| |
|
  |
Höns |
|
|
|
|
17-08-2008, 09:12
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
Här kan man se hur liten hon är.  Den stora hönan (blandras, grönvärpare) är sex år gammal nu, men värper fortfarande för fullt. Hon är störst och äldst och en väldigt bestämd dam. Det är hon som är chef på det här stället.  Och jag lovar att hon kan läsa. När jag sitter och läser ställer hon sig alltid bredvid mig och tittar i boken.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-08-2008, 19:19
|

Medlem
Antal inlägg: 486
Medlem nr: 12 685

|
Det funkar åt det hållet, när mamma är höna och ungarna ankor, men det funkar inte tvärt om för då dränker ankmamman sina små...
Oj , jag såg inte att det var en sida till, jag syftar givetvis på Nostalgias, härliga berättelse.
Redigerat av MayaLisa: 17-08-2008, 19:21
--------------------
************************* Roslagen zon 3-4
Det är själva resan som är livet! Då du kommit ända fram så är det slut...
|
|
|
|
|
|
|
|
17-08-2008, 19:53
|

Medlem
Antal inlägg: 1 649
Medlem nr: 12 789

|
Ja, de vita är Chabo höns, men tuppen ger inga avkomma. Båda hönorna har ruvat men inga egna kycklinga. Jag hade laggt i ett ägg från stridhönsparet vilket resulterade i en kyckling. Jag blir så glad varje dag när jag ser att den är kvar. Stridshönan har också ruvat men igelkotten hittade redet sedan har hon varit i obalans.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-08-2008, 09:34
|

Medlem
Antal inlägg: 2 833
Medlem nr: 10 222

|
Tack till er som gillade min berättelse om Prickan Vilka mysiga höns du har Myosotis  Din lilla dvärghöna påminner om min Prickan, ja min är hon ju egentligen inte längre för min äldsta dotter fick ta med henne när hon flyttade hemifrån, det var hon som en gång valde ut henne ur ett gäng med kycklingar så på något sätt hör dom ihop Vilka fina Chabos du har Svennis, läcker tupp han ser ut som en riktig Påsktupp
|
|
|
|
|
|
|
|
18-08-2008, 13:46
|

Medlem
Antal inlägg: 6 295
Medlem nr: 11 365

|
Jag har haft egna höns, 10 stycken hade jag. Försöker komma på vad rasen heter men har fått totalt hjärnsläpp! De kort jag tog på dom försvann i en flytt  så jag har ingen bild att visa. Någon som kan räkna ut vilken ras: Mellan/ljus bruna, dunet ljusbrunt lite mot gulbeige, mellanstor kam, lugnt temperament, nyfikna, äggen ljusbruna 80-110 gram?
--------------------
Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi) cancer.gif
|
|
|
|
|
|
|
|
19-08-2008, 21:26
|

Medlem

|
Min signaturtupp kläcks. Ett under!!!  Första kycklingen (hönan) var klar och torr på morgonen. Kommer aldrig att glömma känslan när jag kikade under mammahönan och inte trodde det skulle bli något. Och så - i stället för 7 ägg: helt plötsligt 6 ägg och en perfekt, underbart vacker liten gul kyckling!!  Ett ägg till hade en liten spricka, men efter flera timmar hade det fortfarande inte hänt så mycket, så till slut tog jag in ägget, höll det varmt och pratade med det medan jag hjälpte till lite försiktigt. På så sätt kom min tupp till världen som jag fortfarande saknar mycket. Han var väldigt präglad på mig. Väldigt sprallig var han dock, hönan är mer självständig samtidig som hon alltid har varit bra att gosa med. Fler kycklingar blev det inte, det var tre döda foster och två obefruktade ägg. Jag brukar säga att det bara blev två för att de skulle kunna sitta på varsin axel på mig.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-08-2008, 21:28
|

Medlem
Antal inlägg: 74
Medlem nr: 10 195

|
Bidrar med några bilder jag tog på mina Svenska Dvärg häromdagen. (Jag ska börja smörja benen snart, dom ser för dj**ga ut, jag vet..)
Augusti_016.jpg ( 128.02k )
Antal nedladdningar: 158
Augusti_042.jpg ( 130.01k )
Antal nedladdningar: 128[attachment= 22989:Augusti_043.jpg]
Redigerat av Euphorbia: 19-08-2008, 21:30
|
|
|
|
|
|
|
|
19-08-2008, 21:44
|

Medlem
Antal inlägg: 74
Medlem nr: 10 195

|
Tack! Jag har haft dvärg kochin också, men dom sålde jag i somras, hönan i mitten med tofs på huvudet är en silkes-korsning, henne har jag sparat, hon ligger på 7 befruktade sv.dv. ägg som ska kläckas vilken dag som helst nu! .
|
|
|
|
|
|
|
|
21-08-2008, 18:24
|

Medlem
Antal inlägg: 756
Medlem nr: 14 406

|
Vilken trevlig tråd! Jag har tidigare haft dvärghöns, men sen bott i lägenhet i flera år. Nu bor jag så jag kan ha några höns igen, men har ännu inte kommit så långt med hus och tomt att jag haft tid att börja bygga hönsgård. Kanske till nästa sommar, jag har inte bråttom för jag vill ha gott om tid för varje nytt projekt. Jag har "kommit ifrån" hönseriet och glömt det mesta, men här verkar finns många kunniga. Jag vill gärna ha förslag på raser som kan passa. Jag vill ha stora höns, de ska inte vara så många, kanske 4-6 stycken. De ska vara lugna och kunna bli tama. Jag har hundar, snälla mot andra djur men de springer och busar på tomten så hönsen får inte bli panikslagna. Jag vill inte ha höns som ser "konstiga" ut, som fjädrar på benen, märkliga kammar eller utan stjärt - utan "vanliga" men stora och gärna någon udda färg eller teckning. De ska lägga ägg, men inte bli till kött. Måste inte vara supervärpare, men ägg vill jag ha! Jag har fastnat för rasen Amrock men den verkar inte vanlig här. Jag är inte främmande att åka till Tyskland, Holland eller England för att skaffa ägg om de finns där. Och så funderar jag på tupp eller ej. Har grannar och bor inte helt "på landet". Men en hönsgård utan tupp blir väl lätt "ur balans"? Förslag? Anna-Karin
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|
|
|
|
|
|
|
|
22-08-2008, 08:36
|

Medlem

|
Jag kan verkligen rekommendera Bohuslän-Dals svarthöna. För det första tycker jag att det är bra att hjälpa till och bevara en gammal lantras, och för det andra så har de så otroligt fint temperament. Lugna, tama och nyfikna, inte alls flaxiga eller hysteriska. Fast de är ju inte jättestora, jag vet inte vad du menar med "stor"? Vackra är de också med sin ovanliga färg (t.o.m. kammen är svart!). Lantraser och blandras är nog ofta friskare och har kvar sina naturliga instinkter. Tidigare hade jag även en Åsbotupp och -höna, tanken var att stödja den lantras som härstammar från området där jag bor; men de höll på att driva mig till vansinne med sitt flaxiga, hysteriska sätt och sina panikattacker. De blev aldrig särskilt tama och gjorde så att även mina tama höns blev lite försiktiga, så jag gav till slut bort dem. Hönan blev sen tagen av höken för att hon envisades med att sova i ett lärkträd, tuppen lever fortfarande vad jag vet. Jag är fortfarande besviken, det är en vacker och intelligent höna med väl bevarade instinkter som nog kanske är bland de hönsraser som klarar sig bäst på egen hand, men det är bara att inse: det är ingen ras för mig. Jag är så glad över mina svarthöns som jag nu har haft i drygt ett år. Här är hela gänget i sitt nykalkade sovrum, det var innan jag bytte till svarthöns, med Åsbotuppen och så Åsbohönan längst till vänster.   Åsbohöna  Åsbotupp Tupp eller ej har diskuterats tidigare i några andra trådar. Själv började jag med tre hönor utan tupp, det går bra det också. Men tuppen är ju den som vaktar och skyddar flocken, och jag tycker det hör till. Skulle inte vilja vara utan. Prata med grannarna så du vet vad de tycker, du kanske kan muta dem med ägg. Om sen tuppen är inlåst på morgonen ska det nog gå bra.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-08-2008, 18:24
|

Medlem
Antal inlägg: 756
Medlem nr: 14 406

|
Åh, vad suktad jag blir! Tack för dina råd, just såna erfarenheter som du har är precis det jag vill höra. De där erfarenheterna "från verkliga livet" står sällan breskrivet i böcker. Jag har själv varit inne på just svarthönan, den tilltalar mig. Med stor menar jag "inte dvärghöns" som ju ofta föreslås till hönsgårdar i tätebebyggda samhällen. Jag bor i ett gammalt fritidshusområde, så tomterna är stora men det är inte "på landet". Och till alla fotografer: Vilka bilder!
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|
|
|
|
|
|
|
|
24-08-2008, 10:40
|

Medlem

|
Så trevligt att du tyckte om bilder och höns. Du kanske kan komma i kontakt med någon nära dig som har raserna du funderar på och träffa dem för att bilda dig en egen uppfattning? Såg att du bor i Stockholm, men om du har vägarna förbi Skåne är du välkommen hit för att klappa höns. Fler bilder på mina svartisar:  Eva-Helene: Har du kommit på vad rasen hette? Euphorbia: Har den vackra silkeskorsningen blivit mamma än?
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
24-08-2008, 11:22
|

Medlem
Antal inlägg: 6 295
Medlem nr: 11 365

|
Nej, jag har fortfarande inte kommit på vad rasen hette! Inte vad hönseriet som jag köpte hönsen från heller. Minns att det låg någonstans i Skåne och att dom hade några olika (2-4) hönsraser+kalkoner (och ev. ankor) Jag har haft en plansch (engelsk text) med bilder på olika höns- ank- och kalkonraser och den rasen fanns med. *SUCK* Min yngste son gjorde konfetti av planschen en gång i ett obevakat ögonblick (han skulle sova, men...)
--------------------
Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi) cancer.gif
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|