Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Är planteringsjord nödvändig?, Nyanläggning av trädgård.
          göinge
          Inlägg 18-08-2008, 07:32
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem nr: 18 059

Vi har så smått påbörjat anläggningen av vår trädgård. Villaområdet är helt nytt och ligger på gammal sjöbotten. Man har dock grävt ur marklagret och fyllt upp med sand. I samband med utrullningen av vår gräsmatta fylldes upp med 2-3 dm jord - inte den som grävdes ur, utan den kom från annat håll. Det skulle vara bättre enligt anläggaren. Mindre lerig, tror jag han sa. Den är i alla fall brun till färgen. Hur som helst: Måste man alltid blanda upp med ny planteringsjord vid nyplantering? Jordlagret är ju tunnt och jag har ingen aning om hur bra den är till buskar och perenna blommor. Gräset gillar i alla fall jorden. Hela jordlagret är proppfullt med gräsrötter! Om jag minns rätt från när mina föräldrar 1979-1980 när de nyanlade trädgården använde man uteslutande den lite svartare jorden än vi har plus att de alltid slängde en näve gödsel i botten av hålet.

Än så länge har vi bara planterat lavendel och en hasselbuske, men jag undrar om det är nödvändigt att köpa planteringsjord till resten? Det är förstås bättre, men som sagt var: Är det nödvändigt?

Redigerat av göinge: 18-08-2008, 07:35

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 11:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon