| |
|
  |
Höns |
|
|
|
|
17-08-2011, 11:21
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (Biggan_ @ 17-08-2011, 12:03)  Dom växer alldeles för fort ju! Men var tid har sin charm, men visst kunde de vara små ulltottar lite till. Både och. Visst är de som allra sötast de första dagarna, men det är så roligt och spännande att lära känna dem och se dem förändras så jag kan knappt tåla mig. CITAT (Biggan_ @ 17-08-2011, 12:03)  Går det att se nu vilka som är tupp eller höna? Inte säkert än, men jag misstänker att nr. 3, 6 och 7 är tuppar. Nr. 8 (plymouth-rock-dotter) ska vara en höna pga färgen, en tupp hade blivit randig. CITAT (Biggan_ @ 17-08-2011, 12:03)  Förresten så var det länge sedan vi fick se bilder på dina myskankor! Det kanske beror på att de inte är höns!  Och myskanktråden har hamnat lååångt ner. Men okej då, en intesåbra gruppbild med myskankor och tvätt och allt
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-08-2011, 16:05
|

Medlem
Antal inlägg: 775
Medlem nr: 38 520

|
Klart du skall ha några av den sorten... Det finns ytterliggare två filmer på hennes höns. http://www.youtube.com/user/bettelhuhn#g/uDet var ju en grann voljär du har till dina fåglar och då kanske vi har en del av förklaringen till att dom är så tama och goa...
--------------------
Avskyr jakt och slakt men räddar gärna djur från döden. Skänker pengar till Djurrättsalliansen, WSPA, Svenska Hästars Värn och Djurskyddet Sverige. Zon 1 enligt kartan men ibland känns det som zon 13
|
|
|
|
|
|
|
|
17-08-2011, 16:55
|

Medlem
Antal inlägg: 1 257
Medlem nr: 3 013

|
CITAT (Myosotis @ 17-08-2011, 17:15)  Favorithönan har varit jättetam i 7 år och den stora utegården blev klar förra våren så nej, det tror jag inte, snarare tvärtom, det kan ha bidragit att jag satt med dem varje dag så de fick gå fritt, då umgicks jag mer med dem än nu när de klarar sig själva.
Ja visst verkar Ramelsloher mysiga? Läste på ett tyskt hönsforum att många tycker att det är den tamaste rasen som finns. Jag läste fel först: "det kan ha bidragit att jag satt på dem varje dag" Härtill är jag nödd och tvungen, tänkte hönan.  Jisses, vad småttingarna växer på förresten!  En barndomsvän till mig visade häromdagen foton på sina svarta Australorp med kycklingar, också kolsvarta. Jättefina!
--------------------
Odlar på taket i zon II
|
|
|
|
|
|
|
|
17-08-2011, 23:43
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
CITAT (Myosotis @ 17-08-2011, 12:21)  Både och. Visst är de som allra sötast de första dagarna, men det är så roligt och spännande att lära känna dem och se dem förändras så jag kan knappt tåla mig. Inte säkert än, men jag misstänker att nr. 3, 6 och 7 är tuppar. Nr. 8 (plymouth-rock-dotter) ska vara en höna pga färgen, en tupp hade blivit randig. Det kanske beror på att de inte är höns!  Och myskanktråden har hamnat lååångt ner. Men okej då, en intesåbra gruppbild med myskankor och tvätt och allt  Vilken härlig dag i hönsgården! Jättefin sommarbild, men myskisarna är lite svåra att se tydligt! Vi får väl leta upp myskistråden igen! Men din Plymouth Rock-höna är ju randig! Nu får jag inte ihop det riktigt! Jag tror nog du har rätt angående tupparna. De du tror, ser ju väldigt tuppiga ut med mera utvecklade kammar. Fast det är kanske inte där man ser om det är en tupp! Så klart är det fantastiskt att få följa deras utveckling från nykläckta till vuxna individer! Vilken underbar sommar du har haft och har med dina djur.
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
|
|
|
18-08-2011, 08:00
|

Medlem

|
Australorp är verkligen vackra! De har så fina ögon. CITAT (Biggan_ @ 18-08-2011, 00:43)  Men din Plymouth Rock-höna är ju randig! Nu får jag inte ihop det riktigt! Vilket då? Det här med kycklingen? Så här: tvärrandig höna x enfärgad tupp ger som avkomma randiga tuppar och enfärgade hönor som man kan se skillnad på redan som små. Nu är inte pappan enfärgad men enligt hönskalkulatorn skulle det ändå bli svarta hönor och tvärrandiga tuppar. Eftersom kycklingen är varken det ena eller det andra har jag fått experthjälp. Hade det varit en tupp hade den varit randig, möjligen med inslag av andra färger, men denna är i huvudsak svart och alltså en höna. Jo, man kan titta bl.a. på kammarna, men problemet här är att de ser ut att ha olika typer av kam för de är ju blandraser. Tyvärr kan det vara så att en med liten kam är en tupp med en liten sorts kam.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-08-2011, 15:52
|

Medlem

|
Det verkar komplicerat det där med könsbestämning på kycklingar. Men var gör du av alla tupparna? Det kan ju inte vara för många för då blir det slagsmål!
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
19-08-2011, 17:34
|
Gäster

|
Ganska fantastiskt att någon lagt ner så mycket tid att skapa en hönskalkulator!
|
|
|
|
|
|
|
|
19-08-2011, 17:54
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Man kan ha höns-tv också
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
19-08-2011, 19:24
|
Medlem
Antal inlägg: 46
Medlem nr: 30 078

|
Måste bara berätta om min go´a tupp, Axel. Som vanligt efter middagen gick vi ut och drack kaffe med hönorna, ja dom fick lite havregryn då. Jag lyfte upp Axel i knät där han kurade ihop sig och somnade med huvudet nerstoppat i öppningen på min fleecetröja. Han vaknade till och la huvudet på min axel, haha, och sen ner med skallen i min tröja igen. Tyvärr fanns ingen kamera i närheten! Det hade varik kul att dela med sig av stunden!
Dom är för himla härliga mina "små" kycklingar! 2,5 månaders, 3 kilos klumpar. Och större ska dom bli! Inte undra på att det går mycket mat....
Kuckeliku på er alla hönsvänner!
|
|
|
|
|
|
|
|
19-08-2011, 19:30
|

Medlem

|
CITAT (Minimika @ 19-08-2011, 20:24)  Måste bara berätta om min go´a tupp, Axel. Som vanligt efter middagen gick vi ut och drack kaffe med hönorna, ja dom fick lite havregryn då. Jag lyfte upp Axel i knät där han kurade ihop sig och somnade med huvudet nerstoppat i öppningen på min fleecetröja. Han vaknade till och la huvudet på min axel, haha, och sen ner med skallen i min tröja igen. Tyvärr fanns ingen kamera i närheten! Det hade varik kul att dela med sig av stunden!
Dom är för himla härliga mina "små" kycklingar! 2,5 månaders, 3 kilos klumpar. Och större ska dom bli! Inte undra på att det går mycket mat....
Kuckeliku på er alla hönsvänner! Myo dricker te med sina hönor, och du dricker kaffe med dina! Det kallar jag passion!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-08-2011, 19:53
|
Medlem
Antal inlägg: 46
Medlem nr: 30 078

|
Ja Biggan det kanske man kan kalla det! Jag har alltid varit stor älskare av alla typer av djur. Mamma har berättet att när hon rensade rabatterna när jag var liten ville jag ha alla maskar hon hittade. Idag är hundar min största passion. Har 5 dvärgschnauzer och håller på med uppfödning. Höns är ett härligt komplement till hundar! Jag får lite "meditation" av att sitta med hönsen, ha nån i knät eller bara studera dom. Jag hade Hedemora förr och sen har hönshuset stått tomt 6 år men nu är jag så glad över mina Orpington! Dom är så underbara och sociala. Alla som kommer och hälsar på är förundrare över att dom är så tama. En anledning är väl att vi umgås mycket med dom. Hur som helst är det väl så att alla djur ger tillbaka det dom får. Gott=gott, ont=ont!
Ha en fin helg!
|
|
|
|
|
|
|
|
20-08-2011, 19:47
|

Medlem

|
Hittade en blogg från England Tydligen kan allt hängas på tork... http://greasbychickens.blogspot.com/2010/1...rmim-stuck.htmlFotot är klickbart ! Vill ni komma till första sidan,då klickar ni på texten Chicken Run
Redigerat av Flemming: 20-08-2011, 19:48
--------------------
Avskyr jakt och slakt men räddar gärna djur från döden. Skänker pengar till Djurrättsalliansen, WSPA, Svenska Hästars Värn och Djurskyddet Sverige. Zon 1 enligt kartan men ibland känns det som zon 13
|
|
|
|
|
|
|
|
20-08-2011, 23:45
|

Medlem
Antal inlägg: 3 549
Medlem nr: 32 435

|
Var på Byafest idag. Fick skåda 3 olika slags hönsfåglar; Wyandotte (mmm, vilken fjäderdräkt !), nån brun, stor, snygg, kraftig sort (kommer tyvärr inte ihåg namnet) samt de som jag föll handlöst för; MES Modern Engelsk Stridstupp !! Pyttesmå, jämfört med de andra (vuxen hane 500 gr, hona 400 gr), låååånga ben, små kammar och otroligt fin dräkt ! Tydligen, enl info, ska de vara VÄLDIGT sociala och inte alls "stridisar". Dock är de inte speciellt "äggande", vilket egentligen skulle passa mig väldigt bra, faktiskt ... Tyvärr känsliga för kyla och drag, men det kan man väl fixa ... Är det nån här, som har erfarenhet av dessa ?
--------------------
Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein
|
|
|
|
|
|
|
|
21-08-2011, 16:37
|

Medlem

|
Ingen erfarenhet direkt, men jag har sett dem på utställningar och blivit väldigt förtjust i dem. Man får kontakt med dem tycker jag. Tur att de inte tål kyla, det säkerställer att jag inte skaffar den rasen också... CITAT (Flemming @ 20-08-2011, 20:47)   Haha så söt. Typiskt höna. CITAT (Minimika @ 19-08-2011, 20:24)  ...Jag lyfte upp Axel i knät där han kurade ihop sig och somnade med huvudet nerstoppat i öppningen på min fleecetröja. Han vaknade till och la huvudet på min axel, haha, och sen ner med skallen i min tröja igen... CITAT (Biggan_ @ 19-08-2011, 16:52)  Men var gör du av alla tupparna? Det skrev jag ju här: CITAT (Myosotis @ 02-07-2011, 20:42)  ...Nu var det en annan bekant som vill ha grönvärpare och frågade om han kunde få avelsägg av mig. Först sa jag ja men att jag ville få tillbaka en höna efter min älsklingshöna, sen kom jag på att detta var chansen att en gång till få njuta av kycklingar så jag föreslog att jag skulle föda upp dem istället och behålla en eller två hönor... Det verkade bra i teorin, men det kommer att bli jättejobbigt.  Jag klarar inte av sånt här. Någon som behöver en tupp?
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
21-08-2011, 16:41
|
Gäster

|
CITAT (Myosotis @ 21-08-2011, 17:37)  ...........  Jag klarar inte av sånt här. Någon som behöver en tupp?
|
|
|
|
|
|
|
|
21-08-2011, 19:32
|

Medlem

|
CITAT (Myosotis @ 21-08-2011, 17:37)  Det skrev jag ju här: Det verkade bra i teorin, men det kommer att bli jättejobbigt.  Jag klarar inte av sånt här. Någon som behöver en tupp? Mitt minne är bra, men fy sjutton vad det är kort!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
22-08-2011, 21:46
|

Medlem

|
Småttingarna får tydligen sova i finrummet och blixten den gillar dom tydligen inte... Siluetten påminner om ett kyrktorn,hon kanske har inspirerats av kyrktuppen
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|