Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

116 sidor V  « < 77 78 79 80 81 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Höns
          Biggan_
          Inlägg 05-12-2011, 22:34
          Länk hit: #1561

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

Vilket sött miniägg! wub.gif
          Så stora och granna dina tuppar har blivit, och inte glömmer dom dej!

Det är bara höns som har hönsminne!

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Myosotis
          Inlägg 17-12-2011, 10:58
          Länk hit: #1562

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Igår hände tre saker:

1. Guldsebrighten jagade iväg katten rotfl.gif Jag vet inte om det var meningen, men han satt under en en och hon satte fart mot honom. Han flydde i full galopp. biggrin.gif Önskar att jag hade haft kameran redo. Det kanske var en slump, för när han vek av åt höger fortsatte hon rakt fram, men det såg hur som helst väldigt komiskt ut. Annars brukar katterna mest ignorera hönsen, men de har verkligen respekt för dem fast sebrighterna nästan har bytesstorlek.

2. Myskankan bet sig fast i lilltuppens stjärt fear.gif sen stod hon så där, med helt lugn uppsyn, medan stackars tuppen skrek och flaxade och försökte komma loss. trostar.gif Jag trodde stjärtpennorna skulle lossna, men det gick bra. Nu kanske han kommer ihåg ett tag att det inte är så bra att gå för nära dem och provocera.

3. Tvättmaskinshönan vars fjädrar nu har växt ut helt igen började värpa!! Det var inte dåligt, att börja nu när det är som mörkast. Dvärgwyandotten värper ett ägg varannan dag, ingen av de andra värper, de flesta har inte ruggat färdigt heller. Jag har ingen extrabelysning till dem som många använder för att hönsen ska värpa vintertid. Dessutom är hon 1½ år gammal. De som börjar värpa så här års är annars unghönorna. Fast mina är ju kläckta så sent så det kanske inte blir förrän till våren. Ska bli så spännande att se vad det blir för färg på äggen, hoppas på gröna förstås!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Biggan_
          Inlägg 17-12-2011, 12:07
          Länk hit: #1563

Medlem

CITAT (Myosotis @ 17-12-2011, 10:58) *
          Igår hände tre saker:

1. Guldsebrighten jagade iväg katten rotfl.gif Jag vet inte om det var meningen, men han satt under en en och hon satte fart mot honom. Han flydde i full galopp. biggrin.gif Önskar att jag hade haft kameran redo. Det kanske var en slump, för när han vek av åt höger fortsatte hon rakt fram, men det såg hur som helst väldigt komiskt ut. Annars brukar katterna mest ignorera hönsen, men de har verkligen respekt för dem fast sebrighterna nästan har bytesstorlek.

2. Myskankan bet sig fast i lilltuppens stjärt fear.gif sen stod hon så där, med helt lugn uppsyn, medan stackars tuppen skrek och flaxade och försökte komma loss. trostar.gif Jag trodde stjärtpennorna skulle lossna, men det gick bra. Nu kanske han kommer ihåg ett tag att det inte är så bra att gå för nära dem och provocera.

3. Tvättmaskinshönan vars fjädrar nu har växt ut helt igen började värpa!! Det var inte dåligt, att börja nu när det är som mörkast. Dvärgwyandotten värper ett ägg varannan dag, ingen av de andra värper, de flesta har inte ruggat färdigt heller. Jag har ingen extrabelysning till dem som många använder för att hönsen ska värpa vintertid. Dessutom är hon 1½ år gammal. De som börjar värpa så här års är annars unghönorna. Fast mina är ju kläckta så sent så det kanske inte blir förrän till våren. Ska bli så spännande att se vad det blir för färg på äggen, hoppas på gröna förstås!

Vilken underhållande vardag du har Myo! Det är ju klart bättre än underhållningen på TV! biggrin.gif
          Tvättmaskinhönan! Vilket obetalbart festligt namn du döpt om "min" raggsockshöna till! rotfl.gif
          Spontant kan jag väl tycka att det är skönt för hönsen att få vila från värpningen på vintern. Lite semester är väl aldrig fel, även för höns. smile.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          merlin68
          Inlägg 17-12-2011, 16:17
          Länk hit: #1564

Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem nr: 28 369

sebright är tuffa små krabater! vi hade ett gäng när jag var barn och den lilla tuppen bossade över den större leghorntuppen giggle.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 17-12-2011, 17:00
          Länk hit: #1565

Medlem

CITAT (merlin68 @ 17-12-2011, 16:17) *
          sebright är tuffa små krabater! vi hade ett gäng när jag var barn och den lilla tuppen bossade över den större leghorntuppen giggle.gif

laugh.gif Jag kan se det framför mig. wub.gif

CITAT (Biggan_ @ 17-12-2011, 12:07) *
          Spontant kan jag väl tycka att det är skönt för hönsen att få vila från värpningen på vintern. Lite semester är väl aldrig fel, även för höns. smile.gif

Håller med, det är därför jag väljer att inte "driva" mina. Men andra säger att där hönsen kommer ifrån finns det inga så här korta dagar, man ger bara hönsen möjligheten till en naturlig dygnsrytm och det ligger det en del i också. Nu har de ändå haft några veckors/månaders paus för ruggning så det är ju inte skadligt för dem att börja värpa nu.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Minimika
          Inlägg 22-12-2011, 12:48
          Länk hit: #1566

Medlem
          Antal inlägg: 46
          Medlem nr: 30 078

Vill önska alla en riktigt God Jul & ett Gott Nytt År!

Passade på att pynta hos hönsen idag. Julgran med äppelklyftor, spagetti och rivna morötter.

Bifogad fil  IMG_2058.JPG ( 415.42k ) Antal nedladdningar: 22

Citera
          Myosotis
          Inlägg 22-12-2011, 23:15
          Länk hit: #1567

Medlem

Vad fint!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 24-12-2011, 10:22
          Länk hit: #1568

Medlem

GOD JUL önskar hönsen!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Meriona
          Inlägg 24-12-2011, 19:53
          Länk hit: #1569

Gäster

God jul hönorna! wub.gif

Citera
          Wilmer
          Inlägg 25-12-2011, 00:17
          Länk hit: #1570

Medlem
          Antal inlägg: 10 735
          Medlem nr: 2 529

CITAT (Minimika @ 22-12-2011, 12:48) *
          Vill önska alla en riktigt God Jul & ett Gott Nytt År!

Passade på att pynta hos hönsen idag. Julgran med äppelklyftor, spagetti och rivna morötter.

Bifogad fil  IMG_2058.JPG ( 415.42k ) Antal nedladdningar: 22

Mne, vad lurad jag blev, hade berättat för sambon om Myo's hönejulgran, så jag var helt säker på att detta var myo's inlägg tills jag läste att hon själv svarat giggle.gif insåg då att det finns fler Hönepön-tokar smiley_small_hug.gif God jul till ALLA hönor och mattar/hussar.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Myosotis
          Inlägg 27-12-2011, 11:28
          Länk hit: #1571

Medlem

Nu hände det som jag har väntat på. Tupparna slogs på allvar och lilltuppen vann. Det såg ut som om han hade tänkt slå ihjäl gammeltuppen, denne hade kilat in sig i ett hörn i inhägnaden och skyddade huvudet, gjorde inget motstånd alls längre, jag trodde han var död när jag kom ut (Minns inte ens varför jag sprang ut för jag hörde inget, måste varit ett sjätte sinne?) -cry-.gif Båda var blöta och skitiga, men efter lite sorterande och tvätt har den lille bara ett svullet slör och den gamle rejält blodig kam, men det är normalt för kammar blöder hemskt mycket. Nu vet jag inte vad jag ska göra, gammeltuppen sitter i badrummet för att hämta sig och för att det ska sluta blöda. Separerar man dem nu så börjar de om från början sen, men om jag släpper ihop dem nu så får hönsen smak för blod och kan bli kannibaler. sad.gif

Ja just det, en trevlig nyhet också, antwerpenhönan har just börjat värpa!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Biggan_
          Inlägg 27-12-2011, 13:31
          Länk hit: #1572

Medlem

CITAT (Myosotis @ 27-12-2011, 11:28) *
          Nu hände det som jag har väntat på. Tupparna slogs på allvar och lilltuppen vann. Det såg ut som om han hade tänkt slå ihjäl gammeltuppen, denne hade kilat in sig i ett hörn i inhägnaden och skyddade huvudet, gjorde inget motstånd alls längre, jag trodde han var död när jag kom ut (Minns inte ens varför jag sprang ut för jag hörde inget, måste varit ett sjätte sinne?) -cry-.gif Båda var blöta och skitiga, men efter lite sorterande och tvätt har den lille bara ett svullet slör och den gamle rejält blodig kam, men det är normalt för kammar blöder hemskt mycket. Nu vet jag inte vad jag ska göra, gammeltuppen sitter i badrummet för att hämta sig och för att det ska sluta blöda. Separerar man dem nu så börjar de om från början sen, men om jag släpper ihop dem nu så får hönsen smak för blod och kan bli kannibaler. sad.gif

Ja just det, en trevlig nyhet också, antwerpenhönan har just börjat värpa!

trostar.gif Fy vilket dilemma! Det är ju som att välja mellan pest och kolera.

--------------------
          Biggan
          Eyvind Johnson

Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 27-12-2011, 15:17
          Länk hit: #1573

Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem nr: 11 365

Uschiamej sad.gif
          Ja...det bästa vore ju om du hade möjlighet att dela hönshuset i 2 och att dom fick varsin flock. Men det går väl inte med ditt väl? g.gif

--------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)

cancer.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 27-12-2011, 16:40
          Länk hit: #1574

Medlem

CITAT (Eva-Helene @ 27-12-2011, 15:17) *
          Uschiamej sad.gif
          Ja...det bästa vore ju om du hade möjlighet att dela hönshuset i 2 och att dom fick varsin flock. Men det går väl inte med ditt väl? g.gif

nej det gör det nog inte. Jag tror nog att det kommer att funka lika bra sen när såren har läkt, bara med omvänd rangordning, men det vet jag ju inte förstås.

Verkligen inte min dag idag för medan jag var borta för att köpa salva till tuppen (smakar äckligt så de låter honom vara förhoppn in gsvis) blev tvättmaskinshönan tagen av höken. Mamma var hemma men hörde inget, när jag kom hem var det så där onaturligt tyst. Av de 6 som går ute hittade jag bara 2 samt randiga fjädrar i en hög. Efter mycket letande hittade jag tre gömda hönor i en klunga. Sen har jag irrat runt i skogen och letat randiga fjädrar för att kunna rekonstruera händelseförloppet årminstone. Ingenting. Sen gick jag en desperat sista runda på tomten fast jag inte hade hopp att hon levde - då hittade jag henne livs levande i ladan!!! Med lindrigt skadad vinge. Men nu har jag ju salva så det passar ju bra. Och jag som trodde att de där klantiga unghökarna drar förbi på hösten och att en som tar en höna nu är vuxen och proffs. Jag kommer aldrig att veta vad som hänt, men räven utesluter jag, den hade3 inte bara gett sig så lätt, speciellt som myskankorna säkert skulle gå fram till räven och presentera sig. Men märkligt och rätt osannolik tur att hon klarade sig levande. Jag är så glad att hon lever! wub.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Skruttis
          Inlägg 27-12-2011, 17:04
          Länk hit: #1575

Medlem
          Antal inlägg: 1 659
          Medlem nr: 14 868

Huamejen Myosotis. trostar.gif
          Vilken otrolig tur att tvättmaskinshönan klarade sig. Hoppas hon repar sig.
          Håller tummarna för din gammeltupp också. Både att han repar sig och att hela flocken rättar in sig efter ny ranking.
          smiley_small_hug.gif

--------------------
          Zon 3
          Mina katter är inte bortskämda, jag är bara väldresserad!

Citera
          Myosotis
          Inlägg 27-12-2011, 18:00
          Länk hit: #1576

Medlem

Tack för tröst, känner mig fortfarande lite uppskärrad. Vilken dag alltså!
          Men så fick jag tre ägg också, det är väl fantastiskt för att vara mitt i vintern. wub.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Minimika
          Inlägg 27-12-2011, 18:14
          Länk hit: #1577

Medlem
          Antal inlägg: 46
          Medlem nr: 30 078

Vilket drama! Tur i alla fall att ingen av hönsen strök med!
          Hoppas tupparna bestämmer sig för att hålla sams, tråkigt om det inte funkar!

Ha ett gott slut och Gott Nytt!

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 27-12-2011, 18:24
          Länk hit: #1578

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Oj oj oj Myo smiley_small_hug.gif Jag förstår att du är uppskärrad trostar.gif
          Tack och lov att hela flocken är vid liv, men helt enkelt har du det säkert inte nu. Bara det att ha en tupp i badrummet smile.gif. Tur att du har mer än en toa
          Hoppas alla hämtar sig och lugnet infinner sig igen snabbt. Är hönorna nervösa nu efter hökattacken?
          Vilken är tvättmaskinshönan och varför kallar du henne så? Måste vara nåt jag missat. Är det den svarte tuppen som är yngst? Dom är ju så vackra båda så det måste bara gå att ha dom tillsammans så du slipper välja bort en.

Citera
          Wilmer
          Inlägg 27-12-2011, 19:02
          Länk hit: #1579

Medlem
          Antal inlägg: 10 735
          Medlem nr: 2 529

Men vilken fasa!! Å, så skönt att hon klarade sig! smiley_small_hug.gif Går de inte i inhägnaden eller fick de vara ute och lufta sig?

Dumma tuppar rtfm.gif håller en tumme för dem!

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Klint
          Inlägg 28-12-2011, 08:30
          Länk hit: #1580

Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem nr: 18 069

Myo en sak är i allafall säkert du har ett innehållsrikt liv!! smiley_small_hug.gif trostar.gif

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60

Citera

116 sidor V  « < 77 78 79 80 81 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-06-2026, 05:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon