Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

116 sidor V  « < 21 22 23 24 25 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Höns
          Rosmarin
          Inlägg 02-11-2009, 11:14
          Länk hit: #441

Gäster

Hmm... tänkte nog att nu skaffar du säkert snart en Maran... giggle.gif ...och då hade jag ju inte helt fel.

Chamois är franska och när man använder det i färgsammanhang betydet det ljust gulbeige. Egentligen är Chamois en bergsgetras. Och färgen kommer av deras färg på pälsen.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 02-11-2009, 11:14
          Länk hit: #442

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Igår kväll fick jag lyfta upp araucanan på pinnen och lyfta ner sebrighten från takbjälken, sen sov båda snällt på pinnen. Araucanan påminner mycket om en reptil, hon har ett annat sätt än mina andra höns. Och så går hon långsamt omkring och känner på allt med näbben. Hon låter som den stora svarta gjorde (grönvärpare har ju araucana i sig så det måste ju finnas vissa likheter), bara med lite ljusare röst.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 02-11-2009, 11:24
          Länk hit: #443

Medlem

Nu skrev vi samtidigt.

CITAT (Rosmarin @ 02-11-2009, 11:14) *
          Hmm... tänkte nog att nu skaffar du säkert snart en Maran... giggle.gif ...och då hade jag ju inte helt fel.

giggle.gif Nej, inte helt oväntat. Svårt att sluta tänka på de där vackra äggen!

CITAT (Rosmarin @ 02-11-2009, 11:14) *
          Chamois är franska och när man använder det i färgsammanhang betydet det ljust gulbeige. Egentligen är Chamois en bergsgetras. Och färgen kommer av deras färg på pälsen.

Det var intressant!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 02-11-2009, 11:39
          Länk hit: #444

Gäster

CITAT (Myosotis @ 02-11-2009, 11:24) *
          Nu skrev vi samtidigt.

giggle.gif Nej, inte helt oväntat. Svårt att sluta tänka på de där vackra äggen!

giggle.gif De ÄR ju så vackra!

Citera
          elvisjö
          Inlägg 02-11-2009, 15:18
          Länk hit: #445

Medlem
          Antal inlägg: 131
          Medlem nr: 12 710

Ja visst är det trevligt med höns,jag kan inget annat än le när jag läser nostalgias berättelse,
          och jag undrar vem som är hönsmamman egentligen?

www.alternativ.nu har också en trevlig hönatråd med bla en ovanlig typ av äggkläckningsmaskin smile.gif

Citera
          elvisjö
          Inlägg 02-11-2009, 16:21
          Länk hit: #446

Medlem
          Antal inlägg: 131
          Medlem nr: 12 710

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=76305.0
          genväg till (äggkläcklingsmaskinen)

Citera
          Myosotis
          Inlägg 03-11-2009, 10:21
          Länk hit: #447

Medlem

I morse åt sebrighten ur handen på mig! De är inte rädda eller så, det är bara det att de är mer habituerade än tama. Det ska det bli ändring på nu. yes.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Meriona
          Inlägg 03-11-2009, 10:42
          Länk hit: #448

Gäster

CITAT (Myosotis @ 03-11-2009, 10:21) *
          I morse åt sebrighten ur handen på mig! De är inte rädda eller så, det är bara det att de är mer habituerade än tama. Det ska det bli ändring på nu. yes.gif

Habivadå? confused.gif

Wilmer har hönshus på sin tomt, men det är fullt med ved. Vi får övertala henne att bygga nytt vedskjul så att höns kan flytta in! yes.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 03-11-2009, 18:12
          Länk hit: #449

Medlem

CITAT (Meriona @ 03-11-2009, 10:42) *
          Habivadå?

giggle.gif

Habituering, inlärningsfenomen som innebär att en regelbundet förekommande eller upprepad stimulering så småningom inte längre uppmärksammas; tillvänjning. (NE)

Du vet, som gorillorna som ignorerar turister.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Meriona
          Inlägg 03-11-2009, 20:30
          Länk hit: #450

Gäster

yahoo.gif Jag har läst tråden slarvigt, Myo, du har ju fått två nya bebisar! GRATTIS! OJ vad jag längar efter bilder!!

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 03-11-2009, 20:35
          Länk hit: #451

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Meriona @ 03-11-2009, 20:30) *
          yahoo.gif Jag har läst tråden slarvigt, Myo, du har ju fått två nya bebisar! GRATTIS! OJ vad jag längar efter bilder!!

Ja, bilder på underverken ser vi fram emot.... yahoo.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Azola
          Inlägg 04-11-2009, 14:06
          Länk hit: #452

Medlem
          Antal inlägg: 446
          Medlem nr: 9 480

Kul med hönstråden och att läsa om era vedermödor, planer, funderingar, tips och andra berättelser...tror jag läst nästan alla nu wacko.gif
          Tack alla som skriver!! tummenupp.gif tummenupp.gif
          Min grupp med höns o tuppar mår bara bra efter sommaren och har idag känt på den första snön som kommer just nu i skrivande stund faktiskt...!
          Nu fick de väldigt brått tillbaka in i värmen...efter att de fått komma ut och smaskat på den dagliga extra ransonen i hönsgården....ris,bröd i mjölk, makaroner och de älskade GRÖNA vindruvorna! (blå duger inte längre... då de nog är för kärva i skalen åt de små liven) de gröna är ju så mycket sötare! hi hi... innocent.gif

Ha en fortsatt bra dag och jag kommer tbx oftare för vidare mys- läsning om våra små vänner! Azola .. Hugo&Boss (tupparna 2st )
          Cocko& Chanelle - Lillstumpa& Grävmaskinisten (hönsen 4st)

Citera
          Myosotis
          Inlägg 05-11-2009, 10:56
          Länk hit: #453

Medlem

smile.gif Kul att tråden lever, ibland känns det lite som att prata med mig själv här, men vad roligt att det finns folk som läser. Jag läste faktiskt om hela tråden häromdagen, det var trevligt. Vilka gulliga namn på dina höns laugh.gif . Grävmaskinisten, hjälp, är det en sån där rabattmarodör? De gillar verkligen att gräva på olämpliga ställen och de vet precis när man inte tittar.
          Jaså det går bra hos dig med 2 tuppar och fyra hönor? Då kanske jag skulle kunna ha 2 tuppar och nio hönor...
          Mina älskar också gröna vindruvor. Blå har jag aldrig testat för dem är jag inte så förtjust i själv. De nya hönsen fick äpple igår (de gamla också förstås) och det kände de igen! De blev jätteglada. Våtarv var de mer tveksamma till i början men sen helt plötsligt hade allt försvunnit.
          Igår morse åt båda ur handen på mig. De går och lägger sig som de ska nu på kvällarna. Jag undrar om Ulrica fortfarande lyfter upp och ner sina höns varje dag.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          lovwal
          Inlägg 05-11-2009, 13:52
          Länk hit: #454

Medlem
          Antal inlägg: 204
          Medlem nr: 20 471

CITAT (Myosotis @ 05-11-2009, 10:56) *
          men vad roligt att det finns folk som läser.

jag läser också men skriver inget - fast det beror mest på att jag är hönslös. därmed har jag blivit hejdlöst förtjust i era raringar! påminner sambon var och varannan dag om att vi inom en snar framtid måste skaffa höns. blush.gif vilket i och för sig innebär att vi måste flytta först, men ändå. giggle.gif

--------------------
          Balkong zon 2.

Citera
          Azola
          Inlägg 05-11-2009, 15:24
          Länk hit: #455

Medlem
          Antal inlägg: 446
          Medlem nr: 9 480

Ja 2 tuppar har gått bra...peppar-peppar...de är syskon, kanske de gjorde upp i tidiga livet om vem som är herre på täppan och ej. Som namnen antyder är det Boss (den bruna som är den store ledaren =) ) De har olika uppgifter tycks det som...en Boss som leder gruppen då de är ute i det fria och som alltid har ett öga mot skyn..Hugo som tar hand om de hönor som för tillfället inte är högst på rangskalan.
          Fick alltså 2 hönor med tillhörande ägg förförra sommaren. De syskonen har jag nu och mammorna.
          Ska förminska mina foton och sätta in några i mitt album....testade igår men det gick inte alls, pust duh.gif kommer snart i alla fall.

* Grävmaskinisten...ja det är en vacker -ung- tam -dam som tycker att hon och jag är ett mot maskarna och de övriga hönsen...jag gräver först, sedan kommer hon igång så det står härliga till ... och måtte ingen annan komma i närheten ... laugh.gif
          Detta sker i hönsgården på utvalda platser av mig rolleyes.gif
          Lillstumpas namn,ja det blev bara så. Hon kommer alltid rusande först för att få en extra godbit, hon är en liten söt vit gam. biggrin.gif Ja ja kärt barn har många namn. Fråga inte vad vår kära Birma Rosie kallas för...eller hundarna jag haft. wub.gif

Ha det bra och så länge...

Citera
          Myosotis
          Inlägg 06-11-2009, 11:09
          Länk hit: #456

Medlem

CITAT (lovwal @ 05-11-2009, 13:52) *
          jag läser också men skriver inget - fast det beror mest på att jag är hönslös. därmed har jag blivit hejdlöst förtjust i era raringar! påminner sambon var och varannan dag om att vi inom en snar framtid måste skaffa höns. blush.gif vilket i och för sig innebär att vi måste flytta först, men ändå. giggle.gif

biggrin.gif Va kul! Akta dig, det smittar! naughty.gif Rätt som det är har du också blivit hönsberoende.
          Det finns ju fler stackars hönlösa människor här, Wilmer t.ex. Hon har ju flyttat till hus nu så jag förstår inte varför det dröjer så med hönsen? naughty.gif Hon vågar kanske inte läsa den här tråden?! flirting.gif

CITAT (Azola @ 05-11-2009, 15:24) *
          ...Hugo som tar hand om de hönor som för tillfället inte är högst på rangskalan...

wub.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 11-11-2009, 19:55
          Länk hit: #457

Medlem

Nu ska vi se. Jag tror jag har fått ordning på bilderna.

Sista bilden på "Big Mama".

Dvärgaraucana och sebright.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Meriona
          Inlägg 11-11-2009, 20:32
          Länk hit: #458

Gäster

NÄmen då! Tuppen och den tama och BigMama. Lillan gömmer sig. Men de andra två kommer jag inte ihåg vad de hette.... Sicka godingar!
          De nya - ojoj vilka snyggingar! Kan seebright ha så olika färger alltså? Spännande!
          Jag var på bibblan idag och tittade efter den där boken om höns som ni rekommenderat, men hittade ingen. Blev en om smådjur istället, kanske var den andra utlånad. Annars får jag köpa, jag måste ju hänga med i era resonemang här i den här tråden! smiley_small_hug.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 11-11-2009, 22:14
          Länk hit: #459

Medlem

CITAT (Meriona @ 11-11-2009, 20:32) *
          Kan seebright ha så olika färger alltså?

Ja, sebright kan vara silver som min gamla eller guld som den nya eller citron. Numera finns den också i gul-vitkantad/chamois.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Meriona
          Inlägg 12-11-2009, 12:54
          Länk hit: #460

Gäster

Hur ser en citronhöna ut? blink.gif

Citera

116 sidor V  « < 21 22 23 24 25 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-06-2026, 09:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon