Uj, uj, uj så tråkigt det är när smådjuren blir "viltmat"! Förra vintern/våren förlorade jag 5 st till räven och 2 till höken.
Karl-Philip överlevde mirakulöst ett slagsmål med räven, det tog 6 veckor att återhämta sig och han stod med huvet i backen i en vecka. Jag doppade näbben i vatten så att han fick vätska i alla fall. Trodde att han skulle dö men tänkte att han fick natten på sig. Det var rätt beslut!! Nu är han kung i hönsgården igen!! Han blev (naturligtvis) upphöjd till Prins efter det slagsmålet, även om han inte klarade hönorna...
Min förra hjälte tupp,
Riddar Bertil, blev dubbad efter att ha klarat 5 hönor undan räven, han blev av med hela stjärten och en hel del halsbehäng. Han slogs även med Duvhöken en gång och räddade en höna undan klorna! Tillslut tog räven honom i alla fall, men den räven nöjde sig med Bertil och Karl-Philip lyckades få in alla hönor i hönshuset. Riddar Bertil var ju en RIKTIG tupp...4.8kg tung korsning Faverolle-Brahma och absolut handtam, det var sorg när Bertil var en fjäderhög allena
Efter Bertil köpte jag en renrasig Brahma tupp,
Elvis Costello. Den faan (rent ut sagt) blev en ilsken och elak jäkel!! Har ärr på benen efter hans förbenade sporrar!! Elvis blev rävmat i våras...då grät jag ingen tår, beklagade bara den ekonomiska förlusten. Hädanefter kommer jag bara ha egenuppfödda, handtama tuppar! Men förhoppningsvis får jag behålla Karl-Philip några år till.Till våren ska jag låna äggkläckare och kläcka lite nya fjäderfän. Det ska bli trevligt med utökning av hönegården igen
//Heda
Redigerat av Heda: 23-12-2008, 19:36