| |
|
  |
Höns |
|
|
|
Rosmarin
|
12-07-2009, 09:58
|
Gäster

|
CITAT (Meriona @ 11-07-2009, 16:41)  Huvvamej vad plockade de ser ut.... De ser ut som om de fortfarande är lite osäkra på om det verkligen kan vara sant att de får ha det så här bra!  Ja, det är mycket glest mellan fjädrarna på sina ställen... CITAT (Meriona @ 11-07-2009, 16:41)  Sallad också, de skäms då bort rejält....  CITAT (Myosotis @ 11-07-2009, 17:43)   Happy end som i Hollywood...  Så underbart att se. De har mycket kvar att upptäcka och lära känna i sitt nya liv! Tänk vilken massa intryck när de tidigare varit så understimulerade. Och vilket ramaskri det skulle bli om man höll hundar på det sättet som man anser sig kunna hålla höns.  Ja verkligen. Djur som djur tycker jag. De är ju alla levande varelser som förtjänar ett "riktigt" liv. Fortsättning på Hollywoodfilmen kommer! (Det brukar ju kunna bli både del 2, 3 och 4 etc på stora filmsuccéer!!!)
|
|
|
|
|
|
|
|
12-07-2009, 10:15
|

Medlem
Antal inlägg: 857
Medlem nr: 3 016

|
Hej alla duktiga hönsmammor, hi hi.
Äntligen har vi fått tag på vårt hönshus!! Hittade det ett par mil hemmifrån, åkte dit, rev ner, åkte hem, satte upp....
Men golvet var inte bra. Nu har vi byggt en ny stomme där huset står, men hur gör vi nu? Enligt han som hjälpte oss så är det bara att lägga på isolering och sen golv. Men eftersom det är allt från 30cm upp till nästan en meter ( står i sluttning ) mellan golv och mark så lär väl råttorna äta upp all isolering??
Så jag tänker nån sorts träplatta och sen isolering och sen golv på det? sambon påstår att det blir fuktigt, men det är ju alltid luftigt under?
Så här ser det ut, någon vänlig själ som har lust att räta ut lite frågetecken?
Kunde tyvärr inte ladda upp några bilder, få se om jag får in dom i mitt album.....
edit: Nej det lyckades inte, bilderna är för stora. har ingen aning om hur man förminskar heller... *suck*
Redigerat av 160kvm stort hus: 12-07-2009, 10:20
--------------------
Bygger upp en ny trädgård i zon 3 ( Näshulta, Eskilstuna )
(Bytt sign från 16kvm stor balkong)
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
13-07-2009, 07:22
|
Gäster

|
Det finns många sätt att förminska en bild, men jag gör bara så här enkelt: öppnar bilden i Paint, under "Bild" finns "ändra storlek/snedställ", fyller i 30% resp 30% och sparar den. Sen kan du använda den bilden att ladda upp. Gör ett nytt försök vettja!
|
|
|
|
|
|
|
Rosmarin
|
13-07-2009, 12:02
|
Gäster

|
Vad har du för bildhanteringsprogram? I Paint kan du göra som Meriona skriver. I PhotoImpact skapar du ett nytt dokument med det format du vill ha, klickar sedan på ditt foto och "kopiera", därefter klickar du i ditt nya tomma dokument och "klistra in". Nu kan du gå in i formatmenyn (under "visa" är det nog på svenska) och reglera storleken på ditt inklistrade foto i förhållande till ditt nya dokument innan du sparar det. Men det finns ju så många olika program... En annan lösning kan ju vara att skriva flera inlägg och lägga ett foto i varje...
|
|
|
|
|
|
|
|
13-07-2009, 18:25
|
Medlem
Antal inlägg: 653
Medlem nr: 14 393

|
Efter att ha sett bilderna på dessa "äggfabriks höns" så måste jag berätta om en fredag hemma hos mig för några veckor sedan. På torsdagen kom den rent ut sagt JÄVLA räven  och tog min älskade Carl-Philip (Tuppen alltså, egen uppfödning totalt handtam)!!  Jag hittade honom dagen efter ungefär en km bort i närheten av ett gryt. Eller rättare sagt våran labbe Stina hittade första delen (en vinge) och sedan gick jag runt och lokaliserade resten....jag var ju inte riktigt säker på att det var han förren jag hitttat fötterna...  Det var sorgligt, men då visste jag i alla fall säkert att han var absolut borta. Han gick i alla fall inte till spillo....fanns inte så mycket som en gnutta kött kvar på de benen...hon måste ha ett gäng med valpar i grytet. Jag gick hem och surfade in på blocket för att söka en ny tupp, hittade några tänkbara kandidater men ringde inte någon. Några timmar senare knackade det på dörren. Våra före detta grannar stod utanför och äldsta dottern i huset undrade om jag hade plats för en höna och en tupp, som hon hade fått i studentpresent av en busig granne. -Javisst!! sa jag. De kom tillbaka en liten stund senare med ett sorgligt par....vita Leghorn. Tuppen såg väl inte sååå himla hemsk ut förutom att kammen hängde så att han inte såg åt ena hållet. Hönan såg, å ser fortfarande, rent förskräcklig ut!! Helt "kala" stjärtpennor fläckar utan fjädrar på bröstet och en blek hängande kam. De kom ifrån en äggfabrik. Uj, uj, uj! De sover fortfarande i ett hörn på golvet, hoppas att de klättrat upp på pinnen före vintern! Tuppen har faktiskt repat sig lite, kammen står nu nästan upp och hönan ser fortfarande förskräckligt ut. Hon värper dock, så hon mår nog ganska bra! Förhoppningsvis kommer hon att rugga vartefter det blir mörkare och ordna till sig lite. Något som är ganska anmärkningsvärt är att hennes ägg har ökat i storlek MARKANT sedan hon kom! //Heda
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
13-07-2009, 19:15
|
Gäster

|
Man kan ju undra vad det är för människor som ger bort djur i födelsedagspresent för det första, och för det andra inte ens bryr sig om att ge bort djur som mår bra.  De kan ju lika gärna hamna ur askan i elden. Nu var ju som tur var jubilaren klok och lämnade dem vidare till dig!
|
|
|
|
|
|
|
Rosmarin
|
13-07-2009, 21:19
|
Gäster

|
Fy så sorgligt.  Stackars Carl-Philip, och stackars du! Ja visst är det väl konstigt att folk kan få för sig att ge bort djur i present så där bara, som om det vore en porslinsgrupp att sätta i bokhyllan. (Detta förekommer ju också, fördelen är ju att dessa kan gömmas undan i ett skåp om man inte vill ha dem...  ) Samma visa där alltså som här. Kala och dana. Vill inte gå in och sova i redena på pinne eller ej- mina sover ute i hönsgården hopbunkade i ett hörn  . Jag hoppas innerligt att de ska förstå snart att de skulle ha det bättre inne på natten. Två av dem går in, och ikväll verkar det som att även en tredje har sällat sig till dessa förståndiga små pullor  . Erico sover i ingången till ett av redena så att han kan hålla koll på dem alla  . Bland mina är det också en som har jättestor kam som hänger ner över hennes ena öga. Kanske den rätar upp sig då på henne också... Vi får se. Jag vill också gärna se bilder på dina hönor Heda. Lyckliga dem som har kommit till dig där de kommer att få det bra tror jag!
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
14-07-2009, 07:08
|
Gäster

|
Åh förlåt Heda, jag missade ju att beklaga sorgen med Carl-Philip - förlåt!
|
|
|
|
|
|
|
|
17-07-2009, 16:03
|

Medlem
Antal inlägg: 2 292
Medlem nr: 11 481

|
Jag vet inte vad det beror på men jag tror jag har läst i hönsboken att man kan ta och blåsa ur ett ägg och fylla det med senap och lägga in...  då borde de nog tappa lusten att äta ägg!
|
|
|
|
|
|
|
|
19-07-2009, 19:10
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
Kolla vilken skillnad det är mellan kraväggen från affären och det från min egen höna!
Eigelb.jpg ( 10.43k )
Antal nedladdningar: 34Nu när mina föräldrar är här går det åt mycket ägg. Två hönor har inte värpt alls i år och en ruggar redan, så vi har bara äggen från en stor höna och en dvärghöna och får köpa till. Det är inte bara smaken som skiljer, även konsistensen och bakegenskaperna. Undrar vad det beror på. Den egna äggulan är större också men ser mindre ut på bilden för att den är högre. Äggvitan är seg, man får be snällt om den ska komma ut ur skalet. Den på köpeäggen är nästan som vatten ibland. Någon som vet hur det kommer sig?
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
20-07-2009, 18:41
|
Gäster

|
Nämen vilken skillnad! Det måste väl bero på att dina får mer varierad kost och mer utebus, för även om KRAV är bättre än vanliga ägg, så har hönorna såklart inte så bra som hos dig!
|
|
|
|
|
|
|
Anja Danmark
|
20-07-2009, 21:05
|
Gäster

|
Æggehviden bliver mere flydende, jo ældre ægget er - derfor er dine så seje! Og det er rigtigt - man har slet ikke lyst til at spise købeæg, når man har smagt sine egne...
Og det er rigtig svært at få høns til at stoppe med at spise æg, men man kan købe specielle redekasser, hvor æggene triller væk, når de er lagt. Så kan hønsene ikke komme til dem. Ved ikke hvad de hedder på svensk, men de hedder "Forsvindingsreder" på dansk.
Og det er vigtigt, at de har adgang til strandskaller, for de har behov for kalk, som der stod i et tidligere indlæg.
Mvh Anja
|
|
|
|
|
|
|
|
21-07-2009, 05:47
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (Anja Danmark @ 20-07-2009, 22:05)  Æggehviden bliver mere flydende, jo ældre ægget er - derfor er dine så seje! Og det er rigtigt - man har slet ikke lyst til at spise købeæg, når man har smagt sine egne... Ja, det vet jag i och för sig, men mina är fortfarande segflytande efter 4-5 veckor och köpeäggen är rinniga redan första dagen man köper dem. Ibland funderar jag hur gamla de egentligen är. Jag är inte alls intresserad att äta köpeägg numera, då får det hellre vara. Det går an att baka på dem. Men också kakan blir godare med egna ägg. CITAT (Anja Danmark @ 20-07-2009, 22:05)  Og det er rigtig svært at få høns til at stoppe med at spise æg, men man kan købe specielle redekasser, hvor æggene triller væk, når de er lagt. Jag försökte bygga ett sånt själv med hål i mitten och sluttande sidor och något mjukt under. Det gick väl så där... CITAT (Wilmer @ 20-07-2009, 23:49)  Jag vågar sällan kolla i den här tråden pågrund av akut hön-begär. Gör en snabbvisit i dag. Var är problemet? Skaffa höns!
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
Rosmarin
|
21-07-2009, 08:08
|
Gäster

|
Ja visst är det en enorm skillnad mellan egna ägg och köpe... Mina föräldrar sa för ett tag sedan att om man hade köpt ägg som hade samma intensiva gula färg på gulan som mina har, då skulle man ha trott att hönorna som värpt dessa supergula ägg fått något onaturligt tilläggsfoder... Specialreden för värpning verkar ju vara en god idé för hönorna som äter sina egna ägg. Vad var det som inte funkade med dina egenbyggda Myosotis? Själv funderar jag fortfarande på vad jag ska göra för att få mina hönor att värpa i de befintliga redena. De värper som jag skrivit tidigare i tråden lite var som helst i hönsgården och detta är inte så praktiskt. Sover ute och värper var som helst...  Vad kan man göra åt detta tro? CITAT (Myosotis @ 21-07-2009, 06:47)  ..... Jag försökte bygga ett sånt själv med hål i mitten och sluttande sidor och något mjukt under. Det gick väl så där... Var är problemet? Skaffa höns!  Just det!!!!
|
|
|
|
|
|
|
Anja Danmark
|
21-07-2009, 08:27
|
Gäster

|
Det er nok ikke så let, når de er vant til at lægge æg i hønsegården - men prøv at gøre rederne indbydende med frisk halm og køb et par kunstige æg og læg i dem.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|