CITAT (ingmet @ 14-08-2008, 20:00)

Jag har ett litet fikonträd som jag köpte förra sommaren.. Det stämmer att fikonfrukten kommer där bladen tidigare suttit. Förra sommaren hade jag fikon i varje veck.. tyvärr trillade de av innan de mognat.. Men enligt en tidigare tråd som jag själv skapat om fikon visade det sig att jag hade just Carica.. vilken ofta tappar frukten innan mognad. Sök på fikon så hittar du säkert tråden.. Jag krukade om i citrus-jord (köpt på Plantagen). Denna jord är specialsydd för just medelhavsväxter och innehåller bl.a lera vilket rekommenderas till ex fikon. Lycka till !
fast fikon heter just ficus carica . heter den inte ficus carica så är det inget fikon . och normalt sett ska den inte tappa frukten i förtid . gör den det mår plantan inte bra . vilket jag gav dig förslag på i din tråd vad som är fel . fikon tappar inte sina frukter naturligt . då skulle den ju inte kunna föröka sig . ett alt är att om plantan mår bra så är det en ficus carica som behöver stekeln , då blir ju inte blommorna befruktade och den tappar dom .
citrusjord är inte bra för fikon och inte bra för lager,oliv,myrten,nerium,kryddor heller . men den är utmärkt till citrusar som inte är en ''äkta'' växt från medelhavsområdet utan från Asien . Citrus växter vill ha järn och grövre material och lite lergranulat . Fikon vill ha kalk och behöver en lätt jord dvs ingen lera .
den bästa jorden till fikon är plantjord som innehåller leca där man tillsätter kalk eller Algomin . man kan också blanda ihop en egen jord ( denna varianten ger jag till mina ) då köper man kogödsel,leca,plantjord,kalk ( man tar nån näve kalk )och så blandar man det tillsammans med resten . har man sand,grus kan man också blanda i det .
ska man ha sitt träd ute under vår-sommar-höst är det viktigt med mycket leca i jorden .