Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

116 sidor V  « < 15 16 17 18 19 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Höns
          Rosmarin
          Inlägg 21-07-2009, 08:40
          Länk hit: #321

Gäster

CITAT (Anja Danmark @ 21-07-2009, 09:27) *
          Det er nok ikke så let, når de er vant til at lægge æg i hønsegården - men prøv at gøre rederne indbydende med frisk halm og køb et par kunstige æg og læg i dem.

Tack Anja,

Jo, som jag skrivit i tidigare inlägg så är det precis så jag har gjort. Vi har hönsen sedan två veckor nu ungefär. De har ju varit äggfabrikshöns så de har ju inte varit vana vid att kunna gå ute.

(Jag citerar inte alla mina tidigare inlâgg om de här små hönorna här och nu. Det blir för långt. Men om du är intresserad kan du gå tillbaka tre veckor i tråden och läsa.)

Citera
          Heda
          Inlägg 21-07-2009, 12:47
          Länk hit: #322

Medlem
          Antal inlägg: 653
          Medlem nr: 14 393

Jag vet att det ska handla om hönor i den här tråden man jag måste berätta om våra små ällingar (ankungar) som kläcktes under hönan Ellen igår! Vi kläckte fram en för 5veckor sedan i vår hemmagjorda äggkläckare. En vecka senare fick vi 6 ägg till och nu var alla befruktade (vi lyste efter en vecka) eftersom Ellen skrockade och vägrade sluta så lade vi äggen under henne istället för inne i kuvösen. Fyra kläcktes igår och i alla fall en till är på G!! Dom är så himla söta!! Vi får väl se hur vi gör med dom, tror att vi ska "stjäla" dem några åt gången för dom måste bli ordentligt tama och Ellen är inte så väldigt tam.

Han/hon som kläcktes för 5veckor sedan väger redan 900g och ser ut som en dunig anka!! Han simmar och badar och dyker (!!) i dammen varje dag och bor i en kaninbur i vardagsrummet! smile.gif

I helgen var vi och hälsade på vänner i skåne och fick med oss några ägg från deras hönor som är Blomme-korsningar. De ligger i kuvösen nu, vi får väl se hur det går!!

Dessutom har ju JAG en bulle i ugnen som ska komma ut i början av december, snacka om BABYBOOM!!! smile.gif

//Heda

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 21-07-2009, 15:40
          Länk hit: #323

Gäster

CITAT (Heda @ 21-07-2009, 13:47) *
          Jag vet att det ska handla om hönor i den här tråden man jag måste berätta om våra små ällingar (ankungar) som kläcktes under hönan Ellen igår! Vi kläckte fram en för 5veckor sedan i vår hemmagjorda äggkläckare. En vecka senare fick vi 6 ägg till och nu var alla befruktade (vi lyste efter en vecka) eftersom Ellen skrockade och vägrade sluta så lade vi äggen under henne istället för inne i kuvösen. Fyra kläcktes igår och i alla fall en till är på G!! Dom är så himla söta!! Vi får väl se hur vi gör med dom, tror att vi ska "stjäla" dem några åt gången för dom måste bli ordentligt tama och Ellen är inte så väldigt tam.

Han/hon som kläcktes för 5veckor sedan väger redan 900g och ser ut som en dunig anka!! Han simmar och badar och dyker (!!) i dammen varje dag och bor i en kaninbur i vardagsrummet! smile.gif

I helgen var vi och hälsade på vänner i skåne och fick med oss några ägg från deras hönor som är Blomme-korsningar. De ligger i kuvösen nu, vi får väl se hur det går!!.....

Skoj! Berätta hur det går och visa gärna foton!

.....

Dessutom har ju JAG en bulle i ugnen som ska komma ut i början av december, snacka om BABYBOOM!!! smile.gif

//Heda

giggle.gif

Grattis Heda!!!

Citera
          Myosotis
          Inlägg 21-07-2009, 18:46
          Länk hit: #324

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Är det någon som har några tips hur man ska hindra hönsen från att börja värpa ute i hönsgården? Mina ska flytta till större hönsgård så småningom (allt ska bara bli klart först, det tar tid) och som jag tidigare nämnt så kommer de att kunna gå in under hönshuset. Jag vill verkligen inte ha några reden där nere eller hitta ägg lite varstans. Ska göra de nya redena mycket inbjudande, bra idé med gipsäggen också! Jag brukar ta hö, är halm bättre?

CITAT (Rosmarin @ 21-07-2009, 09:08) *
          Vad var det som inte funkade med dina egenbyggda Myosotis?

Minns knappt ärligt talat... det slutade nog komma ägg i den perioden och sen hade jag inte den misstänkta hönan kvar, så anordningen testades bara några gånger. Men jag minns att jag var rädd att de skulle fastna i springorna med klorna.

...

åååh! wub.gif Bilder!!

Vad tycker Ellen om när hennes barn vill bada? unsure.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Heda
          Inlägg 22-07-2009, 09:26
          Länk hit: #325

Medlem
          Antal inlägg: 653
          Medlem nr: 14 393

CITAT (Myosotis @ 21-07-2009, 19:46) *
          åååh! wub.gif Bilder!!

Vad tycker Ellen om när hennes barn vill bada? unsure.gif

Det vet jag faktiskt inte, dom är ju så små än, så dom har inte börjat. Våran 5 veckors var nog 4-5 dagar innan han lade sig i vattenskålen första gången. Nu har han en stor balja i buren full med Andmat (växten alltså) och vatten, han badar ute i dammen varje dag också. Kanske måste vi stjäla ungarna för henne så att de får en "andmässig" uppfostran wink.gif

Hon kurrar så förnöjt när ällingarna piper och igår kväll flög hon på en av hundarna som följde med in i hönshuset. Jäklar så förbannad hon var !! Hunden var tillräckligt smart för att efter det sitta fint och vänta vid dörren smile.gif Jag tror ändå att vi tar in dom, vill ju verkligen att alla ska överleva...

Bilder kommer...

//Heda

Citera
          Myosotis
          Inlägg 24-07-2009, 17:29
          Länk hit: #326

Medlem

Jag undrar fortfarande om någon har några tips var man billigast köper hönsnät?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 26-07-2009, 11:01
          Länk hit: #327

Gäster

CITAT (Myosotis @ 24-07-2009, 18:29) *
          Jag undrar fortfarande om någon har några tips var man billigast köper hönsnät?

Vet inte det tyvärr... no.gif kan inte den marknaden i Sverige längre. De lite större byggmarknaderna kanske, stil Bauhaus eller liknande?

Kan en tupp få ont i halsen? confused.gif Erico gal så konstigt sedan ett par dagar. Hes och skrovlig stämma. Han är annars så högljudd, men nu hörs han knappt innifrån huset där vi bor. Det gör ju inte så mycket, men det är ju olyckligt om han inte mår bra...

Citera
          Myosotis
          Inlägg 26-07-2009, 14:02
          Länk hit: #328

Medlem

Gapmask kan påverka rösten, kanske även luftrörskvalster eller vad de heter. Gapar/gäspar han mycket?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          160kvm stort hus
          Inlägg 27-07-2009, 07:59
          Länk hit: #329

Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem nr: 3 016

Mysotis, jula och öb brukar ha billiga och bra hönsnät.

Nu har jag äntligen fått ordning på golvet, bara taket kvar.
          Och så ska jag försöka komma underfund med hur man förminskade bilder. men jag fick ju en bra beskrivning av.... eh.. ? Men va sjutton, jag hade det ju på tungan alldeles nyss... Asch. Tack iallafall!

Så det som är kvar är stolpar och gräva ner massor av meter staket... ( ser inte fram emot det )
          Ska bli en stooooor hönsgård. Tänkte iofs bara skaffa fem höns, men ryktet går att man gärna samlar på sig så det är väl lika bra att ta i från början, haha.

--------------------
          Bygger upp en ny trädgård i zon 3 ( Näshulta, Eskilstuna )

(Bytt sign från 16kvm stor balkong)

Citera
          Myosotis
          Inlägg 27-07-2009, 08:46
          Länk hit: #330

Medlem

CITAT (160kvm stort hus @ 27-07-2009, 08:59) *
          Mysotis, jula och öb brukar ha billiga och bra hönsnät.

Tack! Jag googlade en massa men det verkade kostigt nog inte finnas i de affärerna som egentligen skulle ha om man sökte på deras hemsidor unsure.gif inkl. ö&b, får väl göra fler försök. Det är för långt att köra dit och chansa.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 27-07-2009, 09:26
          Länk hit: #331

Medlem

CITAT (Fredrikslund @ 27-07-2009, 10:05) *
          Har ialla fall hört att Ö&B ska ha billigt smile.gif Eller så hittar man nät på sopptippen gratis som vi gjorde laugh.gif

En av mina sebright tuppar:

Bifogad fil  IMG_2464.JPG ( 125.41k ) Antal nedladdningar: 51

Och min faverolle/dv.kochin tupp:

Bifogad fil  IMG_2441.JPG ( 157.85k ) Antal nedladdningar: 35

Tar mig friheten att flytta över ditt inlägg hit också... Soptippen hade ju varit perfekt, men då ska man ha tur. Och jag vill inte ha så tunt eller slitet som räven biter sig igenom med en gång. Får väl åka till Ö&B och kolla. Jättefina tuppar! Har du bild på dina maranägg?

Redigerat av Myosotis: 27-07-2009, 09:31

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Fredrikslund
          Inlägg 27-07-2009, 10:21
          Länk hit: #332

Medlem
          Antal inlägg: 19
          Medlem nr: 25 070

Oj, är lite ny på det här så mina inlägg hamnar kanske inte där dom ska...

Tror faktiskt inte det spelar någon roll om du köper nät på Ö&B eller hämtar nät på tippen. Ö&B är ju inte direkt ett märke som är känt. Folk som slänger på tippen kan ju ha slängt jätte bra nät. man får ju känna lite på det. det man mest ska oroa sig med räven är ju att dom gräver sig under, inte biter igenom nätet. Gräv ner nätet ca 30 cm och sen lägg taggtråd om du har problem med räv. själv har man bara grävt ner och laggt sten på och har inte haft räven här på 5 år smile.gif

Här kommer bild på mina maran ägg:

Bifogad fil  c22f_12.jpg ( 21.07k ) Antal nedladdningar: 68

Tror bara det finns i stor vaiant här i sverige, kanske att det finns dv. i den vanligaste färgen, tvärrandiga. Men annars tror jag inte att det finns faktiskt.

Sebrights ska ju lägga rätt lite med ögg har jag läst, endast ca 70 ägg per år. Då får man snabbt samla äggen om man vill kläcka. Men lite jobbigt om folk vill köpa äggen också. Dom lägger förmodligen ännu mindre ägg i det fria.. Men jag får väl vänta tills min blir 4 år som din Myosotis, om dom lägegr så mycket ägg då. Men det kan ju vara ett dåligt tecken också. Min hybrid jag hade la stora fina ägg i ca 4 år, sen la hon bara av tvärt i ett år. Och så helt plötsligt lägger hon ägg för fullt röd kam och pigg! Och så en dag såg hon jätte dålig ut och dog! Så iband lägger dom mycket ägg mot slutet för att dom vet att dom ska bort och vill få fram lite avkommor innan dom dör. Men 4 år låter lite lite för en rashöna smile.gif Men sebright och svarttupp låter myycket intressant tycker jag, tycker du ska pröva kläcka fram bara ett par stycken, är säkert någon som köper sen biggrin.gif

Bertil har ju sebrights i tygelsjö, men då ska man även besöka lasse och kennet, jätte mycket har dom! Höns i olika storlekar, vaktlar, burfåglar, kaniner och säkert mer djur. och så säljer dom även foder och sånt smile.gif

Tänkte berätta en anna lite rolig sak. vet inte om någon läser aftonbladet här, men jag var med i tre olika tidningar med min kyckling ICA. ICA eftersom jag kläckte fram en kyckling ur ett ICA ägg där jag bor. Blev lite omtalat. han bor här med sina andra kompisar nu. kan inte se kön ännu, men jag hoppas och tror kanske att det kan vara en höns faktiskt biggrin.gif

Här är hon lite mindra än vad hon är nu.. 9 dagar

Bifogad fil  IMG_2372.JPG ( 123.72k ) Antal nedladdningar: 56

Citera
          Meriona
          Inlägg 27-07-2009, 10:49
          Länk hit: #333

Gäster

Vilka otroligt vackra ägg! wub.gif Och vad spännande att få små kyllingar ur vanliga butiksägg, det var ju märkvärdigt! yahoo.gif

Förresten får man inte ta saker på soptippen, det är stöld. Iallafall i vår del av Sverige. Eller hade de nåt butik för sånt som går att återanvända?

Citera
          Fredrikslund
          Inlägg 27-07-2009, 11:10
          Länk hit: #334

Medlem

Dom är verkligen jätte vackra dom där äggen!! Jag verkligen hoppas, hoppas! att dom kläcks bara. Dom har ju rest rätt långt nämligen biggrin.gif Tror man har ca 10 tuppar på 10 000 höns, så ja, chansen är ju inte så stor wink.gif

Och det där med nätet, jag går inte och tar saker utan lov! Självklart frågade vi, tror det var för en ca 8 år sen dock, om vi fick ta det och dom sa att det inte var något problem. Sen om det finns på tippen eller ej vet jkag inte. kanske inte så många som slänger det tongue.gif somsagt, lite tur. Här stjäls det inget wink.gif

Citera
          Meriona
          Inlägg 27-07-2009, 12:08
          Länk hit: #335

Gäster

Tänkte mest så att vi inte lurar någon annan i fördärvet. Här har nämligen varit ett jäkla liv om vackra nutidsantika saker (!) som folk velat ta vara på, men som de inte får eftersom de är slängda av ägaren och ska så förbli. Tokigt kan tyckas... Finns mycket jag skulle vilja lägga rabarber på... laugh.gif

Jisses, de tupparna får ligga i stackarna! w00t.gif

Citera
          Fredrikslund
          Inlägg 27-07-2009, 12:57
          Länk hit: #336

Medlem

Men det kanske är tippkillarna som vill behålla dom själva och det är ju därför man inte får ta något från tippen wink.gif

Men tupparna har dom för att dom ska hålla ordning på hönsen, ekologiskt förstårs, inte för att dom ska befrukta äggen.

Just det här är min hemsida, med höns förstårs 8)!

http://www.fredrikslundshonsgard.webs.com/

Citera
          Wilmer
          Inlägg 27-07-2009, 13:03
          Länk hit: #337

Medlem
          Antal inlägg: 10 735
          Medlem nr: 2 529

Jag köpte billigt Kycklingnät på ÖB, men har inte tänkt på om där fanns hönsnät också. Här ligger litegrand på hemmatippen, kan det inte vara så att det finns uppsatt på gamla gårdar som du kan erbjuda dig att städa bort gratis? whistling.gif

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Myosotis
          Inlägg 27-07-2009, 14:49
          Länk hit: #338

Medlem

Bifogad fil  Maran_gg.jpg ( 21.07k ) Antal nedladdningar: 58

w00t.gif VILL HA VILL HA VILL HA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Bifogad fil  dregel.gif ( 1.17k ) Antal nedladdningar: 20

Ååh så vackra! Men hur stora är de hönsen? Jag tror jag tycker de är för stora. Är dvärgäggen lika mörka? Var kan man få tag i dvärgmaran? Måste ha!!!

Jaså är det du med kycklingen? Det hörde jag talas om men trodde inte på det. Hur kom du på tanken att kläcka fram en kyckling ur ett köpeägg?

Det där med soptippen är så idiotiskt så jag blir förbannad varje gång jag tänker på det. Folk slänger nya cyklar som har fått punka och annat i den stilen, byggmaterial osv. Hur f-n kan någon komma på tanken att förbjuda folk att ta? duh.gif

På min nuvarande hönsgård har jag vanligt ganska tunt nät, kanske det som kallas kycklingnät? Där går hål i det, det har jag sett hos andra också och den här gången ska det verkligen bli ordentligt gjort, jag vågar knappt köra härifrån längre stunder av oro för hönsen. Nätet blir nergrävt igen, det är viktigt. Sen ska det vikas utåt och läggas stora stenar på.

Det verkar vara en fin hemsida, ska titta mer sen. Lasse och Kennet vet jag fortfarande inte vilka de är.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Fredrikslund
          Inlägg 27-07-2009, 16:25
          Länk hit: #339

Medlem

Dom är ju en stor ras, tung. Så om du bara har dvärg blir det ju lite svårt. Och tror faktiskt ingen i sverige har dvärg. Hittade till och med bara dvärg av den tvärrandiga varianten när jag kollade engelksa sidor och dom lägger inte ens lika mörka ägg. och som jag har förstått så lägger aldrig dvärgar lika mörka ägg. Så om du vill ha sådana mörka ägg måste du nog skaffa en egen hönsgård till denna stora ras smile.gif

här är en länk http://www.feathersite.com/Poultry/CGK/Marans/BRKMarans.html

Me varför är det så konstigt? alla hönsägare tycker det var helt nartuligt. du är den enda som har tyckt det motsatta laugh.gif av 18 ägg var ett befruktat och det kläcktes. Om du har tupp och en höna vad blir det då? jo en kyckling! kylan tror jag inte är ngra problem. 2-3 veckor i kylskåpet funkar ju, tycker mer att den ska klara resan och allt skakande. fast dom får ju vila i kylen sen och det funkar väl. Kan skicka ägget till dig, har sparat det haha! ICA blir ialla fall knall vit, oväntat tongue.gif Hur jag kom på det? tror dom flesta hönsägare har testat faktiskt. Om man är väldigt nyfiken av sig så testar man det. och jag var väldigt nyfiken på om det skulle bli en kyckling om jag la in det i kläckaren. samma sak som att man kanske undrar var det blir för smak om du blandar kola med mjölk. ren nyfikenhet biggrin.gif tror du fortfarande inte på mig? tongue.gif

Förstr inte heller, finns så mycket nya och bra saker folk kastar. speciellt företag. datorerna fr ju inte var ldre än så och det får inte var så. då kastar dom det efter ett halv år och köper in nytt. helt fungerande saker. här tänks det inte p miljön!

Kyckling nät kallar jag nät med mycket små hål. Jag har ju stora hål i mitt nät men har satt "kyckling nät" längst ner så att inte kycklingarna ska kunna springa ut och bli tagna av något. Måste verkligen varit dåligt nät du fått tag i ohmy.gif mitt är jätte starkt. det enda som kommer in är höken men nu är det fint blått nät uppsatt så att dom inte ska komma in 8) tycker själv att det räcker med att lägga ner sten på nätet. Tror inte rävarna bemödar sig med att komma in om det är så djupt. Inte här ialla fall.

Kolal du, ha rinte kommit s långt ännu. har haft den 1,5 vecka nu. Men om du är intresserad kan du få deras nummer. dom har dv.kochin, dv.brahama, stor brahama, asutralorp, vithätta, paduaner, sebrights, batams, plymouth rock, chabo, sussex m.m kommer inte ihåg allt. men rätt mycket dvärg ialla fall. om du ringer dom kan du nog f tag i det mesta för dom känner ju nämligen mycket folk, bra kontakter wink.gif

Citera
          Meriona
          Inlägg 27-07-2009, 19:36
          Länk hit: #340

Gäster

Det finns säkert bättre nät här oppe i götaland MYo, kom och köp....*lockelilock ta salladsbladet då* innocent.gif

Citera

116 sidor V  « < 15 16 17 18 19 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-06-2026, 07:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon