Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

116 sidor V  « < 71 72 73 74 75 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Höns
          Flemming
          Inlägg 05-09-2011, 20:11
          Länk hit: #1441

Medlem
          Antal inlägg: 775
          Medlem nr: 38 520

Välkommen till forumet Huset Elliot !
          Granna höns och tupp,dom ser vi gärna flera gånger...

--------------------
          Avskyr jakt och slakt men räddar gärna djur från döden.
          Skänker pengar till Djurrättsalliansen, WSPA, Svenska Hästars Värn och Djurskyddet Sverige.
          Zon 1 enligt kartan men ibland känns det som zon 13

Citera
          Biggan_
          Inlägg 05-09-2011, 20:11
          Länk hit: #1442

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

Jättefina! wub.gif

....och välkommen till forumet!

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Myosotis
          Inlägg 06-09-2011, 19:17
          Länk hit: #1443

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Hej smile.gif kul med en ny hönsägare på forumet! Din Beata är lik min favorithöna, jättefin! Spännande med islandshöns, berätta gärna mer om dem. Och så vill jag gärna se bilder på dina isbar yes.gif

CITAT (Huset Elliot @ 05-09-2011, 20:55) *
          ...Har läst någonstans att man inte ska ha dvärghöns tillsammans med "vanliga" höns. Men så ser jag ju att andra här har det. Hur fungerar det?...

Hos mig fungerar det bra.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Huset Elliot
          Inlägg 06-09-2011, 19:43
          Länk hit: #1444

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 74 396

God kväll!

Glömde ju skriva under meddelandet igår i all hast. Marie heter jag, Huset Elliot är mitt kennelnamn. Det blev lite tvärt slut igår, vi hade en tik som skulle valpa och krävde uppassning. Nu är de ute, mitt livs värsta valpning men betalningen är att se de små i lådan med mamma. Men vilken pärs!

Islandshöns tror jag är en lantras från Island. Först var jag lite tveksam, våra var väldigt skvättiga som kycklingar och inte så pigga på att bli hanterade. Men nu är Lill-Babs väldigt cool, äter ur handen och är allmänt behaglig. Inte som mina hedemoror men långt ifrån hur hon var som kyckling. De var också ganska små som kycklingar, inte så där bulligt gulliga som våra andra kycklingar har varit. De såg mer ut som små sparvar. wink.gif Efter vad jag har förstått så är de inte så pigga på att ruva, min är det i alla fall inte. Hon lägger ett ägg varannan till var tredje dag som är lite avlångt i formen. Här hemma går de under namnet torpedägg på grund av sin skojiga form. Sätter in lite bilder så får ni se mer av dem som vuxna, även då tuppen Pontus som inte längre bor hos oss.

Bifogad fil  Lill_Babs.jpg ( 83.56k ) Antal nedladdningar: 33

Lill-Babs i vårsolen.

Bifogad fil  Pontus.jpg ( 93.57k ) Antal nedladdningar: 34

Islandstuppen Pontus i vårsolen.

Mina isbarer är inte så gamla än, har för mig att de är 15 eller kanske 16 veckor denna veckan. En är höna och ska stanna hos oss, den vackert stålgrå Rut (tyvärr inte så fin på bilden nedan, där hon också är flera veckor yngre).

Bifogad fil  Rut1.jpg ( 126.43k ) Antal nedladdningar: 27

Två av dem är då tuppar och eftersom vi bor i villa, där hönsen huserar i vår gamla lekstuga, kan jag inte ha fler tuppar utan Igor och Ivar söker nya hem. Så vet ni någon som vill ha en isbartupp får ni gärna tipsa om våra så slipper de hamna i grytan!

Bifogad fil  isbartuppar2.jpg ( 164.54k ) Antal nedladdningar: 28

Hmm, det där med små höns tål att tänkas på. Då kanske jag skulle våga försöka skaffa mig någon brunvärpande dvärgras till nästa sommar? Tips, någon?

Hälsningar
          Marie utanför Luleå

Citera
          Myosotis
          Inlägg 07-09-2011, 14:29
          Länk hit: #1445

Medlem

Dvärgbarnevelder tycker jag är fina. Dvärgmarans värper också bruna ägg.

Fin isbarhöna. Islandshönsen har speciell kam, hos hönan ser den ut att trängas om utrymmet med tofsen, men tuppens är ju likadan fast han inte har tofs. Jag har nog också hört att de kan vara skygga/vilda. Hur stora är de?

Kan det vara så att hedemorakycklingar växer ovanligt snabbt? Min halvhedemorakyckling är jättestor och häromdagen försökte han gala giggle.gif (Det lät som en illamående kronhjort, fast tystare "brööööl") fast han bara är 10 veckor.

Och förresten, en dvärg av en tung ras är inte speciellt liten, du har ju redan isbar. De isbar jag såg var ungefär lika stora som tunga dvärgar fast lättare då.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Biggan_
          Inlägg 07-09-2011, 15:57
          Länk hit: #1446

Medlem

Kollade du filmen Myo?

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Myosotis
          Inlägg 07-09-2011, 16:15
          Länk hit: #1447

Medlem

Nej, det klarar nog inte min uppkoppling så jag vågar inte klicka på länken. Men glömde kommentera, jag har sett en film om en kille i Australien som åkte långt för att samla in ovanliga höns, han var deppig och hönsen liksom höll honom vid liv, var det den? Och så har jag sett en kaotisk film från en tjej i England som skaffade höns och gjorde allt fel, lät bli att läsa på och till slut upptäckte att det blev en massa tuppar när man kläcker fram kycklingar och då gjorde hon sig av med ALLA hönsen, jag fattade ingenting. Det bästa var att hönsen värpte i stora korgar istället för reden, och när en höna lagt sig på ägg fortsatte de andra att värpa där så att det till slut låg typ 50 ägg där eftersom människan inte tog bort dem duh.gif och så blev hon irriterad på hönan för att det bara blev en kyckling. Hur skulle hönan kunna värma 50 ägg?!!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Biggan_
          Inlägg 07-09-2011, 16:58
          Länk hit: #1448

Medlem

CITAT (Myosotis @ 07-09-2011, 17:15) *
          Nej, det klarar nog inte min uppkoppling så jag vågar inte klicka på länken. Men glömde kommentera, jag har sett en film om en kille i Australien som åkte långt för att samla in ovanliga höns, han var deppig och hönsen liksom höll honom vid liv, var det den? Och så har jag sett en kaotisk film från en tjej i England som skaffade höns och gjorde allt fel, lät bli att läsa på och till slut upptäckte att det blev en massa tuppar när man kläcker fram kycklingar och då gjorde hon sig av med ALLA hönsen, jag fattade ingenting. Det bästa var att hönsen värpte i stora korgar istället för reden, och när en höna lagt sig på ägg fortsatte de andra att värpa där så att det till slut låg typ 50 ägg där eftersom människan inte tog bort dem duh.gif och så blev hon irriterad på hönan för att det bara blev en kyckling. Hur skulle hönan kunna värma 50 ägg?!!

Ja just det, Australien var det ju! Då har du sett den, och länken gick till svt-play och det är den filmen du beskriver om den engelska tjejen.

--------------------
          Biggan
          Eyvind Johnson

Citera
          Huset Elliot
          Inlägg 07-09-2011, 17:15
          Länk hit: #1449

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 74 396

Den där engelska filmen såg jag också. Så urbota korkat!

Mina isbarer är väl inte riktigt färdigväxta än men tippar att de blir i storlek med de andra, dvs medelstora. Alla mina är ungefär lika stora som den vita industrihönan. Hedemororna ger ett större intryck men det är mest dun och fjädrar. Tuppen är lägre än den islandstupp vi hade innan, lägre och bredare. Och väldigt snygg, tycker han själv. wink.gif

En bekant till mig har kopparmaran, de lägger fantastiskt vackra mörkbruna ägg. Jag har letat lite på nätet efter dvärgmaran men inte hittat någon som har det. Ska kolla på dvärgbarnevelder också. Måste försöka bygga ut lekstugan lite, hoppas hinna det innan vintern. Tänkte sätta väggar runt verandan, isolera och flytta dörren. Just nu fixar jag sittpinnar, det är lite fix hela tiden. Det grundar sig på att hönorna har blivit fler än vad det var tänkt från början. Det är otroligt roligt och mysigt med höns!

Ni andra med höns, bor ni på landet eller i "vanlig" villa som jag? Nyfiken...

Citera
          Myosotis
          Inlägg 07-09-2011, 17:22
          Länk hit: #1450

Medlem

CITAT (Biggan_ @ 07-09-2011, 17:58) *
          Ja just det, Australien var det ju! Då har du sett den.

Såg du när han skrek Hello!! till kalkonerna och de svarade alla samtidigt? rotfl.gif

CITAT (Huset Elliot @ 07-09-2011, 18:15) *
          Ni andra med höns, bor ni på landet eller i "vanlig" villa som jag? Nyfiken...

Jag bor på landet (i norra Skåne), så det är ingen som hör mina tuppar gala (jo, det finns en sommarstuga, men de säger att det inte stör dem).

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Biggan_
          Inlägg 07-09-2011, 21:03
          Länk hit: #1451

Medlem

CITAT (Myosotis @ 07-09-2011, 18:22) *
          Såg du när han skrek Hello!! till kalkonerna och de svarade alla samtidigt? rotfl.gif

Ja, det var coolt! rotfl.gif

--------------------
          Biggan
          Eyvind Johnson

Citera
          Myosotis
          Inlägg 08-09-2011, 18:14
          Länk hit: #1452

Medlem

yahoo.gif Kanske kanske är idag min lyckodag! Min granne är eventuellt intresserad av en grönvärpartupp, och nyss var det en här som vill köpa TVÅ!! Hoppas hoppas snälla ni måste hjälpa mig att hålla tummarna, för om det är fyra tuppar (vilket jag tror) och han som jag har kläckt fram dem till behåller en levande tupp för att förstärka grönvärparanlagen skulle det innebära att samtliga får leva! Det är för bra för att vara sant. Han höll på att ta dem med sig med en gång men har nu sagt att de kommer nästa vecka och hämtar. Det var hans eget förslag att ta två så de har sällskap och det lät verkligen som om han menade det, men risken finns ju att de ångrar sig. Om jag ska börja från början så var det den här hunden igen (gammal tråd) som hade slitit sig och kom hit med en lång metallkedja efter sig. Jag fångade den och han lekte så fint med min daghund, jag pratade med polisen och djurhemmet/hundstallet som var och hämtade sist, men de sa att jag måste ringa ägarna själv när de nu är kända. Det händer ju gång på gång, han har även varit och betäckt grannarnas tik vid ett tillfälle så jag tyckte gott att de kunde få lösa ut den från hundstallet. Varje gång säger de bara att det inte ska hända igen. Men hunden är ju trevlig, välnärd, fin i pälsen, aldrig blivit slagen osv. så bortsett från rymningarna verkar de ju ta hand om sina djur väl och han sa att han inte heller klarar av att döda tuppar. De har lite höns, duvor och kaniner. Han skulle göra i ordning först och dessutom var han intresserad av den som börjat gala, och han är ju med sin mamma än så det får vänta lite.

Hur förvirrad blev den här texten då? Någon som begrep något?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          omk
          Inlägg 08-09-2011, 20:04
          Länk hit: #1453

Medlem
          Antal inlägg: 3 549
          Medlem nr: 32 435

Så så så, JAG fattar iaf !
          Rym(d)hundsgrannen vill ha en tupp och en annan vill ha två, för att förstärka de specifika anlagen.
          De har verkligen tur, dina tuppkycklingar !! tummenupp.gif

Edit; håller tummarna !!

Redigerat av omk: 08-09-2011, 20:05

--------------------
          Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein

Citera
          Biggan_
          Inlägg 08-09-2011, 22:46
          Länk hit: #1454

Medlem

Till o med jag begrep det där! kompiskram.gif

Klart vi hjälper dej att hålla tummarna för dina tuppkycklingar! tummenupp.gif

--------------------
          Biggan
          Eyvind Johnson

Citera
          Wilmer
          Inlägg 08-09-2011, 23:09
          Länk hit: #1455

Medlem
          Antal inlägg: 10 735
          Medlem nr: 2 529

Håller stenhårt tummarna, här hålls visst några tassar också tummenupp.gif

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Flemming
          Inlägg 09-09-2011, 20:02
          Länk hit: #1456

Medlem

"Hur förvirrad blev den här texten då? Någon som begrep något?"

Öhhh,kan du ta det på skånska giggle.gif

Klart vi håller tummarna !!!

Redigerat av Flemming: 09-09-2011, 20:03

--------------------
          Skänker pengar till Djurrättsalliansen, WSPA, Svenska Hästars Värn och Djurskyddet Sverige.

Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 09-09-2011, 20:55
          Länk hit: #1457

Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem nr: 11 365

Tummar hålles! Guben håller han med (han får bara lov! Sådesså!) biggrin.gif

--------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)

cancer.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 11-09-2011, 10:42
          Länk hit: #1458

Medlem

Tack för alla hållna tummar fast alla kanske inte förstod vad de skulle hålla dem för...

CITAT (Flemming @ 09-09-2011, 21:02) *
          Öhhh,kan du ta det på skånska

biggrin.gif

- Husse B. till rymmarhunden ska ha två, hör av sig nästa vecka, hoppas han håller sitt ord, håll tummarna.
          - Min granne I. ska kanske ha en, håll tummarna.
          - Han J. som ska ha dem ska ha en utgår jag ifrån.

2+1+1=4

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Flemming
          Inlägg 11-09-2011, 15:49
          Länk hit: #1459

Medlem

CITAT (Myosotis @ 11-09-2011, 11:42) *
          Tack för alla hållna tummar fast alla kanske inte förstod vad de skulle hålla dem för...

biggrin.gif

- Husse B. till rymmarhunden ska ha två, hör av sig nästa vecka, hoppas han håller sitt ord, håll tummarna.
          - Min granne I. ska kanske ha en, håll tummarna.
          - Han J. som ska ha dem ska ha en utgår jag ifrån.

2+1+1=4

Fyra tummar unsure.gif

Tur man har en tumme mitt i var näve...

--------------------

Citera
          Myosotis
          Inlägg 11-09-2011, 15:53
          Länk hit: #1460

Medlem

CITAT (Flemming @ 11-09-2011, 16:49) *
          Fyra tummar unsure.gif

Tur man har en tumme mitt i var näve...

giggle.gif Vad praktiskt, då får du nytta av dem.

--------------------
          Det ska gå.

Citera

116 sidor V  « < 71 72 73 74 75 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-06-2026, 02:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon