De höns som ligger till grund för dagens besättning köptes 1958 från två bröder i Bullarebygd. Deras svarta höns hade kommit med modern som brudgåva från Norge omkring sekelskiftet.
          En holländsk beskrivning av en liknande hönsras från 1635 gör att man tror att rasen härstammar från Mocambique.
          Allt sedan rasen kom till Sverige har den korsats med andra hönsraser men dess svarta färg och form har visat sig vara dominerande i aveln.

källa

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 20-12-2008, 17:20
          Länk hit: #139

Medlem

Hej!
          Lantraser är knepigt. Naturligtvis är de ursprungligen korsningar liksom andra raser. Även idag så är utställningshöns ofta korsade med andra raser för att uppfylla rasnormerna. Kolla rasfjäderfäförbundets tidning. Nya färger och fjädervariationer korsas hela tiden in i urställningsraserna.
          Legenden om exempelvis linderödsgrisen är nog inte helt korrekt. Jag har talat med sonen till en grishandlare vilken levererade fläckiga grisar inköpta i Småland till Skånes Djurpark. Man ska nog ta alla påståenden om lantraser med en nypa salt. Raserna kan vara utmärkta i alla fall.

Idag så förlorade jag min sista hona av blekingeankorna. Troligen så är det en duvhök som härjar. Nu så får jag slakta hannarna och sedan blir det inga nya förrän jag fått råd att sätta upp ett nättak över mark och dammar. Nästa gång jag köper ankor så blir det smaragd, löp och mandarin. Tror jag!
          Höken hittade ett hål och tog sig in till pärlhönsen också men bara en strök med.
          Hönsen går i relativt små burar med extra kraftigt nät och plasttak. Vi har också lagt nät under för att skydda mot rävarna. Det är inte lätt att ha smådjur när man bor i skogen.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Heda
          Inlägg 23-12-2008, 19:35
          Länk hit: #140

Medlem
          Antal inlägg: 653
          Medlem nr: 14 393

Uj, uj, uj så tråkigt det är när smådjuren blir "viltmat"! Förra vintern/våren förlorade jag 5 st till räven och 2 till höken. Karl-Philip överlevde mirakulöst ett slagsmål med räven, det tog 6 veckor att återhämta sig och han stod med huvet i backen i en vecka. Jag doppade näbben i vatten så att han fick vätska i alla fall. Trodde att han skulle dö men tänkte att han fick natten på sig. Det var rätt beslut!! Nu är han kung i hönsgården igen!! Han blev (naturligtvis) upphöjd till Prins efter det slagsmålet, även om han inte klarade hönorna...

Min förra hjälte tupp, Riddar Bertil, blev dubbad efter att ha klarat 5 hönor undan räven, han blev av med hela stjärten och en hel del halsbehäng. Han slogs även med Duvhöken en gång och räddade en höna undan klorna! Tillslut tog räven honom i alla fall, men den räven nöjde sig med Bertil och Karl-Philip lyckades få in alla hönor i hönshuset. Riddar Bertil var ju en RIKTIG tupp...4.8kg tung korsning Faverolle-Brahma och absolut handtam, det var sorg när Bertil var en fjäderhög allena no.gif

Efter Bertil köpte jag en renrasig Brahma tupp, Elvis Costello. Den faan (rent ut sagt) blev en ilsken och elak jäkel!! Har ärr på benen efter hans förbenade sporrar!! Elvis blev rävmat i våras...då grät jag ingen tår, beklagade bara den ekonomiska förlusten. Hädanefter kommer jag bara ha egenuppfödda, handtama tuppar! Men förhoppningsvis får jag behålla Karl-Philip några år till.Till våren ska jag låna äggkläckare och kläcka lite nya fjäderfän. Det ska bli trevligt med utökning av hönegården igen smile.gif

//Heda

Redigerat av Heda: 23-12-2008, 19:36

Citera

116 sidor V  « < 5 6 7 8 9 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2026, 19:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon