Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Fikonträd
          Bassam
          Inlägg 03-10-2008, 23:53
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Jag säger praktik svar, från man som födda i Syrien och studera där 17 år och jobbar där som chef till 7 byar som ansvar och ge råd till bönder hur ska de plantera o omplantering gödsling o bekämpa på växter sjukdom o hur de ska borta ogräs, och jag har släktingar över hela Syrien just nu, och nästan varje de tittar på vädret rapporten över hela syrierna som kommer med arabiska kanalen, men jag är med dig att finns olika sorter fikon just nu och de har olika krävande.
          H:Bassam

Citera
          flaxss
          Inlägg 04-10-2008, 08:04
          Länk hit: #42

Gäster

CITAT (Bassam @ 03-10-2008, 23:53) *
          Jag säger praktik svar, från man som födda i Syrien och studera där 17 år och jobbar där som chef till 7 byar som ansvar och ge råd till bönder hur ska de plantera o omplantering gödsling o bekämpa på växter sjukdom o hur de ska borta ogräs, och jag har släktingar över hela Syrien just nu, och nästan varje de tittar på vädret rapporten över hela syrierna som kommer med arabiska kanalen, men jag är med dig att finns olika sorter fikon just nu och de har olika krävande.

det du skrev ,, för min del är ointressant .

du har än inte svarat på frågan vad du uppmätt som lägst i temp över hela Syrien ( då du verka veta exakt ) .

så vad är det lägsta du uppmätt ? , då ingen fakta jag läst stöder det du säger .

läs gärna dessa sidor igen
          http://en.allmetsat.com/climate/africa.php?code=40080
          http://www.wordtravels.com/Cities/Syria/Damascus/Climate
          http://www.climate-zone.com/climate/syria/...us/damascus.htm
          http://www.cafe-syria.com/Climate_Temperature.htm
          http://www.nationsencyclopedia.com/Asia-an...ia-CLIMATE.html

Citera
          Bassam
          Inlägg 04-10-2008, 22:06
          Länk hit: #43

Medlem

Jag skriver till dig att lägsta gradar i SYRIEN +15 gradar.

Citera
          flaxss
          Inlägg 04-10-2008, 22:08
          Länk hit: #44

Gäster

CITAT (Bassam @ 04-10-2008, 22:06) *
          Jag skriver till dig att lägsta gradar i SYRIEN +15 gradar.

det tror jag inte på så är det . och ingen här kan ändra min åsikt . även om du har bott där så tror jag mer på fakta i böcker och på nätet . ja det är kanske ev runt +15c där ''just'' du bor/bodde men inte över hela . vädret beter sig sällan så stabilt och perfekt som du säger .

Redigerat av flaxss: 04-10-2008, 22:09

Citera
          Bassam
          Inlägg 05-10-2008, 12:28
          Länk hit: #45

Medlem

de är i formationen som sätter i böcker och internet, de räcker inte de behöver komplettering med praktiken,
          tillexem : de skriver ibland och säga att temperaturen under sommar +38 men i verklighet den sår står +50 gradar, de vill inte att turister blir rädda och inte kommer till landet, vem som vet verkligheten bara de som lever i landet.
          Obs: vet du att det kommer lite kallare i vintras, det blir katastrof 70 procent av grönskar skadad och många träd skadad där, jag såg det på mina ögon, finns inte någon skriva eller säga någonting. På slutet om du tror på mig eller inte du själv som bestämmer, det är ASIEN.
          H: Bassam

Citera
          flaxss
          Inlägg 05-10-2008, 12:38
          Länk hit: #46

Gäster

CITAT (Bassam @ 05-10-2008, 12:28) *
          de är i formationen som sätter i böcker och internet, de räcker inte de behöver komplettering med praktiken,
          tillexem : de skriver ibland och säga att temperaturen under sommar +38 men i verklighet den sår står +50 gradar, de vill inte att turister blir rädda och inte kommer till landet, vem som vet verkligheten bara de som lever i landet.
          Obs: vet du att det kommer lite kallare i vintras, det blir katastrof 70 procent av grönskar skadad och många träd skadad där, jag såg det på mina ögon, finns inte någon skriva eller säga någonting. På slutet om du tror på mig eller inte du själv som bestämmer, det är ASIEN.
          H: Bassam

får jag fråga dig hur du vet vad som står i mina böcker ? tror inte världs atlats eller botanican är vända till turister !!! .

då kan man ju säga tvärtom om då det står att det på vintern blir ner till frost och +4c , det vill väl turister inte heller ha .

citat från Bassam
          Obs: vet du att det kommer lite kallare i vintras, det blir katastrof 70 procent av grönskar skadad och många träd skadad där, jag såg det på mina ögon, finns inte någon skriva eller säga någonting

jaså menar du det ? , skador på träd och grödor händer inte vid lägst +15c .

Igen Asien har skilda klimat rolleyes.gif

ja jag tror hellre på nedskriven fakta i böcker .

nu AVSLUTAR jag här .

Citera
          Bassam
          Inlägg 05-10-2008, 16:57
          Länk hit: #47

Medlem

Det händer sällan så bönder var inte bered för att träffa situationen.

Citera
          Maggan H
          Inlägg 08-10-2008, 19:01
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem nr: 2 369

Mina båda plantor, funna i tujahäcken, har nu repat sig och ser fina ut! De står kvar i växthuset, men jag är lite osäker på om jag ska ta in dem frostfritt eller inte. De är ju nyrotade, så det lutar åt att de åker in om det blir frost, de står i växthuset än. Fikon står ju ute i bl a Botaniska Trädgården i Lund, och även här i Bromölla vet jag en planta som stått planterad utomhus sen flera år, med vindskydd åt alla håll.

--------------------
          MVH Maggan

Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne

Citera
          flaxss
          Inlägg 08-10-2008, 20:01
          Länk hit: #49

Gäster

CITAT (Maggan H @ 08-10-2008, 19:01) *
          Mina båda plantor, funna i tujahäcken, har nu repat sig och ser fina ut! De står kvar i växthuset, men jag är lite osäker på om jag ska ta in dem frostfritt eller inte. De är ju nyrotade, så det lutar åt att de åker in om det blir frost, de står i växthuset än. Fikon står ju ute i bl a Botaniska Trädgården i Lund, och även här i Bromölla vet jag en planta som stått planterad utomhus sen flera år, med vindskydd åt alla håll.

övervintra dom inne svalt ca +1c +10c . och ta ut dom tidigt på våren . växer dom sig fina den sommaren kan du ju ev plantera ut en våren därpå . och ha kvar en i kruka .

jag har ju nu en 7sorter på friland !!( du vet ju vart jag har min trädgård smile.gif

Citera
          Maggan H
          Inlägg 09-10-2008, 14:42
          Länk hit: #50

Medlem

CITAT (flaxss @ 08-10-2008, 21:01) *
          jag har ju nu en 7sorter på friland !!( du vet ju vart jag har min trädgård smile.gif

Jadå, det vet jag! Och Blå Gräsfibbla kan du få utan att behöva köpa den på Tradera..... naughty.gif

Har du olika sorters fikon? Eller i olika lägen?

--------------------
          MVH Maggan

Citera
          flaxss
          Inlägg 09-10-2008, 15:35
          Länk hit: #51

Gäster

CITAT (Maggan H @ 09-10-2008, 14:42) *
          Jadå, det vet jag! Och Blå Gräsfibbla kan du få utan att behöva köpa den på Tradera..... naughty.gif

Har du olika sorters fikon? Eller i olika lägen?

jaså var det du ,, har faktiskt aldrig sett blå !! då tackar jag mycket . ska jag skicka ett Pm ?
          vi kan byta annars om du vill ha nåt ?

jag har nu ( både i trädgården och på balkongen här )

alla är ficus carica men olika sortnamn .

men har sorterna ficus carica; Bornholm,Bornholms Diamant,Lila,Jordan,2Kadota,Brown Turkey och så två som inte är något sort namn utan heter ficus carica . och så fick jag en fikonstickling av Dito Verde . hmm hoppas jag räknade upp alla nu !!

och alla är från olika ställen och är placerade på olika ställen och alla har olika härdighet .

Citera
          Maggan H
          Inlägg 09-10-2008, 15:41
          Länk hit: #52

Medlem

Häftigt med så många sorter! Hur ser du skillnad? Om jag fotar bladen på mina, kan du då se vilken det är? confused.gif

Ja! Skicka PM med adress till mig! yes.gif

--------------------
          MVH Maggan

Citera
          flaxss
          Inlägg 09-10-2008, 16:03
          Länk hit: #53

Gäster

ibland ser jag skillnad på bladen eller frukterna . men det är svårt tycker jag . dels så ändras bladen efter utvecklingen dels så finns det en namn förvirring inom sorterna . inom ''bornholm fikonen'' finns det flera olika sorter med samma namn , en del namnger fikon för bornholms fikon för att folk ska ''tro'' att dom är härdigare .

Citera
          Maggan H
          Inlägg 10-10-2008, 07:33
          Länk hit: #54

Medlem

Ok. Det har väl i ofs ingen betydelse, hade varit kul å veta bara. Skulle vilja plantea ut ett av dem i trädgården, så det chansar jag nog på nästa år, denna vintern får de vara inne. Har ett stort nytt uterum där de ska få stå.

--------------------
          MVH Maggan

Citera
          flaxss
          Inlägg 10-10-2008, 10:43
          Länk hit: #55

Gäster

visa en bild på bladen så får vi se vad jag kan komma på tummenupp.gif

Citera
          Maggan H
          Inlägg 12-10-2008, 13:40
          Länk hit: #56

Medlem

Tja, stackarna har bara två blad, här är dom:

Bifogad fil  PA120041.JPG ( 819.73k ) Antal nedladdningar: 84

Bifogad fil  fikon.jpg ( 78.53k ) Antal nedladdningar: 37

--------------------
          MVH Maggan

Citera
          flaxss
          Inlägg 12-10-2008, 13:52
          Länk hit: #57

Gäster

jag tycker dom liknar min ficus carica Kadota , men som sagt det är väldigt svårt . annars är det kanske bara en helt vanlig ficus carica utan något sortnamn .

Citera
          Maggan H
          Inlägg 12-10-2008, 15:38
          Länk hit: #58

Medlem

Vilken sort är den vanligaste att ha i uterum? Jag minns att grannens (som troligen är upphov till mina plantor) fikon mognade i aug-sep, men det gör väl dom flesta? Jag har dock en kompis som påstår att en del fikon mognar inte förrän nästa år, men det låter väldigt skumt tycker jag. Hennes lär vara en sådan sort och de är gröna ännu. Hur ser mogna fikon ut?

--------------------
          MVH Maggan

Citera
          flaxss
          Inlägg 12-10-2008, 16:25
          Länk hit: #59

Gäster

finns olika frukter en del sorter får randiga frukter en del får lime/gröngula färgade frukter och en del gröna och en del nästan svarta . så det som utmärker mogen frukt är att den är stor och mjuk och lite klibbig/vattnig och börjar att hänga .

jag vet inte vilken sort som är vanligaste i uterum men dom vanligaste sorterna i sverige är bornholm,brown turkey,desert king och vanliga ficus carica .

fikon har två skördar en som bildas på sensommaren-hösten och som mognar under våren(fryser bort här) . och så en skörd som bildas på våren och som mognar under sensommaren-hösten . är karten/blomman större än en ärta så fryser den bort annars klarar dom vintern oftast .

så här ser mina omogna fikon ut nu på en planta , dessa blir bruna när dom är klarar .
          http://www.pixbox.se/pic_show_id24103063.html
          http://www.pixbox.se/pic_show_id24103065.html

Citera
          Maggan H
          Inlägg 12-10-2008, 16:28
          Länk hit: #60

Medlem

Så ser hennes också ut, mognar de nästa år? Eller blir de klara i höst? Kan man få dem att mogna färdigt inne?

--------------------
          MVH Maggan

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2026, 04:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon