Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Fikonträd
          ekliden
          Inlägg 13-08-2008, 20:21
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 18 074

[Har nyligen köpt ett fikonträd (italienskt sort enl. växtbutiken). trädet är c.a 2m högt, med tre kala grenar på en c.a 1.20m stam. Ska jag beskära den? Vill ha grönska under taket i min glasveranda, skickar med en bild så ni kan se....Snälla hjälp mig med detta! Kan man beskära som ett äppleträd , elller kommer det nya blad på de tre grenarna till våren även om jag inte beskär? Som ni ser finns det blad i topparna och 17 fikon på dt just nu.
          Med tack på förhandBifogad fil  IMG_5176_redigerad_1.jpg ( 310.68k ) Antal nedladdningar: 129
          Bifogad fil  IMG_5179_3.jpg_webb.jpg ( 49.48k ) Antal nedladdningar: 112

Citera
          4 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          flaxss
          Inlägg 13-08-2008, 21:04
          Länk hit: #2

Gäster

du beskär den på vintern ,, då den blöder lätt om den klipps på fel årstid . även tidig vår kan du beskära den .

risken är ju att du ev klipper veck frukterna som kommer . men klipper du in grenarna så brukar där komma nya skott . annars tycker jag att ditt fikon är fint som det är . den ger ju som bäst med frukt på flerårigved alltså det som du vill skära veck .

tror inte att ditt träd är en Italiensk sort möjligen att den kommer från Italien . dom som säljs i Sverige är oftast Bornholms typ eller ren sort Ficus carica .

Citera
          ekliden
          Inlägg 14-08-2008, 09:40
          Länk hit: #3

Medlem

Tack för hjälpen! Du menar alltså att jag kan vänta och se hur mycket det växer? Jag tycker oxå att det är fint som det är. Tror du det blir mer grönska till nästa år? Tänkte plantera om till våren, är det rätt? Har frågat på olika plantskolor , men de vet inte så mycket verkar det..........så jag är tacksam för råd!

Citera
          flaxss
          Inlägg 14-08-2008, 19:11
          Länk hit: #4

Gäster

jag hade inte beskärt den . det är normalt för fikon att bli ''bladlösa'' längst nere . vänta och se hur den artar sig .

du kan plantera om den i feb-maj i nyjord . den vill ju helst ha en vintervila ( neråt +5c +10c ) så du bör ju såfall plantera om den efter det eller i slutet av vintervilan vilket brukar vara vid den tiden . den är ju lövfällande så bli inte rädd om den snart får gula blad .

Citera
          ingmet
          Inlägg 14-08-2008, 20:00
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 514
          Medlem nr: 2 315

Jag har ett litet fikonträd som jag köpte förra sommaren.. Det stämmer att fikonfrukten kommer där bladen tidigare suttit. Förra sommaren hade jag fikon i varje veck.. tyvärr trillade de av innan de mognat.. Men enligt en tidigare tråd som jag själv skapat om fikon visade det sig att jag hade just Carica.. vilken ofta tappar frukten innan mognad. Sök på fikon så hittar du säkert tråden.. Jag krukade om i citrus-jord (köpt på Plantagen). Denna jord är specialsydd för just medelhavsväxter och innehåller bl.a lera vilket rekommenderas till ex fikon. Lycka till !

--------------------
          Bor i zon: Stockholms inre kustområde
          "Ännu har det inte kommit en vår då knoppar glömt att brista"

Citera
          flaxss
          Inlägg 14-08-2008, 20:31
          Länk hit: #6

Gäster

CITAT (ingmet @ 14-08-2008, 20:00) *
          Jag har ett litet fikonträd som jag köpte förra sommaren.. Det stämmer att fikonfrukten kommer där bladen tidigare suttit. Förra sommaren hade jag fikon i varje veck.. tyvärr trillade de av innan de mognat.. Men enligt en tidigare tråd som jag själv skapat om fikon visade det sig att jag hade just Carica.. vilken ofta tappar frukten innan mognad. Sök på fikon så hittar du säkert tråden.. Jag krukade om i citrus-jord (köpt på Plantagen). Denna jord är specialsydd för just medelhavsväxter och innehåller bl.a lera vilket rekommenderas till ex fikon. Lycka till !

fast fikon heter just ficus carica . heter den inte ficus carica så är det inget fikon . och normalt sett ska den inte tappa frukten i förtid . gör den det mår plantan inte bra . vilket jag gav dig förslag på i din tråd vad som är fel . fikon tappar inte sina frukter naturligt . då skulle den ju inte kunna föröka sig . ett alt är att om plantan mår bra så är det en ficus carica som behöver stekeln , då blir ju inte blommorna befruktade och den tappar dom .

citrusjord är inte bra för fikon och inte bra för lager,oliv,myrten,nerium,kryddor heller . men den är utmärkt till citrusar som inte är en ''äkta'' växt från medelhavsområdet utan från Asien . Citrus växter vill ha järn och grövre material och lite lergranulat . Fikon vill ha kalk och behöver en lätt jord dvs ingen lera .

den bästa jorden till fikon är plantjord som innehåller leca där man tillsätter kalk eller Algomin . man kan också blanda ihop en egen jord ( denna varianten ger jag till mina ) då köper man kogödsel,leca,plantjord,kalk ( man tar nån näve kalk )och så blandar man det tillsammans med resten . har man sand,grus kan man också blanda i det .

ska man ha sitt träd ute under vår-sommar-höst är det viktigt med mycket leca i jorden .

Citera
          ekliden
          Inlägg 14-08-2008, 21:41
          Länk hit: #7

Medlem

Oh tack för all information och råd! Det ska bli spännande att följa mitt fikonträd! jag har oxå ett citrusträd från en kärna c.a 10 år gammalt. Det har aldrig blommat...tror ni att det kommer eller är det sterilt?

Citera
          Eva St
          Inlägg 14-08-2008, 23:35
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 2 514
          Medlem nr: 58

Får jag haka på med en fråga. Har flera Fikonträd sedan ett par år men har inte sett skymten av ett Fikon på dem. Vad gör jag för fel. De står ute hela sommaren och växer så det knakar och på hösten tar jag in dem och de bor i ett källarförråd i 8 12 grader och extraljus.

--------------------
          Skjut inte upp till i morgon vad du kan ha nöje av idag.

Mitt album

Citera
          flaxss
          Inlägg 15-08-2008, 20:01
          Länk hit: #9

Gäster

CITAT (Eva St @ 14-08-2008, 23:35) *
          Får jag haka på med en fråga. Har flera Fikonträd sedan ett par år men har inte sett skymten av ett Fikon på dem. Vad gör jag för fel. De står ute hela sommaren och växer så det knakar och på hösten tar jag in dem och de bor i ett källarförråd i 8 12 grader och extraljus.

+8-12c som lägst på vintern är för varmt för att fikon ska ge rikligt med frukt . som jag skrev innan ska fikon istället ha på vintern 0c +10c . och mörkt inget ljuse alls . fikon är av naturen lövfällande och ska så vara även här .

du tar ut dom på våren när det är runt +5c +10c ( tar in vid frost ) sedan har du dom ute tills det kryper ner mot 0c ,, har dom inga frukter som börjat utvecklas kan du även låta dina fikon stå ute i ett par frost nätter . frosten kan göra att dom blir chockade och börjar sedan bilda frukt . och sedan ska du inte heller ge den för mycket näring och utrymme vid rötterna . ge dom bara vatten och plantera dom i en lätt jord det kan också få dom till att bilda fruktanlag . du kan ju testa ett par metoder och så ser du vad som funkar bäst .

Citera
          MartinE
          Inlägg 27-08-2008, 15:19
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 25
          Medlem nr: 10 851

Köpte ett fikonträd i Frankrike i somras som efter hemkomst har fått några frukter på, och även jag får tacka för all information.

Ekliden: När det gäller din citrus kan jag bara säga att ge inte upp. Jag fick vänta i 37 år !!!!! innan min citron blommade. Men den gjorde det först efter att den fick stå i ljust och SVALT en vinter. Alla vintrar innan har den stått inomhus och mått sådär.

/M

Citera
          Dito Verde
          Inlägg 27-08-2008, 20:11
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 696
          Medlem nr: 11 610

Den gamle greken, på vars mark mina fikonträd kommer ifrån, säger att det är jättelätt med fikon. Han säger att jag ska bara lägga lite åsneskit på jorden runt stammen. Det räcker. Bra tips va?

Citera
          Maggan H
          Inlägg 10-09-2008, 07:18
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem nr: 2 369

Jag hittade, hör och häpna, två st fikonplantor i tujahäcken i förrgår! Jag vet att en granne snett bakom har haft fikonplantor i uterummet, och troligt är väl att barnen kastat ett fikon i häcken. Jag kunde inte gräva upp dem, för trångt, så jag drog upp dem med våld och har nu krukat dem i vanlig plantjord. Tog in dem i vanlig rumsvärme men de är kolossalt hängiga, bör jag ta ut dem igen? Tänkte de skulle rota sig lättare inomhus, hösten närmar sig ju snabbt. Tog bort alla blad utom de 3 översta. De är ca 40 cm höga och ogrenade.

--------------------
          MVH Maggan

Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne

Citera
          flaxss
          Inlägg 10-09-2008, 12:06
          Länk hit: #13

Gäster

är det fröplantor du har hittat ?

jag hade haft kvar dom ute . sedan tat in dom svalt .

Citera
          Maggan H
          Inlägg 10-09-2008, 13:41
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (flaxss @ 10-09-2008, 13:06) *
          är det fröplantor du har hittat ?

jag hade haft kvar dom ute . sedan tat in dom svalt .

Det måste vara fröplantor, mitt inne i häcken? Ska ju vara om en rotbit har kastats ut men det är nog mindre troligt. Kan man avgöra på bladen eller nåt annat vilket sortnamn de tillhör? Tror du att de rotar sig ute nu vid denna tiden?

--------------------
          MVH Maggan

Citera
          flaxss
          Inlägg 10-09-2008, 15:54
          Länk hit: #15

Gäster

har dom inga rötter då ? för så pass stora fröplantor borde väl ha rötter . fast jag hade nog inte tat veck bladen dom hjälper ju till . plus bladen kommer dom ju ändå tappa . men jag hade satt ut dom och sedan väntat dom får en rottillväxt även i svalare temp .

att dom ser ledsna ut nu tror jag beror på chocken av att komma in .

Citera
          Maggan H
          Inlägg 10-09-2008, 16:02
          Länk hit: #16

Medlem

Jo visst finns det rötter. Dom är nu uttagna igen, ska sätta in dem i växthuset ikväll. Här är mulet och kulet så det blir väl lagom. Tack Linus!

--------------------
          MVH Maggan

Citera
          flaxss
          Inlägg 10-09-2008, 16:09
          Länk hit: #17

Gäster

sista fikonet för i år !! lite bitterljuvt smakade gott men sista .

Bifogad fil  PICT3494.JPG ( 713.6k ) Antal nedladdningar: 42

CITAT (Maggan H @ 10-09-2008, 16:02) *
          Jo visst finns det rötter. Dom är nu uttagna igen, ska sätta in dem i växthuset ikväll. Här är mulet och kulet så det blir väl lagom. Tack Linus!

i växthuset kommer dom nog trivas bra .

Citera
          Frode
          Inlägg 15-09-2008, 10:49
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem nr: 4 528

Hei tenkte jeg skulle forsøke meg med ette spørsmål i denne tråden. Mitt fiken tre fikk masse fiken kart tidlig i våres, mens treet enda sto inne i drivhuset. Denne tidlige avlingen slo helt feil da alle kartene falt av da de var ca like store som kirsebær.

Noen som kan gi noen råd om hva jeg skal gjøre neste år for å ta vare på den tidlige ”Smyrna?”avlingen?

Citera
          flaxss
          Inlägg 15-09-2008, 11:02
          Länk hit: #19

Gäster

är det ett Smyrna fikon du har ?

såfall kommer du inte få någon frukt på det , karten kommer trilla av när den ska börja utvecklas .

har du ett självfertilt fikon så kommer du få frukt på det om trädet mår bra och är i rätt miljö .

Redigerat av flaxss: 15-09-2008, 11:02

Citera
          MariaS
          Inlägg 22-09-2008, 06:52
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

JAg vet faktiskt inte vilken sorts fikon jag har, men en sak kan jag i alla fall konstatera.

Fikonet som står planterat på friland är just nu grönt, frodigt och producerar fortfarande nya skott. Däremot fikonet som stått i kruka hela sommaren, har nu gett upp för hösten och har gått i vila.

Ska bli kul att se vad som händer i vinter.... eller rättare sagt till våren. Går det som jag tänkt, åker nog fikon nr2 i backen den med whistling.gif

Citera

4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 30-11-2025, 07:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon