| |
|
  |
Höns |
|
|
|
Meriona
|
29-08-2009, 17:10
|
Gäster

|
Va bra att jag inte hade helt fel då när jag sa att han borde göra sig av med den. De har en liten ettåring hemma som redan blivit rejält påflaxad av honom, jag tycker att det är lite vårdslöst att chansa, tänk om barnets ögon ryker nästa gång. När min mamma var liten var hon tvungen att ha en cykelpump med sig i skolväskan, för deras tupp var riktigt ilsken. Hon har berättat att hon lyckades pricka rejält i skallen ett par gånger, men han fattade visst inte vinken ändå...
|
|
|
|
|
|
|
|
29-08-2009, 17:22
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (Meriona @ 29-08-2009, 18:10)  Va bra att jag inte hade helt fel då när jag sa att han borde göra sig av med den. De har en liten ettåring hemma som redan blivit rejält påflaxad av honom, jag tycker att det är lite vårdslöst att chansa, tänk om barnets ögon ryker nästa gång...  Fullständigt oacceptabelt! Höns läser vårt kroppsspråk precis som andra djur. Jag tror att sådant beteende ofta (om tuppen inte är störd på riktigt alltså) beror på att han av bara farten, när han var berusad av makt någon gång, gått emot en människa. Människan hoppar förvånat till och backar - tuppen anser sig nu vara dominant över människan. Sen förstärks detta vid varje möte, tuppen blir allt tuffare och människan allt räddare. Jag har aldrig testat att återta makten över en sådan tupp, men det kanske är värt att testa. Men om han redan har vant sig vid att jaga småbarn är det nog bättre att ta bort honom.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
29-08-2009, 17:30
|
Gäster

|
Det hjälper väl inte som i Pettson&Findus hota med stora grytan kanske?
|
|
|
|
|
|
|
Rosmarin
|
30-08-2009, 12:19
|
Gäster

|
CITAT (Myosotis @ 27-08-2009, 15:22)   Ja, så var det nästan hos oss för ett par år sedan. Jag hade en gammal (22år) katt som jag haft sedan han var kattunge. En gammal dam som bodde granne med oss blev flyttad till ett ålderdomshem eftersom hon inte klarade sig själv längre. Hon hade tre katter. En togs om hand, de andra två försvann. Den ena dök upp i min trädgård några veckor senare. Ville egentligen inte ha fler katter i huset då jag var rädd att det skulle bli för mycket för den gamle. Den tillkomne var dock väldigt snäll och respekterade den gamle helt och hållet. Väntade tills han hade ätit färdigt innan han själv åt, gick alltid ur vägen utan att för den skull vara rädd för den gamle etc. Så jag sa till slut att okej då, han får väl stanna här då. Då dök den andra försvunna katten upp (den gamla damens)... med två kattungar!!! Som hon hade fött i intillliggande lada. Hon själv var väldigt skygg och närmade sig inte oss. Hon bara kom och åt i de andras skål när hon trodde att vi inte såg henne. En morgon när jag var ute hos hönsen mycket tidigare än vanligt såg jag att kattmamman och bebisarna låg och sov i halmen bredvid hönorna!  Katten som hade flyttat in hos oss kom en dag bärande på först den ena och sedan den andra kattungen och lämnade av dem hos mig inne i köket... så vad hade jag för val...  ?
|
|
|
|
|
|
|
Rosmarin
|
30-08-2009, 12:26
|
Gäster

|
CITAT (Myosotis @ 29-08-2009, 11:04)  Det är ju bara min variant som fungerar bra för mina höns. Det finns andra lösningar. Han som jag fick mina första höns av gav bara hel vete eftersom hönsen fick så mycket matrester där. Så jag körde också bara på vete i början. Men här blir det sällan matrester och det kändes för ensidigt, jag fick för mig att de led av brist på ett eller annat så jag frågade på Lantmännen och sen dess har jag köpt värpfoder också, det är balanserat så man vet att de får i sig allt de behöver. Man ger ungefär drygt hälften vete, knappt hälften värpfoder. Det finns även färdigfoder som redan innehåller säd. En gång köpte jag hel korn för att variera men det var inte populärt. (Kul förresten, det står "Hel korn" på säcken men inte "Hel vete" utan "Vete hel"  ). Man kan även köpa krossat vete, vet inget om eventuella fördelar med det men förmodligen är hållbarheten sämre. Alla sorts matrester är bra. Inget mögligt naturligtvis. Kokt ris ska man blanda med olja eller nåt så det inte klibber igen krävan. Höns gillar nästan allt. Pannkaka, kött, ägg, ost, kvarg osv. är mycket gott. Man kan även ge frukt som många nog inte har tänkt på, t.ex. fallfrukt nu eller gamla mandariner efter jul, särskilt på vintern är de helt vilda efter allt grönt och frukt. På vintern brukar jag grodda vete så de får i sig vitaminer, man kan även så i krukor eller ge gammal sallad. Så länge det finns våtarv brukar jag plocka det till dem, de älskar det. Man får prova sig fram, höns är individer med olika favoritmaträtter. Mina äter inte morötter eller bananer. Den stora svarta älskar tomater. Tuppen äter blommor  . Den mörkbruna vägrar äta sallad. Dvärghönan är rätt ointresserad av korv som är det bästa de andra vet. Det är bara min tama höna som äter allt och vill ha allting för sig själv.  Hon är inte alls bortskämd. Tipsa din kollega om boken "Höns" av Karin Neuschütz, Kristina Odén och Tore Hagman. Den är bara så bra. Där står också hur man själv kan göra balanserad hönsmat. Han vet väl om att han måste ge dem kalk? Det räcker inte att bara ge dem de egna äggskalen!! Ja mina höns får allt som annars hade gått i komposten. Matavfall, grönsaks och potatisskal, bortrensat ogräs, fallfrukt... Jag har faktiskt skippat komposten eftersom de äter allt! På våren gräver vi ur det översta lagret i hönsgården och lägger detta som jordförbättring i trädgårdslanden. Jag var förvånad i början att hönsen faktiskt även äter, (ja inte bara äter utan fullkomligen kastar sig över) fisk och köttrester. Min man brukar säga att hönsens favoriträtt är stekt kyckling ...  ...
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
30-08-2009, 18:49
|
Gäster

|
Så länge de inte vet att de äter artfränder så..... Eller?
|
|
|
|
|
|
|
|
31-08-2009, 11:10
|
Medlem
Antal inlägg: 423
Medlem nr: 9 588

|
Öga för öga står det i biblen,........ så om duvhöken dödar min tupp, får jag då döda duvhöken??? Nej, jag dödade inte duvhöken( men känslan fanns), vi släppte ut den igen,men skrämde den rejält först, så att den inte ska komma tillbaka. Men det är inte roligt att komma ut och hitta min granna Svarthönetupp död, men han gjorde sitt jobb försvarade sina hönor. Har nu skaffat en ny tupp,en (faveroll)fransk sort, men han är född i maj. så hönorna får väl vänta lite. Det var marknad och de säljer höns och smådjur där,annars så hade jag nog inte fått tag i någon så snabbt.
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
31-08-2009, 11:33
|
Gäster

|
Har du någon bild, EmmasMatte?
|
|
|
|
|
|
|
Rosmarin
|
31-08-2009, 11:40
|
Gäster

|
CITAT (Meriona @ 30-08-2009, 19:49)  Så länge de inte vet att de äter artfränder så..... Eller?  Ja det får man ju hoppas att de inte vet eller förstår. Annars hade det ju varit ganska makabert!
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
31-08-2009, 11:49
|
Gäster

|
CITAT (Rosmarin @ 31-08-2009, 12:40)  Ja det får man ju hoppas att de inte vet eller förstår. Annars hade det ju varit ganska makabert! Har du sett Babe? Där åt familjen middag, en stor höna (eller anka) låg stekt på bordet och alla djuren stod i fönstret och mindes Melody (eller vad hon nu hette) och snyftade....  Inte för vad jag vet vad det hade med detta att göra, det var bara så lessamt att jag nästan blev vegetarian.
|
|
|
|
|
|
|
|
31-08-2009, 12:09
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (emmas matte @ 31-08-2009, 12:10)  Öga för öga står det i biblen,........ så om duvhöken dödar min tupp, får jag då döda duvhöken??? Nej, jag dödade inte duvhöken( men känslan fanns), vi släppte ut den igen,men skrämde den rejält först, så att den inte ska komma tillbaka. Men det är inte roligt att komma ut och hitta min granna Svarthönetupp död, men han gjorde sitt jobb försvarade sina hönor. Har nu skaffat en ny tupp,en (faveroll)fransk sort, men han är född i maj. så hönorna får väl vänta lite. Det var marknad och de säljer höns och smådjur där,annars så hade jag nog inte fått tag i någon så snabbt.  Ärligt talat tror jag att man får det. Man har rätt att försvara sina tamdjur, man får t.ex. skjuta en varg för att rädda sina får, men bara precis när den håller på och river dem, inte i förebyggande syfte eller så. Jag har bara hört det från rovdjursexperter men har tyvärr ingen källa som jag kan hänvisa till.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
|
|
|
31-08-2009, 18:28
|
Medlem

|
Jag kan inte lägga in foton på nätet, något galet med mitt fotoprogram.......Jag har ärligt talat lust att döda duvhöken,,,men han eller hon gjorde ju bara vad den är född till att göra... men jag ska sätta tak på hönsgården, det kan jag göra och skydda mina höns.
faverolle stavas det noghönsrasen som nya tuppen är av
Redigerat av emmas matte: 31-08-2009, 18:31
|
|
|
|
|
|
|
Rosmarin
|
01-09-2009, 08:54
|
Gäster

|
Faverolles är en skojig ras. Vilken färg har han Emmas matte? FaverolleFaverolles
|
|
|
|
|
|
|
|
01-09-2009, 11:17
|
Medlem

|
Han är vit med mörkare huvud och mörkare(gråa) bakdel, och gröna fjädrar i det mörka lite här och var, jag var inne och kollade på nätet och tyckte att han är nog normal? färgad för rasen  ,kan inte så mycket om hönsraser,men tycker att han är vacker
|
|
|
|
|
|
|
Rosmarin
|
01-09-2009, 17:35
|
Gäster

|
Det är han säkert. Ser han ut som tupparna i mina länkar ovan?
|
|
|
|
|
|
|
|
01-09-2009, 21:12
|
Medlem

|
Lite ljusare än den första bilden, men han är ju inte så gammal ännu, får se hur den ser ut när den blir vuxen
|
|
|
|
|
|
|
Rosmarin
|
02-09-2009, 16:49
|
Gäster

|
En riktig snygging med andra ord!
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|