Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

116 sidor V  « < 10 11 12 13 14 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Höns
          Myosotis
          Inlägg 23-05-2009, 14:43
          Länk hit: #221

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

I väntan på kycklingarna en bild på den blivande mamman när hon själv var liten. wub.gif

CITAT (Chamomille @ 22-05-2009, 12:37) *
          Joo. De har full tillgång till kalk. Hade.. Det är avlivade.

trostar.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Meriona
          Inlägg 23-05-2009, 17:52
          Länk hit: #222

Gäster

CITAT (Myosotis @ 23-05-2009, 15:43) *

I väntan på kycklingarna en bild på den blivande mamman när hon själv var liten. wub.gif
          trostar.gif

Nämen - oiiiih vilka stora fossingar hon ser ut att ha.... Så sött! blomma.gif

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 24-05-2009, 17:38
          Länk hit: #223

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

Idag flyttade vi in en 3 meter hög schersminbuske till hönsens utegård. Med en traktor och en massa svett och slit gick det till slut... sweatingbullets.gif nu får hönsen fin skugga.

Är det någon idé att plantera perenner, typ prästkragar i utegården, typ vid stängslet? Eller blir de uppätna/uppdragna/nedtrampade etc.?

Citera
          Huggorm
          Inlägg 25-05-2009, 19:19
          Länk hit: #224

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (*Ulrica* @ 24-05-2009, 18:38) *
          Är det någon idé att plantera perenner, typ prästkragar i utegården, typ vid stängslet? Eller blir de uppätna/uppdragna/nedtrampade etc.?

Dom lär inte bli långlivade tyvärr, höns äter det mesta och provsmakar resten noggrant

Citera
          messermark
          Inlägg 02-06-2009, 04:46
          Länk hit: #225

Medlem
          Antal inlägg: 122
          Medlem nr: 3 277

Bifogad fil  IMG_3506.JPG ( 112.18k ) Antal nedladdningar: 36

Här är mina första två kycklingar, 8 veckor gamla smile.gif

--------------------
          Messermark
          zon 5-6

Vänskap utan förtroende är som en blomma utan doft

Citera
          Myosotis
          Inlägg 02-06-2009, 05:32
          Länk hit: #226

Medlem

Så fina! wub.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 04-06-2009, 21:31
          Länk hit: #227

Medlem

Jag lovar att visa bilder snart men först en fråga:

Vi hämtade våra höns förra fredagen. De är ca. 12 veckor gamla, en tupp och 5 hönor. Där de bodde förut hade de ingen traditionellt hönshus och jag fick ingen helt klar uppfattning om hur de spenderade nätterna, utegårdarna var inte mer än ca. 120 cm höga med nättak över och det fanns små låga hus eller skjul.

Problemet hos oss är att de inte går in i hönshuset av sig själva på kvällen utan de hoppar upp på ett lågt litet tak som vi har över en sandgrop i utegården. Även ikväll när det regnade hade de satt sig där för att sova. Vi har ömsom lockat och ömsom "schasat" in dem på kvällarna och då har de sovit i en liten hög precis innanför dörren på golvet och skitat ner en massa där och på varandra. De har inte gjort minsta försök att ta sig upp på pinnen fast de har en stege. De kan däremot gå in i hönshuset under dagen och vara där längre stunder, särskilt då det blåser för de är jätterädda för blåsten... giggle.gif

Varför vill de inte gå in på kvällen och hur ska vi få dem att sätta sig på pinnen på natten?

Annars är de jättecharmiga och fina och kommer springande så fort vi kommer för att få sig något gott. Jag ska ta bilder på dem, huset och deras utegård så ni får se.

Citera
          160kvm stort hus
          Inlägg 05-06-2009, 08:08
          Länk hit: #228

Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem nr: 3 016

Åh jösses va jag längtar efter höns!

Men jag har ju fortfarande problemet vart jag ska ha dom på ex vintern. En enkel sommarboning går ju att snicka ihop, men ett vinterhus?

Letar för fulle efter ex gamla bodar, lekstugor osv som man kan isolera... Städade ur vedboden, men om det ska på isolering och annat blir det nog för trångt. Högt i tak iofs, men hönshus i tvåplan? Nja...

*loggar in på blocket*

--------------------
          Bygger upp en ny trädgård i zon 3 ( Näshulta, Eskilstuna )

(Bytt sign från 16kvm stor balkong)

Citera
          Piafia
          Inlägg 05-06-2009, 08:22
          Länk hit: #229

Medlem
          Antal inlägg: 40
          Medlem nr: 23 133

sweatingbullets.gif
          Hej!
          Jag har haft höns i ca 10 år.
          När jag får nya så brukar jag göra som farmor gjorde! Lyfter helt sonika upp dem på pinnen.
          Det brukar ta någon vecka, sen fattar de galoppen.
          Att de inte går in kan vara för att de känner sig osäkra. Ny miljö, nya ljud och lukter.
          Visst är det ljuvligt med höns.
          Efter en omfattande brand hösten-05, förlorade jag en mycket omsorgsfullt framtagen grupp höns.
          Nu har vi byggt ett nytt stall med hönsavdelning.
          Nya pullor är på plats. Jag har två surhönor som ligger och ruvar sedan i förrgår. En Brahma och en Aracuana.
          Jag har nu olika raser, men blir det kycklingar så blir det såklart korsningar!! bravo.gif
          Lycka till med din flock!
          Piafia

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 05-06-2009, 10:15
          Länk hit: #230

Medlem

Piafia! Jodå jag har nog försökt ta en höna från lilla taket ute för att flytta in och sätta på pinnen. Varpå hönan fick panik och började skrika och kränga så vilt att jag blev rädd och inte vågade hålla fast den. Jag vill ju inte skrämma ihjäl de stackarna... no.gif
          Att försöka fånga en vaken höna är ju helt lönlöst och resulterar bara i att hönsen blir stressade och jag trött och svettig.

Jag funderar på om vi skulle låna några vuxna höns som är vana att gå in på kvällen och vid att sitta på pinne så att de kan "lära" ungdomarna hur det ska gå till... g.gif

Eller flytta ned pinnen till 20 cm ovan golvet i hönshuset för att se om de hoppar upp och sover på den då... g.gif

Citera
          lenaandersson
          Inlägg 10-06-2009, 20:22
          Länk hit: #231

Medlem
          Antal inlägg: 203
          Medlem nr: 9 158

Nu blev jag sugen, har haft höns dvärg kockin i 10 år, men detta är andra sommaren utan höns, Jag blev så sugen när jag läste denna tråd. vad jag längtar efter små trippande hönor, mina var jätte tama. Men när dom går lösa i trädgården så är man alltid rädd för höken och räven och det är mkt skönt att slippa.
          Jag har spart min ägg kläckare, så har jag hönshuset kvar, men höns gården var slut. men där har jag en hund gård nu i stället som jag har två ras katter i nu, när jag vill påta själv i trädgården. jag skulle lätt kunna skaffa höns igen men frågan är vad jag gör av katterna då.

Citera
          CillaM
          Inlägg 10-06-2009, 20:39
          Länk hit: #232

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

CITAT (*Ulrica* @ 05-06-2009, 11:15) *
          Piafia! Jodå jag har nog försökt ta en höna från lilla taket ute för att flytta in och sätta på pinnen. Varpå hönan fick panik och började skrika och kränga så vilt att jag blev rädd och inte vågade hålla fast den. Jag vill ju inte skrämma ihjäl de stackarna... no.gif
          Att försöka fånga en vaken höna är ju helt lönlöst och resulterar bara i att hönsen blir stressade och jag trött och svettig.

Jag funderar på om vi skulle låna några vuxna höns som är vana att gå in på kvällen och vid att sitta på pinne så att de kan "lära" ungdomarna hur det ska gå till... g.gif

Eller flytta ned pinnen till 20 cm ovan golvet i hönshuset för att se om de hoppar upp och sover på den då... g.gif

Ulrica? Har du ljus i hönshuset? Det brukar funka fint med att sätta upp en lampa för att just locka in hönsen vid skymningsdags. Inga höns gillar (normalt iaf) inte att vara ute när det börjar skymma starkt. Eller vänj dom vid att få lite matrester i hönshuset. Här räcker det att man visar sig och hela flocken kommer flygande, jag brukar slå med skeden i matbunken för att locka dom.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 12-06-2009, 18:55
          Länk hit: #233

Medlem

Igår kväll var det tre veckor... no.gif Fortfarande inga kycklingar... crying.gif När är det lagom att ge upp hoppet? -cry-.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          CillaM
          Inlägg 12-06-2009, 20:00
          Länk hit: #234

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

Ge äggen några dagar till, det är säkert på gång nu!

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 12-06-2009, 20:11
          Länk hit: #235

Medlem

CITAT (CillaM @ 10-06-2009, 21:39) *
          Ulrica? Har du ljus i hönshuset? Det brukar funka fint med att sätta upp en lampa för att just locka in hönsen vid skymningsdags. Inga höns gillar (normalt iaf) inte att vara ute när det börjar skymma starkt. Eller vänj dom vid att få lite matrester i hönshuset. Här räcker det att man visar sig och hela flocken kommer flygande, jag brukar slå med skeden i matbunken för att locka dom.
          Ja, nu har vi kommit på en ny metod. Vi har förlagt utdelning av säd till "läggdags" så när man kommer med sädbunken så hoppar dom så glatt in! tummenupp.gif
          Men det där med att sova sittandes på en pinne har de inte alls fattat. Nu har vi flyttat ner pinnen till 30 cm ovan golvet men det hjälpte inte. Varför hoppa upp på pinnen när man sover så bra på golvet... dunno.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 12-06-2009, 22:29
          Länk hit: #236

Medlem

CITAT (CillaM @ 12-06-2009, 21:00) *

wub.gif Tack, det var precis vad jag behövde höra nu. Jag gillar inte att ge upp. Kul att det inte är kört än! smile.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Motti
          Inlägg 12-06-2009, 22:41
          Länk hit: #237

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Hej !ja jag har som bla mina största önskningar att ha höns gärna då Svarthöns !men eftersom vi bara får bygga ett visst anntal kvm på sjötomt så är det ingen plats kvar för hönshus crying.gif Men nu fick jag veta av en vännina att det finns ett hönseri här utanför precis i närheten där man kan köpa eller hyra hönor och sedan lämna in dom på vinterförvaring tills nästa vår !visst låter det superbra ?eller vad säger ni ? bravo.gif

Kram Motti rolleyes.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 14-06-2009, 08:45
          Länk hit: #238

Medlem

CITAT (CillaM @ 12-06-2009, 21:00) *

no.gif dunno.gif confused.gif -cry-.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Meriona
          Inlägg 14-06-2009, 18:31
          Länk hit: #239

Gäster

Kan man inte lysa dem och se, Myo?

Citera
          Ramoth
          Inlägg 14-06-2009, 18:39
          Länk hit: #240

Medlem
          Antal inlägg: 556
          Medlem nr: 7 452

Apropå hur mycket och långt höns knallar iväg när de får gå helt fria så tycks det bero på ras.
          I varje fall är det så här.
          Våra orpington har alltid varit hemkära och hållit sig i storsett på stallplan med någon liten avstickare en bit in på gräsmattan. Mycket lätta och behändiga att släppa ut en liten stund och sedan valla in. Senaste gänget gick nästan in av sig själva när jag sa till dem.
          Gotlänningarna sprider sig "för himlens alla vindar" och ränner ut i skogen, går till grannen, splittras upp i små grupper på 2-3 djur osv. De går inte in förrän det är sena kvällen - oavsett vad matte tycker om saken ...
          Har hört att andra har bättre pli på sina Gotlandshöns dock. whistling.gif

Till saken hör att australorpington är en stor, tung kombinationsras och Gotlanshöns en smidig och allert lantras som är utpräglad goda fodersökare. (Varför måste de söka i mina blomrabatter??? De saknar inte annat utrymme)

Citera

116 sidor V  « < 10 11 12 13 14 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-06-2026, 02:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon